Bohrs atommodel
Fra : Henry Vest

Dato : 10-12-05 14:43

I Bohrs atommodel er det almindeligt at navngive elektronskallerne K, L, M
osv. Kan der gives nogen forklaring på, at man har valgt at starte fra K?

--
Henry Vest

Fra : John Larsson

Dato : 10-12-05 14:57

Henry Vest <henry_vestFJERN@get2net.dk> writes:
>I Bohrs atommodel er det almindeligt at navngive elektronskallerne K, L, M
>osv. Kan der gives nogen forklaring på, at man har valgt at starte fra K?

Det ar med at man lavede et bevidst spring fra B til K for at give
mulighed for at bruge andre strålingstyper end alfa og beta. Du kan læse
en længere forklaring på
http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/101/history/faq/why-KLMNOP.shtml !

John

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-05 20:40

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> Det ar med at man lavede et bevidst spring fra B til K for at give
> mulighed for at bruge andre strålingstyper end alfa og beta. Du kan
> [...]

Allerede i min stu dietid var Bohr-skaller helt forældet og til grin
og erstattet af hybrider dvs elektronskyer med varierende
sandsynlighed og dermed form

Fra : John Larsson

Dato : 11-12-05 10:00

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:
> [...]
>
>Allerede i min stu dietid var Bohr-skaller helt forældet og til grin
>og erstattet af hybrider dvs elektronskyer med varierende

Skallene er vel noget der er koblet til det periodiske system?

John