Nikkel i guld?
Fra : anders

Dato : 08-12-05 22:56

Hej

Dette er mit bedste bud på en gruppe til at stille følgende spørgsmål....

Kan man selv undersøge om der er nikkel i guld, og hvis ja... hvordan så?
(Guldet er smeltet af to gamle ringe, og kan godt varmes op igen)

Mvh
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 09-12-05 00:43

> [...]
>
> Kan man selv undersøge om der er nikkel i guld, og hvis ja... hvordan så?
> (Guldet er smeltet af to gamle ringe, og kan godt varmes op igen)

Nikkel er svjh magnetisk, så det er ihvertfald en indikator for om der er
nikkel i, men selvfølgelig ingen garanti for meget små mængder :)

Brian

Fra : Jesper

Dato : 09-12-05 03:31

anders wrote:
> [...]
>
> Kan man selv undersøge om der er nikkel i guld, og hvis ja... hvordan så?
> (Guldet er smeltet af to gamle ringe, og kan godt varmes op igen)

Nikkel danner et rødt bundfald ved tilsætning af dimethylglyoxim.

--
Mhv. Jesper

Fra : Mikkel Lund

Dato : 09-12-05 08:24

anders wrote:
> [...]
>
> Kan man selv undersøge om der er nikkel i guld, og hvis ja... hvordan så?
> (Guldet er smeltet af to gamle ringe, og kan godt varmes op igen)

Man kan få et nikkel test kit hos nogle guldsmede, andre vil også teste
en ring for én, vis man spør'pænt.

Hilsen Mikkel

Fra : Tim Christensen

Dato : 09-12-05 14:40

anders wrote:
> [...]
>
> Kan man selv undersøge om der er nikkel i guld, og hvis ja... hvordan så?
> (Guldet er smeltet af to gamle ringe, og kan godt varmes op igen)

Du kan købe et nikkel test kit ved apoteket til ca. 100,- der er nok til
mange gange så det er ikke så dyrt som det lyder. Kittet består af to
flasker en med dimethylglyoxim og en med ammoniavand du skal udover
kittet bruge nogle vatpinde.

Mvh

Tim