Tilstandsmaskine?
Fra : Sredna Neskirneh

Dato : 08-12-05 22:39

Hej gruppe!

Et hurtigt spørgsmål!

Hvordan vil I oversætte ordet "tilstandsmaskine" til engelsk? Et
relateret engelsk begreb er state programming, altså
tilstandsprogrammering. Jeg vil læse lidt teori om emnet, men mangler en
oversættelse af det danske udtryk.

Nå, ja. Det næste naturlige spørgsmål må jo så være, om I har nogle gode
links til emnet? Har I det?

På forhånd tak!

--
Sredna Neskirneh
acrh [at] stofanet [dot] dk

Who is General Failure and why is he reading my drive?

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 08-12-05 22:57

Sredna Neskirneh wrote:
> Hvordan vil I oversætte ordet "tilstandsmaskine" til engelsk? Et
> relateret engelsk begreb er state programming, altså
> tilstandsprogrammering.

I den engelske bog jeg har, hedder det (finite) automata.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Morten Dahl

Dato : 08-12-05 22:57

Sredna Neskirneh wrote:
> [...]
> relateret engelsk begreb er state programming, altså
> tilstandsprogrammering. Jeg vil læse lidt teori om emnet, men mangler en

Det lugter af state machine, meget anvendt indenfor computer-verdenen.

> Nå, ja. Det næste naturlige spørgsmål må jo så være, om I har nogle gode
> links til emnet? Har I det?

Hvis er state machine, saa har Wikipedia en entry:
http://en.wikipedia.org/wiki/State_machine

Fra : Sredna Neskirneh

Dato : 08-12-05 23:10

Morten Dahl wrote:

> Det lugter af state machine, meget anvendt indenfor computer-verdenen.
>
> Hvis er state machine, saa har Wikipedia en entry:
> http://en.wikipedia.org/wiki/State_machine

Tak skal I have, begge to! Så er der lidt at gå i gang med.

Fra : Ole Laursen

Dato : 08-12-05 23:34

Sredna Neskirneh <acrh@stofanet.invalid> writes:

> Tak skal I have, begge to! Så er der lidt at gå i gang med.

Forkortelsen FSM for finite state machine er også ganske almindelig.
Hvis du er interesseret i de teoretiske aspekter af datalogi, så er
Michael Sipsers bog en mulighed:

http://www-math.mit.edu/~sipser/book.html

Der står en del om tilstandsmaskiner i den bog hvis jeg da husker
rigtigt.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-12-05 00:01

Ole Laursen wrote:

> [...]
> Michael Sipsers bog en mulighed:
>
> http://www-math.mit.edu/~sipser/book.html
>
> Der står en del om tilstandsmaskiner i den bog hvis jeg da husker

Den har ogsaa min absolut hoejeste anbefaling.

Fra : Sredna Neskirneh

Dato : 09-12-05 00:08

Morten Dahl wrote:

> Den har ogsaa min absolut hoejeste anbefaling.

Dén vil jeg prøve at få fat i - endnu en gang tak for hjælpen!

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-12-05 00:17

Sredna Neskirneh wrote:

> Dén vil jeg prøve at få fat i - endnu en gang tak for hjælpen!

Vaerd opmaerksom paa at denne bog bestemt hoerer indenfor teoretisk
datalogi, og ligger i graenselandet til matematik. Lad det ikke skraemme
dig hvis det er det du er ude efter, men hvis du er ude efter en mere
praktisk tilgang (hvad skal du bruge det til?) saa skal du maaske lede
efter noget andet..

Fra : Sredna Neskirneh

Dato : 09-12-05 00:32

Morten Dahl wrote:

> [...]
> dig hvis det er det du er ude efter, men hvis du er ude efter en mere
> praktisk tilgang (hvad skal du bruge det til?) saa skal du maaske lede

I første omgang vil det være praktisk, jeg går med en ide om at deltage
i DTU's robocup, men teorien vil også være interessant. Det bedste vil
vel være nogle praktiske eksempler med teorien forklaret.

Men måske skal jeg indlemme en datalog i gruppen

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-12-05 00:45

Sredna Neskirneh wrote:

> I første omgang vil det være praktisk, jeg går med en ide om at deltage
> i DTU's robocup, men teorien vil også være interessant. Det bedste vil
> vel være nogle praktiske eksempler med teorien forklaret.

Kig evt. paa UML state diagrams, f.eks. [1] - ved ikke om det er det du
er ude efter?

> Men måske skal jeg indlemme en datalog i gruppen

Det skader aldrig at have indtil flere dataloger med!

[1] http://www.developer.com/design/article.php/2238131

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-12-05 11:11

Sredna Neskirneh wrote:
> [...]
> oversættelse af det danske udtryk.
>
> Nå, ja. Det næste naturlige spørgsmål må jo så være, om I har nogle gode

Jeg vil nok mene at det er et af de emner hvor man bør anskaffe sig en
lærebog. Min gamle lærebog (fra for 25 år siden) var udemærket og
meget grundig. Den var fra Tata McGrave Hill (med indisk
papirkvalitet), desværre har jeg ikke ISBN på den, da den p.t. står
i en kasse på loftet, men det er klart noget af det mest brugbare jeg
nogen sinde har lært.

J.O.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-12-05 11:28

Sredna Neskirneh <acrh@stofanet.invalid> writes:

> Hvordan vil I oversætte ordet "tilstandsmaskine" til engelsk?

"State machine", evt. "finite state machine", hvis der er endeligt
mange tilstande.

Torben