p i pH
Fra : Per Andreasen

Dato : 07-12-05 21:22

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det lille p står for i pH-skalaen.
Jeg er klar over at H står for hydrogenioner og at p fortæller, at der er
tale en logaritmisk funktion. Men hvorfor netop p? Efter min logik skulle
det hedde en lH-skala (det er et lille l foran H). Er der tale om en
forkortelse af et latinsk ord eller hvad?

mvh Per Andreasen

Fra : Bakken

Dato : 07-12-05 21:42

> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det lille p står for i
> pH-skalaen.

pH = pondus Hydrogenii, altså "vægt(ning) af hydrogenioner"

Mvh

Bo

Fra : Per Andreasen

Dato : 08-12-05 15:29

Mange tak for svaret.

mvh Per Andreasen

Fra : John Larsson

Dato : 07-12-05 21:47

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> writes:
> [...]
>det hedde en lH-skala (det er et lille l foran H). Er der tale om en
>forkortelse af et latinsk ord eller hvad?

Jo, men det latinske ord er vel bare det velkendte "per"! Altså
brintionkoncentrationen pr. liter.

John

Fra : John Larsson

Dato : 07-12-05 21:48

"Bakken" <ab@cd.ef> writes:
>pH = pondus Hydrogenii, altså "vægt(ning) af hydrogenioner"

Tak Bo!

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-12-05 12:10

Per Andreasen skrev:

> Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad det lille p står for i
> pH-skalaen.

SDE er ikke enig i de andre svar. Bogstavet 'p' er
en forkortelse for /potens/. Og 'H' er ganske rigtigt
atomtegnet for hydrogen.

--
'rluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-12-05 14:12

Herluf Holdt, 3140 fortalte:

> SDE er ikke enig i de andre svar. Bogstavet 'p' er
> en forkortelse for /potens/. Og 'H' er ganske rigtigt
> atomtegnet for hydrogen.

Ifølge K.A.Jensens "Almen kemi" blev pH konventionen indført af lederen
af Carlsbergs kemiske laboratorium Søren Peder Lauritz Sørensen (January
9, 1868 - February 12, 1939) i 1909 og p'et står for /potenseksponent/.

Mvh
Martin
--
Det går den vej hønsene skraber