"He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask
remains a fool forever" Chinese proverb
Der er intet så godt som meningsfuld dialog, hvor A er interesseret og
B evner at besvare.
Korpsånd=sammenhængskraft i fællesskabet øges når vi derved bedre
forstår os selv og hinanden - ligesom jeg mener vi ville få gavnlig
indsigt hvis vi turde være nøgne, fysisk og psykisk.
" Just as eating against ones will is injurious to
health, so study without a liking for it spoils the memory, and it
retains nothing it takes in. " Leonardo Da Vinci
Skræmmebilleder på dårlig, spildagtig,skadelig snak er når der
smigres, lyves og tales forbi hinanden, fordi man ønsker at holde en
facade.
Faktisk var DDR-skolesystemet ikke så dårligt, for alle vidste hvad
det ens pensum var og skoleradio var nem for alle 7 klasser havde
historie mandag kl 9-10 osv.
Selvfølgelig er det skønt at vi i DK har råd til undervisningsfrihed
så læreren kan fokusere på det han er engageret i og kan udtrykke
smittende enthusiasme om - men det misbruges let til sære
indoktrinerende kæpheste, der er for langt fra elevernes interesser.
" Hvis et andet menneske generer dig,så tak denne
person, da han giver dig mulighed for at hæve dig i tolerance" Dalai
Lama
Selvfølgelig skal man ikke være tossegod og lade sig udnytte - men
overbærenhed, tolerance og tillid er smøremidler der får ting til at
glide, og rethaveriskhed og forurettethed skaber unødige konflikter
"Hvad er den højere uddannelses opgave? At gøre en mand til en
maskine. Hvilke er de anvendte midler? Han lærer at finde sig i at
kede sig. Hvordan opnås det. Gennem begrebet pligt". Nietzsche
Vi kommer ikke uden om at skoler holder børns udvikling tilbage og er
parkeringspladser, hvor vi passiviserer de unge. Jo mere forældrene,
der holder af børnene, blander sig og kræver værdier, som hjemmet står
for, jo bedre.
" Selfishness is not living as one wishes to live, it
is asking others to live as one wishes to live".
Oscar Wilde
Vi bør holde op at kritisere egoisme. Vi bør respektere at alle ved
hvad er godt for dem selv, og kun hvor stive regler ikke kan
afskaffes - fx narkoforbud - må vi hæmme næstens selvudfoldelse
" Du kan ikke lære erfaring. Du må gennemleve den.
Albert Camus
" Nature has always had more power than education Francois de
Voltaire
"Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken hjemme Foragt for
magt - graffitiernes billedbog
Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel
Ensformig påvirkning er nødvendig a
ved dannelsen af vaner b ved indskærpelse af pligter, c ved
grundlæggelse af stemninger. Oscar Hansen
Udra- " Tåber og kloge folk er lige uskadelige.
Kun halvtåberne og de halvkloge, de er de farligste. Goethe
udra A child is not a vase to be filled , but a fire to be
lit. Fr. Rabelais
Hypoteser er vuggeviser, som læreren luller sine elever i søvn med;
den tænkende, nøjagtige iagtagere lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere
problemer dukker der op. Goethe
Udra- If children grew up according to early indications, we
should have nothing but geniuses. Goethe
Udra- It is because of teachers that so little is learnt, and
that so badly. Nietzsche
Udra- Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder
mig om at blive undervist. Winston Churchill
Udra- Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har
fantasi til at stave et ord på een mådeMark Twain
Udra- Jeg tror, det er en kendsgerning, at hvad man ikke kan
lære hurtigt, kan man slet ikke lære.
Cicero
udra- My joy in learning is partly that it enables me to teach.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
The irritating thing about ungoverned
children is that they often make as orderly and valuable men and women
as do the other kind. Mark Twain
Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men ikke lige
meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain
uduf Gør du for en elev, hvad han ku ha gjort selv, stjæler du
hans vigtigste eje, hans selvtillid. Det Bedste 1973
uduf Hver gang du gør noget for et barn, som det selv kunne
have gjort, har du holdt det en smule tilbage i sin udvikling. Steen
Larsen, professor på Danmarks Lærerhøjskole
|