For meget hygiejne?
Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-05 09:08

I dagens Politiken kan man på:

læse en artikel om tarmsygdomme hos unge i alderen 15-25, hvor der bl.a.
står:

==
merter, vægttab og træthed
Crohns sygdom er en kronisk betændelsestilstand i maven, der giver
feber, smerter, vægttab og træthed. Ofte må man operere, som regel flere
gange, og omkring 10 procent af patienterne får en stomi.

»Sygdommen kan være meget ubehagelig«, siger overlæge Jan Fallingborg,
Aalborg Sygehus:

»Men det værste er, når man må operere, og fjerne så meget af tarmen, at
man ikke kan optage nok ernæring. Og når der skabes huller og
betændelsen borer sig ud fra tarmen til andre steder i kroppen - f.eks.
underlivet«.

Sociale liv i fare
Sygdommen bryder typisk ud, mens man er mellem 15 og 25 år gammel, og de
senere år har man set en stigning i udbrud blandt helt unge - ned til
tiårsalderen.

De unge med kronisk tarmbetændelse kan have svært ved at gennemføre en
uddannelse og have et socialt liv, forklarer Bente Buus Nielsen:

»Sygdommen er særlig aggressiv hos børnene. De har det ofte rigtig
dårligt og sover enormt meget. Hvis det lykkes dem at komme i skole,
bruger de kræfterne der, og så har de ikke energi til at dyrke sport, gå
til fester eller andre aktiviteter. Og så kan man jo nemt blive
isoleret«.

Vi får for lidt snavs
Selv om der konstateres omkring 950 nye tilfælde om året, kender man
ikke årsagen til sygdommen. Den findes især i den vestlige verden, og en
af teorierne er, at den skyldes det moderne hygiejnesamfund og
fødevarebehandling. »En velfærdssygdom,« kalder Jan Fallingborg den:

»Man ved, at stigningen sker i de rige områder af verden. En af
årsagerne kunne være for kraftig hygiejne eller for raffineret kost.
Immunforsvaret bliver simpelthen ikke testet nok - vi får for lidt
snavs«.
==

Ja, jeg har mødt synspunktet før hos biologer: at vores børn vokser op i
/for/ sterile miljøer - så sterile at de aldrig udvikler den nødvendige
modstandskraft. Og at det i øvrigt også er en af grundene til det
stigende antal allergiske børn.

Kan det være rigtigt?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-05 09:16

Hos JehovasVidners meget pålidelige blad læste jeg at det nu er
endelig bevist at børn undfanget ved kejsersnit får mange allergier
fordi de ikke får det naturlige svineri af bakterier i tarmen ved
normal fødselspassage gennem skeden

Renlighedshysteri er værre end blot fobi og sindsyge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-05 10:35

Den 05-12-05 09.07 skrev Per Rønne følgende:

> [...]
> /for/ sterile miljøer - så sterile at de aldrig udvikler den nødvendige
> modstandskraft. Og at det i øvrigt også er en af grundene til det

Nu fremgår det jo tydeligt i artiklen, at det er et gæt, man ved ikke,
hvad der udløser sygdommen. Det er for øvrigt en autoimmum sygdom, hvor
kroppens immumsystem angriber raske celler. Et af midlerne for at holde
sygdommen nede er faktisk at bremse immumsystemet.

Med hensyn til, om der mere generelt kan være en sammenhæng mellem
sterile miljøer og manglende modstandskraft, kan du søge på PubMed efter
forskning på området:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=PubMed

Forskningsresultaterne er ikke entydige, hvis man skal tro Helse:
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1423

Og endelig kan du spørge i news:dk.videnskab.sundhed, der må være det
rette forum til emnet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Anders Lund

Dato : 05-12-05 12:44

>I dagens Politiken kan man på:
>
> Ja, jeg har mødt synspunktet før hos biologer: at vores børn vokser op i
> /for/ sterile miljøer - så sterile at de aldrig udvikler den nødvendige
> modstandskraft.

Det er ikke præcist det der er tilfældet her. Problemet er at immunforsvaret
normalt er optaget med at bekæmpe fremmede organismer i tarmsystemet, men
når der pludseligt ikke er så mange af dem, angriber immunforsvaret
tarmvægen. Altså er det ikke fordi immunforsvaret er svækket eller noget i
den stil.

Jeg har engang læst at man faktisk kan afhjælpe Crohns sygdom ved at
introducere indvoldsorme. Immunforsvaret i tarmene er nemlig designet (ikke
et ord om intelligent design tak) til at bekæmpe indvoldsorme, som har været
meget normalt for mennesker. Og når immunforsvaret er optaget med det,
bekæmper det ikke tarmen.

Mvh
Anders Lund

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 12:59

Anders Lund skrev:

> Jeg har engang læst at man faktisk kan afhjælpe Crohns sygdom ved
> at introducere indvoldsorme.

Ja, se fx:
»Worm diet 'treats bowel disorder'«:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3604189.stm
»Parasitic worm hope for Crohn's«:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4091881.stm

For en rimelig gennemgang af tarmfloraens betydning for helbredet, se:
»The intestinal microflora. Understanding the Symbiosis«:
http://www.danonevitapole.com/extranet/vitapole/EvenementsScientifiques.nsf/0/98DD0EE9C61078E0C1256CCA005871A8/$File/intestinal%20microflora%20compl.pdf
»Gut health, A Flair-Flow Europe synthetic report on the health impact of pro- and prebiotics«:
http://www.nutrition.org.uk/upload/SME1-Guthealth(1).pdf

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-12-05 14:11

Den 05-12-05 12.58 skrev Klaus Alexander Seistrup følgende:

> Ja, se fx:
> »Worm diet 'treats bowel disorder'«:

En længere forklaring om teorien om sammenkædningen af hygiejne og
Crohns samt om forsøget med ormene kan findes her:
http://ibd.patientcommunity.com/features/weinstock.cfm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 14:51

Kim Ludvigsen skrev:

> En længere forklaring om teorien om sammenkædningen af hygiejne
> og Crohns samt om forsøget med ormene kan findes her:
> http://ibd.patientcommunity.com/features/weinstock.cfm

Interessant interview. Tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-05 14:49

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> wrote in message

> [...]
> indvoldsorme, som har været meget normalt for mennesker. Og når
> immunforsvaret er optaget med det, bekæmper det ikke tarmen.

De fleste i ulande har spoleorm, bændelorm, guineaworm og hookworm og
det giver sekundær immunitet imod en masse sygdomme, som opståer hvis
de lokkes til ormekur

Jeg fik i Afghanistan børneorm og lever fint med den bagatelagtige
kløe nu og da.

Fra : LR

Dato : 06-12-05 00:30

> Jeg fik i Afghanistan børneorm og lever fint med den bagatelagtige kløe nu
> og da.

Du har nok smittet mange mennesker ved at skide i dåser og ikke vaske
hænder.

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-05 10:54

"LR" <asda@das.dd> wrote in message

> Du har nok smittet mange mennesker ved at skide i dåser og ikke
> vaske hænder.

Under den sorte død henrettedes en masse jøder, for de var jo afvigere
så de måtte have spredt smitten. Logik for propagandister.

Der er ikke mere sandsynlighed bag din ønsketænkning om at jeg er mere
smittespredende end andre.

Da træk og slip indførtes skete ingen fald i forekomst af børneorm.
Immunforsvarets uforståede opture og nedture afgør om vi får det -
smitten er overalt

Tænk over at du er helt som Goebbels mht mobning uden videnskabelig
belæg. Udover at du heldigvis er magtesløs - ellers er etikken så lav
hos dig som hos nogen nazi-antisemit.

Fra : LR

Dato : 06-12-05 13:51

> Der er ikke mere sandsynlighed bag din ønsketænkning om at jeg er mere
> smittespredende end andre.

Dem med børneorm kan smitte dem uden børneorm (eksempel: du blev selv
smittet af en med børneorm). Dem uden børneorm kan ikke smitte dem uden
børneorm.

Så køb dog 3*8 stk Pyrvin i håndkøb på apoteket.

Lasse

Fra : fribytteren

Dato : 06-12-05 03:10

Bo Warming skrev:

> [...]
> de lokkes til ormekur
>
> Jeg fik i Afghanistan børneorm og lever fint med den bagatelagtige

Det havde du da ikke behøvet at tage til Afghanistan for at få. Dem
kunne du såmænd ha' fået i en hvilken som helst autoriseret
børnehave i DK.

Børneorm er ligesom hovedlus normalt tilstedeværende i danske
børneinstitutioner. Hygiejnen kan ikke altid få bugt med disse kære
små hus-, hud- og kæledyr, hvor meget vi end vasker os i hoved og
røv.

Men mange af de såkaldte velfærdssygdomme vi render rundt med, kommer
giver ved at vi fjerner den naturlige fauna af bakterie m.v. i og på
vor krop. Når vi vasker og sprøjter os og vore børn og ikke mindst
vor føde, med diverse bakteriedræbende midler, så slår vi
tilligemed de bakterier vi ikke døjer med ihjel og som faktisk sagtens
ville kunne udkonkurrere de mindre hyggelige bakterier m.v.

Samtidig med at vi bevæger os mindre og fortærer mere end højst
nødvendig.

Så det er da ikke underligt, at vi roder med diverse
velfærdssygdomme.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen