I dagens Berlingske Tidende kan man på side 8 læse følgende:
Til eksamen i Jesus og Absalon
Respekt Fagligheden skal styrkes i kristendomskundskab, historie og
samfundsfag.
Af Maria Frahm og Brita Stenstrup
Skoleelever skal fra næste år til afgangseksamen i historie, samfundsfag
og kristendomskundskab. Undervisningsminister Bertel Haarder (V) har
nedsat tre udvalg, som skal komme med anbefalinger til, hvordan
fagkravene kan styrkes og præciseres. Udvalgene skal være færdige med
arbejdet i midten af juni.
Sognepræst Kathrine Lilleør er formand for kristendomskundskabudvalget,
og professor Knud J. V. Jespersen fra Syddansk Universitet er formand
for historie- og samfundsfagsudvalget.
Bertel Haarder ønsker bl.a. undervisningen i de bibelske fortællinger
styrket. »De bibelske fortællinger er en vældig kulturel kundskabskilde
til oplysning og forståelse af danmarks- og verdenshistorien,« siger
Kathrine Lilleør. »Derfor skal vi tjekke, om faget byder på kontant
fagligt stof, eller om undervisningen handler mere om livsoplysning.«
Religionslærernes formand John Rydahl glæder sig til undersøgelsen.
Religionsundervisningen mangler respekt i folkeskolen, siger han.
»I dag underviser for mange lærere i religion uden at have
linjefagsbaggrund. Stort set ingen tager efteruddannelse i faget.
Undervisningsmaterialerne er forældede, og skolerne bruger færre timer
på kristendomsundervisning, end den vejledende timeplan foreskriver. Vi
kan ikke bevise det, men nu kan vi få vores formodninger verificeret,«
siger John Rydahl.
mfm@berlingske.dk
st@berlingske.dk
==
Ja, det skal nok styrke fagligheden i de tre fag. Og jeg går så ud fra
at eleverne ikke skal op i alle fag, men at det afgøres ved lodtrækning
hvilke[t] fag det bliver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk