Defekt K750i...
Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 17:52

Hej!

Har lige været nede og aflevere min K750i til reparation pga. nogle sjove
billeder den er begyndt at tage. Billederne skarpe og det hele, men de er
fyldt med vandrette streger i forskellige farver (se evt. min tidligere tråd
om emnet). Jeg havde taget to print med til anskueliggørelse af fejlen.
Nå, men den unge pige i TeleRingen, hvor jeg købte telefonen i sommers,
sagde med det samme, at "det ligner væske - og så dækker garantien ikke. Og
hvis det er væske kan den ikke repareres."
"Øh" tænkte jeg så...
Hun ville gerne sende den ind, men hvis det viste sig at være væske, så
ville den komme tilbage uden rep., men med en regning på 210 kr. for
ulejligheden.
Det valgte jeg så at gøre - hvilket andet valg havde jeg? Så nu er jeg jo
meget spændt.

Men jeg tænkte på, om det virkelig kan passe, at en evt. fejl pga væske (ved
ikke hvor den skulle komme fra) bare slet ikke kan repareres? Man må da evt.
kunne udskifte noget?
Er en K750i så avanceret, at der ikke skal mere til? For så er den jo ikke
meget værd, hvis man ikke kan gå (eller løbe) med den i lommen og høre musik
uden samtidig at ødelægge kameraet (som var grunden til at jeg købte netop
dén telefon).

Det er den fedeste telefon jeg har haft indtil nu, så jeg overvejer alerede
hvad jeg gør, hvis jeg får den i hovedet igen med beskeden om, at kameraet
er dødt. Skal jeg så købe en ny (med samme risiko) eller vælge noget andet?
Har lige købt mig et par HPM-70 ørepropper...

Det er måske at tage sorgerne på forskud, men hvad ville i gøre?

--
Hilsen Jakob

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 13-12-05 18:30

Du kan godt få den renset. Men det koster 250,-
(mener jeg) hos Chronograph.dk - firmaet ligger ikke ret langt væk fra
Hovedbanegården (Istedgade)..

Ved ikke lige hvordan det viker i praksis.

/F

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-12-05 23:47

>Du kan godt få den renset. Men det koster 250,-
>(mener jeg) hos Chronograph.dk -
>firmaet ligger ikke ret langt væk fra
>Hovedbanegården (Istedgade)..

Nu ser jeg lige hvad TeleRingen siger, men ellers er det da et
godt bud. Jeg kommer jævnligt til Kbh.
Tak for tippet.

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 19:54

> [...]
> sagde med det samme, at "det ligner væske - og så dækker garantien ikke.
> Og hvis det er væske kan den ikke repareres."

Er hun faglært mekaniker ud i mobiltelefoner ?

> "Øh" tænkte jeg så...
> Hun ville gerne sende den ind, men hvis det viste sig at være væske, så
> ville den komme tilbage uden rep., men med en regning på 210 kr. for
> ulejligheden.

Det ligner simpel ansvarsfraskrivelse og jeg ville forlange at de skal
bevise at det drejer som væske. Du siger at den ikke har været udsat for
vandindtrængen og de vil måske påstå at dette er tilfældet. Jeg ville gå til
forbrugerklagenævnet eller hvem der har med slige sager at gøre hvis jeg
mente at jeg ikke havde foretaget mig noget uforsvarligt i forbindeldelse
med behandlingen af telefonen.

> [...]
> alerede hvad jeg gør, hvis jeg får den i hovedet igen med beskeden om, at
> kameraet er dødt. Skal jeg så købe en ny (med samme risiko) eller vælge

Jeg ville jo altid mene at du skal købe en Nokia men seriøst - nej, du
skal tage fat i den sag og gøre noget ved det hvis de kommer med
ovenstående. Er du glad for telefonen, skal modellen da have en chance,
måske er det bare et dårligt eksemplar du har fået fat i som det vil være
bedst at få udskiftet til et apparat magen til.

> Har lige købt mig et par HPM-70 ørepropper...
>
> Det er måske at tage sorgerne på forskud, men hvad ville i gøre?

Jeg mener ikke at det er at tage sorgerne på forskud når de har truet dig
med det der. Gå i gang med en sag hvis de ikke vil reparere den gratis.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 13-12-05 20:07

Væske kan defineres som flere ting....

F.eks. er kondens også væske, og har man tilfældigvis sin mobil i
bukselommen, så har man med stor mulighed for at danne kondens ved at bevæge
sig.

Om du så skal klage til Forbrugerklagenævnet, er op til dig selv, men du
skal vide at det kan tage op til 2 år før du får et svar, og så er det ikke
sikkert at du får medhold,

Vil give dig fuldstændig ret i, at det er en kanontelefon !.

Der er flere steder på nettet der kan redde telefonen, dog mod et symbolsk
beløb på omkr, 250,-

Væsk- / Fugtskader er IKKE dækket under de 2 års rekl. ret !.

/F

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-12-05 23:42

>F.eks. er kondens også væske, og har
>man tilfældigvis sin mobil i
>bukselommen, så har man med stor
>mulighed for at danne kondens ved at bevæge
>sig.

Ja det ved jeg godt, men det hedder vel en _mobil_ telefon...
Så bevæger man sig vel. En mobiltelefon bør da kunne holde til
at ligge i en bukselomme.

>Væsk- / Fugtskader er IKKE dækket
>under de 2 års rekl. ret !.

Nej, det sagde hun også. Og hun sagde også at det altså ville
komme til at koste mig de 200 kr., hvis det viste sig at være en
væskeskade, som garantien ikke dækker. Lidt med undertonen "vil
du virkelig risikere at få en regning på 200 kr, hvis det er en
væskeskade?"
Ja, det vil jeg godt! For dimsen kostede altså over 3000 kroner
for et halvt år siden.

Jeg ved godt at det ikke har noget med .teknik.telefoni at gøre,
men jeg kan bare blive så irriteret over at man skal forsvare at
ens telefon er gået i udu overfor en pige, der mener at vide det
hele på forhånd.

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-12-05 23:34

>Er hun faglært mekaniker ud i
>mobiltelefoner ?

Det var jo osse den jeg blev lidt forarget over.
Lad nu teknikeren afgøre det!

>Det ligner simpel ansvarsfraskrivelse
>og jeg ville forlange at de skal
>bevise at det drejer som væske.

Jeg synes også det lød lidt angribende. lidt a la "det kan du godt
glemme alt om".

>Du
>siger at den ikke har været udsat for
>vandindtrængen og de vil måske påstå
>at dette er tilfældet.

Jeg har brugt telefonen på nøjagtig samme måde som mine tidligere
telefoner. Haft den i lommen eller i bæltetasken, har haft den med
ud og løbe, først i bukselommen, senere i jakkelommen. Ok, der kan
måske være fugtigere i bukselommen, men min tidligere telefon
(N6230) har _kun_ ligget i bukselommen på løbeturene, og den
fungerer da stadig fint. Og jeg mener at det bør den kunne holde
til.
Men den har ihvertfald ikke været udsat for regn el. lign.

>Jeg ville gå til
> [...]

Nu venter jeg lige (gad vide hvor længe det varer, det er jo snart
jul)og ser hvad de siger når (hvis) jeg får den tilbage...

>Jeg mener ikke at det er at tage
>sorgerne på forskud når de har truet dig
>med det der. Gå i gang med en sag hvis
>de ikke vil reparere den gratis.

Jeg synes ihvertfald ikke de bare sådan skal slippe...

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 21:28

> Det ligner simpel ansvarsfraskrivelse og jeg ville forlange at de skal
> bevise at det drejer som væske.

På det værksted jeg arbejder (for en af de HELT store kæder), fotograferer
vi alle væskeskader som dokumentation.

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen
www.piratgruppen.org - Netværk for elektroniske fælleder

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 09:30

> På det værksted jeg arbejder (for en af de HELT store kæder), fotograferer
> vi alle væskeskader som dokumentation.

- Kan du se på billedet i dk.binaer om det ligner en væskeskade...?

Når jeg tager billedet så kan jeg høre en svag meget høj tone hele tiden
mens jeg holder udløserknappen nedtrykket og fokusserer. Den bliver ved
efter at den har fokusseret og indtil jeg har taget billedet. Det mener jeg
ikke den gjorde før. Er det autofokussen der siger noget?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 17:20

Jakob wrote:

> - Kan du se på billedet i dk.binaer om det ligner en væskeskade...?

Det er umuligt at afgøre udfra et billede taget med kameraet. Det afgør man
ved at kigge i selve telefonen og se efter tegn på tæring.

> [...]
> bliver ved efter at den har fokusseret og indtil jeg har taget
> billedet. Det mener jeg ikke den gjorde før. Er det autofokussen der

Måske. Givet er det, at der i hvert fald ikke må komme mislyde fra kameraet.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 20:14

> Det er umuligt at afgøre udfra et billede taget med kameraet. Det afgør
> man ved at kigge i selve telefonen og se efter tegn på tæring.

Det vil jeg jo osse mene, men den venlige ekspedient var åbenbart helt
sikker i sin sag.
"Det ligner en væskeskade" sagde hun som det allerførste...

Nå, nok om det, jeg afventer svar fra teknikeren nu.

--
Hilsen Jakob

Fra : PD

Dato : 15-12-05 11:08

Hej Kim.

Jeg håber at du vil svare for jeg har lige et lille side-spørgsmål, da du
skriver at du arbejder for en af de store reperatører.

Finder du/i at K750i/W800i er dårligere eller bedre, mere eller mindre
følsomme over for fugt end så mange andre mobiler på markedet ??

Og er fugtskader den helt store mobil-"dræber" eller er det noget i ser, men
i mindre grad ??

Grunden til at jeg spørger er at det skræmmer mig lidt hvis ikke jeg kan
behandle min nye K750 på samme måde som jeg har kunne med de gamle, dvs.
have den i en bukse-lomme.
(Det har jeg nemlig aldrig haft problemer med på mine Siemens telefoner)

Man kan læse masser af review´s at K750i/W800i på nettet, men de siger jo
ikke noget om hvordan telefonerne fungere ude i det virkelige liv.......

--
Peter

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 11:42

> [...]
> have den i en bukse-lomme.
> (Det har jeg nemlig aldrig haft problemer med på mine Siemens telefoner)

Hej Peter!

Det er jo netop også det der skræmmer mig - hvis det altså viser sig at være
en fugtskade.
For så er den jo ikke meget værd, hvis man ikke kan gå med den i lommen uden
at være nervøs for om den overlever på sigt.
Det var derfor jeg tænkte, om de nye kameratelefoner efterhånden er blevet
så avancerede, at de mange små dele ikke kan tåle mosten.

--
Hilsen Jakob

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 15-12-05 12:15

Det er nok måske et holdnings spørgsmål...

De fleste unge mennesker har deres mobil i deres bukselomme..

Normalt har jeg (hvis jeg har den med mig) min mobil i en inderlomme i
jakken.

Der er jo også tricktyve rundt omkring i landet !, og det tager ikke mange
sek. at snuppe en mobiltelefon.

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 12:47

> De fleste unge mennesker har deres mobil i deres bukselomme..

Netop! Og det skulle den jo gerne kunne holde til...

> Normalt har jeg (hvis jeg har den med mig) min mobil i en inderlomme i
> jakken.

Det har jeg også, og i en bæltetaske når jeg er på arbejde, men den _har_
ligget i lommen før når jeg har været ude og løbe, men nu ligger den i
jakkelommen når jeg løber og er ikke så udsat for fugt (vil jeg tro).

> Der er jo også tricktyve rundt omkring i landet !, og det tager ikke mange
> sek. at snuppe en mobiltelefon.

Dem er jeg nu ikke så bange for.

--
Hilsen Jakob

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 15-12-05 13:43

Udviklingen af mobiltelefonen har også noget at sige...

De bliver mindre og mindre, og kan meget mere end for bare 5 år siden.
Dengang var der ikke noget der hed MP3 afspiller og ekstra hukommelses kort
og kamera.
Det er altsammen noget der gør pladsen mere trang, og dermed større chance
for fejl.

Hvordan det mon ser ud om en 5 års tid....
Der er der nok kommet op til 8 megapixel kammera, med 10x zoom. og batteriet
bliver nok suppleret med solceller.
så man ikke skal oplade sin telefon med jævne mellemrum.

Det er kun noget man kan gisne om....

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 14:50

> Udviklingen af mobiltelefonen har også noget at sige...

Bare den kan tåle at ligge i lommen, så må de for min skyld hælde alle de
finesser i den de kan...

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 15-12-05 15:19

Hej.

Jacob, uanset udfaldet, så tror jeg vi er mange der meget gerne vil høre
hvad resultatet blev, så du må meget gerne vende tilbage når du høre fra
værkstedet.....

Mvh.
Peter

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 15:43

> Jacob, uanset udfaldet, så tror jeg vi er mange der meget gerne vil høre
> hvad resultatet blev, så du må meget gerne vende tilbage når du høre fra
> værkstedet.....

Naturligvis. I får en tilbagemelding.
Mon det bliver på denne side af jul/nytår...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 15-12-05 16:22

Hej.

> Naturligvis. I får en tilbagemelding.

Tusind tak.....

> Mon det bliver på denne side af jul/nytår...?

Altså igen, jeg har kun erfaring med Sonofon´s service-center, og der har
aldrig gået mere end ca. en uges tid......(men det er jo ikke der din
telefon er, så ???)

Mvh.
Peter - som er begyndt at spekulere på om min K750i måske er bedre beskyttet
i et etui, og hvilket man evt. skal vælge....

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-12-05 13:57

Jakob skrev:

> Det var derfor jeg tænkte, om de nye kameratelefoner efterhånden er
> blevet så avancerede, at de mange små dele ikke kan tåle mosten.

Lige et indspark hèrfra:

Min W800 var i lok*mmet hér forleden (endda efter jeg havde p*sset i det
) - dét klarede den udmærket
Hans

Fra : Jakob

Dato : 15-12-05 14:52

> Min W800 var i lok*mmet hér forleden (endda efter jeg havde p*sset i det
> ) - dét klarede den udmærket

Ok?! Stod du og sms'ede samtidig?

Hvad gjorde du så ved den bagefter? En tur på radiatoren?

--
Hilsen Jakob

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-12-05 00:49

Jakob skrev:

> Ok?! Stod du og sms'ede samtidig?

Nopes

> Hvad gjorde du så ved den bagefter? En tur på radiatoren?

Ud med batteri, sim- og hukommelseskort, spuling med demineraliseret vand
(havde en hane 5 m. væk), blæsning med trykluft inde og ude og så op og
ligge på en blæser (der pustede med lunken luft) i 5 timer.

Da jeg kom hjem var der noget spættet misfarvning i skærmen, så jeg lagde
fonen ovenover en varm kakkelovn natten over - den (telefonen) var vel - bob
bob - 40 grader varm en god del af natten, og næste morgen var misfarvningen
væk.
Hans

Fra : Jakob

Dato : 16-12-05 08:50

--
Hilsen Jakob

> Ud med batteri, sim- og hukommelseskort, spuling med demineraliseret vand
> (havde en hane 5 m. væk),

Du hældte simpelthen mere vand i den? DET havde jeg ikke turdet, men i den
situation kan man vel lisså godt prøve noget...

--
Hilsen Jakob

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-12-05 09:19

Jakob skrev:

> Du hældte simpelthen mere vand i den?

Den blev proppet (for at skylle postevand m.m. ud)

> DET havde jeg ikke turdet, men
> i den situation kan man vel lisså godt prøve noget...

Jeg har set anbefalet at man skyller 'printet' i demineraliseret vand i dén
situation, så dét...

Batteriet var som sagt også ude.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-05 17:15

PD wrote:
> [...]
> Man kan læse masser af review´s at K750i/W800i på nettet, men de
> siger jo ikke noget om hvordan telefonerne fungere ude i det

Nu sidder jeg selv med Samsung, og er derfor ikke den rette at spørge. Men
jeg har selv en K750i og har ingen problemer i den retning. Væskeskader er
ikke den mest almindelige form for skade om end det er hyppigt. Men en tur i
bukselommen burde ikke give problemer under nogen omstændigheder.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Peter

Dato : 13-12-05 20:46

Hej.

Så vidt jeg kan høre på beskrivelsen af fejlen, så er der tale om en død CCD
chip, det har jeg prøvet op til flere gange på mit digital-camera, og jeg
fik den forklaring at det er sjældent det sker at en CCD dør, men absolut
ikke utænkeligt at det kan ske......

Så vidt jeg har forstået så er det sådan at i garantiperioden er det
butikken der skal bevise at det er det der er sket..... I
reklamationsperioden derimod, er det til gengæld dig der skal bevise at det
ikke er væske.....(Den er straks lidt værre....)

Er den købt med sonofon abo ??
Jeg har haft rigtig gode erfaringer med sonofon´s service afdeling, man går
bare der ned, ikke noget med at gå tilbage til forhandleren, direkte ind i
en sonofon-butik i stedet.....

Mvh.
Peter

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-12-05 21:24

> [...]
>reklamationsperioden derimod, er det
>til gengæld dig der skal bevise at det
>ikke er væske.....(Den er straks lidt værre....)

Hvornår er det nu lige det skifter fra garanti- til
reklamationsperiode?

>Er den købt med sonofon abo ??

Den er købt uden abo, altså til fuld pris.

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 13-12-05 22:21

Hej.

> Hvornår er det nu lige det skifter fra garanti- til
> reklamationsperiode?

De første 6 måneder er der garanti, de næste 18 er det reklamation.....

Der er mindst 6 måneders garanti på et produkt, garantiperioden kan dog være
længere hvis producenten vælger dette...

(Eller det er ihvertfald sådan jeg har forstået det....)

Mvh.
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-05 13:17

"Peter" <UnKnOwN@Mail.qwerty> skrev i en meddelelse
> [...]
> være længere hvis producenten vælger dette...
>
> (Eller det er ihvertfald sådan jeg har forstået det....)

Jeg kan næppe forestille mig at det er korrekt fortolket (med hensyn til
garanti og reklamation). I så fald vil vi jo på forbrugerområdet have
omvendt bevisbyrde og det vil jo i praksis betyde at vi er retsløse for hvem
kan med sikkerhed påstå et en eller anden sandsynlig påstand fra
forhandleren ikke er korrekt og dermed løfte den bevisbyrde ?

Fra : Per Thomsen

Dato : 14-12-05 14:05

> [...]
> hvem kan med sikkerhed påstå et en eller anden sandsynlig påstand fra
> forhandleren ikke er korrekt og dermed løfte den bevisbyrde ?

Jeg mener at have læst, at ovenstående er korrekt fortolket.
Da reglerne blev lavet om, var der en heftig debat om hvor vidt forbrugeren
var stiller ringere med de nye regler.
(Før var der jo 'kun' et års garanti)

Per .o)

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-12-05 14:43

"Peter" <UnKnOwN@Mail.qwerty> wrote in message
> [...]
> være længere hvis producenten vælger dette...
>
> (Eller det er ihvertfald sådan jeg har forstået det....)

Jep men det er forkert købeloven indeholder ganske enkelt ikke ordet
garanti - der er 24 mdrs reklamationsret ikke noget andet - de 6 første mdr
er der noget der hedder formodningsregelen osv.. men læs lidt på de venlige
sider omkring købeloven

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 14-12-05 09:27

Købte ellers en telefon hos Sonofon forleden, og den var billigere uden abb.
end med.

Det var så ikke en SE K750i men en Samsung D600.

Den skulle koste ca. 4500,- inkl. Sonofon Kvantum 199.
Men kiggede lige på priserne, og kunne få den til 3400 uden abb. og simlås.

/F

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-12-05 14:45

> [...]
> reklamationsperioden derimod, er det til gengæld dig der skal bevise at
> det ikke er væske.....(Den er straks lidt værre....)

Det er så også forkert, det er altid butikken der skal fortælle hvad der er
galt de _har_ ekspertisen - de skal fremlægge dokumentation for hvad der er
galt, fx et billede af et vand/fugtskadet print det er meget nemt at se - og
desværre også lidt for nemt nogle gange at opnå, selvom jeg har oplevet
mobiler det har oplevet hele turen i en vaskemaskine osv osv...

Det der er din pligt efter de 6 mdr er at bevise at fejlen var der fra
starten da du købte produktet, se her bliver det sjovt, og meget svært for
dig ...

også efter 6 mdr har de den pligt, at mange så forsømmer den er noget sjusk
men slå dem hårdt og længe med købeloven så lystrer de fleste

Fra : Tom Nielsen

Dato : 13-12-05 21:41

> [...]
tråd
> om emnet). Jeg havde taget to print med til anskueliggørelse af fejlen.

Min K750'er har altid lavet nogle rød/grøn/blå kornede vandrette streger
hvis der ikke er lys nok.

Tager jeg billeder udendørs eller i god belysning indendørs er der ingen
problemer.
Er det konstant at du får farver nu ?

Tom

Fra : Jakob

Dato : 14-12-05 11:55

> Er det konstant at du får farver nu ?

Ja. Jeg har lagt et billede i dk.binaer med samme emne som denne tråd.
Det er det samme billede jeg har udskrevet og givet den venlige, altvidende
pige nede i TeleRingen.
Læg mærke til, at der ikke er fejl helt ude i højre side...

- Jeg kan ikke bedømme om det er væske der forårsager sådanne fejl.

--
Hilsen Jakob