Læsning fra DVD drev
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 13-01-06 19:43

Hej,

Jeg har lige investeret i en ny Dell XPS 600 med et 16xDVD+/-RW og et
16xDVD-ROM drev (2 stk). Når jeg vil installere SimCity 4, Doom 3, Age of
Empire 3, Empire Earth 2 (alle PC-CD rom spil), vil den ikke acceptere disk
2 ved installationen. Når disk 2 sættes i drevet, spinner det op i ca. 15
sek, for derefter at gå i stå. Dette gælder alle ovennævnte spil UNDTAGEN
Age of Empire 3 (som også er det nyeste). Jeg havde forståelsen, at DVD
drevet også godt kunne CD rommer.

Læsningen fra disk 1 går uden problemer.

Nogen bud på en løsning? Eller hvad årsagen er?

Maskinen er i øvrigt en drømme maskine: P4 3,8Ghz, 2gb ram, 500gb hardisk
(2x250gb diske raid 0), samt to GeForce 7800GTX (SLI) grafikkort.

Mvh

HH

Fra : Kasper Aae

Dato : 14-01-06 13:31

On Fri, 13 Jan 2006 19:43:11 +0100, "Hans-Henrik Husen"
<hh.husen@it.dk> wrote:

> [...]
>drevet også godt kunne CD rommer.
>
>Læsningen fra disk 1 går uden problemer.
>
>Nogen bud på en løsning? Eller hvad årsagen er?

På en Toshiba bærbar jeg satte op for ikke så lang tid siden, var der
en lille note med, at man skulle disable noget der hedder DLA, som kom
med et brænderprogram der hedder Sonic RecordNow. På noten stod der,
at der netop kunne være problemer med at acceptere fler-disc
installationer hvis man ikke slog det fra.

Se om der ikke er noget lignede brænder-software installeret på din
maskine. Det er ofte software extensions som er med til at gøre
brændingen mere simpel og nemmere.

--
Kasper Aae

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 14-01-06 16:35

Det lyder interessant. Jeg har nemlig programmet Sonic og har været inde på
deres hjemmeside og opgraderet noget der nemlig hed DLA. Så troede jeg det
ville virke, men ak nej! Ingen ændring. Men jeg har kigget over det hele og
kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan slå noget DLA fra i Sonic brænder
programmet. Gider du at bore i det? Der sidder også en jumper bag på drevet,
men jeg har jo ikke lyst til at eksperimentere alt for meget. Jeg ved ikke
om problemet skyldes software eller hardware styring. Den vil simpelt hen
ikke gå ned og læse på disk nr. 2. Den spinner godt nok i et lille øjeblik,
men læser tilsyneladende ikke.

Mvh
hh

Fra : Kasper Aae

Dato : 15-01-06 01:17

On Sat, 14 Jan 2006 16:35:11 +0100, "Hans-Henrik Husen"
<hh.husen@it.dk> wrote:

> [...]
>ikke gå ned og læse på disk nr. 2. Den spinner godt nok i et lille øjeblik,

Prøv det her:

To disable DLA in Windows XP:

1. Right-click the drive name in My Computer.
2. Select Properties from the shortcut menu.
3. Click the DLA tab on the Properties dialog box.
4. Click the "Enable DLA on your drives" checkbox until the checkmark
disappears.
5. Click OK.

--
Kasper Aae

Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 15-01-06 02:35

> [...]
> 3. Click the DLA tab on the Properties dialog box.
> 4. Click the "Enable DLA on your drives" checkbox until the checkmark

Det virkede!!!! Mange tak for hjælpen!!! Men hvor pokker skulle man også
vide det fra at et sølle flueben kan lave så meget ravage??

Mvh
hh

Fra : Kasper Aae

Dato : 15-01-06 13:42

On Sun, 15 Jan 2006 02:35:01 +0100, "Hans-Henrik Husen"
<hh.husen@it.dk> wrote:

>Det virkede!!!! Mange tak for hjælpen!!! Men hvor pokker skulle man også
>vide det fra at et sølle flueben kan lave så meget ravage??

Den laptop jeg gjorde det på havde en lille ekstra note medfølgende
hvorpå det stod.

--
Kasper Aae