/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Så fik jeg ret IGEN IGEN
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 13-12-05 15:28

Desværre må jeg jo så konstatere at de bange anelser jeg havde under
debatten om strukturreformen (og som visse her i grubben hånede mig for at
se spøgelser) ikke slog til. Virkeligheden bliver endnu værrer

http://www.fyens.dk/article/575878
Lærere frygter svage børn svigtes
Fremover skal den enkelte skole selv finde penge til elever med behov for
specialundervisning. Det har Odense Kommune netop besluttet.
Af Kirsten Nepper-Rasmussen

ODENSE: Skal lille Lasse i specialklasse på en helt anden skole? Skal han i
en særlig klasse på sin egen skole - eller skal han blive i klassen, men
have hjælp fra endnu en lærer?

Fremover bliver det ude på den enkelte skole, at de beslutninger skal
træffes. Det har Odense Kommune netop besluttet, og det bekymrer Odense
Lærerforening.

De frygter, at skolelederne tænker mere på pengekassen end på, hvad der er
bedst for de svageste børn, når beslutningerne om, hvad der skal ske med
dem, skal tages. For når der også skal være råd til en lejrskole, skolebøger
og lærerlønninger, så kan det blive specialbørnene, der kommer i klemme,
mener lærerforeningen.

- Jeg frygter, at den økonomiske tænkning går frem for den faglige. At
skolerne måske vil lave et mindre godt tilbud hos dem selv for at spare
penge i stedet for at sende eleverne derhen, hvor de har det bedst, siger
formanden for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen.
Sikres i central pulje
At pengene til specialundervisning nu deles ud på de enkelte skoler som en
del af deres budget, skyldes politikernes ønske om at færre børn sendes i
specialklasser. Den såkaldte øgede rummelighed.

- Vi vil gerne rummeligheden, men det vigtigste må være, at børn med særlige
behov får det bedste tilbud, og det, tror vi, bedst sikres ved, at pengene
ligger i en central pulje og er øremærket til specialundervisning. Så sikrer
man, at de ikke bliver brugt til andet, siger Anne-Mette Kæseler Jensen.

Omvendt frygter hun også, at hvis en skole pludselig har en meget krævende
elev, så kan det komme til at koste penge, der ellers skulle have været
brugt på den almindelige undervisning.

Skolerådmand Søren Thorsager (S) afviser lærernes kritik:

- Kæden er hoppet af for lærerforeningen. Jeg tror på, at skolelederne
ønsker at gøre det, der er bedst for børnene, og nu giver vi dem en
mulighed, de længe har efterspurgt, til at skabe noget på den enkelte skole.
Vi giver dem et incitament til at overveje, hvad der kan gøres for at
beholde en elev på skolen, og det, tror jeg, er i alles interesse, siger
Søren Thorsager.
Psykologer vurderer
Han understreger desuden, at det fortsat er skolepsykologer og pædagoger,
der skal vurdere, hvilke tilbud et barn har godt af.

- Og jeg tvivler på, at nogle af skolelederne ønsker at sidde anbefalinger
fra dem overhørig, siger Søren Thorsager.

Inspektøren på Højstrup-skolen kan heller ikke anerkende kritikken fra
lærerne.

- Vi sidder ikke og kigger på pengepungen. Det handler om det enkelte barns
behov, og når et barn mistrives, så er det mit ansvar som skoleleder at
gøre, hvad jeg kan for at hjælpe ham eller hende. Hvis man tænker
anderledes, så skal man ikke drive skole, siger inspektør Per Mathiesen.

Ovennævnte falder helt i tråd med de beslutninger der er truffet i de
kommuner der ligger i region midtjylland, hvor man også har vedtaget at
forringe tilbudene til de allersvageste

Peter



 
 
Frank (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank


Dato : 13-12-05 15:41

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Desværre må jeg jo så konstatere at de bange anelser jeg havde under
> debatten om strukturreformen (og som visse her i grubben hånede mig for at
> se spøgelser) ikke slog til. Virkeligheden bliver endnu værrer

Det er muligt et er en forkert beslutning, men hvorfor mener du at
strukturreformens er skyld i denne beslutning?

--
Frank

Husk at krigen i Irak er ført på samme folkeretslige grundlag som krigen om
Kosovo
I hate windsurfers, In a totally irrational way



Peter K. Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 13-12-05 15:59


"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in message
news:439edd8e$0$47094$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Desværre må jeg jo så konstatere at de bange anelser jeg havde under
>> debatten om strukturreformen (og som visse her i grubben hånede mig for
>> at se spøgelser) ikke slog til. Virkeligheden bliver endnu værrer
>
> Det er muligt et er en forkert beslutning, men hvorfor mener du at
> strukturreformens er skyld i denne beslutning?

Det har jeg vist forklaret mange gange, men jeg husker ikke om du deltog i
den debat, så derfor får du den korte version af forklaringen.

Det er sådan at f. eks undervisning af autister er så specialiseret, fordi
der er så relativt få af dem, at det kræver et befolkningsunderlag på mellem
200 og 350000 (alt efter hvem du spørger) mennesker at lave et forsvarligt
tilbud. Selv hvis vi tager det laveste tal er det de færreste kommuner der
er så store.

Før struktur reformen lå denne opgave i amtet, og alle eksperter var enige
om at den oopgave burde lægges i regionerne (som jo ville være store nok til
at løfte opgaven.

Strukturreformen har betydet at at denne opgave nu ligger i kommunen, OG den
folkeskolelov som man var nødt til at lave som følge at struktur reformen,
skelner slet ikke mellem "lille Peter" der lige er kommet lidt bagefter med
at læse, og så det barn der har en psykiatrisk diagnose. (det gjorde den
gamle lov, i §20.1 og §20.2) NU hører de begge hjemme i den "rummelige
folkeskole"

Det der undrer mig er bare at der ikke var ret mange der kunne se problemet
dengang, og derfor kan jeg ikke lade værrre med at more mig lidt når jeg
hører forældrene i min datters klasse hyle op fordi der allerede nu er
stoppet 3 autister ind i klassen, som mere eller mindre ødelægger
undervisningen for de normale børn. men dengang debatten rasede var
forældrene til de normale børn ligeglade, for det var jo ikke DRES børn der
fik en ringere skolegang......TROEDE de.

At man så kan græde over den skade og det traume man påføre de stakkels
autister er en anden sag

Peter



Thorkild Poulsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 13-12-05 16:42


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Det er vist meget begrænset hvor mange gange din ringe indsigt har ført til
en rigtig bedømmelse i dette forum.

Thorkild


Peter K. Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 13-12-05 16:52


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
news:439eebf8$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Det er vist meget begrænset hvor mange gange din ringe indsigt har ført
> til en rigtig bedømmelse i dette forum.

var det virkelig alt hvad du med din store indsigt evnede??

Tjae jeg havde jo hellerikke forventet andet, for du var jo netop en af dem
der bare slog det hele hen med ligegyldige kommentarer, fordi du ikke evnede
at se konsekvenserne.....eller var det i virkeligheden fordi der her var
endu en mulighed for at du via besparelserne kunne rage til dig på de
allersvagestes bekostning??

Peter



Thorkild Poulsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 13-12-05 16:53


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
news:439eee07$0$8832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
> news:439eebf8$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
>> news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Det er vist meget begrænset hvor mange gange din ringe indsigt har ført
>> til en rigtig bedømmelse i dette forum.
>
> var det virkelig alt hvad du med din store indsigt evnede??
>
> Tjae jeg havde jo hellerikke forventet andet, for du var jo netop en af
> dem der bare slog det hele hen med ligegyldige kommentarer, fordi du ikke
> evnede at se konsekvenserne.....eller var det i virkeligheden fordi der
> her var endu en mulighed for at du via besparelserne kunne rage til dig på
> de allersvagestes bekostning??
>

Jeg tror du skal indskrænke dig til at tale om autisme, alt andet kommer du
rigtig galt af sted med..

Thorkild


Peter K. Nielsen (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 13-12-05 16:57


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
news:439eee61$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> news:439eee07$0$8832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
>> news:439eebf8$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
>>> news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>>
>>> Det er vist meget begrænset hvor mange gange din ringe indsigt har ført
>>> til en rigtig bedømmelse i dette forum.
>>
>> var det virkelig alt hvad du med din store indsigt evnede??
>>
>> Tjae jeg havde jo hellerikke forventet andet, for du var jo netop en af
>> dem der bare slog det hele hen med ligegyldige kommentarer, fordi du ikke
>> evnede at se konsekvenserne.....eller var det i virkeligheden fordi der
>> her var endu en mulighed for at du via besparelserne kunne rage til dig
>> på de allersvagestes bekostning??
>>
>
> Jeg tror du skal indskrænke dig til at tale om autisme, alt andet kommer
> du rigtig galt af sted med..

åhh så længe jeg ikke kommer sågalt afsted som du gør, så går det nok

Peter



Egon Stich (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 13-12-05 18:21


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:439eebf8$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Det er vist meget begrænset hvor mange gange din ringe indsigt har ført
til
> en rigtig bedømmelse i dette forum.
>
> Thorkild
>

Du komme som sædvanlig væltende som en elefant i en glasbutik.
Uden ringeste viden om emnet.
Virker den medicin ikke snart?

Egon



Egon Stich (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 13-12-05 18:20


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:439eda7f$0$8777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Desværre må jeg jo så konstatere at de bange anelser jeg havde under
> debatten om strukturreformen (og som visse her i grubben hånede mig for at
> se spøgelser) ikke slog til. Virkeligheden bliver endnu værrer
>


Det er jo ganske enkelt historien med invalidepensionerne om igen.
Al erfaring viser, at her optræder kassetænkning i høj grad.
Det er jo derfor, man nu vil forfølge succesen på skoleområdet.

Det er jo pokkers ærgerligt, at du faktisk er nødt til at ærgre dig over at
have fået ret i din påstand.

Men sådan er liberalismen...

MVH
Egon



Kim Jespersen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 14-12-05 15:52

Jeg har vist ikke deltaget i den debat, men så vidt jeg kan få ud af det
her, så mener du at svage børns vilkår forringes med den nye
strukturreform og du mener at enkelte kommuner i midtjylland netop har
forringet dem.
Godt så, det er nemlig forkert.

Ved at fjerne svage børn som autister fra de almindelige skoler og
placere dem på specialskoler, får de mere koncentreret og specialiseret
undervisning.
Som eksempel kan du granske lidt i Sønderagerskolen i Herning.
Hvis svage børn placeres i samme klasser og på samme skoler som de
"stærke" børn, så er de tvunget til at følge samme undervisning, selvom
de ikke kan følge den undervisning.

Samtidig med den nye strukturreform, så følger skolepengene børnene og
ikke skolerne som du skriver og dermed skabes der konkurrence mellem
skolerne om at levere den bedste service og dermed kan forældrene selv
vælge den skole som de finder bedst til deres børn.

Altså en helt fejlagtig konklusion.


Peter K. Nielsen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 14-12-05 20:25


"Kim Jespersen" <kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> wrote in message
news:43a0319e$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg har vist ikke deltaget i den debat, men så vidt jeg kan få ud af det
> her, så mener du at svage børns vilkår forringes med den nye
> strukturreform og du mener at enkelte kommuner i midtjylland netop har
> forringet dem.
> Godt så, det er nemlig forkert.

nej det er IKKE forkert
>
> Ved at fjerne svage børn som autister fra de almindelige skoler og placere
> dem på specialskoler, får de mere koncentreret og specialiseret
> undervisning.

Ja og det er præcis specialiseringen man vil udvande

> Som eksempel kan du granske lidt i Sønderagerskolen i Herning.
> Hvis svage børn placeres i samme klasser og på samme skoler som de
> "stærke" børn, så er de tvunget til at følge samme undervisning, selvom de
> ikke kan følge den undervisning.

netop

>
> Samtidig med den nye strukturreform, så følger skolepengene børnene og
> ikke skolerne som du skriver og dermed skabes der konkurrence mellem
> skolerne om at levere den bedste service og dermed kan forældrene selv
> vælge den skole som de finder bedst til deres børn.

igså her er du helt forkert på den. Specialskolerne nedlægges på stribe, og
hvad hjælper det at man kan flytte sit barn fra en normal skole til en anden
normal skole, når det nu er en specialskole der er behov for
>
> Altså en helt fejlagtig konklusion.
>
Enten har du totalt misforstået mit oprindelige indlæg, eller også så aner
du ikke hvad du taler om.


Peter



Kim Jespersen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim Jespersen


Dato : 14-12-05 21:23


Det virker som om vi er enige nok, men i det midtjyske jeg kommer fra
springer specialskolerne frem, så det er da kedeligt hvis de forsvinder
i resten af landet.


Peter K. Nielsen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 14-12-05 21:34


"Kim Jespersen" <kim.jespersen@eSTmOPaSPiAMl.dk> wrote in message
news:43a07f3f$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>

> Det virker som om vi er enige nok

Det tror jeg også

, men i det midtjyske jeg kommer fra
> springer specialskolerne frem, så det er da kedeligt hvis de forsvinder i
> resten af landet.

Nej det gør de faktisk ikke. Den specialundervisning der før blev varetaget
af amterne vil stort set forsvinde.

At kommunerne så i stor stil opretter deres egne "discountspecialskoler" er
blot en konsekvnes af forringelserne, og netop din kommune (var det ikke
Herning) er en af "foregangskomunerne" når det drejer sig om at erstatte
amtslige tilbud med komunale discounttilbud" Ja faktisk så praler
kommunaldirektøren på foredrag rundt om o landet, med hvordan han og hans
embedsmænd fik det hele sat på skinner FØR vlaget på en sådan måde at de
nyvalgte politikkere ville få mere end svært ved at ændre på det

Peter



Kim2000 (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 14-12-05 20:57

> - Jeg frygter, at den økonomiske tænkning går frem for den faglige. At
> skolerne måske vil lave et mindre godt tilbud hos dem selv for at spare
> penge i stedet for at sende eleverne derhen, hvor de har det bedst, siger
> formanden for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen.
> Sikres i central pulje
> At pengene til specialundervisning nu deles ud på de enkelte skoler som en
> del af deres budget, skyldes politikernes ønske om at færre børn sendes i
> specialklasser. Den såkaldte øgede rummelighed.

Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så tælles det
med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om at vi lærere er
idioter, uduelige etc. etc.

> Inspektøren på Højstrup-skolen kan heller ikke anerkende kritikken fra
> lærerne.
>
> - Vi sidder ikke og kigger på pengepungen. Det handler om det enkelte
> barns behov, og når et barn mistrives, så er det mit ansvar som skoleleder
> at gøre, hvad jeg kan for at hjælpe ham eller hende. Hvis man tænker
> anderledes, så skal man ikke drive skole, siger inspektør Per Mathiesen.

Der er naturligvis ingen tvivl om at det er tanken, men omvendt er det vel
også soleklart at når man driver en skole skal man tænke på pengepungen, så
kommer der 3 elever der har særlige behov, så er det altså ikke sikkert
pengene ganske enkelt er der, og så kan de ikke bruges - uanset hvor meget
god vilje der. Hvis en inspektør udtræder sine budgetter gang på gang for
børnenes skyld, så finder man såmænd nok en ny, der kan finde ud af at sige
barnets tarv ikke tager skade indenfor budgettet....



Peter K. Nielsen (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 14-12-05 21:37


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message
news:43a078fa$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> - Jeg frygter, at den økonomiske tænkning går frem for den faglige. At
>> skolerne måske vil lave et mindre godt tilbud hos dem selv for at spare
>> penge i stedet for at sende eleverne derhen, hvor de har det bedst, siger
>> formanden for Odense Lærerforening, Anne-Mette Kæseler Jensen.
>> Sikres i central pulje
>> At pengene til specialundervisning nu deles ud på de enkelte skoler som
>> en del af deres budget, skyldes politikernes ønske om at færre børn
>> sendes i specialklasser. Den såkaldte øgede rummelighed.
>
> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så tælles
> det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om at vi
> lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>
>> Inspektøren på Højstrup-skolen kan heller ikke anerkende kritikken fra
>> lærerne.
>>
>> - Vi sidder ikke og kigger på pengepungen. Det handler om det enkelte
>> barns behov, og når et barn mistrives, så er det mit ansvar som
>> skoleleder at gøre, hvad jeg kan for at hjælpe ham eller hende. Hvis man
>> tænker anderledes, så skal man ikke drive skole, siger inspektør Per
>> Mathiesen.
>
> Der er naturligvis ingen tvivl om at det er tanken, men omvendt er det vel
> også soleklart at når man driver en skole skal man tænke på pengepungen,
> så kommer der 3 elever der har særlige behov, så er det altså ikke sikkert
> pengene ganske enkelt er der, og så kan de ikke bruges - uanset hvor meget
> god vilje der. Hvis en inspektør udtræder sine budgetter gang på gang for
> børnenes skyld, så finder man såmænd nok en ny, der kan finde ud af at
> sige barnets tarv ikke tager skade indenfor budgettet....

og her er så lige et læserbrev som jeg ved er sendt til fyns stiftstidende.
Da jeg ikke ved om det er bragt endnu, har jeg anonymiseret afsenderen, men
DET er virkeligheden der her beskrives

citat

Indlæg til Debatsiden:
Jeg læste i dag i Fyns Stifttidende at specialskolebørns fremtid afgøres af
den enkelte skoles leder.
En af disse ledere udtaler: Det handler om det enkelte barns behov, og når
et barn mistrives, så er det mit ansvar som skoleleder at gøre, hvad jeg kan
for at hjælpe ham eller hende. Hvis man tænker anderledes, så skal man ikke
drive skole, siger inspektør Per Mathiesen.
Nu er jeg formand for xxxxxx, og jeg har allerede fået de første
henvendelser fra dybt frustrede forældre hvis børn egentligt var visiteret
til Amtets specialskoletilbud netop for børn med autisme, men deres lokale
kommune siger nejtak vi vil ikke betale xx kommune hvor skolen ligger for
noget vi selv kan lave på den lille lokale skole, og så propper de børnene
ned i en blandet handicap/specialklasse. Et absolut uegnet sted for børn med
autisme som netop kræver det helt specielle strukturerede miljø som kun en
specialskole med veluddannet personale kan give dem.
Så her Per Mathisen der sidder altså allerede folk og leder skoler som de
ikke burde have ansvar for, hvad gør vi så lige ved det?
Hvormeget overskud er der lige i en familie med et svært handicappet barn
til at klage og råbe op og lave aktioner mod ufornuft og spareivrige
skoleledere?
Venlig hilsen

Peter



Egon Stich (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 14-12-05 21:40


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43a078fa$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>
> Der er naturligvis ingen tvivl om at det er tanken, men omvendt er det vel
> også soleklart at når man driver en skole skal man tænke på pengepungen,

> kommer der 3 elever der har særlige behov, så er det altså ikke sikkert
> pengene ganske enkelt er der, og så kan de ikke bruges - uanset hvor meget
> god vilje der. Hvis en inspektør udtræder sine budgetter gang på gang for
> børnenes skyld, så finder man såmænd nok en ny, der kan finde ud af at
sige
> barnets tarv ikke tager skade indenfor budgettet....
>
>

Og det er jo præcis derfor, staten overfører opgaver til de kommuner, de
samtidig udsulter.
Så siger man bare:
"Det er kommunens ansvar"
Og flux er hænderne rene igen
Man slipper afsted med dette, fordi man på denne måde kan ramme selektive
grupper, uden politisk slagkraft.
Flertallet opdager det ikke, før de selv rammes. Og så er det for sent.

MVH
Egon.



Thorkild Poulsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 15-12-05 09:02


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:43a078fa$0$46999

> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så tælles
> det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om at vi
> lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>

Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?

Thorkild



Allan Riise (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 15-12-05 11:52

Thorkild Poulsen wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43a078fa$0$46999
>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så
>> tælles det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre
>> om at vi lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>
>
> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?

Jeg mener at man i andre lande ikke integrerer Autister og andre stærkt
ressourcekrævende børn i "normalskoler", hvorfor de ikke er med i PISA
undersøgelserne.

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates
Ved Odin's skæg, Valhal venter !



Kim2000 (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-12-05 12:20


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43a078fa$0$46999
>
>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så tælles
>> det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om at vi
>> lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>
>
> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>

Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
(velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland går de
"dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller rummelighed) til
de fleste børn, der skal meget til før de kommer i specialklasser. Uden at
tage stilling til hvad der er bedst, så gør det i hvert fald det ikke er
hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden man har det for øje.

mvh
Kim



Thorkild Poulsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 15-12-05 15:02


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43a15163$0$47021$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43a078fa$0$46999
>>
>>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så tælles
>>> det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om at vi
>>> lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>>
>>
>> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>>
>
> Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
> allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
> (velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland går
> de "dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller rummelighed)
> til de fleste børn, der skal meget til før de kommer i specialklasser.
> Uden at tage stilling til hvad der er bedst, så gør det i hvert fald det
> ikke er hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden man har det for
> øje.
>
> mvh
> Kim
>

Er i helt derude ?

Thorkild



Kim2000 (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-12-05 15:59


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:43a176a5$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43a15163$0$47021$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
>> meddelelse news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:43a078fa$0$46999
>>>
>>>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så
>>>> tælles det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre om
>>>> at vi lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>>>
>>>
>>> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>>>
>>
>> Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
>> allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
>> (velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland går
>> de "dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller
>> rummelighed) til de fleste børn, der skal meget til før de kommer i
>> specialklasser. Uden at tage stilling til hvad der er bedst, så gør det i
>> hvert fald det ikke er hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden man
>> har det for øje.
>>
>> mvh
>> Kim
>>
>
> Er i helt derude ?
>

Hvad mener du med det? Sydkorea og Finland blev nævnt som uddannelsesmæssige
foregangslande, hvis man ikke har de nævnte forhold i betragtning så giver
det ingen mening at lave en sammenligning.



Peter K. Nielsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 15-12-05 17:28


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message
news:43a18493$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:43a176a5$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43a15163$0$47021$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>
>>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:43a078fa$0$46999
>>>>
>>>>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så
>>>>> tælles det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre
>>>>> om at vi lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>>>>
>>>>
>>>> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>>>>
>>>
>>> Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
>>> allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
>>> (velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland
>>> går de "dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller
>>> rummelighed) til de fleste børn, der skal meget til før de kommer i
>>> specialklasser. Uden at tage stilling til hvad der er bedst, så gør det
>>> i hvert fald det ikke er hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden
>>> man har det for øje.
>>>
>>> mvh
>>> Kim
>>>
>>
>> Er i helt derude ?
>>
>
> Hvad mener du med det? Sydkorea og Finland blev nævnt som
> uddannelsesmæssige foregangslande, hvis man ikke har de nævnte forhold i
> betragtning så giver det ingen mening at lave en sammenligning.
Det gør det for Thorkild, for hvis han skulle tage disse fohold i
betragtning, så vil hans verdensbillede jo vælte totalt.

liddt ligesom med de stakkels kommunister i det gamle soviet, da deres
verden brasede sammen

Peter
>



Thorkild Poulsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 15-12-05 21:36


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43a18493$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:43a176a5$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43a15163$0$47021$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>
>>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
>>> meddelelse news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>>>> news:43a078fa$0$46999
>>>>
>>>>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så
>>>>> tælles det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre
>>>>> om at vi lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>>>>
>>>>
>>>> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>>>>
>>>
>>> Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
>>> allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
>>> (velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland
>>> går de "dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller
>>> rummelighed) til de fleste børn, der skal meget til før de kommer i
>>> specialklasser. Uden at tage stilling til hvad der er bedst, så gør det
>>> i hvert fald det ikke er hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden
>>> man har det for øje.
>>>
>>> mvh
>>> Kim
>>>
>>
>> Er i helt derude ?
>>
>
> Hvad mener du med det? Sydkorea og Finland blev nævnt som
> uddannelsesmæssige foregangslande, hvis man ikke har de nævnte forhold i
> betragtning så giver det ingen mening at lave en sammenligning.
>

Jamen så synes jeg i skal finde empirisk belæg for jeres teser og fortælle
os alle hvor mange der sendes i spcialklasser i Finland og Sydkorea i
forhold til Danmark, altså klasser der holdes udefor PISA målingen.

Thorkild




Kim2000 (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 15-12-05 22:49


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1d306$0$1778$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43a18493$0$47047$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
>> meddelelse news:43a176a5$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:43a15163$0$47021$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>>
>>>> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
>>>> meddelelse news:43a12265$0$1791$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>>>
>>>>> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>>>>> news:43a078fa$0$46999
>>>>>
>>>>>> Og det ironiske er at når et sådan barn går i en normalklasse, så
>>>>>> tælles det med i PISA undersøgelserne og så skal vi igen til at høre
>>>>>> om at vi lærere er idioter, uduelige etc. etc.
>>>>>>
>>>>>
>>>>> Tæller et sådant barn ikke med i udlandet ?
>>>>>
>>>>
>>>> Nej, i Sydkorea er det almindeligt at de dårligste elever sorteres fra
>>>> allerede efter 3. klasse, de får så ingen uddannelse udover de 3 år
>>>> (velsagtens fordi det ikke samfundsmæssigt kan betale sig), i Finland
>>>> går de "dumme" i specialklasser. I Danmark har vi jo plads (eller
>>>> rummelighed) til de fleste børn, der skal meget til før de kommer i
>>>> specialklasser. Uden at tage stilling til hvad der er bedst, så gør det
>>>> i hvert fald det ikke er hensigtsmæssigt at sammenligne direkte og uden
>>>> man har det for øje.
>>>>
>>>> mvh
>>>> Kim
>>>>
>>>
>>> Er i helt derude ?
>>>
>>
>> Hvad mener du med det? Sydkorea og Finland blev nævnt som
>> uddannelsesmæssige foregangslande, hvis man ikke har de nævnte forhold i
>> betragtning så giver det ingen mening at lave en sammenligning.
>>
>
> Jamen så synes jeg i skal finde empirisk belæg for jeres teser og fortælle
> os alle hvor mange der sendes i spcialklasser i Finland og Sydkorea i
> forhold til Danmark, altså klasser der holdes udefor PISA målingen.
>

Og det er den slags spørgsmål som lærerforeningen stillede da rapporten kom
frem, men larmende tavshed var svaret fra undervisningsministeret (der slet
ikke ville offentliggøre hverken rapporten eller spørgsmålene i fuld længde
til at starte med). Man undres, for det er et uhyr relevant spørgsmål.

mvh
Kim



Thorkild Poulsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 15-12-05 23:46


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse news:43a1e4c8$0$47048

>>
>> Jamen så synes jeg i skal finde empirisk belæg for jeres teser og
>> fortælle os alle hvor mange der sendes i spcialklasser i Finland og
>> Sydkorea i forhold til Danmark, altså klasser der holdes udefor PISA
>> målingen.
>>
>
> Og det er den slags spørgsmål som lærerforeningen stillede da rapporten
> kom frem, men larmende tavshed var svaret fra undervisningsministeret (der
> slet ikke ville offentliggøre hverken rapporten eller spørgsmålene i fuld
> længde til at starte med). Man undres, for det er et uhyr relevant
> spørgsmål.
>

Det er da bare at læse undersøgelsen og underbygge sin påstand.

Thorkild



Egon Stich (16-12-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 16-12-05 17:10


"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:43a1e4c8$0$47048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Og det er den slags spørgsmål som lærerforeningen stillede da rapporten
kom
> frem, men larmende tavshed var svaret fra undervisningsministeret (der
slet
> ikke ville offentliggøre hverken rapporten eller spørgsmålene i fuld
længde
> til at starte med). Man undres, for det er et uhyr relevant spørgsmål.
>
> mvh
> Kim
>

Atter et stjerneexempel på, at så mange er villige til at udtale sig som
experter om skolen.
Jamen, de har jo selv gået på en sådan-- ikke sandt?
Og kender derfor skolen?

Når så deres vanvittige ideologiske feberfantasier skal retfærdiggøres,
sætter de embedsmænd og økonomer, stadig uden andet end egenerfaring på
området, til at udfærdige "rapporter".

Underligt, at man ikke er villig til, på dette område, at anvende eksperter.
Nemlig disse, der er uddannet til at holde skole.
Oven i købet på en høj grad af videnskabeligt grundlag.

Noget der ikke tynger hverken politikere eller økonomers fremfærd.

Men når de liberale og erhvervslivet tager fat, så går det galt.

MVH
Egon

PS.
Helge Sander: Er der nogen, der har present, hvilken uddannelse han har?




Peter K. Nielsen (15-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 15-12-05 17:27


"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
news:43a176a5$0$1805$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>
> Er i helt derude ?

ja er det ikke en frygtelig sandhed der er ved at gå op for dig

Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste