AIDS's oprindelse (DR2 udsendelse)
Fra : C. Overgaard

Dato : 11-12-05 22:23

I sidste uge så jeg en tilsyneladende rystende udsendelse i DR2. Udsendelse
lagde sig op af hvad man kalder OPV ADIS hypotesen. Nærmere forklaring kan
læses herunder.

http://en.wikipedia.org/wiki/OPV_AIDS_hypothesis

Men kort fortalt gik den ud på at man lavede Polio vacine lokalt baseret på
væv fra lokale aber, som beviselig er bærere af HIV. Ganske givet for at
spare penge på transport af vacine fra USA. I udsendelsen postulerede man at
der skulle have været aflivet ca. 500 aber til formålet i en lejr tæt på det
institut, som fabrikerede vacinen.

Vacinen brugte man til at vacinere 1.000.000 mennesker mod polio og dermed
skulle man have startet processen som ledte til de første kendte AIDS udbrud
i 70'erne.

Selve hypotesen blev tilbagevist på en konference i år 2000, men det
forhindrede nu ikke udsendelsen at bygge videre på hypotesen.

I sig selv finder jeg ikke udsendelsen rystende, selv hvis hypotesen skulle
være sandt. Når der arbejdes for globalisering, så falder kvaliteten når
arbejdet flyttes til fjerne egne. Men jeg finder det rystende at landets
befolkning har mishandlet de ressourcer, som de fik overdraget af den
Belgiske stat. Godt nok er der passager i højdepunktet i Herges litteratur,
hvor den lokale befolkning i Congo nærmest handler anarkitisk og rådvilde,
men at det skulle gå så galt at hele institutet stod som en spøgelsesbygning
uden gavn for befolkningen er både rystende og mærkelig.

Idag betragtes Belgisk Congo som et mønstereksempel på hvordan en koloni
transformeres til en selvstændig stat. Et eksempel som vi kunne bruge med
henblik på Iraks transformation fra et besat land til et demokrati.

Når det kan gå så galt, hvilken garanti har vi så for at vores indsats kan
gøre en forskel?

Men for at komme tilbage til udgangspunktet i indlægget: AIDS's oprindelse,
så er der efterhånden ikke den marginale synsvinkel, som ikke har fået
adgang til vores nyhedsmedier. Vi så sidst triple X sagen, hvor vi stadig
venter på en pladeudgivelse fra den såkaldte musikgruppe.

Er det mediernes opgave at opstille sådanne konspirationsteorier?

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 02:57

C. Overgaard <newsgroup@carstenovergaard.dk> wrote:

> Idag betragtes Belgisk Congo som et mønstereksempel på hvordan en koloni
> transformeres til en selvstændig stat.

Vist snarere som det modsatte ...
--
Per Erik Rønne