"By lammet af syredampe" (EV 11dec)
Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-05 13:43

I min barndom og studietid stank det halve Frederiksberg kvalmende af
NOVO-bugspytskirtler til insulinproduktion når lummert og vindstille,
og hele Grenå stank konstant af kvælstofdioxid, der er brun lige ved
den høje gødningsfabrikskorsten og den i jordniveau fortyndede gas
havde en pikant, syrlig duft. Og alle var ligeglade og blev ikke syge.
Idag skriver EB, at byen Hornslet er "lammet af syredampe" fordi et
tilsvarende og uskadeligt udslip er sket fra fabrik der overholdt alle
regler men var uheldig vedr salpetersyre-oplagringen.
"Lammelsen" består alene i politiets overreaktion mht at forlange alt
sat i stå - helt unødvendigt.

For at gavne miljøsagen skrives om at "kvælstofilten kan dræbe". Det
er hertillands sket een gang ,nemlig i tresserne på Tuborg-bryggeriet
hvor en elevator gik i stå og to arbejdere morede sig med at hælde en
stor dunk salpetersyre i en zinkspand - i en elevator , som er et
forbandet lille gaskammer uden ventilation.

Faregrænsen for hvad trafik må udlede af denne nuttede
sur-regn-luftart er vildt lavt sat, ved jeg fra den tid hvor jeg var
ansat med at beregne forurening i hovedstadens gader. En kæderyger får
hele dagen ti gange mere af giften i timen, end hvad tillades for
fodgængere der passerer fortovet kortvarigt. FArlighed handler om
koncentrationen af stoffet og i hvor lang tid - det glemmer medierne
(og ofte også miljøkontrollanterne)

TRYK EVT KUN DEL AF STARTEN
Bo Warming, cand.scient. Bjelke s Alle 46 2200N 35861000

Fra : ThomasB

Dato : 11-12-05 23:45

> [...]
> regler men var uheldig vedr salpetersyre-oplagringen.
> "Lammelsen" består alene i politiets overreaktion mht at forlange alt sat

Politiet kan ikke regne med at de er blever sat 100% ind i sagens omfang,
derfor hellere overreagere end at underreagere. Du havde også hylet op, hvis
de havde underreageret.

At forstå alt er at tilgive alt.
-Madame de Ståel
(fra din egen samling)