Statsborgerskabsaftale i strid med FN-konv~
Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-05 12:00

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/Indgang.php?
pShow=Webavis/WAvVis.php&pWAvVis=1049

se et generalangreb på den nye VKO-aftale om tildeling af
statsborgerskab. Jeg citerer:

==
Den ny statsborgerskabsaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti er
et direkte brud på FN's konvention om borgerlige og politiske
rettigheder, mener Eva Ersbøll, der er forsker hos Institut for
Menneskerettigheder.

Hendes kritik kommer, efter regeringen og Dansk Folkeparti har lavet en
ny statsborgeraftale, som forhindrer folk, der lider af post traumatisk
stres syndrom (PTSD), i at søge om dispensation til dansk
statsborgerskab.

Men ifølge Ersbøll overtræder Danmark FN's konventioner med den ny
aftale.

"Når en bestemt gruppe - personer med post traumatisk stress syndrom -
udelukkes fra at få statsborgerskab, så sker der en forskelsbehandling
på grundlag af en bestemt psykisk lidelse (PTSD). Hvis der ikke er en
saglig begrundelse, er der tale om forbudt forskelsbehandling. Uden en
rimelig begrundelse mener jeg, at Danmark overtræder FN's konventioner
med den ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det er
uacceptabelt," siger Eva Ersbøll.
==

Men mig bekendt ligger det /ikke/ i aftalen at personer med PTSD ikke
skal kunne få tildelt statsborgerskab. Kun at alle skal bestå nogle
eksaminer, som at deres danskniveau svarer til folkeskolens 8. klasse,
og at de har et fornuftigt kendskab til dansk historie, samfund og
kultur.

Og som det har været tilfældet siden grundloven blev underskrevet af
Frederik VII 5. juni 1849, skal den enkelte person der tildeles
statsborgerskab direkte /nævnes/ en af rigsdagen / folketinget vedtagen
og af Kongen underskrevet lov.

Der er ingen automatik her. Alene derfor er hele Informations kampagne
bygget på falske præmisser.

Men jeg ved da godt at nogle er utilfredse med grundlovens bestemmelser
om tildeling af borgerskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 10-12-05 13:12

Per Rønne citerede Information:

> [...]
> rimelig begrundelse mener jeg, at Danmark overtræder FN's konventioner
> med den ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og det er

Det ville være ganske uacceptabelt, hvis Folketinget gav dansk
statsborgerskab til personer, som påstod sig ude af stand til at lære
dansk. De kan jo ikke bruges til noget i det danske samfund.

I artiklen i Information står der bl.a.:

»Ifølge direktøren i Rehabiliterings- og forskningscenteret for
Torturofre, Bengt H. Sjölund, er PTSD en lidelse, som hæmmer personer
i at lære dansk.«

Det lyder mystisk, at man skulle have en lidelse, der hæmmer personer
i at lære specielt dansk. Er de i det hele taget i stand til at lære
noget? Kan en læge udtale sig om personers evne til at lære sprog?

> [...]
> og af Kongen underskrevet lov.
>
> Der er ingen automatik her. Alene derfor er hele Informations kampagne

Rigtigt. Statsborgerskab tildeles ved lov.Folketingsmedlemmer kan ikke
bindes til at stmme mod deres overbevisning. Hvis nogen ønsker nogen
fremmed med diverse lidelser eller mangelfulde sprogkundskaber tildelt
dansk statsborgerskab, kan de blot fremsætte forslag herom i
Folketinget og så se, om de øvrige folkevalgte vil tilslutte sig
lovforslaget.

Bent

Fra : Jan Pedersen

Dato : 10-12-05 16:19

Dansk statsborgerskab skal selvfølgelig kun gives til dem der er et aktiv
for Danmark: folk med uddannelser der er mangel på i Danmark evt.
kompetencer der er mangel på erhvervet ved andet end officiel uddannelse.
Men kun hvis de kan præstere minimumskrav til forståelse for dansk kultur og
hvis deres sprogevner gør at de kan begå sig i samfundet ved dansk tale og
skriftsprog.

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-12-05 21:20

> [...]
> og af Kongen underskrevet lov.
>
> Der er ingen automatik her. Alene derfor er hele Informations kampagne

Man skulle tro at Morten Kjærums center prøver at se om de kan slippe godt
fra direkte vildledning. Og det kan de foreløbigt ved hjælp af ukritiske
medier.

Det står fast at tildeling af indfødsret er gennemført diskriminerende ved
at hver ansøger i princippet skal vurderes individuelt af en samling
smagsdommere (Folketinget). I praksis har Folketingets indfødsretsudvalg så
opstillet nogle kriterier som til tider ændres.

Altså forsøger Kjærums underordnede nu at tilsidesætte dansk lov til fordel
for Den Europæiske Menneskeretskonvention. Men hvis denne konvention
virkeligt skulle være i modstrid med den danske Grundlov, så ligger fejlen
jo dengang man vedtog at Menneskeretskonventionen skulle indarbejdes i dansk
ret, altså en umulighed, hvis man skal tro Eva Ersbølls udmelding.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-05 00:35

Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jo dengang man vedtog at Menneskeretskonventionen skulle indarbejdes i dansk
> ret, altså en umulighed, hvis man skal tro Eva Ersbølls udmelding.

Strider Den europæiske Menneskerettighedskonvention mod Danmarks Riges
Grundlov, er ratifikationen naturligvis ugyldig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trans

Dato : 10-12-05 21:52

Jan Pedersen wrote:
> Dansk statsborgerskab skal selvfølgelig kun gives til dem der er et aktiv
> for Danmark:

Jeg vil hellere sige det på den måde, at dansk statsborgerskab ikke
bør gives til personer, om hvem man må antage, at de vil blive et
passiv for Danmark, f.eks, fordi de har begået forbrydelser, skylder
en hel masse penge til det offentlige i Danmark, er analfabeter, ikke i
stand til at lære noget af den ene eller den anden grund, ikke kan
tale eller læse dansk nogenlunde, lider af alvorlige dominante
arvelige sygdomme, og gennem længere tid har vist sig ude af stand til
at forsørge sig selv.

> folk med uddannelser der er mangel på i Danmark evt. kompetencer
> der er mangel på erhvervet ved andet end officiel uddannelse.

Nej, man bør kun kræve, at de ikke er analfabeter, og at de kan tale
og læse dansk nogenlunde. Jeg tror, de netop vedtagne krav til
danskkundskaber er for skrappe, hvis man skal tage dem bogstaveligt.

> Men kun hvis de kan præstere minimumskrav til forståelse for dansk kultur og
> hvis deres sprogevner gør at de kan begå sig i samfundet ved dansk tale og
> skriftsprog.

Nej, jeg mener ikke, der bør være nogen prøve i dansk kultur. Det
fører bare til en lang diskussion om, hvad dansk kultur er for noget.
Man bør i stedet koncentrere sig om det helt væsentlige: at de ikke
er forbrydere eller har færdedes i terroristkredse, og at de har
demonstreret, at de kan klare sig selv økonomisk.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-05 00:35

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Jeg tror, de netop vedtagne krav til danskkundskaber er for skrappe, hvis
> man skal tage dem bogstaveligt.

Der er ikke tale om /vedtagne/ krav, men om at VKO er blevet enige om en
aftale, som udstikker retningslinier til de embedsmænd, der der
indstiller folk til tildeling af statsborgerskab til det relevante
folketingsudvalg.

Ja, det finder jeg nu for svagt.
--
Per Erik Rønne