PH og pH
Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-05 08:44

"Hvis man fornærmer uden at more, kan man glæde sig over at det
omvendte er værre"

skrev Poul Henningsen - som jeg tolker i retning af at al humor er
ondskabsfuld, og det er OK for ord sårer kun folk, der gerne vil
såres, fx muslimer der har martyriumnykker dvs alle muslimer.

PH kaldes han, og pH betyder i kemien den omvendte logaratime til
brintjon(H+) koncentrationen i mol pr l.

Så i neutralt vandig væske er pH 7 for der en tiendedel milliontedel
(1/10 x 1/1000000)=0,0000001)mol/l af H+ og OH-

I enmolær stærk syre og base er pH 0 hhv. 14

Har dette gavnet erhvervslivet indtjening. Næppe. At regne i mol pr l
havde kun været lidt besværligere.

Ligesom de indisk opfundne "arabertal" har ikke gavnet teknik
nogensinde, men især hos universitetsvidenskabens prestige- og
snobbe-forskere har decimaler og 0 givet en smule praktisk lettelse og
en masse fint blær.

Fra : Steen Jensen

Dato : 10-12-05 10:09

Bo Warming <bwng@bwng.dk> vrøvlede som vanligt - endda til flere komplet
forskellige grupper: bla bla bla

Skidesjovt Bo -har du søskende?

Fra : Bæ 9

Dato : 10-12-05 13:12

Steen Jensen wrote:
> Bo Warming <bwng@bwng.dk> vrøvlede som vanligt - endda til flere komplet
> forskellige grupper: bla bla bla
>

> Skidesjovt Bo -har du søskende?

og du svarede...... tsk tsk

--

Bæ 9
-----------

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 10-12-05 14:07

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse > Skidesjovt
Bo -har du søskende?

Smid ham dog i dit kill-filter. Har jeg gjort for længst..

/ Michael...

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-05 20:11

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> wrote in message
> Bo Warming <bwng@bwng.dk> vrøvlede som vanligt - endda til flere
> komplet
> forskellige grupper: bla bla bla
>

> Skidesjovt Bo -har du søskende?

Ja, men lad mig hellere høre :_præcis hvad_
du anser for ukorrekt, altså vrøvl.

Selvfølgelig er et associerende causeri ikke kun ontopic i een ng. Det
er op til læseren at skimme og finde hvad evt interesserer HAM - men
sammenhæng med de valgte ng er der helt bestemt. Hvor er du uenig?

Fra : Niels

Dato : 10-12-05 15:31

På et eller andet tidspunkt i en fjern fremtid, bliver der sikkert opfundet
en maskine der kan afkryptere den rodebutik, han kalder sin hjerne.

Fra : Ulvir

Dato : 10-12-05 16:28

Niels wrote:
> På et eller andet tidspunkt i en fjern fremtid, bliver der sikkert
> opfundet en maskine der kan afkryptere den rodebutik, han kalder sin
> hjerne.

Det tror jeg næppe..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-05 22:52

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> [...]
> nogensinde, men især hos universitetsvidenskabens prestige- og
> snobbe-forskere har decimaler og 0 givet en smule praktisk lettelse og

Har du prøvet at beregne kvadratroden af to med romertal?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-05 06:01

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Har du prøvet at beregne kvadratroden af to med romertal?

TAk for at du påpeger at math kan kun bruges til math
- aldrig til noget nyttigt.
Hvilken håndværker har brug for udregne en præcis kvadratrod med mange
decimaler for at gavne forbrugeren?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-05 09:07

> TAk for at du påpeger at math kan kun bruges til math

Det hedder matematik på dansk.

> - aldrig til noget nyttigt.
> Hvilken håndværker har brug for udregne en præcis kvadratrod med mange
> decimaler for at gavne forbrugeren?

Hvis man ønsker at hæve sig over købmandsregning og
"forsøg-dig-frem"-metodik, er det alfa og omega at kunne opstille en
model for det man ønsker at arbejde med, og foretage de nødvendige
beregninger her. Det fremkomne resultat skal så fortolkes tilbage til
den virkelige verden.

Håndværkeren har nok ikke brug for at lave kvadratrødder, men det har
arkitekten der fortæller håndværkeren hvilke materialetykkelser han
skal bruge måske.

Hvis du kender historien om skibet Vasa, er det et godt eksempel på at
"forsøg-dig-frem"-teknikken ikke er god når man har travlt. Den
svenske krigslykke og økonomi var stærkt præget af ulykken, og med en
produktionstid på et par år, er det ikke noget man bare lige laver om.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-05 13:27

> Det hedder matematik på dansk.

At forkortning er god ting
og alle her taler engelsk

> [...]
> model for det man ønsker at arbejde med, og foretage de nødvendige
> beregninger her. Det fremkomne resultat skal så fortolkes tilbage

Trial-and-error burde være stort fag i st f math. Brug af modeller

> Håndværkeren har nok ikke brug for at lave kvadratrødder, men det
> har
> arkitekten der fortæller håndværkeren hvilke materialetykkelser han
> skal bruge måske.

Jeg fik topkarakter i math og DERFOR brugte jeg førstegradsligninger
en sjælden gang på kemistudiet
Ingen andre gjorde det.
Kvadratrod klares ved at prøve sig frem med at gange tal med sig selv
på lommeregneren
Elektrikere skal kunne trediegradsligninger - men bruger ALDRIG
ligninger OVERHOVEDET
Elektroingeniører måske - hvis de har forskerstilling.
Men alle skal lære snobbepjattet

Arkitekter ringer til firmaet om rette tykkelse og det er
pålideligere.

> [...]
> en
> produktionstid på et par år, er det ikke noget man bare lige laver

*Rivalisering* mellem to skibsbyggere skabte principsag om ny
byggemetode.
Den forkerte vandt og fik enterprisen
Math havde ingen betydning - man brugte de 4 regningsarter - eller 3 !

Vasa var nok om kvinders sociale intelligens - intuition - og
ambitioner hos mænd, der søger at imponere CHARMERENDE.

Klogskab idag er opnået pr tradition, erfaring - ikke
differentiering og integrerering

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-12-05 10:31

"Bo Warming"
> PH kaldes han, og pH betyder i kemien den omvendte logaratime til
> brintjon(H+) koncentrationen i mol pr l.

Ikke den omvendte logaritme: minus logaritmen (hvilket er noget andet).
Ikke brintionkoncentrationen: koncentrationen af oxoniumioner [H3O+]

> I enmolær stærk syre og base er pH 0 hhv. 14

Ikke altid - det gælder fx ikke for pH i opløsninger af svovlsyre,
natriumoxid eller calciumhydroxid

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bæ 9

Dato : 11-12-05 12:45

Regnar Simonsen wrote:
> [...]
> Ikke brintionkoncentrationen: koncentrationen af oxoniumioner [H3O+]

> Ikke altid - det gælder fx ikke for pH i opløsninger af svovlsyre,

GAB

--

Bæ 9
-----------

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-12-05 23:47

"Bæ 9"
> GAB

Man kan ikke påstå, at Bæ9 bidrager med noget som helst af betydning - kun
spild af andres tid.
Jeg skriver og svarer i dk.videnskab, hvor indlægget lå.
Det er først nu jeg ser, at det er krydspostet til flere andre grupper - det
beklager jeg.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bæ 9

Dato : 12-12-05 08:21

Regnar Simonsen wrote:
> "Bæ 9"

> Man kan ikke påstå, at Bæ9 bidrager med noget som helst af betydning - kun
> spild af andres tid.

Det er jeg ked af. Du har måske ikke langt igen?

> Jeg skriver og svarer i dk.videnskab, hvor indlægget lå.
> Det er først nu jeg ser, at det er krydspostet til flere andre grupper - det
> beklager jeg.
>
> Hilsen Regnar Simonsen

du er i høj grad tilgivet! Du skal bare lige tjekke i "send to"-felterne
før du sender!

--

Bæ 9
-----------

Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-05 12:53

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> andet).
> Ikke brintionkoncentrationen: koncentrationen af oxoniumioner

Ja den omvendte er der ikke noget der hedder, så musikalske læsere
gætter nok rigtigt.

Der er da ikke forskel på antal mol pr liter af H+ og H3O+
Den sidste formel er jo en forenkling for protonen futter rundt på
millioner af vandmolekyler hvert sekund, så man kunne også more sig
med at skrive H5O2+ eller H13O6+ hvis man vil være mere beskrivende
end blot H+
Oxonium-ordet har man vist ikke brugt i lærebøger eller videnskabelige
tidsskrifter i mange årtier.
YUPAC har vist også forladt det - eller det bruges kun af særlige
fagfolk i særlige sammenhænge

> Ikke altid - det gælder fx ikke for pH i opløsninger af svovlsyre,
> natriumoxid eller calciumhydroxid

Skal jeg gætte dit ordkløveri som at jeg vedr de divalente burde have
skrevet normalitet, for en-molær svovlsyre og calciumhydroxid er
selvfølgelig tomolær mht syrebrint hhv OH-
- men vedr natriumhydroxid er det korrekt, hvad jeg skriver.
Set i sammenhængen der asocierer vidt omkring til politik mm er dette
irrelevant

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-12-05 23:45

"Bo Warming"
> Ja den omvendte er der ikke noget der hedder, så musikalske læsere gætter
> nok rigtigt.

Mange kalder også den inverse funktion for den omvendte funktion.
Den inverse funktion til en titals-logaritme er 10^x.

BW:
> [...]
> skrive H5O2+ eller H13O6+ hvis man vil være mere beskrivende end blot H+

Det passer ikke.
H+ ionen kan ikke eksistere frit i en opløsning, men danner hurtigt oxonium
ioner (også kaldet hydronium).
Fx hvis man kommer syren NH4+ i vand, indstiller der sig flg. ligevægt:
NH4+ + H2O <-> NH3 + H3O+

Man kan selvfølgelig godt til daglig godt bruge koncentrationen af H+ - fx
ved afstemning af redoxprocesser - blot man husker at det mere er en simpel
skrivemåde.

> Oxonium-ordet har man vist ikke brugt i lærebøger eller videnskabelige
> tidsskrifter i mange årtier.

Det bruges i al gængs undervisningsmateriale, også det der er trykt inden
for de seneste år.

BW
> YUPAC har vist også forladt det - eller det bruges kun af særlige fagfolk
> i særlige sammenhænge

Det hedder IUPAC. Så vidt jeg kan slå op kan man skrive begge dele.

BW
> Skal jeg gætte dit ordkløveri som at jeg vedr de divalente burde have
> skrevet normalitet, for en-molær svovlsyre og calciumhydroxid er
> selvfølgelig tomolær mht syrebrint hhv OH-

Situationen er hel klar; en 1 molær svovlsyre giver en koncentration af
oxoniumioner mellem 1 og 2 molær.
Dvs. pH ligger mellem 0 og -0,3.
For en 1 molær saltsyre er pH = 0
(Hvis man skal være helt korrekt skal man i udtrykket for pH anvende en
ion-aktivitets-koefficient; det har fx betydning for meget stærke
opløsninger)

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-12-05 17:12

On Sun, 11 Dec 2005 10:31:11 +0100, Regnar Simonsen wrote:

> Ikke altid - det gælder fx ikke for pH i opløsninger af svovlsyre,
> natriumoxid eller calciumhydroxid

Syret.....
--
MVH
osv...

Fra : Bo Warming

Dato : 12-12-05 01:43

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Syret.....

Kun LSD-acid og analoger er syret i hallucinogen forstand

Og Regnar Simonsens liste over undtagelser fra mine generaliseringer
kunne gøres uendelig lang, hvis alle divalente syrer medtages, incl
alkaloider som syreflippernes LSD - som jeg ikke har prøvet, men da vi
i min studietid fabrikerede og spiste amfetamin var det
surt(ammoniumchlorid-udgaven af stoffet). Selvom aminer er baser. Vi
kunne kun udkrystallisere basen ved at sætte saltsyre til. Men det var
det værd - at have prøvet en enkelt gang at være speeded, hvilket slet
ikke overlapper de syrede visioners transcendentale virkelighedsflugt.
Det er et hul i ens almendannelse ikke at have prøvet dette ufarlige
sjov, men een gang er nok.
Fare er der kun ved langtidsbrug SAMT skitzo/ulykkefugl-mentalitet

Fra : Bæ 9

Dato : 12-12-05 08:23

Bo Warming wrote:
> [...]
> sjov, men een gang er nok.
> Fare er der kun ved langtidsbrug SAMT skitzo/ulykkefugl-mentalitet

du har fuldstændigt ret Uffe!!

--

Bæ 9
-----------

Fra : preben nielsen

Dato : 11-12-05 11:35

[SNIPPET EN MASSE SOM IKKE BEHØVER GENTAGELSE]

Har du skrevet ønskeseddel til jul, Bo ? Hvad står øverst på
listen ? "Et liv" ??

-preben

Fra : Bæ 9

Dato : 11-12-05 12:46

--

Bæ 9
-----------

Fra : Padre

Dato : 13-12-05 22:05

> Har du skrevet ønskeseddel til jul, Bo ? Hvad står øverst på
> listen ? "Et liv" ??

Må jeg så ønske, at han får en hjerne ?

--
Padre

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 11-12-05 16:24

Regnar Simonsen wrote:
> [...]
> Ikke brintionkoncentrationen: koncentrationen af oxoniumioner [H3O+]

> Ikke altid - det gælder fx ikke for pH i opløsninger af svovlsyre,

Hehe så fik cand. scient. Bo Warming tørt på.

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 12-12-05 23:23

Regnar Simonsen wrote:
> [...]

> (Hvis man skal være helt korrekt skal man i udtrykket for pH anvende en
> ion-aktivitets-koefficient; det har fx betydning for meget stærke

Hehe hvad mon Bo Warming siger til den?

Fra : Snuden

Dato : 14-12-05 17:47

On 12 Dec 2005 14:22:48 -0800, "Kaptajn Morgan"
<kptmorgan@mailinator.com> wrote:

>Hehe hvad mon Bo Warming siger til den?

Højst sandsynligt ingenting. Kvalificeret og sagligt modspil plejer
han jo at ignorere.
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 22:40

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> Højst sandsynligt ingenting. Kvalificeret og sagligt modspil plejer
> han jo at ignorere.

Selvfølgelig svarede jeg samme dag om de atypiske bagatelundtagelser
der helt korrekt er påpeget af den dk-videnskab perfektionist
Giv blot et eksempel på ignorering/flugt.

Mit X-postede causeri havde andre retninger og den påpegede
unøjagtighed/sjusk rokker ikke ved de konklusioner jeg når frem til -
er perifer og ligegyldig, set i sammenhængen.

Som nævnt er det forældet at opleve syreopløsning som indeholdende
H3O+ joner - tingene er langt mere komplicerede og dynamiske.

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 14-12-05 23:49

Bo Warming wrote:
> Selvfølgelig svarede jeg samme dag om de atypiske bagatelundtagelser
> der helt korrekt er påpeget af den dk-videnskab perfektionist
> Giv blot et eksempel på ignorering/flugt.

Du har ikke svaret på Regner Simonsens 2. indlæg
<news:<439cabd9$0$15788$14726298@news.sunsite.dk> hvor han forklarer,
at du stadig tager fejl.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-12-05 01:06

"Kaptajn Morgan" <kptmorgan@mailinator.com> wrote in message
Bo Warming wrote:
> [...]
> Giv blot et eksempel på ignorering/flugt.

Du har ikke svaret på Regner Simonsens 2. indlæg

Da kemi ikke er hvad jeg har på hjerte, er mine svar indflettet
forskellige steder i tråden.

Hvad præcis vil du gerne have yderligere forklaret. Formuler eksakt
spørgsmål i egne ord.

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 15-12-05 23:02

Bo Warming wrote:
> Da kemi ikke er hvad jeg har på hjerte, er mine svar indflettet
> forskellige steder i tråden.

Så vidt jeg kan se har du ikke svaret videnskabeligt (sagligt) på
påstandene i følgende indlæg:

"Bo Warming"

Fra : Henry Vest

Dato : 16-12-05 16:15

Kaptajn Morgan wrote:

> [...]
> påstandene i følgende indlæg:

> Det passer ikke.
> H+ ionen kan ikke eksistere frit i en opløsning, men danner hurtigt

Netop dén påstand synes jeg Bo W. har svaret på.

--
Henry Vest

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-12-05 17:21

"Henry Vest"

> Netop dén påstand synes jeg Bo W. har svaret på.

Måske - han skrev at betegnelsen oxoniumioner er forældet; dette er dog ikke
tilfældet, idet den bruges overalt (derimod er betegnelsen hydronium
forældet).
Der forekommer naturligt nok flere dynamiske processer i konkrete
opløsninger; det ændrer dog ikke på det forhold, at den primære ligevægt er
dannelsen af oxoniumioner i forbindelse med protolyseprocesser.
Den aktuelle koncentration af H+ der imidlertid tæt på 0.

Se fx flg. link, hvor der står:
"Freie Protonen kommen in wässrigen Lösungen praktisch nicht vor"

http://de.wikipedia.org/wiki/Oxonium

I en syreopløsning er flg. ligevægte relevante:

HX + H2O <-> X- + H3O+ (dannelse af oxoniumioner ud fra syren HX)

H3O+ n H2O <-> H3O(H2O)n + (hydratisering)

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-05 19:43

> Der forekommer naturligt nok flere dynamiske processer i konkrete
> opløsninger;

Netop

> I en syreopløsning er flg. ligevægte relevante:
>
> HX + H2O <-> X- + H3O+ (dannelse af oxoniumioner ud fra
> syren HX)
>
> H3O+ n H2O <-> H3O(H2O)n + (hydratisering)

Og da hver af disse ioner kun lever en milliontedel af et sekund, er
det vildledende at tale om oxoniumjon, som en kemisk forbindelse -
der er snarere tal om et hav af vibrerende partikler, og alle
vandmolekylder er lige meget bundet til de få protoner, som gør væsken
sur.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-12-05 19:15

"Bo Warming"
> [...]
> snarere tal om et hav af vibrerende partikler, og alle vandmolekylder er
> lige meget bundet til de få protoner, som gør væsken sur.

Det er en misforståelse eller i hvert fald upræcist formuleret.
I vandige opløsninger og i rent vand forekommer der ikke frie protoner.
Protolyseprocesser er kontaktprocesser, hvor protoner overføres direkte fra
et stof (syren) til et andet (basen).
I alle protolyseprocesser med syre og vand dannes der først og fremmest
oxoniumioner (H3O+).
Disse kan så binde sig med typisk 3 vandmolekyler til ionen H9O4+.
Det centrale i denne ion er dog stadig oxoniumionen, hvor de 4 atomer er
bundet sammen med covalente bindinger. De 3 tilknyttede vandmolekyler er
bundet løst til oxoniumionen med hydrogenbindinger (på samme måde som når et
menneske tager tøj på - det er stadig menneske, der er inde i tøjet). Da
"liganderne" er løsere bundet end de covalente bundne atomer i selve
oxoniumionen kan de udskiftes og/eller falde af (mennesket tager tøjet af),
og af samme grund skriver man sjældent H9O4+, men blot centralionen H3O+.
Skrivemåden med H+ er egentlig ukorrekt, men kan bruges for at forsimple
reaktionsligningerne (kemikere ved alligevel, hvad der foregår).
Påstanden om at ioner med kort levetid også har en lille koncentration er
direkte forkert (de fleste protolyseprocesser er ekstremt hurtige, så både
dannelsesrate og henfaldsrate er af betydning for
ligevægtskoncentrationerne).

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-05 10:04

> "Bo Warming"
>
> Det er en misforståelse eller i hvert fald upræcist formuleret.
> I vandige opløsninger og i rent vand forekommer der ikke frie
> protoner.

Du kan definere "fri protoner" som H der ikke sidder så fast som i
kulbrinter.
I så fald er der fri protoner i vand

DHO dannes hurtigt hvis du blander D2O og H2O, og særlig hurtigt i sur
opløsning, lærte jeg i 1967 på Cirkus Uni

> Hilsen Regnar Simonsen

Hilsen og God Jul Bo Warming - gid din sandhedssøgende debatstil var
mere almindelig på usenet - bold ej mand.