Nye krav til udlændinge.
Fra : Jim

Dato : 09-12-05 01:15

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=423813
http://politik.tv2.dk/nyheder/article.php/3320788.html

På Tv her til aften kunne man høre forskellige adspurgte om diverse almen
viden.
Der blev bl.a. stillet spørgsmål om Jeppe På Bjerget og forskellen på
kristendom og islam.
Da en udlænding, tydeligvis med muhamedansk baggrund blev spurgt om Jeppe På
Bjerget, kunne han ikke svare andet end, at Danmark jo ingen bjerge havde,
så det anede han da ingenting om.
Han talte et udmærket dansk, men kunne ikke sige noget om, hvem ham Jeppe
var.
På spørgsmålet om forskellen mellem islam og kristendom, svarede han, at der
da ingen forskel var.
Chokerende, må man svagt antyde.

J.

Fra : #2066

Dato : 09-12-05 05:28

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message
> [...]
> På Bjerget, kunne han ikke svare andet end, at Danmark jo ingen bjerge
> havde, så det anede han da ingenting om.

Jamen, kendskab til Holbergs plagiering af franske komedier er da ogsaa et
ekstremt vigtig krav til fremtidige danskere.

> [...]
> var.
> På spørgsmålet om forskellen mellem islam og kristendom, svarede han, at

Det afhaenger vel af hvilke retninger indenfor islam og kristendom der
sammenlignes - begge hviler paa det samme religioese vraggods.

> Chokerende, må man svagt antyde.

Mildest talt...

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 09:56

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message

> Jamen, kendskab til Holbergs plagiering af franske komedier er da ogsaa et
> ekstremt vigtig krav til fremtidige danskere.

Jeg er uenig.
Kendskab til litteratur og skuespil af Holberg er en del af den danske
kultur, og man bør som et minimum have stiftet bekendskab med nogle hans
figurer gennem læsning af hans historier eller overværelse af skuespil.

> Det afhaenger vel af hvilke retninger indenfor islam og kristendom der
> sammenlignes - begge hviler paa det samme religioese vraggods.

Så må man jo sige, at denne udlænding ikke kendte sin egen ideologi, siden
han kunne svare så generelt om lighederne mellem kristendom og Islam.
Men kan du ikke lige fortælle mig, om der slet ingen forskel er?

> Mildest talt...

Ja, for der ingen forskel mellem kristendom og islam var, så var det vel
ikke nødvendigt for Abdul Wahid at anklage Jesper Langballe for racisme?

J.

Fra : Konrad

Dato : 09-12-05 19:11

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message news:439946b5$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> kultur, og man bør som et minimum have stiftet bekendskab med nogle hans
> figurer gennem læsning af hans historier eller overværelse af skuespil.

Jeg tror under 2% af befolkningen på stående fod kan nævne mere end et Holberg-skuespil og mere end to Holberg-figurer.

> Så må man jo sige, at denne udlænding ikke kendte sin egen ideologi, siden
> han kunne svare så generelt om lighederne mellem kristendom og Islam.

Manden har jo ret. Forskellen er lig nul, set på de basale religiøse doktriner indenfor de to religioner. Der er stor forskel på buddhisme og kristendom, og stor forskel på taoisme og islam, og stor forskel på jødedom og kristendom - men sammenligner man kristendom og islam er der uendeligt mange flere ligheder end forskelle. De forskelle mange hentyder til, når de harcellerer over islam vs kristendom er kulturelle og paradigmiske, ikke forankret i religionen som sådan. Kristendom og islam er baseret på præcis de samme "søjler".

> Men kan du ikke lige fortælle mig, om der slet ingen forskel er?

Hvilke markante forskelle ville du da pege på?

> Ja, for der ingen forskel mellem kristendom og islam var, så var det vel
> ikke nødvendigt for Abdul Wahid at anklage Jesper Langballe for racisme?

Har racisme noget med religionsforskel at gøre?

Fra : Martin K

Dato : 09-12-05 19:17

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Hvilke markante forskelle ville du da pege på?

Kristendom handler om kærlighed, islam er en erobringsideologi.

> Har racisme noget med religionsforskel at gøre?

Hvis du synes det. Racisme er et elastikbegreb, der kan bruges om stort set
alt.

--
Martin K

Progressiv, frisindet og tolerant
Ja til forståelse, nej til hetz

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 17:17

"Martin K" <n@da.spam> wrote in message news:4399ca10$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Kristendom handler om kærlighed, islam er en erobringsideologi.

De handler om præcis det samme. De handler om at underkaste sig nogle religiøse doktriner hvor gevinsten er evigt liv i et paradis. Begge religioner rummer i disse doktriner en række næstekærlighedsbudskaber som skal efterleves, og her er islam nok mest radikal, eftersom det indenfor kristendommen er mere op til den enkelte at vurdere behovet for næstekærlighed. Og "erobringsideologi"? Der findes ingen religion der har erobret så meget, har tvangsomvendt så mange og slået så mange ihjel, som kristne magthavere med biblen i hånden har praktiseret. Fra os selv, til nordcanadiske indianere, over grønlænderne til de sydamerikanske jungler og afrikanske savanner er hundredvis af kulturer, folkeslag, religioner og kulturriger systematisk blevet undertrykt og fjernet fra landkortene og kulturernes historie, altsammen i "kærlighedsreligionen" kristendoms navn.

> Hvis du synes det. Racisme er et elastikbegreb, der kan bruges om stort set
> alt.

Nej. Jesper Langballe ER racist, når han kalder alle muslimer for terrorister.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 08:33

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Der findes ingen religion der har erobret så meget, har tvangsomvendt så
> mange og slået så mange ihjel, som kristne magthavere med biblen i
> hånden har praktiseret.

Prøv at skelne mellem tilhængerne af en bestemt religion, og så
religionen selv. Du finder ikke belæg hos Den Korsfæstede i de
forbrydelser, kristne i kristendommens navn har begået.

Og prøv så at sammenligne med Muhameds levevis. Landevejsrøver,
folkemorder, hærfører og pædofil voldtægtsforbryder.

Aisha var seks år, da han giftede sig med hende, ni da ægteskabet blev
fuldbyrdet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 09:16

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7g7n3.172s32uavuvxlN%per@RQNNE.invalid...

> Prøv at skelne mellem tilhængerne af en bestemt religion, og så
> religionen selv. Du finder ikke belæg hos Den Korsfæstede i de
> forbrydelser, kristne i kristendommens navn har begået.

Du finder heller ikke belæg hos Muhammed for f.eks flyterror. Der er lige så meget belæg for flyterror i islam, som der er belæg for inkvisation hos kristendommen. Begge dele er dog desuagtet konkrete realiteter.

> Og prøv så at sammenligne med Muhameds levevis. Landevejsrøver,
> folkemorder, hærfører og pædofil voldtægtsforbryder.

Hvordan sammenligne? Vi ved jo stort set intet om Jesus liv fra hans samtid. Den kristne mytologi er nedfældet hundred år senere, og dygtigt censureret på forskellige konventer.

> Aisha var seks år, da han giftede sig med hende, ni da ægteskabet blev
> fuldbyrdet.

Ja - en gammel traver. Det var jo mere reglen end undtagelsen dengang, skal du se. Der findes ikke dokumentation der godtgør det modsatte. èn af baggrundene var bla en høj dødelighed blandt kvinder dengang - giftematerialet var ganske enkelt begrænset. Du kan i øvrigt også se læssevis af barneægteskaber indenfor den kristne tradition - såmænd også blandt danske adelige. Det kan man faktisk indenfor alle kulturer.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 09:54

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Du finder heller ikke belæg hos Muhammed for f.eks flyterror.

Fordi Muhamed intet kendte til flyvemaskiner ...

> Der er lige så meget belæg for flyterror i islam, som der er belæg for
> inkvisation hos kristendommen. Begge dele er dog desuagtet konkrete
> realiteter.

Man må sammenligne Jesus med Muhamed. Den Korsfæstede med folkemorderen.

> Hvordan sammenligne? Vi ved jo stort set intet om Jesus liv fra hans
> samtid. Den kristne mytologi er nedfældet hundred år senere, og dygtigt
> censureret på forskellige konventer.

Er der noget der tyder på at Jesus var hærfører? At han voldtog små
piger? At han har været landevejsrøver? At han var folkemorder?

> [...]
>læssevis af barneægteskaber indenfor den kristne tradition - såmænd
>også blandt danske adelige. Det kan man faktisk indenfor alle kulturer.

Ikke desto mindre er muhamed normdannende i Dar al-Islam, mens Jesus er
normdannende i kristenheden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 10:20

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7gb3f.irx8asox8rvxN%per@RQNNE.invalid...

> Fordi Muhamed intet kendte til flyvemaskiner ...

Jesus kendte heller ikke til heksejagter, grusom tortur af formodede kættere, tvangskristning af hele folkeslag med meget mere.

> Man må sammenligne Jesus med Muhamed. Den Korsfæstede med folkemorderen.

Man kan ikke sammenligne når ikke man ved noget om den ene part. I modsætning til Jesus ved vi en hel masse om Muhammeds liv, da det er en del af den islamiske tradition at dyrke Muhammed som forbillede.

> Er der noget der tyder på at Jesus var hærfører?

Sådan betragtede romerne og jøderne åbenbart Jesus. Han var en farlig folkeforfører der truede borgfreden i Jerusalem.

>At han voldtog små
> piger? At han har været landevejsrøver? At han var folkemorder?

Hvis Jesus har været gift, og det kan man jo snildt forestille sig, har hans brud efter al sandsynlighed været i en alder vi i dag vil opfatte som kriminel. I øvrigt er det at voldtage børn jo ikke ligefrem ukristent - størstedelen af pædofili-sexindustrien består af hvide "kristne" mænd fra Europa og USA der rejser i pendulfart mellem forskellige underudviklede lande og udnytter fattige menneskers ulykke. Er de mon inspireret af Muhammed? Er disse titusindvis af gamle grise inspireret af deres kristne tro?

> Ikke desto mindre er muhamed normdannende i Dar al-Islam, mens Jesus er
> normdannende i kristenheden.

Jesus er ikke normdannende som Muhammed, for Jesus som person har aldrig været genstand for persondyrkelse. Jesus har været selvbestaltet guddommelig repræsentant - hvis du vil se på persondyrkelse i kristendommen er det sådan én som Jumfru Maria man skal se på...

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 10:37

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Jesus kendte heller ikke til heksejagter, grusom tortur af formodede
> kættere, tvangskristning af hele folkeslag med meget mere.

Og ville sandsynligvis have afvist noget sådant. Kan du ikke se forskel
på en opfindelse {flyvemaskiner} og så en adfærd.

> Man kan ikke sammenligne når ikke man ved noget om den ene part. I
> modsætning til Jesus ved vi en hel masse om Muhammeds liv, da det er en
> del af den islamiske tradition at dyrke Muhammed som forbillede.

Man ved mere om Jesus end du lader ane.

> Sådan betragtede romerne og jøderne åbenbart Jesus. Han var en farlig
> folkeforfører der truede borgfreden i Jerusalem.

Det er der intet der tyder på.

> [...]
> lande og udnytter fattige menneskers ulykke. Er de mon inspireret af
> Muhammed? Er disse titusindvis af gamle grise inspireret af deres kristne

Intet tyder på at Jesus var gift, og den eneste han ifølge evangelierne
elskede {platonisk} var en af disciplene, den skægløse dreng Johannes.

Og du sammenblander stadig adfærd hos kristne med kristendommen.

Nej.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 11:33

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7gcvv.onpn8hgugtsmN%per@RQNNE.invalid...

> Og ville sandsynligvis have afvist noget sådant.

"Sandsynligvis"?? Jamen det ved vi jo netop ikke! Vi har ingen vished om hvordan Jesus ville have forholdt sig til dette eller hint, hvis han var blevet bekendt med det - omvendt *forudsætter* du at Muhammed ville mene en hel masse om en hel masse ting han aldrig har ytret sig omkring, hvis han blev bekendt med det.

> Kan du ikke se forskel
> på en opfindelse {flyvemaskiner} og så en adfærd.

Jo, netop. Såkaldt kristen og islamisk adfærd er i historisk sammenhæng stort set identisk - begge har i århundreder excelleret i forbrydelser og terror som deres religion ikke sanktionerer. Der er ikke noget, som mulismer har bedrevet som kristne ikke har bedrevet og omvendt.

> Man ved mere om Jesus end du lader ane.

Der er i den grad mangel på samtidige kilder, og mangel på troværdige kilder. Jesus personlige liv er et langt stort hul, og de "kilder" der er, er jo fejlbehæftede eller decideret falske bevisligt set, hvorfor man kan udlede, at næppe alt der berettes om Jesus skal tages for lige gode varer alt sammen.

> Det er der intet der tyder på.

Joda. Tror hverken romerne eller jøderne tog det særlig afslappet at han kaldte sig konge, påstod han var af Davids slægt (=den retmæssige konge af Israel) osv osv.

> Intet tyder på at Jesus var gift,

Ikke? Der står ingen steder at Jesus ikke var gift, og det var jo normalen at blive gift. Så hvis Jesus ikke var gift, må man da gå ud fra, at en så usædvanlig og afvigende adfærd var blevet omtalt. At det ikke er omtalt er altså en ret god indikation på at Jesus også levede et normalt liv som tømrer, med børn og hele pivtøjet. Jesus siger jo ingen steder, at man ikke må gifte sig, eller at man skal leve i cølibat

>og den eneste han ifølge evangelierne
> elskede {platonisk} var en af disciplene, den skægløse dreng Johannes.

Den er god med dig - det findes der jo bestemt ikke belæg for. Hvad med Maria Magdelena, i øvrigt?

> Og du sammenblander stadig adfærd hos kristne med kristendommen.

Og du har hele din opfattelse af islam forankret i nogle få muslimers adfærd. Egentlig ganske utroligt at du skyder mig lige præcis det i skoene, for det er da om noget det tangent du selv spiller på.

> Nej.

Jumfru Maria er ellers ufattelig populær som helgen og helteskikkelse i den katolske verden - faktisk lige så populær som Jesus. Mængden af Maria-mirakler og forbilledlitteratur er jo ganske kolosal så snart vi kommer syd for alperne.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 12:45

> Den er god med dig - det findes der jo bestemt ikke belæg for.

Læs evangelierne, især Johannesevangeliet.

Johannesevangeliet, kapitel 13:

v23 En af hans disciple, den som Jesus elskede, sad til bords lige ved
siden af Jesus.

Kapitel 19:

Jesu død

v25 Men ved Jesu kors stod hans mor, hans mors søster, Maria, Klopas'
hustru, og Maria Magdalene. v26 Da Jesus så sin mor og ved siden af
hende den discipel, han elskede, sagde han til sin mor: »Kvinde, dér er
din søn.« v27 Derpå sagde han til disciplen: »Dér er din mor.« Fra den
time tog disciplen hende hjem til sig.

Kapitel 20:

Jesu opstandelse

v1 Den første dag i ugen, tidligt om morgenen, mens det endnu var
mørkt, kom Maria Magdalene ud til graven, og hun så, at stenen var
flyttet fra graven. v2 Så løber hun hen til Simon Peter og til den
anden discipel, ham som Jesus elskede, og siger til dem: »De har flyttet
Herren fra graven, og vi ved ikke, hvor de har lagt ham.« v3 Så kom
Peter og den anden discipel og ville ud til graven. v4 De løb begge to,
men den anden discipel løb foran, hurtigere end Peter, og nåede først
til graven; v5 han bøjede sig ind og så linnedklæderne ligge der, men
han gik ikke ind. v6 Simon Peter, som fulgte efter ham, nåede nu også
frem; han går lige ind i graven og ser linnedklæderne ligge der v7 og
klædet, som Jesus havde haft over hovedet; det lå ikke sammen med
linnedklæderne, men rullet sammen på et sted for sig selv. v8 Da gik
også den anden discipel derind, han som var kommet først til graven, og
han så og troede. v9 Indtil da havde de nemlig ikke forstået Skriftens
ord om, at han skulle opstå fra de døde. v10 Disciplene gik så hjem
igen.

Kapitel 21

Jesus og disciplene ved Tiberias Sø

v1 Derefter åbenbarede Jesus sig igen for disciplene ved Tiberias Sø,
og det gik sådan til: v2 Simon Peter, Thomas, også kaldet Didymos,
Nathanael fra Kana i Galilæa, Zebedæussønnerne og to andre af hans
disciple var sammen. v3 Simon Peter sagde til dem: »Jeg tager ud at
fiske.« De sagde: »Vi tager med dig.« De tog af sted og gik om bord i
båden, men den nat fangede de ingenting. v4 Tidligt om morgenen stod
Jesus på strandbredden; disciplene vidste dog ikke, at det var Jesus. v5
Han sagde til dem: »Kast nettet ud på højre side af båden, så skal I få
fangst.« De kastede det ud, og nu kunne de ikke trække det ind igen, så
mange fisk var der. v7 Den discipel, Jesus elskede, sagde til Peter:
»Det er Herren.« Da Simon Peter hørte, at det var Herren, bandt han
tøjet om sig - han var ellers nøgen - og sprang ud i vandet. v8 De
andre disciple kom i båden, de var nemlig ikke langt fra land, kun
omkring to hundrede alen, og de havde nettet med fiskene på slæb.

v20 Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus
elskede, og som ved måltidet havde siddet lige ved siden af ham og
spurgt: Herre, hvem er det, der skal forråde dig? v21 Da nu Peter så
ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« v22 Jesus sagde til
Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det
så dig? Følg du mig!« v23 Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at
den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke
skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad
angår det så dig?

v24 Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette,
og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt.
==

Ja, Johannes var åbenbart beskeden nok til /ikke/ at nævne sit navn.

> Hvad med Maria Magdelena, i øvrigt?

Har du da læst »da Vinci-mysteriet«?

> Og du har hele din opfattelse af islam forankret i nogle få muslimers adfærd.

Næh, i Muhameds og hans efterfølgeres adfærd, fra begyndelsen af
600-tallet og frem.

> [...]
>den katolske verden - faktisk lige så populær som Jesus. Mængden af
>Maria-mirakler og forbilledlitteratur er jo ganske kolosal så snart vi

Du synes ikke at kunne skelne mellem kristendommen og enkelte troendes
praksis.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 20-12-05 12:26

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7ginc.1hgoqto13s21gwN%per@RQNNE.invalid...

> Læs evangelierne, især Johannesevangeliet.

(...)

Jeg kan forstå, at din definition af kristendom ligger milevidt fra den bredt acepterede og praktiserede. I hvert fald kender jeg 60% af verdens kristne der nok ville opfatte det som blasfemi at karakterisere Jesus som en homofil der rendte rundt og nærede platonisk kærlighed for sine disciple.

(....)

> Har du da læst »da Vinci-mysteriet«?

Nej.

> Næh, i Muhameds og hans efterfølgeres adfærd, fra begyndelsen af
> 600-tallet og frem.

Åh. Så kan jeg vel på samme måde antage, at din kristne kærlighed i virkeligheden handler om homoseksuelle forhold, og at kristne derfor er homoseksuelle? Nej - du har jo ikke udgangspunkt i andet end det du tror -. du opkaster en dom og finder derefter det, der kan bekræfte din fordom, uagtet om de to ting har noget med hinanden at gøre. Se f.eks på udsagnene om kristendommen som en "kærlighedsreligion" og islam som "lovreligion" (begge dele noget uoplyst nonsens). I dag har vi kunne høre, at 1/5 af Røde Kors besøgsvenner nu er af udenlandsk herkomst, eg indvandrere - og da vi ved at en meget stor andel af herboende indvandrere er af islamisk herkomst, og da vi ved at andelen af indvandrere (og muslimer) er langt under 1/5 af befolkningen, kan man uden tøven konkludere, at der altså er ret mange herboende muslimer der praktiserer et NÆSTEKÆRLIGHEDSPRINCIP. Hva'be'har? Hvordan hænger det sammen med lov og kærligheds -religioner? Man skulle jo tro, når man hører på jer herinde, at 80% af alle danskere ville være besøgsvenner eller det der ligner, for der er jo 80% medlemmer af "kærligheds" og **stats**- religionen kristendom.

Det er jo det jeg gør!

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-05 06:44

Konrad <david@gmail.com> wrote:

> [...]
> kristne der nok ville opfatte det som blasfemi at karakterisere Jesus som
> en homofil der rendte rundt og nærede platonisk kærlighed for sine

Næh, faktisk kun til én: Johannes. Og jeg taler ikke om et »homofilt«
forhold.

> [...]
> ville være besøgsvenner eller det der ligner, for der er jo 80% medlemmer
> af "kærligheds" og **stats**- religionen kristendom.

At mange muslimer ikke praktiserer islam fuldt ud, som Muhamed
definerede dette politisk-religiøse system, ændrer intet ved sharia
eller dhimmi-institutionen.

Nej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 12-12-05 12:31

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

Klip-- en hel masse...
Konrad, hvor vil du hen med disse "sammenligninger"?
Du kan da ikke i fuldt alvor mene, at man med rimelighed, ud over rent
akademisk, kan sammenligne kristen adsærd for nogle hundrede år siden, med
muhammedanernes i dag, og uddrage noget af det?
Andet end at muhammedanerne ikke har bevæget sig, og derfor trosmæssigt
stadig befinder sig i middelalderen, i modsætning til den kristne del af
verden?

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 13:54

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message news:MPdnf.19$IP4.0@news.get2net.dk...

> [...]
> akademisk, kan sammenligne kristen adsærd for nogle hundrede år siden, med
> muhammedanernes i dag, og uddrage noget af det?

Det er jo ikke mig der sammenligner, men nogle personer der mener at kristendom er lig med "kærlighed" medens islam er identisk med "erobringsideologi". Jeg prøver at vise, at det er en noget "fri" fortolkning, som der ikke er belæg for. Er det kærlighed at henrette folk i den elektriske stol? Er det kærlighed at knuse hele kulturer, systematisk slagte befolkningen på rekordtid og efterfølgende tvangskristne de overlevende? Er det kærlighed at bombe irakerne med fosforbomber? Den kristne "kærlighedstradition" er smækfuld af den slags. På samme måde er islam utrolig nuanceret. Hverken tyrkerne eller indoneserne, f.eks, kan jo siges at bekende sig til en erobringsideologi - tværtimod har de forskellige islamiske kulturer op igennem verdenshistorien budt på meget andet end lige netop "erobringsideologi", og islam står da slet ikke tilbage for kristendommen når man ser på ubehagligheder som folkemord, vanvittige repressalier imod fremmede folkeslag, pædofili og jeg skal komme efter dig. Det er meget muligt Muhammed giftede sig med Aisha og ægteskabet blev fuldbyrdet da hun var 9, noget der på den tid helt sikkert ikke har været temmelig almindeligt - men hvad med de hundredvis af pædofilianklagede (og dømte) præster der anno 2005 i en række forskellige lande uafhængigt af hinanden har praktiseret en horribel overgrebskultur? Er det den "kærlighed" du/i hentyder til, når i skriver, at vestlig "moderne" kristendom handler om "kærlighed"?

> Andet end at muhammedanerne ikke har bevæget sig, og derfor trosmæssigt
> stadig befinder sig i middelalderen, i modsætning til den kristne del af
> verden?

Katolikkernes fastholdelse af, at homoseksualitet er en synd, at man ikke må bruge prævention og at AIDS er udtryk for guds straf er altså udtryk for hypermoderne højcivilisatorisk tankegang? Der er FLERE katolikker, mange, mange flere, end der er sekulære kulturkristne der er medlem af den danske statskirke.æ

Fra : Egon Stich

Dato : 12-12-05 19:57

> [...]

Det er jo ikke mig der sammenligner, men nogle personer der mener at
kristendom er lig med "kærlighed" medens islam er identisk med

Hvilket jo, ihvertfald i DK er tilfældet i dag.
Den danske kristendom har lagt hadet bag sig.
Hvilket bestemt ikke kan siges om muhammedanismen.

[...]

Dette har intet med religion at gøre, men er ren politik.
Politik og religion er adskilt.
Dette gælder ikke for Mum.

[...]

Det der betyder noget, er at vore love regulerer sådanne forhold.
Og vor kultur fordømmer dem.
Hvilket stadig ikke er tilfældet hos Mum.

> Andet end at muhammedanerne ikke har bevæget sig, og derfor trosmæssigt
> stadig befinder sig i middelalderen, i modsætning til den kristne del af
> verden?

Her ligger jo hele humlen.
Eller hunden begravet.

[...]

Men dette synes den danske kultur ikke mere.
Vel?
Under alle omstændigheder myrder vi ikke på grund af sådanne meninger.
Det er det, det kommer an på.
Kristne har nemlig forstået, at give gud hvad hans er, og kejseren hans.
Dette er det afgørende i kulturerne.

MVH
Egon

Fra : Croc®

Dato : 12-12-05 21:12

On Mon, 12 Dec 2005 10:37:07 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Man ved mere om Jesus end du lader ane.

Gør man nu også det? Store dele af de myter der tillægges Jesus er
sjovt nok næsten enslydende med de myter der findes om personer i den
gamle græske mytologi. Fortællingerne er bare tilpasset den nye tids
religion, nøjagtig som man har adapteret hedenske traditioner i
kristendommen, efterhånden som den blev udbredt i de hedenske lande.

Religion er eventyrfortælling for de uoplyste, og religiøsitet er
direkte proportional med graden af uoplysthed i et samfund.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 21:59

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Gør man nu også det? Store dele af de myter der tillægges Jesus er
> sjovt nok næsten enslydende med de myter der findes om personer i den
> gamle græske mytologi.

Det ville jeg nu gerne høre lidt mere om.

Eksempler?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henri Gath

Dato : 13-12-05 00:29

Det ved ham ikke en skid om, den muhammed-elsker

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-12-05 00:49

Henri Gath skrev i news:439e0787$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Det ved ham ikke en skid om, den muhammed-elsker

Hvem svarer du, og hvad svarer du på?

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-05 03:22

Andreas Falck <fake@skrift.invalid> wrote:

> Henri Gath skrev i news:439e0787$0$47050$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Hvem svarer du, og hvad svarer du på?

Han svarer naturligvis Croc®, om end ikke særligt »konstruktivt«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Croc®

Dato : 13-12-05 09:23

On Tue, 13 Dec 2005 00:28:37 +0100, "Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote:

>Det ved ham ikke en skid om, den muhammed-elsker

Ja det er jo ikke til at sige, men skal vi ikke sige at jeg
sandsynligvis har glemt mere end du har lært.

Regards Croc®

Fra : Alucard

Dato : 13-12-05 09:36

On Tue, 13 Dec 2005 09:23:12 +0100, Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

>Ja det er jo ikke til at sige, men skal vi ikke sige at jeg
>sandsynligvis har glemt mere end du har lært.

Hehehehe.... Det lyder sandsynligt....

Fra : Croc®

Dato : 13-12-05 09:13

On Mon, 12 Dec 2005 21:58:45 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Det ville jeg nu gerne høre lidt mere om.

Tja hvor mange eksempler vil du have?

Du kan starte med historien om Krosos, find selv pendant i
kristendommen.
En anden er historien om Apollon og slangen Phyton.
En tredie er historien om gudesønnerne Seth og Osiris, som har en
pendant i Kain og Abel.

Lidt almen oplysning:
citat:
Kristendommen har sin oprindelse fra en kreds af jøder, der dannede en
jødisk sekt hvor de som »kristne« gjorde krav på samme privilegier som
jødedommen. Kristendommen er således udviklet af jødedommen, ligesom
kristendommen er en jødisk sekt. Den er således opstået fra en kreds
af mennesker, der ville have de samme økonomiske forrettigheder som
jøderne. Det var den farisæiske jøde Paulus fra Tarsos Tarsus
(Kilikiens hovedstad) i det sydøstlige Lilleasien, der var så helvedes
stolt af sin omskæring, som opfandt kristendommen i sine
brevskriverier, som andre senere samlede og misbrugte. De ældste
«kristne« breve er således fra den jødekristne Paulus fra Tarsos, og
brevene fylder 33% af de kristnes bogruller. Paulus havde havde
romersk borgerbrev. Men han bryder loven og kommer i fængsel flere
gange. Jesus kom jo også til at hænge mellem kriminelle. Brevene viser
os de gamle handelsveje og byerne omkring Middelhavet, hvor de første
kristbekendere (overtroende) har levet spredt.
citat slut.

Selve figuren Jesus er sandsynligvis opfundet af evangelisterne, da
der i hans samtid ikke kan findes en eneste historisk beretning,
endskønt han skulle have udført gerninger der ville gøre ham
herostratisk kendt i hele regionen.

Der er ikke en eneste af disse samtidshistorieskrivere der nævner ham
med et ord.

Philo af Alexandria (20 f.v.t – 50 e.v.t)

Seneca (5 e.v.t - 65 e.v.t)

Martial (40 e.v.t – 104 e.v.t)

Juvenal (55 e.v.t – efter 127 e.v.t)

Lucian (120 e.v.t – efter 180 e.v.t)

Tacitus (56 e.v.t – 120 e.v.t)

Plinius den Yngre (62 e.v.t – 114 e.v.t)

Plinius den Ældre (23 e.v.t – 79 e.v.t)

Svetonius (69 e.v.t – efter 122 e.v.t)

Flavius Josefus (37 e.v.t - 100 e.v.t)

Altså konkluderes det at samtiden ikke kendte til denne fantastiske
skabning, men at han opstod i hovederne på mellemøstlige fantaster
ikke ulig dem vi har problemer med i dag.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-05 19:47

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Tja hvor mange eksempler vil du have?
>
> Du kan starte med historien om Krosos, find selv pendant i
> kristendommen.

Gælds ikke; jeg skal ikke finde en pendant. Og hvis det skulle være
/Krøsos/ du tænker på, kan jeg slet ikke finde nogen pendant.

> En anden er historien om Apollon og slangen Phyton.

Kender den ikke, men hvis du tænker på slangen i paradis, så har det
vist næppe noget med Jesus at gøre.

> En tredie er historien om gudesønnerne Seth og Osiris, som har en
> pendant i Kain og Abel.

Som heller ikke har noget med Jesus at gøre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-05 20:17

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Jeg tror under 2% af befolkningen på stående fod kan nævne mere end et
> Holberg-skuespil og mere end to Holberg-figurer.

Der er altså langt flere end 2% af befolkningen, der har taget en
studentereksamen, og som må formodes at have læst Erasmus Montanus i
skolen. Du undervurderer ganske simpelt den danske befolkning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-05 21:47

In article <1h7bjx2.1a3hdl61u0as4gN%per@RQNNE.invalid>, Per Rønne wrote:

> Der er altså langt flere end 2% af befolkningen, der har taget en
> studentereksamen, og som må formodes at have læst Erasmus Montanus i
> skolen. Du undervurderer ganske simpelt den danske befolkning.

Halvdelen af den danske befolkning har også en intelligens under middel.
Så det er da forståelig at nogle af dem dukker op herinde :)

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-05 08:24

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Halvdelen af den danske befolkning har også en intelligens under middel.
> Så det er da forståelig at nogle af dem dukker op herinde :)

Konrad har altså en intelligens over middel, og jeg kunne såmænd godt
have levet med at han havde skrevet at hr Middeldansker ikke på stående
fod kunne nævne mere end ét Holberg-skuespil eller mere end to
Holberg-figurer.

Men han skrev altså det var under 2% der kunne det. Men for 35 år siden
kom 10% af en årgang i gymnasieskolen, og yderligere 5% fik en
studentereksamen på kursus - og i dag får en trediedel af en
ungdomsårgang en studentereksamen, hvortil kommer htx'ere, hhx'ere og
hf'ere.

Jeg kan positivt sige at de på htx læser Oehlenschlägers dramaer »Et Sct
Hans-aftens Spil« og »Aladdin«, i hvert fald mine 3. års elever. Så
hvorfor de ikke også skulle læse Holberg, det virker lidt langt ude.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 11-12-05 00:52

Konrad skrev i meddelelsen <43994a17$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>...

> Manden har jo ret. Forskellen er lig nul, set på de basale religiøse
doktriner indenfor de to religioner

Nonsens - de to religioner er voldsomt forskellige.

Islam er en lovreligion, hvor frelsen er afhængig af overholdelse af loven
som er givet af Gud.

Kristendom er ikke en lovreligion, idet frelsen udelukkende er afhængig af
tro - man skal
bare acceptere Jesus som sin frelser og så er man frelst uanset hvad man har
gjort og i
modsat fald er man ikke frelst uanset hvad man har gjort.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Egon Stich

Dato : 11-12-05 17:00

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> gjort og i
> modsat fald er man ikke frelst uanset hvad man har gjort.

Det er jo en ret simplificeret version....
Og holder ikke helt.

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 09:20

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message news:dQJmf.1045$zt1.492@news.get2net.dk...

> siden

> doktriner indenfor de to religioner
>
> Nonsens - de to religioner er voldsomt forskellige.

Ikke i religionssammenhæng.

> Islam er en lovreligion, hvor frelsen er afhængig af overholdelse af loven
> som er givet af Gud.

Øh - nej. Frelsen er faktisk vilkårlig indenfor islam - der findes ingen garantier. Hvad er en "lovreligion" i øvrigt? En religion der dikterer love man bør overholde? Det gælder da til fulde indenfor kristendommen også. Lige fra de 10 bud til at man skal tro på og forsage djævlelen og tro på at Jesus er blevet pint og plaget af Pontius Pilatus.

> [...]
> gjort og i
> modsat fald er man ikke frelst uanset hvad man har gjort.

Hvis altså ikke man f.eks er lyst i band, bekender sig til en "forkert" version af kristendommen osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 10:19

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Hvis altså ikke man f.eks er lyst i band

Bandlysning? En speciel katolsk foreteelse. Kender du til nogen luthersk
bandlysning?
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 10:32

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7gc7h.1vqga9v1o3s34iN%per@RQNNE.invalid...

> Bandlysning? En speciel katolsk foreteelse. Kender du til nogen luthersk
> bandlysning?

At den specielt katolsk gør den jo ikke mere ukristen - mærmest tværtimod. Har du glemt at kristne i Europa består af 60% katolikker, og at katoliscismen er størst på verdensplan? Men med samme logik kan vi jo ikke diskutere f.eks Osama Bin Laden og islam i sammenhæng - OBL tilhører tilmed en ret ny og radikal fortolkningstradition. Det virker som om kristendommen i din begrebsverden er identisk med den relativt set, i forhold til radikal islamisk vækkelsesfundamentalisme, sjældnere og langt mindre udbredte danske sekulære folkekirketradition, der har 150 år på bagen, eller noget i den stil, og som endnu færre praktiserer.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 10:39

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> At den specielt katolsk gør den jo ikke mere ukristen - mærmest tværtimod.

Den kan vist ikke genfindes i evangelierne ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 10:49

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7gdk1.15r5t6fqocsxgN%per@RQNNE.invalid...

> Den kan vist ikke genfindes i evangelierne ...

Sikkert ikke, men ikke desto mindre er det jo en realitet. Og folk er jo rask væk blevet brændt på bålet blot for at mene at jorden er rund. På bedste fatwa-maner er jeg ved ikke hvor mange blevet lyst i band af kirken - også i Danmark, adelige såvel som bønder og intellektuelle.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 11:09

> [...]

> Sikkert ikke, men ikke desto mindre er det jo en realitet. Og folk er jo
>rask væk blevet brændt på bålet blot for at mene at jorden er rund.

Det kender jeg nu ikke ét eneste eksempel på. Og rent faktisk vidste man
godt i middelaldern at Jorden var rund - et middelalderligt symbol på
den runde Jord er faktisk rigsæblet.

> På
>bedste fatwa-maner er jeg ved ikke hvor mange blevet lyst i band af
>kirken - også i Danmark, adelige såvel som bønder og intellektuelle.

Men du vil jo ikke skelne mellem religion og dens udøvere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 12-12-05 11:56

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message news:1h7geux.1aowd2dobzqg7N%per@RQNNE.invalid...

> Det kender jeg nu ikke ét eneste eksempel på.

Nej - det er selvfølgelig dig helt ubekendt, at utallige af datidens videnskabsmænd blev anklaget og dømt for kætteri - om det så var det ene eller det andet der udløste dommen er jo underordnet. Kirken dikterede i ét og alt hvordan verden var skruet sammen og hvordna man skulle forholde sig til den (og her er det jo interessant at tænke på den mærkværdige opfattelse af islam som lovreligion, og kristendom som udtryk for et uendeligt og universielt kærlighedsbudskab)

>Og rent faktisk vidste man
> godt i middelaldern at Jorden var rund - et middelalderligt symbol på
> den runde Jord er faktisk rigsæblet.

Ikke helt. Rigsæblet eksisterede såmænd også dengang man troede jorden var flad - den fortolkning du der henviser til er af nyere dato, og handler om at rigsæblet symboliserer verdensherredømmet (som de forskellige europæiske konger jo på skift mente de havde ret på, om ikke andet, så fordi de var kristne og alle andre var barbarer).

> Men du vil jo ikke skelne mellem religion og dens udøvere.

??? Øh, jo - det er jo netop det jeg gør.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 12:45

> [...]

> europæiske konger jo på skift mente de havde ret på, om ikke andet, så
> fordi de var kristne og alle andre var barbarer).

Som jeg skriver: middelalderen vidste udmærket at Jorden var rund. Idéen
om at middelalderen troede på en flad Jord er kommet langt efter
middelalderens afslutning.

> ??? Øh, jo - det er jo netop det jeg gør.

Nej. Jeg siger at selv om kristendommen står for godhed, og det
politisk-religiøse system islam {som defineret af Muhamed} for ondskab,
så kan kristne som individer godt være onde, og muslimer godt gode
mennesker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-12-05 10:15

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message

> Jamen, kendskab til Holbergs plagiering af franske komedier er da ogsaa et
> ekstremt vigtig krav til fremtidige danskere.

Lad os droppe alle forfattere fra efter år 0, de har alle stjålet deres
materiale, inkl. Shakespeare og H.C. Andersen.

Da det jo er ligegyldigt om en indvandrer ved hvilket land, han er
indvandret til, så kunne man lave en regel hvor pakistanere skulle kunne
redegøre for Maulana Ala Maududis, og Profetens, tanker.

> Det afhaenger vel af hvilke retninger indenfor islam og kristendom der
> sammenlignes - begge hviler paa det samme religioese vraggods.

Jeg giver dig ubetinget ret, alt er stort set "det samme", - og som nogle af
velmenerne så klogt har sagt: "Vi går alle på toilettet", og er "mennesker",
andet behøver vi ikke at vide. Det sparer også en masse tid at erklære
næsten alting "det samme", mange fag i skolen kan droppes.

Fra : #2066

Dato : 10-12-05 04:16

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

>>> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=423654

> Lad os droppe alle forfattere fra efter år 0, de har alle stjålet deres
> materiale, inkl. Shakespeare og H.C. Andersen.

Skal dette opfattes som et argument for at Holberg ikke lod sig mere end
"inspirere" af udenvaelske forfattere?

[...]

> [...]
> "mennesker", andet behøver vi ikke at vide. Det sparer også en masse tid
> at erklære næsten alting "det samme", mange fag i skolen kan droppes.

Sarkasme er aabenbart heller ikke din forte.

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-12-05 09:50

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> Skal dette opfattes som et argument for at Holberg ikke lod sig mere end
> "inspirere" af udenvaelske forfattere?

Ja, - en som fx H.C.A skriver "historien er taget fra et spansk
folkeeventyr", selv når/hvis Holberg har taget en handling fra noget han har
hørt, så bliver det jo hans historie når han har skrevet den. Men du mener
måske at han har siddet og skrevet af efter Moliere? Han har ellers haft
travlt med sin oversættervirksomhed:

ludvig holberg : forfatter (1684-1754)

hans ry og position i dansk litteratur
skyldes især komedierne. i 1920-erne
skrev han 27 komedier. bl. a. :
- jeppe på bjerget
- erasmus montanus
- henrik og pernille
- den politiske kandestøber
- jacob von tyboe
- den stundesløse

han starter med at skrive romanen - peder
paars - i 1719-20.

hans forbilleder var plautus, moliere og
den italienske komedie. han gav det ofte
en moralsk drejning med afsløring af
personernes skavanker.

han var inspireret af de fordomsfri kritiske
engelsk oplysningsfilisoffer, og var i en
periode professor i filosofi ved københavns
universitet. han lagde vægt på troen på
fornuften og erfaringen. han blev en
praktisk orienteret oplysningsfilosof.

holbergs komedier er den side af hans
forfatterskab, som har udødeliggjort ham
i dansk litteratur. den dag i dag ejer det en
sproglig friskhed, som gør, at det uden videre
kan opføres for et moderne publikum.

senere i sit forfatterskab skrev han bl. a.
den satirisk-utopiske rejseroman - niels
klims underjordiske rejse - .

holbergs budskab er det klassisk inspirerede
at man hverken skal gå til den ene eller anden
yderlighed, men holde sig til den gyldne
middelvej."

Hvis man ikke kender bare nogle af Holbergs komedier, så er man jo ikke mere
dansk end jeg er egypter.

> [...]
>
> Sarkasme er aabenbart heller ikke din forte.

Det er skam ikke sarkasme, men den rene skære virkelighed, den med
"toilettet" og "mennesker", - og at mange velmere mener, at det hele næsten
er "det samme", det sidste kan du jo se hver eneste dag, både her i i andre
medier. Om disse herlige mennesker så også mener, vi skal tage konsekvensen
og droppe al denne "sondring" og "analyse" i skolen, og holde os til at
erklære os som "mennesker" og så få skolegangen overstået uden disse
racistiske og diskriminerende eksamener, - det ved jeg ikke. Foreløbig er
der jo forslag om at afskaffe gruppeeksamener, hvilket er stærkt
diskriminerende, hvorfor skulle man ikke kunne få en embedseksamen, når man
har været flink til at renskrive en gruppeopgave? Vi skal huske at det
sociale er langt det væsentligste, og to i en gruppe på syv, som kender
stoffet, må være mere end rigeligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-05 11:16

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ludvig holberg : forfatter (1684-1754)
>
> hans ry og position i dansk litteratur
> skyldes især komedierne. i 1920-erne
> skrev han 27 komedier.

Øeh ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Alucard

Dato : 10-12-05 15:58

On Sat, 10 Dec 2005 11:16:24 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Øeh ...

Ja, sådan en sej gammel gut er ikke sgu ikke nem at slå ihjel... )

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-12-05 16:07

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Ja, sådan en sej gammel gut er ikke sgu ikke nem at slå ihjel... )

Netop, og hvis nydanskere ikke ved, at han er næsten er på linje med Noa og
Methusalem, så bør de ikke få indfødsret, - i hvertfald ikke til Danmark.

Fra : Alucard

Dato : 10-12-05 18:22

On Sat, 10 Dec 2005 16:06:57 +0100, "Knud Larsen"

>Netop, og hvis nydanskere ikke ved, at han er næsten er på linje med Noa og
>Methusalem, så bør de ikke få indfødsret, - i hvertfald ikke til Danmark.

Jeg tænkte nu mere på at han skulle have skrevet 27 komedier, 164 år
EFTER sin død... )

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-12-05 18:59

> Jeg tænkte nu mere på at han skulle have skrevet 27 komedier, 164 år
> EFTER sin død... )

Jeg går ud fra at han IKKE døde i 1700-tallet, og at han naturligvis som
eneste dansker bør erindres på linje med Methusalem og de andre gamle
gutter.

Fra : Alucard

Dato : 10-12-05 21:00

On Sat, 10 Dec 2005 18:59:12 +0100, "Knud Larsen"

Men det gjorde han altså....

Fra : Jim

Dato : 10-12-05 21:09

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det gjorde han altså....

Nej, Holberg er ikke død. Han er bare rejst hjem til sin egen planet.

J.

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-12-05 16:05

> Øeh ...

Ja, den var god Måske er han beviset på reinkarnation, - eller han er
forvekslet med Storm P.

Fra : #2066

Dato : 11-12-05 23:11

Knud Larsen wrote:
> [...]
> Men du mener måske at han har siddet og skrevet af efter Moliere? Han
> har ellers haft travlt med sin oversættervirksomhed:

Du selv er vist et lysende eksempel paa at en eksamen i "dansk kultur" ikke
er nogen god ide - vi ville jo blive noedt til at fratage dig dit
statsborgerskab!

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 02:47

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> Du selv er vist et lysende eksempel paa at en eksamen i "dansk kultur" ikke
> er nogen god ide - vi ville jo blive noedt til at fratage dig dit
> statsborgerskab!

Nu ved jeg ikke om Knud Larsen selv har skrevet ovenstående passus,
eller om han har klippe-klistret, men mon ikke at der i begge tilfælde
er tale om en tastefejl?

Derudover synes du at mene at udlændinge skal have »ret« til at blive
danske borgere. Næh, de kan tildeles dansk borgerskab, ved en lov som
nævner dem med navn. De fleste af os er blevet /født/ som borgere, ved
at vi er født i Danmark med mindst en forælder som statsborger.

Jeg kan ikke se noget galt i aftalen.
--
Per Erik Rønne

Fra : #2066

Dato : 12-12-05 18:56

"Per Rønne" wrote:

> Nu ved jeg ikke om Knud Larsen selv har skrevet ovenstående passus,
> eller om han har klippe-klistret, men mon ikke at der i begge tilfælde
> er tale om en tastefejl?

Sandsynligvis - men alene det at det tilsyneladende ikke var tale om
paratviden taler sit tydelige sprog.

> Derudover synes du at mene at udlændinge skal have »ret« til at blive
> danske borgere.

Hus forbi - selvfoelgelig skal der stilles krav om fx sprogkundskaber,
forsoergelse, helbred, kendskab til samfundets funktion og institutioner.
Men et krav der i givet fald ville goere nyslaaede danskere langt mere
vidende om landets kulturhistore end dets indfoedte er i bedste fald
grinagtigt og i vaerste fald blot chikane.

> Næh, de kan tildeles dansk borgerskab, ved en lov som
> nævner dem med navn. De fleste af os er blevet /født/ som borgere, ved
> at vi er født i Danmark med mindst en forælder som statsborger.

Det er vist ikke paakraevet at man er foedt i Danmark.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-12-05 19:11

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> Sandsynligvis - men alene det at det tilsyneladende ikke var tale om
> paratviden taler sit tydelige sprog.

Enhver kan da se at der er tale om en tastefejl.

> [...]
> vidende om landets kulturhistore end dets indfoedte er i bedste fald
> grinagtigt og i vaerste fald blot chikane.

Nu skal man vel ikke generalisere sådan om os danskere. Husk på at der
er nogle af os der har en universitetsuddannelse, og andre der har
måttet anbringes under Åndssvageforsorgen.

> Det er vist ikke paakraevet at man er foedt i Danmark.

Næh, men man skal i hvert fald vokse op her i landet; prinsesse
Benediktes børn mistede jo deres statsborgerskab ved at vokse op i
Berleburg.

Ikke at det kommer til at betyde noget. Dronning Margrethe har direkte
og indirekte »produceret« fem drenge, der ligger i linie til at overtage
tronen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : pm

Dato : 09-12-05 11:16

Jim wrote:
> [...]
> Jeppe var.
> På spørgsmålet om forskellen mellem islam og kristendom, svarede han,

Og hvad sker der, hvis vedkommende ikke får indfødsret ??

pm

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 11:32

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad sker der, hvis vedkommende ikke får indfødsret ??

Så er vi mange, som bliver glade.
Vi har muslimer nok i Danmark, med dansk statsborgerskab.

J.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-05 16:52

In article <43995979$0$47007$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, pm wrote:

> Og hvad sker der, hvis vedkommende ikke får indfødsret ??

Han er stadig udlænding, og kan udvises ved kriminalitet.

Han kan udleveres til retsforfølgelse i andre lande, da han ikke er
dansker. Muligvis til det land han kom fra når der er bedre forhold.

Han kan sandsynligvis ikke få bistandshjælp, men må blive på integrations-
ydelsen. Det har jeg ikke lige checket.

Kunne forestille mig familiesammnføring bliver sværere.

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 18:44

> [...]
> dansker. Muligvis til det land han kom fra når der er bedre forhold.
>
> Han kan sandsynligvis ikke få bistandshjælp, men må blive på integrations-

Jo, enhver, der opholder sig lovligt i landet kan få økonomisk hjælp af
staten eller kommunen.
Det står der i lov om aktiv socialpolitik eller også lov om social service.
Og desværre er det et faktum.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-05 20:17

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Han kan sandsynligvis ikke få bistandshjælp, men må blive på integrations-
> ydelsen. Det har jeg ikke lige checket.

Han får starthjælp indtil han har boet i landet i syv år ud af de sidste
otte. Gælder også for danske statsborgere.

http://www3.kk.dk/Service%20til%20dig/Sociale%20forhold/Kontanthjaelp/-%
20hvor%20meget%20kan%20jeg%20faa,-q-,.aspx

Jeg citerer:

==
Starthjælp:
Har du boet og opholdt dig i Danmark mindre end 7 år inden for de sidste
8 år vil ydelsen blive beregnet som starthjælp.

Starthjælp til unge under 25 år:
Hvis du er under 25 år og ikke har forsørgerpligt for børn i hjemmet,
får du før skat:

* som hjemmeboende 2278 kr. om måned
* som udeboende 4583 kr. om måned

Hvis du har bidragspligt for et barn, kan du få et tillæg på højst
normalbidraget på 1018 kr. om måneden.

Er du gravid og under 25 år vil du efter 12 svangerskabsuge få den
ydelse, der gælder for personer over 25 år. Dette gælder desuden hvis du
har forsørgerpligt over hjemmeboende børn.

Starthjælp til personer over 25 år

* Hvis du er gift eller samlevende er ydelsen på 4493 kr. om
måneden.
* Hvis du er enlig er ydelsen 5419 kr. om måneden.

Er du enlig og forsørger et barn, ydes der et forsørgertillæg på 1382
kr. om måneden

Er du gift eller samlevende og forsørger et barn yde der et
forsørgertillæg på 1146 kr. om måneden.
==
Og for unge danskere, der også højst kan få starthjælp de første syv år
efter at de er fyldt 18.
--
Per Erik Rønne

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-12-05 21:58

In article <1h7bjoz.7kp0lr1cp6i7bN%per@RQNNE.invalid>, Per Rønne wrote:

> [...]
>
> http://www3.kk.dk/Service%20til%20dig/Sociale%20forhold/Kontanthjaelp/-%
> 20hvor%20meget%20kan%20jeg%20faa,-q-,.aspx

Loven findes her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2005/0100929.htm

Indtil de har været her 7 år efter afslutning af introduktionsprogram kan de
hjemsendes hvis de ønsker varig hjælp. (pgf 3).

Hvis man ikke er dansk statsborger, EU statsborger, familie til EU borger,
eller fra et land vi har aftaler med, så kan man slet ikke få vedvarende
hjælp (dvs over 6 mdr) efter loven. Dvs der er lukket for bistandshjælp.

Som jeg læser lovens pgf 3, så kan man undlade at give penge til
udlændinge efter 6 månder.

> Og for unge danskere, der også højst kan få starthjælp de første syv år
> efter at de er fyldt 18.

Det er vel også et godt incitament til at de ikke går helt i stå efter skolen.

Fra : kalleBSk

Dato : 09-12-05 11:39

jim skrev.
Så er vi mange, som bliver glade.
Vi har muslimer nok i Danmark, med dansk statsborgerskab.

J.

Når de efter dette første mislykkede forsøg får opholdstilladelse
for tid og evighed for dem selv, ægtefæller og børn er det blot et
spørgsmål om tid før statsborgerskabet havner i turbanen af
humanitære årsager.
vh
kalle

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 11:43

jim skrev.

Kalle skrev:
[...]

Nej, for skiderikken skal nok bryde straffeloven groft på et eller andet
tidspunkt, og så udelukker det muligheden for at opnå det rødbedefarvede.
Tro på det.

J.

Fra : pm

Dato : 09-12-05 13:27

Jim wrote:
> [...]
>
> Nej, for skiderikken skal nok bryde straffeloven groft på et eller
> andet tidspunkt, og så udelukker det muligheden for at opnå det

Muligvis
Men mit ? går på, om ikke den prøver er ligegyldig, vedkommende er her jo og
vil næppe blive smidt ud med mindre der laves kriminalitet. Vedkommende kan
vel stadig få familiesammenføring ..er den prøve ikke ret illusorisk ??
Hvem ved konkret følgerne af den nye lov ??

PM

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 15:19

> [...]
> vel stadig få familiesammenføring ..er den prøve ikke ret illusorisk ??
> Hvem ved konkret følgerne af den nye lov ??

Et dansk statsborgerskab hjælper ikke den pågældende udlænding til bedre liv
i Danmark.
Følgerne af den nye lov burde vel være indlysende.
- Nemlig færre udlændinge, som ligger den danske stat til last. Hvis de går
hen og bliver mere kriminelle end det danske samfund vil tillade, så er de
nemmere at smide ud af Danmark.
Og vi burde have gjort det for 30 år siden.

J.

Fra : Martin K

Dato : 09-12-05 17:44

> [...]

> var.
> På spørgsmålet om forskellen mellem islam og kristendom, svarede han, at

Jeg var da blevet mere chokeret hvis han havde svaret et eller andet
intelligent.

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 18:47

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> På
> der
>
> Jeg var da blevet mere chokeret hvis han havde svaret et eller andet

Ja ok...

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 09-12-05 20:54

> [...]
> På
> der
>
> Jeg var da blevet mere chokeret hvis han havde svaret et eller andet

Så derfor brager du lige afsted med en intelligent kommentar?
Ser du ikke ligheden mellem Islam og Kristendom?
Er du ikke for forståelse og imod hetz?

Michael

Fra : Jim

Dato : 09-12-05 21:11

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse

> Så derfor brager du lige afsted med en intelligent kommentar?
> Ser du ikke ligheden mellem Islam og Kristendom?
> Er du ikke for forståelse og imod hetz?

Hvori består hetzen, når man siger sandheden om islam?
Du har til gengæld ikke forstået noget som helst, selv om du hævder at ville
forstå.

J.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-05 13:34

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse

Jeppe
Jeppe

Chokerende?
Tjah--
Hvis man forestiller sig, at nævnte har gået i dansk skole, hvad han jo
måske har,
Så har det chokerende da vist mest noget at gøre med skolen?

MVH
Egon

Fra : Jim

Dato : 10-12-05 15:15

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske har,
> Så har det chokerende da vist mest noget at gøre med skolen?

Hvis skolen er problemet, så må hans klasse"kammerater" jo være ligeså
uvidende.

J.

Fra : Allan Riise

Dato : 10-12-05 15:20

Jim wrote:
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis skolen er problemet, så må hans klasse"kammerater" jo være ligeså
> uvidende.

Uden at nævne navne, så er der rigtigt mange herinde der ikke har forstand
på Danske forhold, og når jeg ser på hvad de unge der går skole kan, og
hvordan de staver, så er afstanden ikke så stor til en ikke integreret
Libaneser og en Dansk folkeskoleelev i 7'de 8'de klasse.

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates

Fra : Egon Stich

Dato : 10-12-05 15:54

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvordan de staver, så er afstanden ikke så stor til en ikke integreret
> Libaneser og en Dansk folkeskoleelev i 7'de 8'de klasse.

Og det har du, desværre, temmelig meget ret i.

Se blot på højrefløjseres kendskab til dansk sociallovgivning og sammes
virkning

MVH
Egon

Fra : pm

Dato : 11-12-05 17:49

Egon Stich wrote:
> [...]
>

> Og det har du, desværre, temmelig meget ret i.
>
> Se blot på højrefløjseres kendskab til dansk sociallovgivning og

Det er det jeg forstår ved anskuelsesundervisning... Godt eksempel Egon.
Ingen forstår hvad sætningen indeholder eller hvad der menes.

pm