Re: Hjemmesider og politik...
Fra : Konrad

Dato : 07-12-05 17:59

>Jamen, det er noget andet, - som det altid er, når det drejer sig om islam.
>Der er to helt forskellige regelsæt for islam og de (sekulære) kristne.

Ja - der er forskellige regelsæt internt og de indbyrdes "jeg alene
vide"-retninger imellem (om det så er islamiske fundamentalister eller
absolutister på usenet) men der er naturligvis ikke forskel på hvad hr Ali
eller fru Frevert må. Men der er forskel på at være folkevalgt politiker og
nære overborgmesterambitioner, ift at tilhøre en snæver interesseklub med en
politisk agenda. Der er jo også forskel på hvad en Knud Larsen kan skrive i
dk.politik, og hvad Hans Engel kan skrive i Ekstra Bladets ledere.

>Koranen er jo en blasfemisk krigserklæring mod kristne, men det må ikke
>nævnes, hvorimod en sølle avis-tegning af Profeten anses som helt
>forfærdelig, også af danske velmenere.

??? Det første må ikke nævnes, men det andet er jo lissom' et udtryk for en
erkendelse af det første...

>For dem der ikke kender Koranen, så kan det nævnes, at det iflg bogen
>skaffer folk lige i helvede, hvis de tror på treenigheden,

Er der ikke noget med, at protestanter mener det samme?

>eller på at Gud
>havde en søn.

Er der ikke noget med, at jøderne mener det samme?

100% enig!

Fra : Konrad

Dato : 07-12-05 18:34

"Konrad" <davidkonrad@hotmail.com> wrote in message news:43969648$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

I øvrigt : Hvem er det i grunden som har ytret, at avistegningerne har været "helt forfærdelige"?

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-12-05 10:45

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
"Konrad" <davidkonrad@hotmail.com> wrote in message

I øvrigt : Hvem er det i grunden som har ytret, at avistegningerne har været
"helt forfærdelige"?

Jeg har set mange velmenere mene, at det var en forfærdelig provokation fra
JPs side.

Nu har vi så også FN inde i billedet:

"Striden om de 12 karikaturtegninger af profeten Muhammed har nu for alvor
placeret Danmark på den internationale dagsorden.

Samtidig med, at de islamiske lande i dag på et stort anlagt topmøde i Mekka
skal drøfte en fælles aktion over for Danmark, går FNs Højkommissær for
Menneskerettigheder, Louise Arbour, nu ind i striden om de 12
profet-tegninger, skriver Berlingske Tidende.
Den øverste chef for FNs menneskerettighedsarbejde erklærer ligeud, at hun
er bekymret over tegningerne, som Jyllands-Posten bragte i september, og
Louise Arbour lægger ikke skjul på, at hun »beklager« erklæringer og
handlinger, der udviser en mangel på respekt for andres religion.

»Jeg forstår jeres bekymringer og vil gerne understrege, at jeg beklager
enhver erklæring eller handling, som kan vise manglende respekt for andres
religion,« skriver højkommissæren i et brev, som Berlingske Tidende er
kommet i besiddelse af.

Brevet er et svar til de 56 islamiske stater i Organisationen OIC, som
allerede for en lille måned siden i en henvendelse til FNs
menneskerettighedskommissær kritiserede såvel Jyllands-Posten som den danske
regering.

I klageskrivelsen til Louise Arbour beder de 56 islamiske regeringer direkte
højkommissæren om at tage sagen op med den danske regering »for at hjælpe
til med at dæmme op for dette overgreb på islam, så situationen ikke kommer
ud af kontrol,« som regeringerne i de 56 muslimske lande udtrykker det.

Trods gentagne forsøg er det ikke lykkedes at få en uddybende kommentar fra
højkommissæren, som dog allerede har bedt to af FNs særlige rapportører om
at arbejde med sagen. Det er FNs særlige rapportør vedrørende tros- og
religionsfrihed og den særlige rapportør vedrørende racisme,
racediskrimination, xenofobi og relateret intolerance.

»Jeg har tillid til, at de vil skride til handling på passende vis,« skriver
Louise Arbour i brevet til de islamiske regeringer.

En diplomat fra et af de lande, der har bedt menneskerettighedskommissæren
om at intervenere i profet-striden, understreger over for Berlingske
Tidende, at de islamiske regeringer er godt tilfredse med Louise Arbours
svar.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) har gentagne gange understreget, at
regeringen hverken kan eller vil blande sig i striden om de 12
profet-tegninger. For dermed ville regeringen gribe ind over for
ytringsfriheden.

Statsministeren oplyser, at han er bekendt med FN-højkommissærens brev, men
har ingen kommentarer til det. Ifølge direktøren i det danske Center for
Menneskerettigheder, Morten Kjærum, er højkommissærens holdning »lige efter
bogen«.

JP"

Fra : Konrad

Dato : 07-12-05 20:11

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message news:4396af3f$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> "helt forfærdelige"?
>
> Jeg har set mange velmenere mene, at det var en forfærdelig provokation fra

Har ikke fulgt så meget med, men erindrer ingen. Hvem?

> Nu har vi så også FN inde i billedet:
>
> "Striden om de 12 karikaturtegninger af profeten Muhammed har nu for alvor
> placeret Danmark på den internationale dagsorden.

Det kan man roligt sige. JP havde næppe regnet med en sådan reaktion : Egyptisk afbrydelse af diplomatiske forbindelser, tyrkiske modprovokationer, demonstration i Pakistan - hidtil usete sympatierklæringer såsom Trads'...

> [...]
> Louise Arbour lægger ikke skjul på, at hun »beklager« erklæringer og
> handlinger, der udviser en mangel på respekt for andres religion.

Ja - selvfølgelig gør hun det, men hun beklager vel også hvis ytringsfriheden begrænses som følge af pres fra religiøse grupperinger? Hun sidder i en ret tvetydig rolle. Hvis pres medfører at JP eller andre "må" selvcensurere, og vi brokker os til FN, er hun jo nødsaget til at beklage det lige så meget.

> [...]
> enhver erklæring eller handling, som kan vise manglende respekt for andres
> religion,« skriver højkommissæren i et brev, som Berlingske Tidende er

Men dermed vel ikke sagt, at JP-tegningerne var identisk med manglende respekt. Hun bifalder bekymringen, ikke dommen (når den kommer).

> [...]
> allerede for en lille måned siden i en henvendelse til FNs
> menneskerettighedskommissær kritiserede såvel Jyllands-Posten som den danske

Ergo : Hun er ganske enkelt forpligtiget til at udtale sig - manifestet er mao ikke fremkommet af egen drift fra FN's side.

> [...]
>
> Trods gentagne forsøg er det ikke lykkedes at få en uddybende kommentar fra

Hvilket siger *ret* meget om den kattepine de sidder i...

> [...]
>
> »Jeg har tillid til, at de vil skride til handling på passende vis,« skriver
> Louise Arbour i brevet til de islamiske regeringer.

Netop. Passende vis kan være ingenting.

> [...]
> Menneskerettigheder, Morten Kjærum, er højkommissærens holdning »lige efter

Præcis. Lad nu vær' med at overfortolke det, at FN har svaret på en officiel henvendelse.

Fra : Croc®

Dato : 07-12-05 13:54

On Wed, 7 Dec 2005 11:11:27 -0800, "Konrad" <davidkonrad@gmail.com>
wrote:

>Præcis. Lad nu vær' med at overfortolke det, at FN har svaret på en officiel henvendelse.

Det allerbedste udkomme af hele denne sag, er at det bliver tydeligt
folks religiøsitet er et problem for fredelig sameksistens, og at
verden heldigvis ikke har organer den kan reagere på religioners
fordummelsesret. Det ender med at blive en god sag for verden.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-12-05 17:03

> [...]
> fra
> JPs side.

Har ikke fulgt så meget med, men erindrer ingen. Hvem?

De sædvanlige jeg har hørt og set det mange gange.

> [...]

demonstration i Pakistan - hidtil usete sympatierklæringer såsom Trads'...

Nej, de fleste har ikke fantasi til at forestille sig hvor religiøse
muslimer faktisk er, og velmenere "vil" formentlig aldrig indrømme at de tog
fejl.

> [...]

Ergo : Hun er ganske enkelt forpligtiget til at udtale sig - manifestet er
mao ikke fremkommet af egen drift fra FN's side.

Hun burde jo tordne over for disse lande, og fortælle dem at der stadig
foregår massemord begået af et muslimsk styre i Sudan, og at det stadig er
sådan at kristne forfølges i muslimske lande, - i de sidste par måneder har
der været store angreb i Egypten og i Pakistan, OG i Tyrkiet nægter man
stadig den græske patriark ret til at åbne sin skole.

Men sådanne bagateller som afbrænding af mennesker og af kirker, betyder jo
ikke en skid sammenlignet med en tegning af Profetens skæg, - det er
rystende.

At man kan få 20 år i spjældet i Tyrkiet for at nævne en historisk sandhed
om mord på armeniere, kan også nævnes, - men Erdogan var naturligvis også
ophidset over tegningerne.

European diplomats point out that, if Turkey is to disprove the popular talk
of a “clash of civilisations”, it should start to treat its own non-Muslim
minorities better. It could begin with one of the most eminent figures in
the Christian world, the Orthodox patriarch, Bartholomew I, who by a quirk
of history resides in Istanbul. A loyal Turkish subject, he has lobbied hard
for Turkey's inclusion in the European Union. But far from cherishing
Bartholomew I, the Turkish state keeps him on a tight rein, and continues to
resist his demands to reopen the Orthodox Christian seminary at Halki, near
Istanbul. Reopening Halki, Mr Grossman also used frequently to note, was “a
no-brainer” that could earn Turkey invaluable brownie points not just in
Europe, but in America as well.

> [...]
> fra
> højkommissæren,

Hvilket siger *ret* meget om den kattepine de sidder i...

Ja, og den kattepine VI kommer til at sidde i, enten holder man kæft mht at
kritisere islam, - eller man "ødelægger tonen", og må tage følgerne, som det
jo hele tiden bliver fremstillet. Hvis muslimerne ikke inden for de næste 20
år bliver mindre religiøse, så har vi et mega-problem, - jeg tror vi kommer
til at tabe kulturkampen, vi vil opføre os som en flok rådhuspolitikere.

> [...]

> bogen«.

Præcis. Lad nu vær' med at overfortolke det, at FN har svaret på en officiel

Når det går "den anden vej" så kan højkommissæren jo godt skrue bissen på -
Karen Armstrong - nej, forkert navn, hvad var det den irske forkvinde hed?

Nyt FN-motto "Islam skal stryges med hårene, ellers går tingene i hårknude"

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-12-05 10:55

> [...]
> dk.politik, og hvad Hans Engel kan skrive i Ekstra Bladets ledere.

> ??? Det første må ikke nævnes, men det andet er jo lissom' et udtryk for

Det er det da ikke, tegningerne af Profeten, og grunden til de blev bragt,
har da ikke noget at gøre med Koranens krigserklæring mod kristendommen.

> Er der ikke noget med, at protestanter mener det samme?

Det er vist længe siden du har været i kirke

> Er der ikke noget med, at jøderne mener det samme?

Det er muligt, og det er også muligt, at fx Jehovaerne mener det samme, men
disse grupper har jo ikke 1,4 milliarder mennesker i ryggen, og bliver flere
og flere her i landet i al forudsigelig fremtid. Derudover er jøderne ikke
missionske, og er den mest areligiøse gruppe i fx England, - og sikkert også
her, hvor formanden for Mosaisk Trossamfund regner med der er 200 religiøse
jøder her i landet.

Jeg synes jo, at HVIS muslimer bliver ved med deres demonstrationer over
vores omtale/kritik af islam, så må vi på et tidspunkt, i simpelt forsvar,
til at offentliggøre de vers, som forbander os og vores religion, og så bede
dem holde deres mund fremover, - eller i det mindste lige overveje, hvordan
*de* ville reagere, hvis VI forbandede dem og *deres* religion til helvede.

Good!

Fra : Konrad

Dato : 07-12-05 21:10

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message news:4396b179$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det er det da ikke, tegningerne af Profeten, og grunden til de blev bragt,
> har da ikke noget at gøre med Koranens krigserklæring mod kristendommen.

Joda. Hvis ikke man havde en overbevisning om at de islamiske fundamentalister stod i opposition til det "kristne værdisæt" var tegningerne jo inderligt ligegyldige. Det er netop sagen - se dit eget ordvalg : "blasfamisk", "krigserklæring", "mod kristne". Men tegningernes *begrundelse* er forankret i ytringsfrihed, som så implicit kædes sammen med vestlig protestantisme.

> Det er vist længe siden du har været i kirke

Nope - barnedåb i Roskilde Domkirke i lørdags. Men OK, error, det er bare det, at der jo mildt sagt har været en del debat blandt de gudsfrygtige om treenigheden - det er ikke nødvendigvis antikristent tankegods, eller identisk med fundamentalistisk islam. Millioner af amerikanere tror ikke på treenigheden.

> Det er muligt, og det er også muligt, at fx Jehovaerne mener det samme,

Ja.

> [...]
> her, hvor formanden for Mosaisk Trossamfund regner med der er 200 religiøse

Se, det er jo interessant. Ud af ca 7000? Hvad er mon definitionen på "religiøs"? Der er antagelig en del flere medlemmer af MT end 200, og flere end 200 der går i synagoge. Hvis vi ganger op og antager der er 200.000 personer med ophav i det muslimske svarer det til 6.000 sjæle. Det passer sikkert meget godt, hvis vi ser på hardcorefundamentalisterne. Også selvom der er 10 gange så mange der går til fredagsbøn eller excellerer i muslimske kulturtraditioner, såsom slør og ikkegrisekødspiseri.

> [...]
> *de* ville reagere, hvis VI forbandede dem og *deres* religion til helvede.

Ja - det var da et eller andet sted en god ide. Problemet er så blot, at du dermed tager alle muslimer til indtægt for passager i koranen de færreste måske kender til, eller bifalder. Det svarer lidt til at gå ud fra, at samtlige indvånere i den vestlige verden er fortrolige med og fuldt ud støtter Jobs bog eller Thomasevangeliet (du har sikkert andet og mere end lige koranens suraer i tankerne).

> Good!

Det ville være befriende hvis man kunne resette de statisk overtroisk tænkendes hjerner og få dem startet op igen på en frisk - måske efter en formattering. Her tænker jeg bredt fra Jesper Langballe til Abu Laban. Hvor ville vi ikke kunne opleve eksplosiv fremgang og overskud hvis skaberkraften og energien blev brugt på noget andet end, som du siger, profetens skæglængde, eller hvad der nu er mindst våsende af alle våserierne...

Fra : Knud Larsen

Dato : 07-12-05 16:42

> [...]

*begrundelse* er forankret i ytringsfrihed, som så implicit kædes sammen med

"Islamiske fundamentalister"? du mener "de fleste muslimer"? Det ER jo kun
få, som synes ytringsfriheden står over Profetens skæg, og det har
hovedsagelig været muslimer fra Iran, - som sædvanlig.

> [...]

treenigheden - det er ikke nødvendigvis antikristent tankegods, eller
identisk med fundamentalistisk islam. Millioner af amerikanere tror ikke på

Du tænker på Vidnerne? dem er der da vist ikke millioner af i usa. Som
bekendt skrev Theodosius i år 380:

"We now order that all churches are to be handed over to the bishops who
profess Father, Son and Holy Spirit of af single majesty, of the same glory,
of one splendor, who establish no difference by sacriligious separation, but
who affirm the order of the Trinity by recognizing the Persons and uniting
the Godhead."

Og så gik man ellers i gang med at forfølge og dræbe arianerne, som jo mente
at Jesus skulle være et menneskeligt forbillede, lige som man mener at
Profeten Mu. er.
Iflg kilderne var langt de fleste almindelige mennesker arianere, de hoppede
ikke på den med tre-enigheden, - og det kan man jo godt forstå. Men "vi" har
jo haft tre-enigheden med i trosbekendelsen siden Odin og Thors tid.

> [...]

der er 10 gange så mange der går til fredagsbøn eller excellerer i muslimske
kulturtraditioner, såsom slør og ikkegrisekødspiseri.

Ja, der er vist ca 2000 medlemmer af MT, men de har højest to jødiske
bryllupper pr år, og formanden gætter altså på at der ialt er 200 religiøse
i foreningen, - og man regner vist ikke med at dem uden for er religiøse. Du
kan ikke sammenligne med muslimerne, islam ER jo en fuldstændig integreret
del af deres kultur, og derfor personlighed, - siger de selv og "de kloge".

> [...]

samtlige indvånere i den vestlige verden er fortrolige med og fuldt ud
støtter Jobs bog eller Thomasevangeliet (du har sikkert andet og mere end

Det er jo ellers en central del af islam og af Koranen hele vejen igennem,
OG i trosbekendelsen at der kun er EEN Gud, så det kan vel ikke komme som et
chock for muslimerne at det forholder sig sådan at Mu. tager stærkt afstand
fra de kristnes flerguderi. "Shirk" - at sætte nogen lig med Allah, er den
forfærdeligste synd inden for islam, - dvs det er det i pricippet, men i
praksis er det at kritisere Profeten for noget som helst.

Man har haft lidt af diskussionen i USA, hvor den største muslimske
organisation CAIR, har haft plakater og helsidesannoncer over hele landet,
hvor de bl.a. skriver at "muslimer - ligesom kristne - anerkender Jesus som
en stor profet". Og hvor kritikerne siger, at det jo er en fornærmelse at
komme med sådan noget gejl, hvor man lader som om det er fint at ens "konge
bliver degraderet til en andenrangs ambassadør", og "hvordan ville man i den
muslimske verden synes om helsidesannoncer med, "vi tror på næsten det
samme, dog mener vi, at Muhammed ikke er den største profet"

Muslimer hævder jo at Bibelen er korrupt, da fortællingerne ikke passer med
dem Profeten bragte videre i sin bog. Dem der kritiserede annoncerne brokker
sig også over at muslimerne kalder Jesus for "Isa" eller "Eissa", for det er
*ikke* en arabisering af Joshua, og bruges ikke i arabiske bibeler, - "så
hvad ville de synes om, hvis vi kaldte Muhammed for "Muudy" Eller "Mooh""

> [...]

og energien blev brugt på noget andet end, som du siger, profetens
skæglængde, eller hvad der nu er mindst våsende af alle våserierne...

Ja, guderne må vide hvad der ville ske, - især i de lande hvor man bruger
40% af tiden på religiøse riter og tanker, - her tror jeg ikke, at selv en
Langballe skænker religionen mange tanker til hverdag.

Fra : Konrad

Dato : 09-12-05 01:55

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message news:439702ab$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

(...klipper lidt underligt, da qoutningen er fucket up...)

> "Islamiske fundamentalister"? du mener "de fleste muslimer"? Det ER jo kun
> få, som synes ytringsfriheden står over Profetens skæg, og det har
> hovedsagelig været muslimer fra Iran, - som sædvanlig.

Er det da kun få? Naturligvis er der mange der mener at islam er vigtigere end alt andet, men der er jo også ufatteligt mange muslimer. Tror ærlig talt flertallene i Tyrkiet, Iran, Indonesien osv osv er tilhængere af ytringsfrihed. Også flertallet af muslimer i Danmark. At mene JP's tegninger er blasfemisk udelukker ikke altså ikke partout at man er stærk tilhænger af ytringsfrihed. Og JP's tegninger *er* jo også blasfemiske, det var lissom' hittet ved dem, og det er så faldet nogle for brystet rundt omkring. Vi kunne sammenligne med de berømte badetøfler/sandaler/wahtever i Føtex - mon de kristne der pressede butikken til at trække skoene tilbage ikke går ind for et frit næringsliv?

(...)

> Du tænker på Vidnerne?

Unitarerne?

> [...]
> ikke på den med tre-enigheden, - og det kan man jo godt forstå. Men "vi" har
> jo haft tre-enigheden med i trosbekendelsen siden Odin og Thors tid.

Ja, det har vi. I øvrigt ligesom mange andre mærkværdige traditioner indenfor folkekirken.

[dadk]
> [...]
> der er 10 gange så mange der går til fredagsbøn eller excellerer i muslimske
> kulturtraditioner, såsom slør og ikkegrisekødspiseri.
[/dadk]

> [...]
> del af deres kultur, og derfor personlighed, - siger de selv og "de kloge".

Flertallet af de muslimer/indvandrere jeg har kendt har ikke gået i moske eller har været religiøse. Iranere, kurdere, tyrkere osv. Det betyder jo ikke, at der ikke er mange religiøse, men hvis vi ser på hardcore-typerne, og det er nok dem formanden for MT har i tnakerne, så er det nok et meget rimeligt bud relativt set. 6.000 er også mange - som vi ved, skal der kun ét HuT-medlem til at sætte det halve kongerige på den anden ende.

(dadk)
> [...]
> samtlige indvånere i den vestlige verden er fortrolige med og fuldt ud
> støtter Jobs bog eller Thomasevangeliet (du har sikkert andet og mere end
(/dadk)

> Det er jo ellers en central del af islam og af Koranen hele vejen igennem,
> OG i trosbekendelsen at der kun er EEN Gud,

Er vi da ellers polyteister i Danmark? Det er da det samme rene humbug der lires af i de danske folkekirker.

> [...]
> forfærdeligste synd inden for islam, - dvs det er det i pricippet, men i
> praksis er det at kritisere Profeten for noget som helst.

Ja - "du må ikke ære andre guder end jeg", "du må ikke skære gudebilleder i træ", frit efter hukommelsen - sådan har "vi" det her i DK....At en vis andel af muslimerne tager det mere alvorligt end andre er jo ikke væsensforskelligt ift at nogle kristne tager det mere bogstaveligt end andre. Da min farmor blev begravet sad der f.eks et par stykker som højtlydt prøvede at overdøve præsten med et alternativ fadervor, fordi de er indremissionske.

> [...]
> muslimske verden synes om helsidesannoncer med, "vi tror på næsten det
> samme, dog mener vi, at Muhammed ikke er den største profet"

Problemet er her, i øvrigt ligesom i mange andre facetter af den her diskussion, som en professor i religionsvidenskab udtalte : De ligner jo i utrolig grad hinanden, kristendom og islam! Det er jo derfor de har været i clinch altid, at der er disse stærke følelser involveret osv. Og det er jo sandt! Du kan ikke pege på ét eneste fænomen som kun kan siges at være kristent eller islamisk - de er afarter af samme grundlæggende tankegods. Og det ved folk jo godt, instinktivt. Se f.eks megen af din argumentation - ikke for at provokere - men den kører jo meget på at brødre/søsterforhold : Når muslimerne "må" dit og dat, hvorfor må vi så ikke etc etc etc. Det er hovedankeret i din og mange andres diskussion.

> Muslimer hævder jo at Bibelen er korrupt, da fortællingerne ikke passer med
> dem

Yes. Det var bevæggrunden, i sin tid. Den "sande tro" var blevet fordærvet, så nu kom den i version 3 som havde alle fejlene rettet...

> [...]
> hvad ville de synes om, hvis vi kaldte Muhammed for "Muudy" Eller "Mooh""

Det er jeg revnende ligeglad med [læg i mærke til at den er der igen : "Se, de må godt, eller de har gjort det og det, og så må vi vel også..."

(....)
> Ja, guderne må vide hvad der ville ske, - især i de lande hvor man bruger
> 40% af tiden på religiøse riter og tanker, - her tror jeg ikke, at selv en
> Langballe skænker religionen mange tanker til hverdag.

Dét tror jeg i den grad han gør! Tror seriøst han er typen der "taler med Gud"...Men jeg ved det selvfølgelig ikke...

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-12-05 10:05

> [...]

de kristne der pressede butikken til at trække skoene tilbage ikke går ind

Så du tror ikke flertalle i de nævnte lande mener islam er mere vigtig end
ytringsfrihed? - lige som engelske muslimer mener at konflikten i Kashmir er
et mere vigtigt emne end deres børns uddannelse?
"Faldet nogle for brystet rundt omkring" - Mener du også at badetøflerne
skabte en international krise i hele den kristne verden? Jeg aner ikke hvad
de få idioter, som klagede over tøflerne, går ind for.
(...)

> Du tænker på Vidnerne?

Unitarerne?

De kunne da næppe tænkes at hidse sig op over treenigheden, selv om de
fleste ikke tror på den:

Unitarians are sceptical about any one person or tradition possessing the
whole truth. They are also increasingly aware of the inherent value of
diversity for the wellbeing of the natural world.

With these points in mind, Unitarians suggest that human differences of
opinion and lifestyle should be seen as potentially creative and enriching,
rather than necessarily destructive.

Core values
Despite the lack of a creed, Unitarianism does not allow members to believe
anything. All Unitarians:
a.. support freedom of religious thought
b.. base their religious ideas on rational thought rather than external
authority
c.. form their religious principles from conscience, thinking and life's
experiences
d.. tolerate a wide range of religious ideas, including humanism

> [...]
> jo haft tre-enigheden med i trosbekendelsen siden Odin og Thors tid.

Ja, det har vi. I øvrigt ligesom mange andre mærkværdige traditioner

Tre-enigheden kan da næppe siges at være en "mærkværdig" tradition, da den
jo har været kernen i kristendommen siden altså år 380?

[dadk]
> [...]

rimeligt bud relativt set. 6.000 er også mange - som vi ved, skal der kun ét
HuT-medlem til at sætte det halve kongerige på den anden ende.

Vil du nu antyde at muslimer ikke er mere religiøse end danske jøder og
kristne? Har du hørt om Vestre Borgerdyd, som kan ses som et mikrokosmos, -
ud af 180 muslimske elever er 30 stærkt religiøse, nærmest rabiate, og ud af
de 180 går de 150 så meget op i fredagsbøn på skolen at de boykotter et
stort møde, OG bliver taget til indtægt for at de altså støtter de rabiate,
og handler altså derefter stadig så det ser sådan ud.

(dadk)
> [...]

> OG i trosbekendelsen at der kun er EEN Gud,

Er vi da ellers polyteister i Danmark? Det er da det samme rene humbug der

Muslimer anser troen på tre-enigheden for blasfemi, "vi" mener jo, at der er
tale om en én sammensat persona.

> [...]

andre. Da min farmor blev begravet sad der f.eks et par stykker som højtlydt
prøvede at overdøve præsten med et alternativ fadervor, fordi de er

Vel har "vi" det ikke sådan her i DK, hvor har du det fra? har du aldrig
været i kirke hvor det vrimler med billeder og tredimensionale figurer af
guden Jesus? Vi kan da godt inddrage Indremission, islam var i Naser Khaders
landsby "Indremission gange hundrede", - måske er typeislam kun
*Indremission gange ti*, men der et stadig tale om en uset kraftig
religiøsitet, som vi endog ellers havde banket tilbage her i DK for ca 100
år siden. Islam er en identitet, det er næsten alle muslimer enige om, vi
har ikke mange her i DK som identificerer sig mere med kristne i Sydamerika
end med andre danskere. Der er fanden til forskel.

> [...]

Når muslimerne "må" dit og dat, hvorfor må vi så ikke etc etc etc. Det er
hovedankeret i din og mange andres diskussion.

Overhovedet ikke, da jeg jo ikke er gennemsyret af "kristendom", jeg
konstaterer bare at muslimer altid forlanger særlig hensyntagen til *deres*
religion, og at bedømmelsesgrundlaget altid er helt skævt, lige som da man
bedømte de socialistiske lande utrolig mildt, mens man var benhård over for
kapitalistiske lande, i de grupper som var troende marxister, - og hvor det
blev den kulturelle norm i nogle år.

> [...]

Det er jeg revnende ligeglad med [læg i mærke til at den er der igen :
"Se, de må godt, eller de har gjort det og det, og så må vi vel også..."

Det er ikke mig der tænker sådan i forhold til tro, *jeg* viderebringer ét
eksempel på, at islam skal have særbehandling, også her ville vi/man/jeg
blive skældt ud for islamofob, hvis jeg brugte noget der lignede muslimske
regler for, hvad DE mener de kan tillade sig. Jeg synes det er slående igen
og igen, at man bøjer sig for kravene fra muslimer, og det vil jo kun kunne
blive værre og værre efterhånden som andelen af muslimer stiger.

(....)
> [...]

Dét tror jeg i den grad han gør! Tror seriøst han er typen der "taler med
Gud"...Men jeg ved det selvfølgelig ikke...

Han taler vist kun med sig selv

Iøvrigt er den muslimske verden hastigt på vej fremad, nu kan man fx også
lave film Yemen:

"Af Dorthe Ravn
En skuespiller blev dolket og studierne stormet af rasende religiøse. Men
Yemen har fået sin første spillefilm.

"A New Day in Old Sana'a" er intet mindre end en filmhistorisk sensation.
Yemens første spillefilm. "

Der ER da positive ting, her lidt fra Kristeligt Dagblad, - det ER åbenbart
ikke kun Profetens frisure, man skal tale om på det muslimske topmøde:

"Organisationens møde i 2003 blev på den måde overskygget af den malaysiske
premierminister, Mahathir Mohameds, konspiratoriske udtalelse om, at jøderne
styrer verdens gang. Og når de samme 57 lande i dag påbegynder en
hastekonference i Mekka, er der heller ingen garanti for konstruktive
resultater.

Men alene det faktum, at hastemødets dagsorden fortrinsvis drejer sig om at
diskutere den krise, det muslimske samfund befinder sig i, er i sig selv en
god start. Den egyptiske ambassadør i Pakistan taler om nødvendigheden i at
skabe en renæssance i de muslimske lande, og andre fremtrædende skikkelser
forsøger nu åbenlyst at finde en løsning på religiøse ekstremisters brug af
islam til retfærdiggørelse af vold og terror.

HERTIL KOMMER, at den udbredte negative opfattelse af islam i vestlige lande
nu også vækker stærk bekymring hos muslimske ledere over hele verden.

Med andre ord virker det, som om den islamiske verdensorganisation endelig
har fået fat i en række kerneproblemer i stedet for at beskæftige sig med
ligegyldigheder og konspirationsteorier. Jyllands-Postens omtalte portrætter
af profeten Muhammed er også med på dagsordenen ved mødet i Mekka, men
forhåbentlig kommer denne populistiske sag ikke til at overskygge de langt
mere væsentlige emner. Skulle de ske, vil det repræsentere en lige så stor
fiasko som det omtalte møde i 2003. "

"DET VIL TAGE lang tid at takle den religiøse ekstremisme, der har spiret
gennem de seneste 30-40 år inden for islams rækker. Men det er en vigtig
start, at de fleste muslimske lande i dag er enige om, at den islamiske
fundamentalisme ikke kun er et problem i Europa, USA og resten af Vesten,
men også i de muslimske lande.

På længere sigt kan de muslimske landes opgør med den islamiske ekstremisme
vise sig at være endnu vigtigere end den vestlige verdens kamp mod islamisk
terror, fordi denne kamp vil være et udtryk for muslimernes egen kamp mod en
ekstremisme, der har dybe rødder i de muslimske landes sociale tilstand,
undertrykkende styreformer, udbredte analfabetisme, censur, og ikke kun i
spørgsmålet om, hvordan Koranen skal fortolkes.

A.S."

----------------

Der er heldigvis også færre muslimer, som støtter bin Laden og hans jihad,
end der var for et par år siden, - men det er stadigvæk en betragtelig del
af muslimerne, som stadig gør det, - desværre.

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-12-05 10:45

> [...]
> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
>>
> (...klipper lidt underligt, da qoutningen er fucket up...)

Ligner det her dengang da Brugsen havde sandaler, hvor man kunne træde på
Jesus, - forestil dig at det var Mu. man skulle træde på!

" hovedstaden i Jammu og Kashmir-provinsen, Srinagar, med op mod én million,
indbyggere valgte hele områder af byen at holde lukket.
»I fire-seks af de største byer i provinsen blev butikkerne lukket for at
udtrykke vreden over karikaturerne af den hellige profet. Nogle steder
opstod der også sammenstød, og folk begyndte at kaste med sten. De fleste
muslimer føler sig dybt krænket,« siger Abdur Rasheed, redaktionschef på
avisen Kashmir Observer.

Også i den større by Sopore lukkede butikkerne i protest.

»Vi taler om hundredtusinder af butikker i seks af de syv største byer. I
større områder holdt 98-99 pct. lukket. På grund af den spændte situation i
området må folk ikke gå på gaden, men så lukker de i stedet for at
demonstrere mod den danske avis,« siger Meraj Wani fra avisen Greater
Kashmir."

Islam ER noget helt for sig selv, det må efterhånden stå krystalklart?

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 11-12-05 00:43

Konrad skrev i meddelelsen <43985728$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...

> Og JP's tegninger *er* jo også blasfemiske, det var lissom' hittet ved dem

Hvor har du dog den absurde ide fra ?

Muhamedanerne har jo utroligt travlt med at insistere på at de IKKE tilbeder
Muhammed; men kun Gud, så hvorledes kan det være gudsbespottelse at
tegne Muhammed.

Muhammed kan tilsyneladende sagtens afbildes i den Islamiske Republik Iran
uden problemer, så forbudet kan ikke være krævet af den Muhammedanske tro.
Diverse lokale afviser i diverse Muhammedanske lande har tilsyneladende også
afbildet billederne for at vise hvor "slemt" det er - hvis det virkeligt var
blasfemi
at trykke billederne, hvordan kan det så gå til at disse lokale aviser IKKE
er
blevet straffet ?

Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am