Integration er om frisprog.. Venskab er at~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-12-05 22:50

Venskab er at tænke højt. Integration er om frisprog.

Som udtrykt af talrige anerkendte tænkere, se nedenfor, er en god ven
ikke en smigre-røv, men en ÆRLIG OG ÅBEN person, der hjælper til
forståelse af tingenes sammenhæng.

Sammenhængskraften hos et folk kræver empati, men hverdagens enorme
netværk af løgn og skuespil smider grus i den forståelse af næstens
behov, som er altafgørende for empatien.

Derfor er den usminkede direkthed i venskab en guds gave og en
altafgørende folkeoplysning, når der tænkes langsigtet og brainstormes
frit. Når nogen vil en det godt, så tør han risikere misforståelser og
tør såre med ord, der jo aldrig slår så hårdt på huden som
papirkugler.

Går man efter bolden og ikke efter manden, kan det ikke gå galt -
udover at kedsommelighed er en risiko ved fobi imod sladderens
slibrighed.

Når otte islamiske butikker på Nørrebrogade genlød af fest i timerne
efter 9.11.terroren, så beviser det muslimernes splittede sind. De
undertrykkes af vor duelighed til højteknologi og oplysningstidens
abstraktion, som de ikke kan leve op til. Så de glæder sig, når nogen
får et stød ind imod os. Men på den anden side er de glade for at være
accepteret her og ønsker deres børn integreret, og det bør vi fremme
ved på venskabelig vis at udsætte dem for dansk frisprog, trods risiko
for §266b-straf. Muslimerne såres slet ikke af jokes om
rotteformering, eller at de "kun adskiller sig fra rotter ved at
forstå bistandsloven bedre". De ved godt, der er sandhed i vore
vittigheder, og Det Gamle Testamentes ord om "den man elsker, tugter
man" er også deres bibel. (Faktisk er der mange kloge ord i koranen om
tilgivelse - men ikke i Sværdets Bog, der har førsteret).

Naser Khader har i TV2 i 1999 fremhævet Grundtvigs og Hal Kocks
debatkultur som vej til integration.

At den farligt taquia-dygtige Naser Khader er den muslim man helst så
udvist allerførst, ændrer ikke på det faktum, at kloge danskere satser
ligeligt på en Plan B, så flest mulig af de fremmede bliver mest mulig
integrerede og dermed danskervenlige, før de bliver et flertal blandt
vælgerne.

Der har jo været stor forskel på, hvor slemt dimmier(vantro andenrangs
borgere, hvor muslimdominans) behandles, og vi skulle nødig få
armenernes skæbne.

"But what is the good of friendship if one cannot say exactly what one
means?Anybody can say charming things and try to please and to
flatter, but a true friend always says unpleasant things, and does not
mind giving pain
Indeed if he is a really true friend he prefers it, for he knows that
then he is doing good. Oscar Wilde

"Du skal være din ven et hårdt leje. Nietzsche

A friend is person with whom I may be sincere. Before him I may think
aloud. Ralph Waldo Emerson 1803-1882

. Shared joy, not compassion, makes a friend.Nietzsche

Venskabet er højere og varigere end kærligheden.
August Strindberg

Gå ikke foran mig. Måske vil jeg ikke følge dig. Gå
ikke bagved mig. Måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og
vær blot min ven. Albert Camus

Livsklogskab: at være vennesæl. Nietzsche