Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portrætter
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 27-01-06 15:17

Hej alle

Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?

Bo

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-01-06 16:18

Hej alle

> Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
> objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?
>
> Bo

ET objektiv på om 50-60 mm. Ved et normalt kamera ville det optinale være
omkring 85-90 mm. Men da dit er et digikam, skal du gange med 1,6, så 50-60
mm rammer vist meget godt.

Per

Fra : Brian Lund

Dato : 27-01-06 17:05

> ET objektiv på om 50-60 mm. Ved et normalt kamera ville det optinale være
> omkring 85-90 mm. Men da dit er et digikam, skal du gange med 1,6, så
50-60
> mm rammer vist meget godt.

1,5x ved Nikon...

Jeg ved at mange bruger zooms, jeg kender et par stykker der bruger Sigmas
EX 28-70mm!
(På 1,6x crop kamera)

Brian

Fra : Georg Tranholm

Dato : 27-01-06 18:02

> Jeg ved at mange bruger zooms, jeg kender et par stykker der bruger Sigmas
> EX 28-70mm!
> (På 1,6x crop kamera)

Kan kun bekræfte det - er selv bruger af dette fortræffelige objektiv.
Zoom er efter min mening et "must" til portrætfoto´s. Fordelene er bl.a. at
du ikke behøver at steppe frem og tilbage for at finde det rigtige
billed-udsnit, men stille og roligt kan dreje på zoom-ringen indtil en
passende indstilling er fundet. Du fremhæver portrættet ved at "sløre"
baggrunden (med mindst 2-3x tele)

Mvh. GT

Fra : HKJ

Dato : 28-01-06 00:30

Georg Tranholm wrote:
> [...]
> billed-udsnit, men stille og roligt kan dreje på zoom-ringen indtil en
> passende indstilling er fundet. Du fremhæver portrættet ved at "sløre"

Jeg er enig i at en zoom er en behagelighed, men du får ikke samme
billede hvis du står tæt på og zoomer ud i forhold til at stå langt fra
og zoom ind.
Afstanden mellem motivet og kameraet har stor betydning for billedet,
derefter kan du så vælge zoom (eller tele) efter hvor meget du vil have
med på billedet og til sidst blænde, som bestemmer hvor uskarp
baggrunden skal være.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 28-01-06 10:32

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derefter kan du så vælge zoom (eller tele) efter hvor meget du vil have
> med på billedet og til sidst blænde, som bestemmer hvor uskarp baggrunden

Man får også "fortegning" af ansigtet, ørene gemmer sig bag kinderne hvis
optagelsesafstanden bliver for lille!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-06 18:15

Georg Tranholm wrote:

> indtil en passende indstilling er fundet. Du fremhæver portrættet ved
> at "sløre" baggrunden (med mindst 2-3x tele)

Det er vel hamrende ligemeget hvor stor zoomfaktoren er - det handler om
brændvidde og blænde.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 27-01-06 17:58

In article <43da39ad$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>,
denrigtigefotograf@ofir.dk says...

> ET objektiv på om 50-60 mm. Ved et normalt kamera ville det optinale være
> omkring 85-90 mm. Men da dit er et digikam, skal du gange med 1,6, så 50-60
> mm rammer vist meget godt.

Så rammer 50 mm 1.8 da lige plet. Skulle være fremragende sammenlignet
med hvad som helst og er billigt, den kombo ses jo ikke tit.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-01-06 16:42

"Rabbit_HGC"
> Hej alle
>
> Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
> objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?
>
> Bo

Du skal købe en 50mm f1,8 eller f1,4, det kan vidst ikke gøres bedre.
-max-

Fra : Jakob

Dato : 27-01-06 17:14

"-max-" <max@amarzone.dk> wrote in message

> Du skal købe en 50mm f1,8 eller f1,4, det kan vidst ikke gøres bedre.
> -max-

Enig. En 50mm F1.8 koster kun 1000kr.

Fra : HKJ

Dato : 27-01-06 17:23

Rabbit_HGC wrote:
> Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
> objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?

Nogle fotografer elsker 85 mm F/1.4, men den er dyr, selv bruger jeg
70-200 f/2.8.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-01-06 17:43

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
> objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?
>
> Bo

Jeg har både 50mm f/1,8 og 85mm f/1,8 og foretrækker 85'eren til portrætter.
Jeg synes 85'eren har en mere lækker bokeh (uskarpe områder) end 50mm'eren.
85mm'eren er til at finde fra ca. 2000 kr. brugt, 50mm'eren findes til
omkring 1000 kr. af ny.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 19:10

On Fri, 27 Jan 2006 15:17:19 +0100, "Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk>
wrote:

>Hej alle
>
>Jeg har et nikon D70s og kunne godt tænke mig et rigtig godt portræt
>objektiv. Hvad skal jeg kigge efter?

Hvis man vil have zoom, er dette et fremragende objektiv
http://technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/objektive/obj-nikon/504502/-/Article.html?fillspace=1

Og prisen er til at betale

/Alex

Fra : Brian S

Dato : 27-01-06 21:11

Det bedste portrætobjektiv jeg har haft (før og efter jeg skiftede
til Canon) var et 60 mm F/2.8. Det er genialt, og kan også bruges til
macro/micro-fotografering.

Her er der noget mere om ddet:
http://www.photo.net/equipment/nikon/60-2.8-macro

Brian

Fra : Bo Hellum

Dato : 30-01-06 23:19

Jeg takker for alle jeres fremragende svar. Jeg må til baglommen og se hvad
der kan blive til.

Tak

Bo

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 02-02-06 12:00

Det blev til en 50mm 1.4 skulle ankomme om et par dage.

Kanon.

Fra : John Larsson

Dato : 28-01-06 11:00

"Leif Langgaard" <langgaard2@3klarupnet.dk> writes:
> [...]
>baggrunden
>
>Man får også "fortegning" af ansigtet, ørene gemmer sig bag kinderne hvis

Det vigtigste er nu at motivet føler sig afslappet og det gør selv
fotogene modeller ikke, når man træder inden for "integritetsafstanden".
Brug tele med 2,5-3 x forstørrelse, ikke zoom! Afstanden bør ikke være
mindre end 1,5 m! Pas også på med altfor stor blænde. Det giver godt nok
sløringseffekt, men næse, ører og hår bør være skarpt tegnet. Dét bliver
de som regel ikke hvis blænden er større end 2,8 (analog/småbilled)!

John