Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mest kontrastrige S/H film?
Fra : zen

Dato : 27-01-06 15:12

Hej,

Hvad er den mest kontrastrige S/H film man kan få? Eller skal man bare
give den lidt mere under fremkaldelse hvis man gerne vil have mere
kontrast? Jeg bruger farvefiltre foran objektivet, så et kontrastfilter
er ikke en mulighed for mig.

- zen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 27-01-06 15:19

"zen" <bite@m.e> skrev i en meddelelse
> [...]
> give den lidt mere under fremkaldelse hvis man gerne vil have mere
> kontrast? Jeg bruger farvefiltre foran objektivet, så et kontrastfilter er

Hej

Længere fremkaldelse giver dig bare større korn, bevæg/agiter filmen mere
end vanligt, det forøger kontrasten.
Men prøv en rigtig kontrastrig film, spørg din fotohandler hvad han har,
eller nærmere hvad han kan skaffe!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-06 16:01

Langgaard Bærbar skrev:
> [...]
> end vanligt, det forøger kontrasten.
> Men prøv en rigtig kontrastrig film, spørg din fotohandler hvad han har,

Forøget agitation og/eller tid (med "normal" agitation) giver begge
større korn _og_ stejlere gradation.
Alle alm. s/h film er lige "kontrastrige" idet de alle kan gengive fra
sort til hvid.
Gradation fortæller om kurvens hældning i området mellem højlys- og
skyggeområder. Og med eks. D76/ID11/Rodinal eller HC 110 kan man gøre
gradationen i en Tri-x så stejl som man måtte ønske.
Alt underforstået at vi ikke taler lith film

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 27-01-06 19:25

> [...]
> end vanligt, det forøger kontrasten.
> Men prøv en rigtig kontrastrig film, spørg din fotohandler hvad han har,

Min erfaring er, at enhver 'presset' fremkaldelse øger kontrasten, fordi
skyggerne stort set lades urørte, mens højlys påvirkes kraftigt. Der er dog
forskellige metoder, man kan bruge for at øge eller mindske den effekt.
Primært har jeg brugt temperatur og fortynding til at styre kontrasten, når
jeg skulle ud over normalområdet. Jo højere temperatur, jo højere kontrast.
Jo mere koncentreret fremkalderen opløses, jo højere kontrast. Og
selvfølgelig omvendt. Det er ind imellem lykkedes at frembringe de mest
fortryllende negativer i skarp sol ved at bruge en meget tynd opløsning og
sænke temperaturen til 18 gr.

Johan Gadegaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-06 15:31

zen wrote:
> [...]
> give den lidt mere under fremkaldelse hvis man gerne vil have mere
> kontrast? Jeg bruger farvefiltre foran objektivet, så et kontrastfilter

En lithfilm er jo kun sort og hvid, men det er nok ikke det, du søger.
Ellers tænker jeg umiddelbart på Ilford Pan-f 50, eller Kodax
Panatomic-x 40ISO, men de findes nok ikke mere ...

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-06 16:07

zen skrev:
> [...]
> give den lidt mere under fremkaldelse hvis man gerne vil have mere
> kontrast? Jeg bruger farvefiltre foran objektivet, så et kontrastfilter

Hvad er et kontrastfilter i modsætning til et farve(t) filter når vi
taler s/h?

Fra : zen

Dato : 27-01-06 16:19

Ole Larsen wrote:
> Hvad er et kontrastfilter i modsætning til et farve(t) filter når vi
> taler s/h?

God pointe. Jeg var af den overbevisning, at der fandtes "ikke-farve"
filtre der ville øge konstrasten på film, men det kan være jeg tager fejl.

- zen

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-06 17:44

zen skrev:

> God pointe. Jeg var af den overbevisning, at der fandtes "ikke-farve"
> filtre der ville øge konstrasten på film, men det kan være jeg tager fejl.
>
> - zen

Nogle siger at et pol gør, og måske gør det (lidt)?
Men jeg spurgte egentlig mest fordi jeg tidligere har oplevet en
besynderlig(?) opfattelse af begrebet Kontrastfilter.
Traditionelt sagde man at røde hæver og blå sænker. Men hvis man
fotograferer noget rødt OG blåt, hvad så?

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 27-01-06 19:11

"zen" <bite@m.e> wrote in message

> God pointe. Jeg var af den overbevisning, at der fandtes "ikke-farve"
> filtre der ville øge konstrasten på film, men det kan være jeg tager fejl.
>
> - zen

Udendørs vil det typisk være sådan, at blå/cyan dominerer skyggerne. Så ved
at bruge orange og røde filtre slipper sollys stort set uhindret igennem,
mens de kolde skygger blokeres. Derved øges kontrasten. Specielt i sne kan
effekten være dramatisk. Men også himlen påvirkes temmelig meget.

Johan Gadegaard

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-06 16:58

Ole Larsen wrote:

> Hvad er et kontrastfilter i modsætning til et farve(t) filter når vi
> taler s/h?

Hvilket ikke-farvet filter kan øge kontrasten ?

Bo //

Fra : waal

Dato : 27-01-06 19:16

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket ikke-farvet filter kan øge kontrasten ?

Filtre ændrer ikke filmens kontrast, de kan ændre den kromatiske
sammensætning af det lys der rammer filmen og dermed motivets resulterende
kontrastomfang. Filmens kontrast er da udelukkenede reguleret af
kombinationen eksponering/fremkaldelse for en given film.

Zen bør måske stikke næsen i den tilgængelige litteratur omhandlende
zonesystemet og forhåbenligt konstatere at med et velbelyst og -fremkaldt
negativ kan resten med fordel styres ved kopieringen.

Er det et ønske om "gyserlige" landskabsbilleder så er de traditionelle
farvede filtre metoden, evt. i kombination med et polfilter.
Eksperimenter med f.eks.s/h kopi film er en anden mulighed, men resultatet
er uforudsigeligt da farvefølsomheden ikke er pankromatisk og filmene er
meget langsomme (under 10 iso) Man er nødt til at købe filmen i 30meter
ruller så der er noget at eksperimentere med

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-06 22:14

waal wrote:

> [...]
> kontrastomfang. Filmens kontrast er da udelukkenede reguleret af
> kombinationen eksponering/fremkaldelse for en given film.

Fint, jeg har været med i s/h tiden siden slutningen af 1960'erne, så
derfor undrede jeg mig over et "kontrastfilter i modsætning til et
farvet filter"

Resten, omkring zonesystemet er jeg helt med i,

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-06 22:58

Bo Bjerre skrev:

> Fint, jeg har været med i s/h tiden siden slutningen af 1960'erne, så
> derfor undrede jeg mig over et "kontrastfilter i modsætning til et
> farvet filter"

Netop som jeg også gjorde: