Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskyttelse af objektiv kontakter
Fra : Georg Tranholm

Dato : 27-01-06 12:34

Hej.

Da jeg i går var ude at afprøve min Sigme 400mm, som ikke har været brugt i
meget lang tid, meldte den "err 99"
Da troede jeg faktisk at grunden var manglende kompatibelitet med mit nye
dslr. Af med objektivet - en let aftørring med et stykke køkkenrulle - på
igen, og så virkede det til min store lettelse.
Det jeg gerne ville vide er = Findes der et godt middel til at langtids
beskytte kontakterne.

Mvh. GT

Fra : waal

Dato : 27-01-06 12:50

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen, og så virkede det til min store lettelse.
> Det jeg gerne ville vide er = Findes der et godt middel til at langtids

Regelmæssig rengøring må være svaret

mvh
Michael

Fra : Alex W

Dato : 27-01-06 13:08

> Det jeg gerne ville vide er = Findes der et godt middel til at langtids
> beskytte kontakterne.

Hejsa Georg

Ja, i elektronikbutikker har de en spray der fjerner ir og lignende fra
kontaktflader. Der er også et eller andet i, måske syrefri olie, der sørger
for en god kontakt, og samtidigt sørger for at der ikke sætter sig
belægninger på kontaktfladerne igen.
Ved ikke hvad produktet hedder.

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 13:39

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote in message

> [...]
> kontaktflader. Der er også et eller andet i, måske syrefri olie, der
> sørger for en god kontakt, og samtidigt sørger for at der ikke sætter sig

Det hedder kontaktrens eller kontaktspray: http://www.el-supply.dk/?Gid=447

Men jeg ville være lidt forsigtig med det omkring et objektiv, for det kan
ikke være det bedste at få smurt ud over glasset.

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 27-01-06 23:14

> [...]
>
> Men jeg ville være lidt forsigtig med det omkring et objektiv, for det kan
> ikke være det bedste at få smurt ud over glasset.

Goddag navnebroder

Det tænkte jeg ikke lige på da jeg svarede ...
Har aldrig selv brugt den slags i forbindelse med objektiver....
Men ville bare sige at sådan noget stads findes.

/Alex W

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-01-06 14:29

Alex W wrote:

> [...]
> kontaktflader. Der er også et eller andet i, måske syrefri olie, der sørger
> for en god kontakt, og samtidigt sørger for at der ikke sætter sig

Hold enhver form for olie og spray væk fra objektiver. Det kan ende på
glasvarerne, og derfra er det IKKE let at fjerne. En anden ting, som
mange glemmer: Olie fastholder støv, uanset hvor det kommer fra. Prøv
med en almindelig aftørring med en tør fnugfri klud.

Bo //

Fra : Max

Dato : 27-01-06 13:39

Hej Georg

> Det jeg gerne ville vide er = Findes der et godt middel til at
> langtids beskytte kontakterne.

Da kontakterne nok er belagt med 18 karat hårdguld, ja så
er der ikke så meget andet der kan gøres. En mekanisk
rensning med køkkenrullen er en rigtig god løsning, fibrene
i papiret virker som meget fint slibepapir og fjerner den
"trafik" film der kan dannes på kontaktfladen over tid.

Mvh Max

Fra : Georg Tranholm

Dato : 28-01-06 09:42

> [...]
> i papiret virker som meget fint slibepapir og fjerner den
> "trafik" film der kan dannes på kontaktfladen over tid.

Regelmæssig rensning med viskelæder, fnugfri klud eller køkkenrulle er taget
til efterretning
Tak for alle svarene.

Mvh. GT

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-06 13:49

"Georg Tranholm" <tranholm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der et godt middel til at
> langtids beskytte kontakterne.

Ikke mig bekendt, men viskelæder er rigtigt godt til at rense dén slags
kontakter.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-01-06 07:26

> [...]
> igen, og så virkede det til min store lettelse.
> Det jeg gerne ville vide er = Findes der et godt middel til at langtids

Ved godt det lyder måske fjollet, et stykke viskelæder, bruger det selv både
til kamera og kantkonnektorer på PCram, der dannes belægninger på
kontakterne det giver spændingsfald over kontakterne, da der i forvejen kun
er omkring 5 volt skal der ikke meget til før der meldes fejl, jeg vil ikke
bruge nogen form for olie det samler blot snavs.

MVH Hans