Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
maze artefakter, findes det hos alle dslr ~
Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 17:41

Følgende er lige flyttet fra billedsyn gruppen, det skulle have været
her :0).

Jeg har flere gange været ude for at finde maze artefakter i mine
billeder når jeg ser dem ved 100 % crop. Et eksempel kan ses her

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=163

Specielt synes jeg det er tydeligt i pelsen mellem og over øjnene som de
her vandrette linier i den ellers lodrette pels. Det virker som om pels
er et specielt vanskeligt motiv men jeg har også set det i forbindelse
med andre detaljerede motiver.

Derfor vil jeg lige høre om det er noget der generelt kan findes i
billeder fra digtal kameraer eller om det er noget der er knyttet til
specifikke modeller ?

Jeg har andetsteds fået at vide at raw converteren også kan spille ind
så jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvad jeres erfaringer er i den
sammenhæng ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 17:46

Jakob wrote:

> [...]
> her vandrette linier i den ellers lodrette pels. Det virker som om pels
> er et specielt vanskeligt motiv men jeg har også set det i forbindelse

Det ligner IKKE det overstyringsfænomen, du viste tidligere. Nåske et
problem i komprimeringen. Det du også fejlen i nef-filen ?

> Jeg har andetsteds fået at vide at raw converteren også kan spille ind
> så jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvad jeres erfaringer er i den
> sammenhæng ?

Hvilken converter bruger du ?
-send evt nef'en direkte til mig på bo-snabel-sidebanen-dot-dk, så kan
jeg prøve at konvertere den med den nyeste version af NikonCapture

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 18:42

In article <43d8fcbc$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
post@fjernes-sidebanen.dk says...

> Det ligner IKKE det overstyringsfænomen, du viste tidligere. Nåske et
> problem i komprimeringen. Det du også fejlen i nef-filen ?

Nej det er heller ikke ment sådan. Jeg er overbevist at det er et andet
fænomen at jeg skriver om det nu skyldes blot at jeg er begyndt at
studere resultaterne fra mit kamera mere i detaljer.

Jeg har andetsteds fået at vide at det kaldes maze :0). Jeg tror ikke
det er et komprimeringsspørgsmål men læner mere til sensor hardware
eller rawhåndtering.

> Hvilken converter bruger du ?

rawshooter.

> -send evt nef'en direkte til mig på bo-snabel-sidebanen-dot-dk, så kan
> jeg prøve at konvertere den med den nyeste version af NikonCapture

Fedt det gør jeg lige med det samme :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 19:49

Jakob wrote:
> [...]
> fænomen at jeg skriver om det nu skyldes blot at jeg er begyndt at
> studere resultaterne fra mit kamera mere i detaljer.

Jeg har taget billedet ind i NikonCapture 4.4.0 og kigget på det. De rå
billede ser ud som om D50 har een eller anden form for gruppering på ca
4x4 pixels i visse dele af billedet, specielt der, hvor du henviser til
problemers.

Dit problem kan skyldes, at denne opdeling af billedet udløser problemer
i jpg kompressionen.

Jeg har konverteret det tiljpg, og komprimeret det mindst muligt. Derfor
fylder det ca 3mby. Hav tålmod, hvis mange samtidigt henter billedet.

http://bd10.dk/billeder/ternet_mis.jpg

b.t.w. send mig lige det billede med anden, der var brændt ud i en anden
tråd ...

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 20:04

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> problemers.
>
> Dit problem kan skyldes, at denne opdeling af billedet udløser problemer

En anden ting: det var dog en giftig gul farve den kat har, med den
konvertering, du startede med. Prøv lige at tage de to billeder op i
hvert sit vindue, ved siden af hinanden.

-og pil så ud og køb dig en Nikon Capture

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:25

In article <43d91d32$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
post@fjernes-sidebanen.dk says...

> -og pil så ud og køb dig en Nikon Capture

He he jeg har rodet lidt med hvidbalance tog vinduesrammen som hvid og
det var resultatet, jeg synes tilgengæld at din version er lidt blå i
det :0)

Men konverteringen er sgu bedre hos dig det er der ingen tvivl om
hvertfald mht artefakter. Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal være forarget
over at det kræver nikon købe software at undgå det eller ej lidt sur er
jeg sgu ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 20:37

Jakob wrote:

> [...]
> hvertfald mht artefakter. Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal være forarget
> over at det kræver nikon købe software at undgå det eller ej lidt sur er

Fint nok at være lidt muggen en gang imellem, men eftersom Nikon har
lavet kameraet og den software, der ligger i det, må man vel osse
forvente, at de selv kan lave en converter, der får det bedste frem i
apparatet. Alt andet ville vel være en falliterklærings.

Jeg var osse sur, da jeg havde købt min D2X, og konstaterede, at
NikonCapture ikke fulgte med, prisen taget i betragtning. Men omvendt,
så var de 800 kr jeg måtte slippe til at overskue.

-fat mod: livet er ikke så langt, endda

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-06 21:15

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> NikonCapture ikke fulgte med, prisen taget i betragtning. Men omvendt,
> så var de 800 kr jeg måtte slippe til at overskue.

Man kunne jo så hævde, at det ville være endnu mere surt, hvis man købte 2
huse og skulle betale for medfølgende software hver gang. Jeg er principielt
ikke vild med bundling - men er glad, når det konkret sparer mig for nogle
udgifter

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:21

In article <43d919a7$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> billede ser ud som om D50 har een eller anden form for gruppering på ca
> 4x4 pixels i visse dele af billedet, specielt der, hvor du henviser til

OK

> Dit problem kan skyldes, at denne opdeling af billedet udløser problemer
> i jpg kompressionen.

Det synes jeg bare er underligt. Jeg ser også problemet når jeg kigger
på filen i rawshooter direkte.

> Jeg har konverteret det tiljpg, og komprimeret det mindst muligt. Derfor
> fylder det ca 3mby. Hav tålmod, hvis mange samtidigt henter billedet.

Fedt tak skal du have, og så må jeg sige at din version er meget pænere
på det felt. Der er jo stor forskel så man kan da konkludere at
softwaren i høj grad spiller ind. Rawshooter versionen ser så til
gengæld lidt skarpere ud selvom den står til 0 sharpening måske det har
noget at sige.

Jeg har lige uploadet den her hvis andre er interesseret i tråden :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:23

In article <MPG.1e433fa1b50fa71a989789@news.galnet.dk>,
nomail@invalid.invalid says...

> Jeg har lige uploadet den her hvis andre er interesseret i tråden :0)

Og så fik jeg lige trykket på en forkert knap, linket er her

http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=164

og den anden fil er sendt til dig :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 20:26

Jakob wrote:

> [...]
> softwaren i høj grad spiller ind. Rawshooter versionen ser så til
> gengæld lidt skarpere ud selvom den står til 0 sharpening måske det har

jeg har ikke pillet i noget overho'det. Jeg ku godt ha' trimmet det lidt...

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 20:27

Hvilken farve har katten i virkelighedet?
-er det en rygerkat, siden den ser så gul ud i rawshooter?

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:46

In article <43d92286$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
post@fjernes-sidebanen.dk says...
> Hvilken farve har katten i virkelighedet?
> -er det en rygerkat, siden den ser så gul ud i rawshooter?

Jeg har sgu ikke taget den i at ryge på terrassen i nu må jeg sige men
man skal jo aldrig sige aldrig :0)

Nu har jeg lige under højlydte protester holdt den under en lampe og den
må siges at være grå med lidt brunlige nuancer så det gulige er ikke
helt skævt faktisk, men måske lidt overdrevet på billedet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-01-06 21:16

Jakob wrote:
> [...]
> den må siges at være grå med lidt brunlige nuancer så det gulige er
> ikke helt skævt faktisk, men måske lidt overdrevet på billedet :0)

Nu har du vel ikke forvekslet rygerkat med en røget kat? Og i øvrigt
foretages rygning lettere /over/ åben ild end /under/ en lampe.

vh
Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 22:29

Jan Bøgh wrote:

> Nu har du vel ikke forvekslet rygerkat med en røget kat? Og i øvrigt
> foretages rygning lettere /over/ åben ild end /under/ en lampe.

Skal vi slå fast at røgning af an kat, medfører uspiselig røget kat,
mens rygning af en kat betyder at man enten stopper den i piben, eller
ruller den ind i et dæksblad, inden man tænder ild i den, med det formål
at "nyde" smagen af katterøg.

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 22:40

In article <43d93f2e$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjer
nes-sidebanen.dk says...
eller

> ruller den ind i et dæksblad, inden man tænder ild i den, med det formål
> at "nyde" smagen af katterøg.

Træningen til dette er igang, indtil videre er det dog kun lykkedes mig
at rulle den ind i et gulvtæppe hvilket skulle være rimeligt
uhensigtsigsmæssigt at inhalere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 22:38

In article <43d92e16$0$2472$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Nu har du vel ikke forvekslet rygerkat med en røget kat? Og i øvrigt
> foretages rygning lettere /over/ åben ild end /under/ en lampe.

he he ja det har du ret i men så er der det med lygten af brændt hår det
kan jeg sgu bare ikke snuppe.

Det pudsige er dog at når den kommer hjem efter en nat ude lugter den
sgu tit af røg så det kan være der er noget om snakken ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-01-06 20:53

Bo Bjerre wrote:

> b.t.w. send mig lige det billede med anden, der var brændt ud i en anden
> tråd ...

Den er der IKKE noget at gøre ved, andet end at klone noget andet
udbrændt ind over det. Jeg tog det ind i NikonCapture, og opgav med det
samme. Jeg tog et screendump, for at vise hvad jeg så (detalje):

http://bd10.dk/billeder/burn_out.jpg

-så ud over at du skal have ny software, skal du også ændre vaner under
optegelsen, så du ikke provokerer teknikkens mørke sider...

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 21:00

In article <43d92897$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, post@fjernes-
sidebanen.dk says...

> -så ud over at du skal have ny software, skal du også ændre vaner under
> optegelsen, så du ikke provokerer teknikkens mørke sider...

Præcis, tak for det. Det har virkeligt været lærerigt for mig. Nu skal
jeg bare finde ud af om jeg skal have fat i capture eller bibble for det
ser ud til at de har lavet en virkelig god anti moire algoritme.

Endnu engang tak for hjælpen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kenneth K.

Dato : 26-01-06 20:16

On Thu, 26 Jan 2006 17:41:08 +0100, Jakob <nomail@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har andetsteds fået at vide at raw converteren også kan spille ind
> så jeg vil selvfølgelig også gerne høre hvad jeres erfaringer er i den

Du er stødt på en anden D50/D70 særhed, moiré. I alle DSLR'ere sidder der
(så vidt jeg ved) foran CCD/CMOS'en, et såkaldt anti-aliasing filter.
Nikon har valgt at bruge et rimelig svagt filter i D50/D70-familien. Det
giver skarpere billeder, men på den anden side giver det også større
risiko for moiré. Moiré kommer som du selv har set ved de helt fine
detaljer, som pels, hår og især ved mønstre.

Jeg får sjældent noget der er meget værre end det du har vist. Dog har jeg
på dvs. fora set nogle rigtig grimme tilfælde hvor f.eks en hel mur bliver
ødelagt af moiré.

Canon bruger et stærkere anti-aliasing filter i deres DSLR'ere som skulle
give lidt "blødere" billeder, men til gengæld er det sværre at få moiré.

Det er lidt info omkring forskellige konvertere og moiré her:
http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/nikon_d70/Nikon_d70.html

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:28

In article <op.s3z2gct8647std@kk>, fake@it.com says...

> Det er lidt info omkring forskellige konvertere og moiré her:
> http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/nikon_d70/Nikon_d70.html

Tak for informationerne kenneth, jeg vil studere linket. Kan hvertfald
konkludere at der er forskel mellem programmerne udfra Bo's version.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 26-01-06 20:57

> [...]

> på dvs. fora set nogle rigtig grimme tilfælde hvor f.eks en hel mur bliver

Jeg har kigget på det link og det er jo lidt interessant. Jeg har
billeder med præcis samme artefakter som vist der. Det ser ud til at
bibble kan håndtere dem fuldstædigt og det er jo lidt interesant. Har
dog aldrig hørt om det program før men det bliver det jo ikke ringere af
;0)

--
Venlig hilsen

Jakob