ABS virker det begge veje ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-01-06 23:02

Jeg sad og så filmen "Peacemaker" forleden (den med George Cloney) og i den
kører de lidt "by-race" i en Mercedes W140 (S-klasse/kampvogn).
De lavede en del "James Bond" vendinger, i ved, der hvor man kører hurtigt
baglæns, bremser hårdt og får hele bilen til at svinge rundt, så den kører
forlæns igen.
Og så var det jeg tænkte, virker ABS normalt når man kører baglæns ?
Eller er det kun ved forlæns kørsel ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Tomas Linnet

Dato : 24-01-06 23:09

> [...]
> forlæns igen.
> Og så var det jeg tænkte, virker ABS normalt når man kører baglæns ?

Hej Per

På min Polo virker det både i frem og bak

-Tomas
'01 Polo Variant 1,9 TDI

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-01-06 23:28

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> så den kører forlæns igen.
> Og så var det jeg tænkte, virker ABS normalt når man kører baglæns ?

Normalt er ABS sensorene lavet som en simpelt induktiv føler der ikke kan
mærke forske på forlæns og baglæns, så på langt de fleste biler virker ABSen
begge veje.

Er der nogen der har kendskab til ABSfølere der ikke er induktive?

Der var noget med at nogle af dem var lavet med en drivrem op til føleren,
var denne også induktiv?
--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-01-06 23:41

Uffe Ravn wrote:

> Normalt er ABS sensorene lavet som en simpelt induktiv føler der ikke
> kan mærke forske på forlæns og baglæns, så på langt de fleste biler
> virker ABSen begge veje.

Det var også min tanke.
Undrede mig bare over, hvor let de kunne blokere forhjulene, når de kørte
baglæns i høj fart.
Men måske det var filmtrick

> Er der nogen der har kendskab til ABSfølere der ikke er induktive?
>
> Der var noget med at nogle af dem var lavet med en drivrem op til
> føleren, var denne også induktiv?

Ford havde det på Escort/Orion i slut 80'erne og på nogle Fiestaer.
Men om de er induktive eller ej, det aner jeg ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-01-06 00:20

Per Beer Hansen wrote:

> Det var også min tanke.
> Undrede mig bare over, hvor let de kunne blokere forhjulene, når de
> kørte baglæns i høj fart.
> Men måske det var filmtrick

Sikkert, men det bagerste hjulsæt blokere altid nemmest grundet
vægtforskydning, og da biler normalt kører forlæns, er bremserne designet
til at have mindre bremsekraft på baghjulene.
Dette giver til gengæld problemet med blokering ved bakning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : claus b. p.

Dato : 25-01-06 08:43

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> Uffe Ravn wrote:
> >
> Undrede mig bare over, hvor let de kunne blokere forhjulene, når de kørte
> baglæns i høj fart.
> Men måske det var filmtrick

Ikke filmtrick; men alligevel rent snyd. Man frakobler bare ABS'en. Jeg kan
ikke huske om det er i den film eller en anden, at helten prøver at få
heltinden til at fjerne sikringen til ABS'en, men da hun ikke kan finde den
siger han "så fjern dem alle!".
Man kan også opnå fine effekter med specielle dæk. Jeg så for mange år siden
en filmbil i en parade, - tror det var den Toyota James Bond kører i en af
filmene, - dens dækmontering gjorde, at den skreg i svingene selv om den kun
kørte 5 km/t.
Iøvrigt irriterer det mig at skurkenes biler altid eksploderer når de kører
galt, - ofte flere tiendedele sekunder før de rammer noget hårdt.

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-06 08:49

"claus b. p." skriver:

> [...]
> filmene, - dens dækmontering gjorde, at den skreg i svingene selv om den kun

Spær på diffentialet laver samme lyd.

> Iøvrigt irriterer det mig at skurkenes biler altid eksploderer når de kører
> galt, - ofte flere tiendedele sekunder før de rammer noget hårdt.

ROFL, jeg er ellers mest til "dækhyl" på grusveje

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Gordon Shumway

Dato : 25-01-06 09:06

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke huske om det er i den film eller en anden, at helten prøver at få
> heltinden til at fjerne sikringen til ABS'en, men da hun ikke kan finde

Tror det var Die Hard: With a Vengeance, i bilen var Bruce og Jackson. Bilen
var vist en MB W126.

/shumway

Fra : Frederik C

Dato : 25-01-06 00:51

> [...]
> forlæns igen.
> Og så var det jeg tænkte, virker ABS normalt når man kører baglæns ?

Forøvrigt må det klip være et af det utroligste eksempler på product
placement.

Helt kører i tilnærmelsesvis hvid Mercedes, der er sprit ny.

Skurke kører i sorte gamle BMW'er.

Helt tæver skurkerne uvelukkende ved hjælp af Mercedesen...

Mvh.

Frederik

Fra : qwert

Dato : 25-01-06 10:21

Der burde da osse være nogle airbags i sådan en dyt...

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 25-01-06 10:15

> [...]
> forlæns igen.
> Og så var det jeg tænkte, virker ABS normalt når man kører baglæns ?

Men det gør sgu lidt ondt i sjælen, når de nu smadre sådan en fin vogn på 33
tons. Næsten lige så ondt, som da en Audi S8 i Ronin får så næsten lige så
mange tæsk. Kan godt forstå det er dyrt at gå i biffen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-01-06 15:05

Jakob Skovgaard wrote:

> [...]
> vogn på 33 tons. Næsten lige så ondt, som da en Audi S8 i Ronin får
> så næsten lige så mange tæsk. Kan godt forstå det er dyrt at gå i

Jeg tror at bilerne langt fra er det dyreste, i sådan en produktion.
Prøv bare at tænke på, hvad George og Nicole skal have i løn
Men sørgeligt er det nu

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport