Sprinklervæske og rigtig kulde
Fra : Leo Jensen

Dato : 22-01-06 22:01

Hej

Jeg smutter en tur til Sverige i uge 5 og det kunne godt blive koldt. Dansk
sprinklervæske er mærket -21 (eller -12, men jeg har 'det dyre' på).
Mon jeg bare skulle se at få tømt beholderen på vej derop og så købe noget
lokalt bryg ? Kan man tilføje sprit eller lignende for at gøre den danske
mere frostsikker ? Jeg er godt klar over at det ikke hjælper hvis man
sprøjter det på ruderne i 15 gr frost, men jeg ville være ked af at ødelægge
noget fordi systemet fryser...

Leo

Fra : Møller

Dato : 22-01-06 22:06

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> mere frostsikker ? Jeg er godt klar over at det ikke hjælper hvis man
> sprøjter det på ruderne i 15 gr frost, men jeg ville være ked af at

Smid du bare noget karburatorsprit i.

50% og du skulle være sikret.

Og så kan du jo "tanke" op i Sverige, de skulle nok have noget der duer.

Men jo mere sprit du kommer i jo varmere skal din forrude være før du bruger
sprinkleren, ellers fryser hele forruden sgu til for dig

Møller

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-01-06 22:09

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message

> Dansk
> ødelægge

> Smid du bare noget karburatorsprit i.

Jeg havde en fornemmelse af at det var løsningen. Lakken holder til det ?

> [...]
> bruger
> sprinkleren, ellers fryser hele forruden sgu til for dig

Vejene er jo tit tørre i rigtigt frostvejr, så det går nok

MVH Leo

Fra : Møller

Dato : 22-01-06 22:27

> "Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde en fornemmelse af at det var løsningen. Lakken holder til det ?

Jeg har ikke haft problemer med det, og sprit fordamper hurtigt når du
kører, frisk luft til hele tiden og både vinduet og kølerhjelmen bliver jo
nok hurtig varm, så sprit og vande fordamper hurtigt, og der kommer nok ikke
mere på taget end normalt.

Men hvis du nu havde behandlet dine vinduer med RainAway eller tilsvarende,
vil dit forbrug af sprinklervæske falde radikalt, i hele sommerperioden
bruger jeg næsten intet sprinklervæske, og om vinteren er jeg vel nede på 10
% af hvad jeg brugte før .
Det bruges også på fly, og integralhjælme.

Møller

Fra : Uni Bull

Dato : 24-01-06 20:04

> [...]
> 10
> % af hvad jeg brugte før .
> Det bruges også på fly, og integralhjælme.

Hvor har du købt dit?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 22:44

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev
>
> Jeg havde en fornemmelse af at det var løsningen. Lakken holder til det ?

Der er 30% i model -21 i forvejen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-01-06 07:04

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg havde en fornemmelse af at det var løsningen. Lakken holder til det ?

Det eneste som "bider" på autolak er rigtige opløsningsmiddler:
Cellulosefortynder, Acetone, Xylen -lol etc. etc.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-06 12:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> >
> Det eneste som "bider" på autolak er rigtige opløsningsmiddler:
> Cellulosefortynder, Acetone, Xylen -lol etc. etc.

Er det ikke også noget med at man skal holde bremsevædske langt væk
fra lak ?

--

Christian

Fra : Møller

Dato : 24-01-06 13:32

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> Cellulosefortynder, Acetone, Xylen -lol etc. etc.

Er det ikke også noget med at man skal holde bremsevædske langt væk

Jo, med mindre du har en Citroen med hydraulikolie.
Møller

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-01-06 13:40

Christian B. Andresen wrote:

> Er det ikke også noget med at man skal holde bremsevædske langt væk
> fra lak ?

Jeps. Alt undtagen DOT 5 der er siliconebaseret. Jeg er i tvivl om 5.1 -
den er vist ikke kompatibel med 5. Hold det også fra plast - det
angriber det meste.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 05:08

Torben Scheel skrev:

> Jeps. Alt undtagen DOT 5 der er siliconebaseret. Jeg er i tvivl om 5.1 -
> den er vist ikke kompatibel med 5. ....

Det er kun 5.0 der er siliconebaseret!

> .....Hold det også fra plast - det angriber det meste.

Jup!
I modsætning med lakerede flader, der kan lakeres om, får bremsevædske
plast til at efterhærde til smuldre-stadiet =

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-01-06 16:16

> Det eneste som "bider" på autolak er rigtige opløsningsmiddler:
> Cellulosefortynder, Acetone, Xylen -lol etc. etc.

Er det ikke også noget med at man skal holde bremsevædske langt væk
fra lak ?

Jo, det kommer ind under "etc. etc." :). Bremsevæske kan også stoppe en
kilerem i at hyle, men det er en "stakket" frist- udskft. er bedre.