Min bil kører på rapsolie
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 21:31

Eller faktisk er det konens.. nu har hun kørt ca 20000 km efter den blev
stillet om og der har kun været ét problem: Oliefyret blev monteret med 2
ledninger sat forkert, så blæseren startede ikke når fyret havde kørt lidt.
Derimod kunne den sende strøm til el-bagrude og visker. Den med elbagruden
var lidt træls - hun kom for sent den dag

Nå men bilen er en '97 VW Polo Classic 1,9 SDi. Nu har den kørt ca. 20k km
efter konverteringen og den kører 0,11 km længere pr liter. Men om det er
fordi hun er mere "økologisk" nu end tidligere skal jeg ikke kunne svare på.
Trækkraft og alt andet er som før - undtagen udstødningsluften og
brændstofprisen. Den er CO2 neutral, lugter af varm olie og kører 1 km for
ca. 25 øre brændstofpris alene altså).
Med hendes nuværende behov har installationen (incl det store Eberspächer
fyr med fj. bet) tjent sig hjem i løbet af 1½ år.

Det er rigtig nemt at bakke ned i garagen og tanke - ingen grund til at
holde øje med priskrig - det er billigt hver gang Ca. 5 kr pr liter.
(jeg er doven, så jeg får leveret og giver så 5,50 kr)

Nå men det var bare lige det jeg ville dele, hvis nogen skulle gå i tanker
om konvertere, så kan i da kontakte mig, jeg skal gerne hjælpe med viden.

Mvh Tommy
bruus snabela os.dk

Fra : NS

Dato : 22-01-06 21:33

TBJ skrev:
> [...]
> om konvertere, så kan i da kontakte mig, jeg skal gerne hjælpe med viden.

Hvor køber du olien henne?

NS

Fra : Emer

Dato : 23-01-06 00:35

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for ca. 25 øre brændstofpris alene altså).
> Med hendes nuværende behov har installationen (incl det store Eberspächer

Det er da lidt mærkeligt, at det er først nu, vi snakker om det. Min
svigerfar i Polen begyndte med det for ca. 3 år siden. Kan det være rigtigt,
at Danmark er så langt bag ude?

Hilsener
Marek

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 23-01-06 04:59

> [...]
> om konvertere, så kan i da kontakte mig, jeg skal gerne hjælpe med viden.

Det med at det er CO neutral er da en skrøne. Hvad med al den energi der
skal bruges til at fremstille olien?
Hilsen Matthias

Fra : Jens

Dato : 23-01-06 06:32

Matthias H Matthiessen <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

> Det med at det er CO neutral er da en skrøne. Hvad med al den energi der
> skal bruges til at fremstille olien?

Hvor meget er "_al_ den energi"?
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 14:57

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Det med at det er CO neutral er da en skrøne. Hvad med al den energi der
> skal bruges til at fremstille olien?

Ehh, hvad. Den bliver koldpresset og der bruges da næsten ingen energi til
det? Jeg ved ikke om anlægget kører på strøm eller måske rapsolie.
Men altså der udledes ikke mere co2 ved forbrændningen end planten optager
under væksten.
Tommy

Fra : Thomas J.

Dato : 23-01-06 15:45

Den Mon, 23 Jan 2006 14:56:50 +0100 sendte "TBJ" <bruus [snabela]
os.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>det? Jeg ved ikke om anlægget kører på strøm eller måske rapsolie.
>Men altså der udledes ikke mere co2 ved forbrændningen end planten optager

Arh, hvis vi går i de helt små sko, så bruges der vel energi ved
såning og høst af rapsen, men det kan jo sagtens være rapsolie, der
bruges til det, som jo så igen kommer et eller andet sted fra.

Det gode er imidlertid at EU har pålagt den danske stat at en bestemt
%-del af energiforbruget skal udgøres af ikke-fossilt brændsel i 2010
(tror jeg at det var), de slipper forhåbentlig ikke udenom.
(At de så brandbeskatter det for ikke at miste indtægter, er en anden
sag.)

Desuden kan man bruge braklagte marker til rapsdyrkningen, da
brakmarker jo skal beplantes med et eller andet for at trække
gødningen ud af jorden.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 23-01-06 16:24

> [...]
> det? Jeg ved ikke om anlægget kører på strøm eller måske rapsolie.
> Men altså der udledes ikke mere co2 ved forbrændningen end planten optager

Som en af de andre har været inde på, så skal der altså bruges brændstof til
at klargøre marken til såning. Der skal såes, der skal gødes og måske
sprøjtes. Bagefter skal der høstes og rapsfrøene skal køres til
forarbejdning. Og skal olien køres ud til forbrugeren. CO2 neutral???
Det med at rapsen kan dyrkes på brakmarker? Nej, for så er brakmarken ikke
en brakmark!
En anden ting. Om så hele Danmarks areal blev dyrket med raps, så vil vi
ikke kunne dække vores behov for "dieselolie."
Hilsen Matthias
Tidligere landmand
Hilsen Matthias
Tidligere landmand.

Fra : Jens

Dato : 24-01-06 08:46

Matthias H Matthiessen <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

> En anden ting. Om så hele Danmarks areal blev dyrket med raps, så vil vi
> ikke kunne dække vores behov for "dieselolie."

Og?
--

Jens F
(Som undrer sig over at ingenting nytter noget, hvis ikke det løser alle

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-01-06 19:20

On Mon, 23 Jan 2006 16:24:03 +0100, "Matthias H Matthiessen"
<matthiessenSLET@dioder.dk> wrote:

> En anden ting. Om så hele Danmarks areal blev dyrket med raps, så vil vi
>ikke kunne dække vores behov for "dieselolie."
>Hilsen Matthias

Passer ikke. Såfremt at alle folk skiftede en Wv Lupo 3L så kunne vi ;)
Flemming Jacobsen

Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 23-01-06 07:51

Det er ikke alverden af energi der skal bruges til at producere
rapsolie. Det skal jo bare presses. Der er hverken destillilation eller
lign. varmekrævende processer, som ved f.eks. raffinering af diesel.

ThomasT

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 08:52

> [...]
> holde øje med priskrig - det er billigt hver gang Ca. 5 kr pr liter.
> (jeg er doven, så jeg får leveret og giver så 5,50 kr)

Er det med afgift, eller er prisen kun så lav pga. man snyder med afgiften?

Niels

Fra : Thomas J.

Dato : 23-01-06 09:32

Den Mon, 23 Jan 2006 08:52:06 +0100 sendte "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> følgende røgsignaler:

>Er det med afgift, eller er prisen kun så lav pga. man snyder med afgiften?

Oliefyret som vel også er bygget om til rapsolie, bruger til gengæld
en masse afgiftsfri olie, mens bilen næsten aldrig bliver fyldt med
rapsolie (der jo er så dyrt med afgifter pålagt)....officielt.

Så det er bare om at have en sjat rapsolie med afgifter og et par
kubikmeter afgiftsfri rapsolie til fyret, hvis nogen skulle spørge...

Eller hur ?

Man kan vist også bare afregne kontant og med jydemoms med
leverandøren. Så det er kun misundelige naboer, der kan stikke én.
Derfor sjatten (40-50 liter) med afgiftsbelagt rapsolie.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 09:57

> [...]
> leverandøren. Så det er kun misundelige naboer, der kan stikke én.
> Derfor sjatten (40-50 liter) med afgiftsbelagt rapsolie.

Det stødte mig bare man forklarede rapsolien som billig, uden at fortælle
hele historien.
Den er kun billig fordi man snyder med afgiften.

På den ene side er man hellig og forklarer det er CO2 neutralt og godt for
miljøet, men på den anden side snyder og bedrager man i afgift.

Niels

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-01-06 10:54

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:43d49a5c$0$47086$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det stødte mig bare man forklarede rapsolien som billig, uden at fortælle hele historien.
> Den er kun billig fordi man snyder med afgiften.

Nemlig. Hvis man betaler afgiften, vil det tage mange mange
km at hente investeringen i ombygningen hjem igen.

/Jakob

Fra : Nygaard

Dato : 23-01-06 12:18

> Nemlig. Hvis man betaler afgiften, vil det tage mange mange
> km at hente investeringen i ombygningen hjem igen.
>
> /Jakob

Hvad er prisen hhv. med og uden afgift?

/Nygaard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 12:35

> fortælle hele historien.

> Hvad er prisen hhv. med og uden afgift?
>
> /Nygaard

Energiafgift er ca. 2,50 kr/ liter, CO2 afgift ca. 25 øre pr liter, oven i
det kommer moms.
Diesel koster ca. 4.25 kr/ liter uden moms og afgift.

Sjovt nok koster benzin kun ca. 4 kr uden moms og afgift, her er afgiften
3,81 kr/ liter og CO2 22 øre/liter og endelig moms.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 14:54

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> På den ene side er man hellig og forklarer det er CO2 neutralt og godt for
> miljøet, men på den anden side snyder og bedrager man i afgift.

Ja, tyv tror hver mand stjæler. Du er da en klovn. Gider du dokumentere dine
påstande eller skal jeg bare sagsøge dig for injurier?
Den olie jeg køber er købt til brændstofforbrug, det er således sælgerne der
skal klare afgiften. Ligesom når man tanker op på Q8..

Jeg er ikke en skid hellig, men jeg tænker en anelse på miljøet..
Selvfølgelig har den en stor betydning at det er billigere. Men at det er
CO2 neutralt er da en fed sidegevinst.

Lad være med at slynge om dig med beskyldninger, hvis du ikke har noget at
ha dem i, pas dig selv i stedet for at spille politibetjent, når du er så
åbenlyst uden evner for det!
Tommy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-01-06 15:07

TBJ skriver:

> Den olie jeg køber er købt til brændstofforbrug, det er således sælgerne der
> skal klare afgiften. Ligesom når man tanker op på Q8..

Nåååh, som når man tanker fyringsolie på bilen hos DK benzin ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 15:07

> [...]
> ha dem i, pas dig selv i stedet for at spille politibetjent, når du er så

Hvis du køber det med afgift til den pris er det meget billigt, så lad os
høre hvem der sælger det så billigt.
Der er sikkert mange andre der kan gøre en lige så god handel som dig så.

Hvis du kan dokumentere det kan fås så billigt med afgift trækker jeg
naturligvis mine ord i mig igen og beklager hvad jeg skrev.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 15:09

> Ja, tyv tror hver mand stjæler. Du er da en klovn. Gider du dokumentere
> dine påstande eller skal jeg bare sagsøge dig for injurier?

Ja det tænkte jeg også, der blev da lavet hurtige konklutioner der... fedt
at der er nogle der sætter sig i front, og kører på rapsolie, det er da
cool... kan du i teorien ikke hælde alm madolie fra netto på den så ??

Mvh
Morten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 15:22

> Ja det tænkte jeg også, der blev da lavet hurtige konklutioner der... fedt
> at der er nogle der sætter sig i front, og kører på rapsolie, det er da
> cool... kan du i teorien ikke hælde alm madolie fra netto på den så ??

Det var nu bare fakta jeg skrev.
Rapsolie med afgift kan ikke konkurrere med diesel, det er derfor man ikke
kan tanke det på tankstationerne.
Så længe rapsolie har amme afgift som diesel kan regnestykket ikke løbe
rundt. Jeg synes det vil være fornuftigt at se på de afgifter for at gøre
det økonomisk attraktivt med den form for brændsler. Så længe reglerne er
anderledes mener jeg dog man skal overholde dem.

Hvis han vil må han godt sagsøge mig for injurier. Så kan vi se hvem der har
dokumentationen i orden.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 17:13

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis han vil må han godt sagsøge mig for injurier. Så kan vi se hvem der
> har dokumentationen i orden.

Selvfølgelig vil jeg sq da hverken bruge tid eller penge på at sagsøge dig.
Jeg syntes bare det er rigtig kedeligt at du spytter sådanne (grundløse)
beskyldninger ud.
Faktisk syntes jeg en undskyldning ville være på sin plads.

Vedr. dit andet indlæg omkring FDM, kan jeg fortælle at jeg fra told/skat
har fået oplyst at når sælger ved det er til brændstof, er det ham der skal
udrede afgiften.
Told/skat bad om oplysninger omkring købet, så de ved hvem sælger er. Og
siden jeg problemfrit har købt hos ham siden, må jeg formode han har tingene
i orden.
At han sælger en del billigere end andre ved jeg - der er jo nogen der tror
der er det rene guld og at det skal koste 5-6 kr excl. afgift.

Men, som sagt: jeg syntes faktisk du skylder mig en undskyldning.
Tommy

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 17:31

> [...]
> tror der er det rene guld og at det skal koste 5-6 kr excl. afgift.
>
> Men, som sagt: jeg syntes faktisk du skylder mig en undskyldning.

Som jeg skrev, del din forhandler med os andre, han må da være interesseret
i så mange kunder som muligt. Du skriver jo også, at du netop gerne vil
hjælpe andre der har interesse i et lignende projekt.

Du må dog give mig ret i, at det lyder usandsynligt, at der er afgift på,
når det med afgift andre steder koster det samme som diesel på
tankstationen.
Hvad står der på din regning når du køber? Man må formode, det er
specificeret særskilt hvor meget afgiften er.

Som jeg også skrev, så skal jeg være den første til at undskylde, hvis der
er tale om at du betaler afgift. Det der gør mig mistænksom er den meget
lave pris, og at du ikke vil fortælle hvem du køber af.
Har du en regning, hvor det hele står, er det jo ligetil for dig at
dokumentere, det er bare at scanne den ind, tage et fotografi af den eller
lignende og lægge den i dk.binaer.motor.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 17:43

> [...]
> dokumentere, det er bare at scanne den ind, tage et fotografi af den eller
> lignende og lægge den i dk.binaer.motor.

Ja, du er ihvertfald fuldkommen... idiot.
Du kan sq da ikke beskylde mig for unddragelse af afgifter, fordi du syntes
jeg får det for billigt. Tga dig dog sammen.

Og nu bliver det sjovt:
Vil du venligst bevise at du ikke blev taget for butikstyveri i december
sidste år? Du havde vel ikke råd til alle gaverne eller hvad. Men jeg synyes
ihvertfald du skulle lade være med at beskylde mig for noget som helst, når
du selv er en tyv. Du havde måske ikke regnet med at det kom frem? Bare
ærgeligt sonnyboy.

Og selvfølgelig vil jeg ikke dele mine oplsyninger. Han producerer begrænset
og jeg vil da ikke risikere at skulle gi 8 kr pr l fordi jeg har fortalt gud
og hver mand hvor det kan købes billigere.
Tommy

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 17:50

> [...]
> begrænset og jeg vil da ikke risikere at skulle gi 8 kr pr l fordi jeg har
> fortalt gud og hver mand hvor det kan købes billigere.

Jeg synes der er rigelig grund til, at man må antage der ikke er betalt
afgift til den pris du giver.
Måske skyldes din ophidselse og forklaringer om at sælger er ansvarlig for
at betale afgiften, at du godt ved det ikke hænger sammen.
Men lad os høre hvad der står på regningen, det kan da ikke være så svært at
skrive, eller er det uden regning?

Jeg synes du vender tingene på hovedet. Du skriver om en god sag du har gang
i og som jeg synes lyder super.
Du beskriver hvor billigt det er og at du vil hjælpe andre. Så spørger jeg
til hjælp og bliver anklaget for at være tyv osv.

Jeg kan godt bevise jeg ikke er taget for butikstyveri, men kan du bevise du
betaler afgift? Nej vel???

Niels

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 15:14

> Jeg er ikke en skid hellig, men jeg tænker en anelse på miljøet..
> Selvfølgelig har den en stor betydning at det er billigere. Men at det er
> CO2 neutralt er da en fed sidegevinst.

Fandt lige dette på FDM´s hjemmeside, har du forholdt dig til det?

Niels

Kan man benytte rapsolie som alternativt brændstof til diesel?
Rapsolie og blandingsproduktet biodiesel er i øjeblikket ikke et
realistisk brændstofalternativ i Danmark.
Det er ulovligt at køre med disse brændstoffer i tanken med mindre man
selv indberetter brugen til Told & Skat og betaler afgift på linie med
dieselolie til motorbrug. Og så bliver de alternative brændstoffer dyrere.

Foretages de som regel nødvendige konstruktive ændringer af motoren,
skal bilen synes, og man skal føre teknisk bevis for, at motoren ikke
forurener mere end den oprindelig måtte. Nogle bilfabrikker tillader brug af
biodiesel og rapsoile. Inden man beslutter sig for at køre med de
alternative brændstoffer, koste hvad det vil, skal man sikre sig en
erklæring fra bilimportøren om, at en eventuel garanti ikke påvirkes.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-01-06 18:12

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev :

>På den ene side er man hellig og forklarer det er CO2 neutralt og godt for
>miljøet, men på den anden side snyder og bedrager man i afgift.

Hvordan hænger "hellig" sammen med resten af teksten ?

Snyderi og bedrageri er det vist mere staten, der er aktør i, da
afgifterne vist skulel være en form for betaling for at forurene
miljø'et med. Nåehhh ja - og for at have flere penge at bruge løs af

--
jan@stevns.net

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 18:38

> [...]
> afgifterne vist skulel være en form for betaling for at forurene
> miljø'et med. Nåehhh ja - og for at have flere penge at bruge løs af

At være hellig kan man bruge i stedet for eks. bedrevidende, alvidende osv.
Det opfattes ofte negativt, men behøver ikke være det.

Niels

Fra : John Sahl

Dato : 23-01-06 19:11

jan@stevns.net wrote:
> Snyderi og bedrageri er det vist mere staten, der er aktør i, da
> afgifterne vist skulel være en form for betaling for at forurene
> miljø'et med. Nåehhh ja - og for at have flere penge at bruge løs af

Men derfor tror jeg nu alligevel det er Niels der har ret i denne sag,
regnestykket ser væsentligt anderledes ud hvis der bliver betalt afgift.

Og det tror jeg altså - ligesom Niels - ikke på der bliver i denne sag.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-01-06 20:56

> Men derfor tror jeg nu alligevel det er Niels der har ret i denne sag,
> regnestykket ser væsentligt anderledes ud hvis der bliver betalt afgift.
>
> Og det tror jeg altså - ligesom Niels - ikke på der bliver i denne sag.

Det ved Tommy også eller burde vide, jeg kan se han selv er på rapsbil.dk og
der er det ingen hemmelighed at man giver 4 kr/liter for filtreret rapsolie,
oveni moms på 1 kr og transport 50 øre pr liter ialt 5.50 kr, som han giver,
det er standardprisen og ingen speciel rabat. Der er ingen der taler afgift
derinde og man opgiver ikke lige hvem man er til alle og enhver.
De nævner endda derinde at det vil koste lidt over 9 kr/liter med afgift og
hvad afgiften er.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-01-06 21:56

Niels Bengaard skriver:

> [...]
> det er standardprisen og ingen speciel rabat. Der er ingen der taler afgift
> derinde og man opgiver ikke lige hvem man er til alle og enhver.

Præcist som at tanke fyringsolie hos DK benzin....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 23:21

> Det ved Tommy også eller burde vide, jeg kan se han selv er på rapsbil.dk

Jamen det er sq da utroligt. Det er da helt enestående så kloge i er...
eller..!

Jeg læste en fin artiklel i en større avis, hvorigennem jeg efter en del
detektivarbejde fandt frem til denne leverandør. For at have mit på det
tørre har jeg kontaktet toldskat for at være sikker på at der ikke bliver
fusket. Kvitteringen er sendt til told/skat på deres forespørgsel. 4 mdr
efter har jeg igen købt af den samme mand uden problemer, så mon ikke han
har sit på det tørre også?
Jeg formoder det, men ved det ikke - og modsat jer, render jeg ikke rundt og
beskylder alle enhver for alt muligt blot fordi jeg formoder *etellerandet*,
når ikke jeg har dybere kendskab til sagen...
Lidt mere pli ville klæ' jer godt!
Tommy

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-06 09:55

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse news:43d5560c$0$1753$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> told/skat på deres forespørgsel. 4 mdr efter har jeg igen købt af den samme mand uden problemer, så mon ikke han har sit på det

Du må da kunne se at det lugter langt væk af snyd, når du kan
købe rapsolie til en pris på ca. 2,40 kr/L når "normal" udsalgspris
er 5-5,50 kr/L (priser er inkl. moms).
Hvis det vitterligt er tilfældet, så kan jeg ikke være andet end godt
og grundigt imponeret over, at der findes så dum en producent af
rapsolie - hold da op hvor kunne han tjene mange flere penge....

Mit bud: når du på et tidspunkt henvender dig til din leverandør
for at købe ny forsyning vil der ske en af to ting
- prisen er steget til ca. 9 kr/L
- du kan ikke få fat på ham, fordi han er holdt med at producere
til brændstof
..... gæt selv hvorfor....

/Jakob

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 03:51

Jakob Jeppesen skrev:

> Du må da kunne se at det lugter langt væk af snyd, når du kan
> købe rapsolie til en pris på ca. 2,40 kr/L når "normal" udsalgspris
> er 5-5,50 kr/L (priser er inkl. moms).

Er det ikke detail-prisen for 1-liters flasker på hylden ved købmanden
at du sammenligner med her?
Hvad tror du Diesel ville koste hvis man skulle købe dét på samme måde
(sammenlign evt. direkte med petroleumsprisen og læg afgift på dén)??

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-01-06 10:05

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:IHBBf.5427$Cl2.131755@news000.worldonline.dk...

> Er det ikke detail-prisen for 1-liters flasker på hylden ved købmanden at du sammenligner med her?

Ikke mig bekendt. Priserne er givet dels ud fra oplysninger
her i tråden og oplysninger der tidligere har været at finde
www.folkecenter.dk (af en eller anden grund har man
fjernet listen med leverandører og priser).

/Jakob

Fra : John Sahl

Dato : 24-01-06 11:59

TBJ wrote:
> [...]
> rundt og beskylder alle enhver for alt muligt blot fordi jeg formoder
> *etellerandet*, når ikke jeg har dybere kendskab til sagen...

Med alt det her over som skal "retfærdiggøre" din pris, hvad er så
problemet, siden du ikke vil oplyse leverandørens navn?

> Lidt mere pli ville klæ' jer godt!

Og det ville klæde dig at svare på spørgsmålet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 13:10

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> Med alt det her over som skal "retfærdiggøre" din pris, hvad er så
> problemet, siden du ikke vil oplyse leverandørens navn?

Jeg har allerede svaret på det spørgsmål én gang.

> Og det ville klæde dig at svare på spørgsmålet.
Ja, det ville tillige være fint, hvis du læste alle indlægene - jeg har
svaret på det én gang - det burde være nok.
Men her kommer den igen , for prins knud:

Når nu han har en begrænsest mængde olie, så ville det være temmelig
åndssvagt af mig at reklamere for ham. Så skal jeg til at lede efter en ny
leverandør - og måske betale mere.. Det er ikke SÅ svært at forstå, vel.

Jeg syntyes ligesom du lægger op til at jeg skal bevise at jeg har rent mel
i posen, men sådan fungerer et retssamfund ikke, vel?

Tommy

Fra : John Sahl

Dato : 24-01-06 14:33

TBJ wrote:
> Jeg syntyes ligesom du lægger op til at jeg skal bevise at jeg har
> rent mel i posen, men sådan fungerer et retssamfund ikke, vel?

Det er jo også ok. Du må så bare finde dig i at folk - som jeg - drager
deres konklusioner ud fra de facts der kommer på bordet.

Hvis din leverandør kun har et begrænset lager, så falder dit
regnestykke jo alligevel snart fra hinanden.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 21:36

> Det er jo også ok. Du må så bare finde dig i at folk - som jeg - drager
> deres konklusioner ud fra de facts der kommer på bordet.

Ja, det er du da også velkommen til - men jeg ville sætte pris på du ikke
beskylder mig for dette og hint, uden du aner noget som helst om
detaljerne...

> Hvis din leverandør kun har et begrænset lager, så falder dit regnestykke
> jo alligevel snart fra hinanden.

Nu er der ikke tale om et lager, men om en produktion... har har vel et
antal HA med raps, som høstes. presses og sælges.
Tommy

Fra : Armand

Dato : 25-01-06 04:35

TBJ skrev:

> [...]
> leverandør - og måske betale mere.. Det er ikke SÅ svært at forstå, vel.

Og specielt i offentlige fora som News kan det hurtigt løbe løbsk efter
offentliggørelse af diverse hottip's

Men netop derfor virker dit indlæg som "æh-bæh, jeg kan købe bil til ½
pris; men jeg siger ikke hvor". Og hvor ligger den almene interesse (á
news-fundamentet) i et sådant indlæg ??

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 07:46

> Men netop derfor virker dit indlæg som "æh-bæh, jeg kan købe bil til ½
> pris; men jeg siger ikke hvor". Og hvor ligger den almene interesse (á
> news-fundamentet) i et sådant indlæg ??

Det var overhovedet ikke min intention. Der er mange spørgsmål omkring
konvertering, som jeg måske kunne hjælpe med - det var formålet med mit
indlæg, samt måske at udbrede interessen for alternativ brændstof..

Mvh Tommy

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-01-06 16:29

> [...]
> og beskylder alle enhver for alt muligt blot fordi jeg formoder
> *etellerandet*, når ikke jeg har dybere kendskab til sagen...

Har du kontaktet Told og Skat skriftligt, så lad os da se deres skriftlige
svar.
Alternativt, hvis du handler uden kvittering, så må du vide den er helt gal,
har du kvittering, så lad os da se den, du kan jo altid lægge noget over
forhandleren. Står der ikke på kvitteringen du betaler afgift, så gør du det
nok ikke. Køber du fyringsolie eller autobrændstof ifølge regningen?
Du formoder du betaler afgift, men med mindre du har dokumentation på skrift
så burde du også kunne regne ud du ikke gør det.
Du siger du modsat os ikke beskylder en masse for alt muligt, men det er
ikke mange timer siden jeg blev beskyldt for at stjæle osv.
Lidt mere pli fra din egen side ville heller ikke være af vejen.

Over and out
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 21:33

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har du kontaktet Told og Skat skriftligt, så lad os da se deres skriftlige
> svar.

Hvem pokker tror du egentlig du er? Du er da helt ude i hampen..
Jeg skal da overhovedet ikke hverken forklare eller bevise noget som helst
overfor dig.
Du fører dig frem som en anden politi myndighed.

> [...]
> Du formoder du betaler afgift, men med mindre du har dokumentation på
> skrift så burde du også kunne regne ud du ikke gør det.

Jeg har en faktura, og jeg har på eget initiativ spurgt told/skat om det var
iorden og fået det blåstemplet. Men de ville gern ehave en kopi af
fakturaen - jeg formoder det er for at tjekke de afgifter/moms osv.
Efterfølgende har jeg handlet hos manden uden problemer, så jeg formoder der
er styr på sagerne.

> Du siger du modsat os ikke beskylder en masse for alt muligt, men det er
> ikke mange timer siden jeg blev beskyldt for at stjæle osv.
> Lidt mere pli fra din egen side ville heller ikke være af vejen.

Ja, det er ikke studenterhuen der trykker, hva? Min "beskyldning" mod dig,
var ligesom for at demonstrere hvad det egentlig er du har gang i (overfor
mig), nemlig grundløse beskyldninger.

> Over and out

Tak, kan man nu regne med det?
Tommy

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-01-06 07:47

Også skrev Vollert
> Du siger du modsat os ikke beskylder en masse for alt muligt, men det
> er ikke mange timer siden jeg blev beskyldt for at stjæle osv.

Hvem var det lige der startede med at beskylde nogen for noget kære Niels ?
du glemmer vist hurtig.

> Lidt mere pli fra din egen side ville heller ikke være af vejen.

Den eneste der har skabt sig som en idiot er da dig, hvad har du lige så
ondt i røven over og hvis det ikke er anus der klemmer så køb dig dog et par
større sko.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-01-06 16:29

> [...]
>
> Den eneste der har skabt sig som en idiot er da dig, hvad har du lige så
> ondt i røven over og hvis det ikke er anus der klemmer så køb dig dog et

Jeg har beskyldt Tommy for at give urigtige oplysninger om prisen på
rapsolie, og dokumenteret den korrekte pris, det har jeg aldrig benægtet. Så
jeg ved ikke hvorfra du har, at jeg ikke har kommet med beskyldninger. Han
har så efterfølgende sagt, at han ikke har beskyldt nogen for noget, og det
har jeg så dokumenteret at han rent faktisk har.
Jeg har lovet ham en undskyldning, hvis han kan dokumentere han har ret, det
har han endnu ikke gjort, den undskyldning giver jeg naturligvis stadig hvis
dokumentationen kommer.

Hvis du ikke har fattet hvad jeg har ondt i røven over, så kommer det lige
en sidste gang, MAN KAN IKKE KØBE RAPSOLIE MED AFGIFT TIL 5,50 KR MED MOMS
OG AFGIFT, SOM TOMMY SIGER.

Hvad blander du dig for øvrigt for, hvis du ikke kan bidrage med noget
konstruktivt i debatten om hvad prisen på rapsolie er?

Niels

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-01-06 19:07

Også skrev Vollert

> [...]
> han har
> ret, det har han endnu ikke gjort, den undskyldning giver jeg
> naturligvis stadig hvis dokumentationen kommer.

Han behøver da ikke at dokumentere en skid overfor dig, du kan jo tro på ham
eller lad værer, men at fare op på den måde med beskyldninger om afgiftssnyd
Osv. og så fortsætte det er imo. fuldstændig latterligt.

> Hvis du ikke har fattet hvad jeg har ondt i røven over, så kommer det
> lige en sidste gang, MAN KAN IKKE KØBE RAPSOLIE MED AFGIFT TIL 5,50
> KR MED MOMS OG AFGIFT, SOM TOMMY SIGER.

Og ?? hvis han kan skaffe det billigt end du kan skaffe det fordi han køber
privat uden fordyrende mellemled, og med den måde du fare op på så kan jeg
sgu også godt forstå han ikke vil fortælle hvor han får det.

> Hvad blander du dig for øvrigt for, hvis du ikke kan bidrage med noget
> konstruktivt i debatten om hvad prisen på rapsolie er?

Jeg syntes nu ikke der er meget debat over de indlæg der er kommet her.
Og i øvrigt er det fri for alle at skrive på usenet, selv for dig.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-01-06 20:42

> [...]
>
> Jeg syntes nu ikke der er meget debat over de indlæg der er kommet her.
> Og i øvrigt er det fri for alle at skrive på usenet, selv for dig.

Angående opfarenhed, så har jeg betvivlet at Tommy betaler afgift, jeg har
endda lovet ham en undskyldning mod dokumentation for han gør det.
Jeg mener selv jeg har holdt en forholdsvis sober tone ud over den anklage,
men synes da selv andre har kaldt mig alt muligt. Tommy har skrevet, tyv,
klovn, politibetjent uden evner, fuldkommen idiot, butikstyv osv. Du fulgte
så trop med "Den eneste der har skabt sig som en idiot er da dig, hvad har
du lige så ondt i røven over og hvis det ikke er anus der klemmer så køb dig
dog et par større sko."
Så opfarende mener jeg ikke jeg er, det ordvalg bruger jeg i hvert fald ikke
om andre.

Som jeg skrev har jeg tilbudt at trække min påstånd om, at der ikke er
betalt afgift af rapsolie der koster 5,50 kr tilbage, hvis Tommy kunne
sandsynliggøre det var korrekt at det kunne fås så billigt.
Mit bidrag til debatten er, at man ikke skal bygge en bil om til rapsolie
med baggrund i økonomi baseret på en indkøbspris på rapsolie til 5,50 kr med
afgift Tommy nævner.
Alle køber rapsolie privat hos små producenter rundt omkring, man henter
eks. selv i palletanke, får leveret til ens egen palletank man har i garagen
eller lignende.
Enten køber man det til 4 kr pr liter plus moms og afgift hos producenten
eller også dropper man afgiften som mig bekendt alle der kører rapsbil gør.
Man er så være klar over det er uden afgift. Den oplysning mangler Tommy at
give. Den pris han giver med afgift kender jeg ingen andre der har. Dvs.
Tommy køber en liter til 1,50 kr, under halv pris af alle andre, så billigt
kan det mig bekendt ikke laves, men hvem ved, måske vil ham han køber af
sælge det med tab.

De der tvivler på min udtalelse om prisen på rapsolie med afgift kan frit
spørge på rapsbil.dk om man kan købe det til 5,50 kr inkl afgifter og
levering. Rapsbil.dk er mødested for mange folk der kører på rapsolie, der
får man kontakter til oleiproducenter og altsammen til 4 kr pr liter + moms
og + evt. levering. Tommy er selv medlem derinde, så hvis han følger
debatten kender han selv de priser jeg nævner og må forstå min tvivl.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 22:06

> [...]
> betalt afgift af rapsolie der koster 5,50 kr tilbage, hvis Tommy kunne
> sandsynliggøre det var korrekt at det kunne fås så billigt.

Ja, for i din verden er man jo skyldig til det modsatte er bevist, ik?
Jeg kender dig ikke, har (eller havde) ikke noget udestående med dig. Og
alligevel anklager du mig uden at have andet end end formodning, baseret på
at jeg køber olien billigere end mange andre.
Det var derfor jeg skrev at du var blevet taget for butikstyveri, jeg syntes
du skulle mærke fornemmelse af at blive uretmæssigt anklaget...

Og det er da rigtigt at du ikke har brugt ukvemsord etc, men jeg syntes
faktisk din "forbrydelse" er meget værre.
Tommy

Fra : Jens

Dato : 26-01-06 18:19

Niels Bengaard <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

> Som jeg skrev har jeg tilbudt at trække min påstånd om, at der ikke er
> betalt afgift af rapsolie der koster 5,50 kr tilbage, hvis Tommy kunne
> sandsynliggøre det var korrekt at det kunne fås så billigt.

Prøv at læse straffeloven:

"§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et
forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres
agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder."

Stik piben ind hvis Du ikke har noget at have dine beskyldninger i. Det
tilkommer dig at bevise rigtigheden af dine påstande. Du kan ikke kræve
at Tommy - eller nogen anden - skal dokumentere noget som helst.
--

Jens F

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-01-06 21:07

> [...]
> tilkommer dig at bevise rigtigheden af dine påstande. Du kan ikke kræve
> at Tommy - eller nogen anden - skal dokumentere noget som helst.

Jeg har argumenteret for min beskyldning, prisforskellen synes klokkeklar.
Hvis rapsolie kunne sælges med afgift til 5,50 kr ville alle tankstationer
sikkert forhandle det, enten rent eller i fortyndinger i diesel, sådan er
realiteterne ikke. Rapsolie forhandles uden afgift til de priser jeg har
skrevet. Prisen på rapsfrø er ca. 1,75 kr/kg, ud fra det skal udvindes olie
som skal være billigere inkl produktionsomkostninger end de 1,75 kr, det
hænger ikke sammen. De der tvivler på rigtigheden af hvad jeg siger kan bede
eksperterne på rapsbil.dk om deres mening.

Jeg har sandsynliggjort at Tommy ikke kan købe det så billigt, men når han
nægter at fremlægge noget som helst kan naturligvis jeg ikke bevise det. Han
ønsker så heller ikke at bevise han handler så billigt.
Det er så op til den enkelte selv at foretage en vurdering.

Tommy bad om en undskyldning, jeg forklarede under hvilke forudsætninger jeg
ville give den. Dette er er diskussions forum der må man acceptere folk er
uenige, straffeloven er uinteressant i disse sager.
Jeg er kommet med en beskyldning, til gengæld har jeg fået mindst ti
krænkende og fornærmelige ord igen, det gør jeg naturligvis ikke noget ved,
jeg overlever det nok.

Niels

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 09:30

Den Thu, 26 Jan 2006 21:06:38 +0100 sendte "Niels Bengaard"
> [...]

>sikkert forhandle det, enten rent eller i fortyndinger i diesel, sådan er

Hvorfor skulle tankstationerne begynde at sælge et konkurrerende
produkt ved siden af deres eget som de jo tjener fedt på.
For du tror vel helt ærligt ikke på at der er nogen form for
konkurrence olieselskaberne i mellem ? (á la "hvis vi ikke sælger det
til 5,50 så gør de andre det bare")

I så fald er det tankevækkende at priskrigen neutraliseres ved
10-tiden på så godt som alle stationer.

Men jeg er da godt klar over at når det sker, er det 'helt tilfældigt'
at det er på samme tid.
Og den der med at de har tabt 2 mia. kr. på 'priskrigen', skal vist
tolkes som: "Vi kunne have tjent 2 mia. kr. mere i samme periode, hvis
ikke vi var blevet enige om at sætte prisen ned".

Men for at vende tilbage til de 5,50 kr./l, så tvivler jeg på at
selvom det kan lade sig gøre at sælge det til den pris, så vil de rent
faktisk også gøre det.
Hvorfor sælge noget til 5,50 når man kan få fjolserne til at betale
ca. 8,40 for det 'samme' produkt ?

(Det samme er jo gældende for benzin/ethanol (E85) blandingen.
Grunden til at E85 er i snit 20% billigere end 95 BF (i Sverige) er jo
ikke at det er billigere at producere (officielt), men at den svenske
stat har valgt at sænke afgiften (eller er det momsen de har fjernet)
på E85. Olieselskaberne taber sgu næppe noget i den forbindelse.

Men det forslår jo som en skrædder i Helvede, når en bil som f.eks.
Ford Focus Flexifuel bruger 35% mere E85 end med 'ren' 95 BF.
Og det er endda Ford's egne oplysninger.)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-01-06 10:20

"Thomas J." skriver:

> Hvorfor skulle tankstationerne begynde at sælge et konkurrerende
> produkt ved siden af deres eget som de jo tjener fedt på.

Hvor tjener de fedt på det ?

> Og den der med at de har tabt 2 mia. kr. på 'priskrigen', skal vist
> tolkes som: "Vi kunne have tjent 2 mia. kr. mere i samme periode, hvis
> ikke vi var blevet enige om at sætte prisen ned".

Nix. De har tabt penge. Det har betydet døden for en stor række
tankstationer. Mange Q8 er lukket i mit område.

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 10:55

Den Fri, 27 Jan 2006 10:19:52 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>"Thomas J." skriver:

>Hvor tjener de fedt på det ?

Nå nej, det er klart. De sælger jo selvfølgelig lortet for kundernes
skyld.
Hvis det var ren underskudsforretning, så gjorde de det jo nok ikke.
Så er der røster fremme om at de tjener mere på salg af dagligvarer
end på benzin og olie, men hvorfor så ikke bare holde op med at sælge
brændstof, når det ikke kan betale sig ?
Det kan jo ikke være olieselskabernes opgave at holde hjulene i gang.

>Nix. De har tabt penge. Det har betydet døden for en stor række
>tankstationer. Mange Q8 er lukket i mit område.

Eller også har de bare brugt "priskrigen" som undskyldning.
Mindre udbud, samme efterspørgsel = lettere at sælge for de
tilbageværende forhandlere.
Eller har de erstattet dem med F24'ere i stedet ?

Og desuden har priskrigen jo ikke rykket meget ved markedsandelene, da
mange kunder tanker hvor det er billigst.
Jeg har eksempelvis et Statoil-kort, men jeg tanker som regel ved
Uno-X, OK eller Jet. (en sjælden gang er Shell også nede i et
fornuftigt prisleje).
Kortet bruger jeg når jeg køber vaskekort hos Statoil.
Først 25% i rabat på vaskekortet og dernæst 15% bonus/rabat på de 75%
af vaskekortets pris.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-01-06 11:17

"Thomas J." skriver:

> Nå nej, det er klart. De sælger jo selvfølgelig lortet for kundernes
> skyld.

Nej, det er deers hovedforretning

> Hvis det var ren underskudsforretning, så gjorde de det jo nok ikke.

Det lader det jo til at de gør.

> Så er der røster fremme om at de tjener mere på salg af dagligvarer
> end på benzin og olie, men hvorfor så ikke bare holde op med at sælge
> brændstof, når det ikke kan betale sig ?

Det har de også gjort flere steder. Det sjove er bare at når du nu
tanker 50 liter benzin, og snupper ½ liter cola og en pose chips, kan
det bedre betale sig for dem at sælge benzinen. Var de kiosk alene ville
du næppe handle der.

> Eller også har de bare brugt "priskrigen" som undskyldning.

Næppe. Tjente de penge beholdte de nok stationen ?

> Eller har de erstattet dem med F24'ere i stedet ?

Nej _lukket_

> Og desuden har priskrigen jo ikke rykket meget ved markedsandelene, da
> mange kunder tanker hvor det er billigst.

Jo, det har netop rykket flere over fra tankstationerne til automaterne.

> Først 25% i rabat på vaskekortet og dernæst 15% bonus/rabat på de 75%
> af vaskekortets pris.

Hvilket stadigt er dyere end hos Metax

Fra : Thomas J.

Dato : 27-01-06 14:46

Den Fri, 27 Jan 2006 11:17:06 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>tanker 50 liter benzin, og snupper ½ liter cola og en pose chips, kan
>det bedre betale sig for dem at sælge benzinen. Var de kiosk alene ville

Hmmm.....i de snart 10 år, jeg har boet i Slagelse, har jeg handlet
hos Shell på Smedegade mindst 200 gange (ingen overdrivelse), men jeg
har kun tanket brændstof én gang.
Så jo, i mit tilfælde ville jeg faktisk også handle der hvis der ikke
var salg af brændstof.

>Nej _lukket_

>Jo, det har netop rykket flere over fra tankstationerne til automaterne.

Jo, men det var derfor at jeg tænkte at de måske så havde lukket
kiosken og erstattet den med en F24-automat som i eks. Skælskør
(eneste eks. jeg kender til), men det havde de så ikke hos Jer.

>Hvilket stadigt er dyere end hos Metax

Vi har en Metax i Slagelse, men de har ingen vaskeautomat, så derfor
Statoil (og Uno-X hvis bilen bare lige skal "tvættes").

Lige som Hydro-Taxco har det der med "Tank dig til en ren bil" (altså
man får point for liter benzin, der så kan omsættes til en
bilvask)....Bare det var omvendt...."Vask dig til en fuld tank."
Eller "Topløse kvinder ml. 18 og 30 år kan vaske bilen
gratis"....Damn, der ville ske mange trafikulykker omkring
vaskeautomaten.

Nå, jeg er vist ved at bevæge mig lidt langt væk fra Topic....

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 18:48

> [...]
> Jeg har lovet ham en undskyldning, hvis han kan dokumentere han har ret,
> det har han endnu ikke gjort, den undskyldning giver jeg naturligvis

Ja det er klart - man er skyldig til det modsatte er bevist?

> Hvis du ikke har fattet hvad jeg har ondt i røven over, så kommer det lige
> en sidste gang, MAN KAN IKKE KØBE RAPSOLIE MED AFGIFT TIL 5,50 KR MED MOMS
> OG AFGIFT, SOM TOMMY SIGER.

Ikke desto mindre er det netop hvad jeg gør...

> Hvad blander du dig for øvrigt for, hvis du ikke kan bidrage med noget
> konstruktivt i debatten om hvad prisen på rapsolie er?

Og hvor er det lige henne *du* bidrager med noget *konstruktivt*?
Tommy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-01-06 11:20

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Thomas J." skriver:

> Nej, det er deers hovedforretning

Omsætningsmæssigt, men overskudsmæssigt er det ikke sikkert.

> [...]
> tanker 50 liter benzin, og snupper ½ liter cola og en pose chips, kan
> det bedre betale sig for dem at sælge benzinen. Var de kiosk alene ville

De tjener nu sikkert næsten det sammen eller måske mere på den ½
liter cola og chipsene end på de 50 liter benzin.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-06 12:30

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> sprøjtes. Bagefter skal der høstes og rapsfrøene skal køres til
> forarbejdning. Og skal olien køres ud til forbrugeren. CO2 neutral???

Er det CO2 neutralt at hente olie op fra nordsøen ?
Bygge boreplatforme ?

> Det med at rapsen kan dyrkes på brakmarker? Nej, for så er brakmarken ikke
> en brakmark!

Både og, hektarstøtten er den samme om man ligger jorden brak eller
dyrker på den. Måske bliver reglerne sådan at marker med
energiafgrøder sidestilles med brakmarker når man beregner hvor meget
jord man skal tage ud af produktionen.

> En anden ting. Om så hele Danmarks areal blev dyrket med raps, så vil vi
> ikke kunne dække vores behov for "dieselolie."

Det er nu vist tæt nok på.
Men hvis nu vi ser rent egoistisk på det:
Jeg bor på landet, vi har et lille landbrug med 4 Ha. Hvis nu jeg fik
forpagteren til at så raps i stedet for vårbyg, så kan jeg få
rapsolie nok til min dieselbil til alle de km jeg kører om året, og
papskager nok til at fyre i huset med. Halmen kan måske endda sælge,
i hvert fald kan jeg komme af med den.
OK, så skal jeg ud og købe de 400-500 baller halm som jeg bruger til
hestene men det overlever jeg nok.

--

Christian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 25-01-06 09:18

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> wrote in

> Nå men bilen er en '97 VW Polo Classic 1,9 SDi. Nu har den kørt ca.
> 20k km efter konverteringen og den kører 0,11 km længere pr liter. Men

Når nu du har læst udgydelserne i de øvrige svar, vil jeg gerne stille dig
et teknisk spørgsmål:

Kører du med et 1- eller 2-tanks system?
Og hvordan er det gået med koldstarterne i frostperioden vi lige har/har
haft?

mvh/lars

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 09:49

"Lars Knudsen" <bofh@tiwli.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kører du med et 1- eller 2-tanks system?
> Og hvordan er det gået med koldstarterne i frostperioden vi lige har/har

Jeg kører med 1-tank system og har fået monteret Elsbett. Herudover er der
installeret Eberspächer (gad vide hvordan det staves) fyr. Det kører på
almindelig diesel (og for Niels og John's skyld kan jeg da lige bævne at det
er købt på Q8, men jeg har desværre ikke bonnen mere . Der er til
formålet lagt en tank ned indeni reservehjulet. Jeg mener den er på 5 L og
jeg plejer bare at fylde den efter når jeg alligevel fylder raps på.
Der er ingen problemer, når fyret bare har fået lov at arbejde lidt. Men
hvis det har kørt under 5 min, så er den godt nok lidt træg til at starte.
Ellers går det bare derudaf, ingen problemer overhovedet.
Alternativt kan man jo køre på en blanding af raps og diesel (fx 80/20) når
det er frost, så behøver man ikke fyret. Men det er nu rart.
www.elsbett.com kan du se om din bil er til ét eller to-tank systemet.
Mvh Tommy

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-01-06 10:07

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse news:43d73ab6$0$1828$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Alternativt kan man jo køre på en blanding af raps og diesel (fx 80/20) når det er frost, så behøver man ikke fyret. Men det er nu

Hvad har konverteringen kostet og har du selv ombygget?

/Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 19:02

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har konverteringen kostet og har du selv ombygget?

Nej, jeg har ikke selv ombygget. Mine hænder vender helt forkert (men de
passer liiige på et tastatur) til at gøre den slags.
Jeg brugte et autoriseret VW værksted som har specialiseret sig i raps
konvertering. (VW Dronninglund).

Jeg betalte ca. 700 Euro + moms for kittet og vistnok omkring 7500,- for
monteringen (det tager 2 arbejdsdage) og ca. 7500,- for fyr inkl
installation.
Det ligger lidt langt væk nu, men jeg betalte vistnok ialt ca. 21500,- for
det hele. Så der skal køres mange km før det betaler sig.
Så det er en god ide at tjekke hvor man kan få olien og hvad den koster
inden man går i gang. Så kan man beregne hvor længe der går inden skidtet
har tjent sig hjem igen...

Mvh Tommy

Fra : Mads & Milles Far

Dato : 25-01-06 17:51

Hej Lars Knudsen & Jakob Jeppesen!

Dejligt at der endeligt var nogle der gik efter bolden, og ikke manden.

Og til Tommy!

Tak for at du vil dele ud af dine raps erfaringer, det er da virkelig et
emne med perspektiv i.
Især for et landbrugsland som DK. : )

Og til jer andre!

Nu MÅ det være gået op for de fleste af os læsere, der til trods for en
masse unødig diskussion, stadig hænger på.. AT... der skal svares
mineralolie-afgift af planteolie brugt som motorbrændstof.
(til trods for at planteolie jo ikke er mineralolie. tsk. tsk.) Og... jeg
kan da lige for en god orden's skyld tilføje, at rapsolie ikke længere er
pålagt co2 afgift.

MEN...uanset hvem af jer der har ret, så kommer i det vist ikke meget
nærmere.
Lad nu folk danne deres egen mening.

I stedet for at beskylde ham for skattesvig, bør i hylde ham for at være en
af de (danske) pioneere på området.
Det er i sig selv nok til at gøre sig fortjent til MIN respekt.

Mvh. Michael

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 18:52

"Mads & Milles Far" <our@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og til Tommy!
>
> Tak for at du vil dele ud af dine raps erfaringer, det er da virkelig et

Hej - og tak.

Det er jo ihvertfald et område man burde kunne udvikle, med de co2
nedbringelser danmark har forpligtet sig til at gennemføre. Jeg mener at vi
burde bruge nogen af de penge vi bruger på at købe andre landes co2 kvoter
til at støtte alternative (som fx. raps) energiformer der er co2
neutrale/venlige.

Mvh Tommy