BMW 645 Ci
Fra : DJ Bobo

Dato : 21-01-06 23:45

Jeg har fået Discovery Channel, hvor man viser nogle vanvittig
gode udsendelser. P.t. kører en serie om ovenstående bil, hvor
man følger bilen fra tegnebord til produktion.

Udsendelsesrækken er nu nået til at berette om produktionsfasen,
hvor man fortaller, at lakeringen tager 18 timer pr bil !!!

Iøvrigt består hele bilen af over 20.000 reservedele...

Fra : Juul

Dato : 22-01-06 00:38

> [...]
> hvor man fortaller, at lakeringen tager 18 timer pr bil !!!
>
> Iøvrigt består hele bilen af over 20.000 reservedele...

Den har været vist et par gange. Meget interessant og realistisk.

Men de fokuserer meget på processen og designet og en hel del mindre på den
tekniske udvikling som jeg synes ville være endnu mere interessant. Men det
er nok for hemmeligt!

VH Juul

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-06 03:45

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Men de fokuserer meget på processen og designet

Det er jo det, en potentiel køber kan se, for holde sig til og fatte.

og en hel del mindre på den
> tekniske udvikling som jeg synes ville være endnu mere interessant. Men
> det
> er nok for hemmeligt!

Næh, folk med de interesser, evner, begrebsverden er normalt ikke
potentielle købere til highend biler ;). Men kedeligt er det nu, når man
befinder sig i det scope ;).

Fra : DJ Bobo

Dato : 22-01-06 09:31

> Det er jo det, en potentiel køber kan se, for holde sig til og fatte.

Også interessant at se udviklingen i dét, IMO...

> og en hel del mindre på den
>>
> Næh, folk med de interesser, evner, begrebsverden er normalt ikke
> potentielle købere til highend biler ;). Men kedeligt er det nu, når man
> befinder sig i det scope ;).

Dém jég har talt med, synes ellers, at der dels er en del om den tekniske
udvikling og dels, at der vises meget af "det hemmelige..."

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-06 09:48

"DJ Bobo" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Dém jég har talt med, synes ellers, at der dels er en del om den tekniske
> udvikling og dels, at der vises meget af "det hemmelige..."
Det er det jeg mener, vi har forskellig indgangsvinkel, niveau. Jeg syntes
det er ret uinteressant at de bruger laaaang tid på fx. indtrækkets farve,
når jeg hellere vil fx. i maskinhallen eller vide noget om det innovative
elektronik om bord, dvs ikke bare enelleranden fancy mobilholder ;)..

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 02:32

DJ Bobo wrote:
> Udsendelsesrækken er nu nået til at berette om produktionsfasen,
> hvor man fortaller, at lakeringen tager 18 timer pr bil !!!

18 timer??? Mon ikke der (som sædvanligt) er gået noget galt med
oversættelsen og tekstningen af programmet. Det lyder da fuldstændig vildt
med 18 timer. Er det en speciel nano-lak eller lakeres den ét sted og samles
et andet sted?
Normalt tager det vel under 20 timer at producere en hel bil fra scratch. Og
så 18 timer kun for lakeringen?
Hvis det er sandt, så er det ikke underligt at den er så dyr.
Men en fed bil!

/Peter

Fra : DJ Bobo

Dato : 22-01-06 09:06

"Peter Sørensen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> oversættelsen og tekstningen af programmet. Det lyder da fuldstændig vildt
> med 18 timer. Er det en speciel nano-lak eller lakeres den ét sted og

Det er hele processen, der starter med primer af overfladen. Bilen dybes
en række gange i primeren samtidigt med at den vendes og drejes. Selve
lakeringen er på vanlig vis.

> Normalt tager det vel under 20 timer at producere en hel bil fra scratch.

Det tager 12 timer at monterer de 20.000 stumper i bilen.

> Hvis det er sandt, så er det ikke underligt at den er så dyr.
> Men en fed bil!

Ja, den er ikke så ringe endda :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 11:30

"Peter Sørensen" <-> skrev i en meddelelse

> 18 timer??? Mon ikke der (som sædvanligt) er gået noget galt med
> oversættelsen og tekstningen af programmet. Det lyder da fuldstændig vildt
> med 18 timer.

Der er vel bare ventetid det meste. Det kræver så at man har større haller
til til at gemme bilerne i mens de f.eks tørrer mellem processerne.

--
Tom