Er der nogen her der husker "varmedunken" ~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-01-06 22:09

Hej gruppe,

Forleden da jeg tænkte lidt tilbage i en nostalgisk stund, kom jeg til at
huske på at der vidstnok engang var en dansk opfindelse på en varmedunk til
bilen - det var før det blev moderne med oliefyr i hver en potte.
Det gik ud på at man havde en højisoleret tank (vidstnok en 20 l) som var
sluttet til kølesystemet med et sindrigt system af ventiler, slanger og små
pumper. Når man så havde en gennemvarm motor, så blev varmedunken koblet
til, således at vandet i den blev varmet op. Når man så stoppede bilen, blev
tanken koblet fra, og på grund af den gode isolering, kunne den holde en
relativ høj temperatur i vidstnok op til et døgns tid eller 2.
Når man så atter skulle ud at køre, blev varmetanken atter koblet til, og en
20 - 30 sekunders tid inden man startede motoren, så blev det varme vand
cirkuleret ud i motoren/køleren med en lille pumpe, og man endte op med en
lun/lunken motor.
Om det virkede i praksis skal jeg ikke kunne sige, for det var nok et par år
inden jeg fik kørekort..
- Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
produktet, og måske endda har prøvet det ?

Andreas M. Hansen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-01-06 22:15

> [...]
> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Desværre - jeg er ikke *host* gammel nok...til at huske hvad fabrikanten
hed. Men jeg er gammel nok til at huske produktet
Men ikke om jeg kan sætte et navn på det - eller bare huske at jeg
nogensinde har hørt at det rent faktisk ku købes !
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Basil

Dato : 20-01-06 22:29

Andreas M. Hansen skrev d. 20-01-2006 i meddelelse
> [...]

> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Netop det system husker jeg ikke, men jeg kan huske at SAAB lavede
nogen forsøg med noget i samme stil omkring midten af 80'erne.
Min storebrors bilblade blev tæsket grundigt igennem, den gang.
Kai

Fra : Thomas J.

Dato : 20-01-06 23:12

Den Fri, 20 Jan 2006 22:28:57 +0100 sendte "Basil"
<KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> følgende røgsignaler:

Det er nævnt i en debat på:
http://debat.ing.dk/topic/?tid=39518

Det er et godt stykke nede på siden.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Basil

Dato : 21-01-06 00:10

Thomas J. skrev d. 20-01-2006 i meddelelse

Kanont husket af mig lol
Kai

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-01-06 00:04

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> at huske på at der vidstnok engang var en dansk opfindelse på en
> varmedunk til bilen - det var før det blev moderne med oliefyr i hver en

Sjovt nok havde jeg det system i tankerne forleden. Mener at VW var
kraftigt inde i sagen. Så vidt jeg husker var hele fidusen at udnytte et
stof der smeltede ved ca.80 grader. Og derved opsamlede en hulen masse
smeltevarme. Stoffet var vist noget barium-et-eller-andet. Håber det
måske kan hjælpe dig videre i din søgen.

--
MVH
Ib

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-01-06 00:12

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> et stof der smeltede ved ca.80 grader. Og derved opsamlede en hulen
> masse smeltevarme. Stoffet var vist noget barium-et-eller-andet.

Kunne fiksersalt til fotobrug ikke anvendes? eller er det ved 65°C ?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-01-06 00:14

Uffe Ravn skrev:

> Kunne fiksersalt til fotobrug ikke anvendes? eller er det ved 65°C ?

Ved det ikke. Hvad mon fiksersalt består af?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : TDN

Dato : 21-01-06 08:19

> [...]
> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Jeg mener bestemt BMW (eller er det SAAB) allerede har indført det i
serieproduktion, hvor det varme kølevand lagres i en beholder, hvorefter man
kan lukke det ud ved start. Jeg mener jeg har læst om i FDM's Motor men kan
selvfølgelig ikke finde nu. Det kunne tilvælges som ekstraudstyr til bilen.

Mvh
Thomas

Fra : KubikH

Dato : 21-01-06 10:14

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Der blev på et tidspunkt eksperimenteret med bl. a. Glaubersalt (tror jeg
det hedder)
Ellers er den eneste varmedunk jeg har set en isoleret mælkejunge i en
kassebil, fyldt med vand.
En spiral i kobber, tilsluttet kølesystemet, og så var der badevand, når man
havde været ude og vindsurfe

Mvh
Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 21-01-06 19:48

> [...]

> man kan lukke det ud ved start. Jeg mener jeg har læst om i FDM's Motor
> men kan selvfølgelig ikke finde nu. Det kunne tilvælges som ekstraudstyr

Det var Saab. Men det blev aldrig sat i serieproduktion.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-01-06 16:48

Andreas M. Hansen skrev:

> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Læste om det ca. år -85 i MOTOR, mener jeg - det fik en positiv omtale.
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-01-06 18:22

Foreløbigt tak for mange gode indlæg - de beviser da i hvert fald at min
hukommelse ikke er helt dårlig endny

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 19:38

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev
> Foreløbigt tak for mange gode indlæg - de beviser da i hvert fald at min
> hukommelse ikke er helt dårlig endny

Du husker i hvert fald bedre end du staver
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TA

Dato : 31-01-06 01:40

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Har pønset på noget lidt tilsvarende til at nedbringe slidtagen ifm
koldstarter, og har endnu ikke set det nævnt andre steder (men det er der
måske en god grund til ... )

Som bekendt skyldes sliddet ved koldstart den kolde motorolie. Det ville
derfor være gavnligt om motoren kunne startes på varm/opvarmet olie.
Løsningen kunne derfor være at opbevare olien indendørs i varmen efter endt
kørsel.

Det kræver blot en aftagelig olie-beholder, som kobles til bilen via et par
hydrauliske lynkoblinger, samt en pumpe, der løbende pumper olien fra
bundkaret til den aftagelige olie-beholder. Olie-beholderen fungerer derfor
reelt som en tørsump.

Fordelene ville være:
1) at olien allerede er varm når bilen startes,
2) at olie-beholderen let kunne forsynes med en elektrisk dypkoger,
hvormed olien yderligere kunne opvarmes til fx 90 gr C inden den
monteres i bilen,
3) at olie-beholderen let kunne indeholde bilens oliefilter og evt
udbygges med et fin-filter,
4) at det ville være særdeles let at skifte olie og oliefilter idet
værkstedsbesøg ikke er påkrævet, og
5) at det delvis fungerer som tyverisikring, da det næppe ville være
interessant at stjæle en bil uden oliesump ...

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 07:03

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> Løsningen kunne derfor være at opbevare olien indendørs i varmen efter
> endt
> kørsel.

Det vil være nemmere, billigere, at bruge en tynd, fuldsyntetisk olie, som
måske skiftes oftere end foreskrevet. Så skal temp. under -20-25° før det
gør forskel.

Fra : TA

Dato : 01-02-06 02:31

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> Det vil være nemmere, billigere, at bruge en tynd, fuldsyntetisk olie, som
> måske skiftes oftere end foreskrevet. Så skal temp. under -20-25° før det
> gør forskel.

Jo, en moderne letflydende, fuldsyntetisk olie kommer ganske vist hurtigere
rundt i oliesystemet end en traditionel olie, men det ændrer ikke ved, at
olien ikke smører optimalt når den er kold. Olien skal over en hvis
temperatur før de smørende additiver aktiveres. Med en kold olie skal
motoren igennem en længere opvarmningsfase. Dette kunne undgås/mindskes ved
at starte på forvarmet olie.

Men du har sikkert ret i, at det eksisterende bil-design giver den bedste
total-økonomi.

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 08:04

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

men det ændrer ikke ved, at
> olien ikke smører optimalt når den er kold. Olien skal over en hvis
> temperatur før de smørende additiver aktiveres.

For fuldsynt. olie er det >-20-25°C. , bla. derfor skal man altid bruge
fuldsynt. olie - uanset mærke.

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 08:05

> [...]

> 5) at det delvis fungerer som tyverisikring, da det næppe ville være
> interessant at stjæle en bil uden oliesump ...

Eller osse bliver den stjålet, men holder rundt om hjørnet med afbrændt
motor

Leif

Fra : TA

Dato : 01-02-06 02:32

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> Eller osse bliver den stjålet, men holder rundt om hjørnet med afbrændt
> motor

Det er sandt, men man kunne jo håbe, at tyveriet ville blive opgivet når
olielampen lyste permanent. Alternativt kunne bilens tænding betinges af, at
olie-beholderen var korrekt monteret (det ville under alle omstændigheder
være en god ide).

--
TA

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-02-06 02:48

TA wrote:

> Det er sandt, men man kunne jo håbe, at tyveriet ville blive opgivet
> når olielampen lyste permanent.

Næppe, min onkels bil (taunus?) blev stjålet mens den stod uden vand og
olie, det tog tyvene sig dog ikke af.

De kørte blot så længe det varede.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Armand

Dato : 31-01-06 22:20

TA skrev:

> Fordelene ville være:
> 1) at olien allerede er varm når bilen startes,

- - - Men alligevel lynhurtigt køles ned af den kulde der er lagret i
ca. 100kg dybfrossen motor-metal :-|

> 2) at olie-beholderen let kunne forsynes med en elektrisk dypkoger,
> hvormed olien yderligere kunne opvarmes til fx 90 gr C inden den
> monteres i bilen,

Det forlyder flere steder her på gruppen at dyppekogere til kølevandet
har svært ved at varme kølevand og motor op til det ideelle punkt á lige
under de 80° hvor termostaten åbner, så j.v.f. min ovenstående påstand,
vil selv 4 liter kogende olie ikke tage længe om at blive kølet ned af
en dybfrossen motor :-/
Prøv at tage fire liter varmt vand fra vandhanen og hæld det forsigtigt
ud på taget af en morgenfrossen bil: Når noget vand over hovedet at løbe
på jorden? Jeg tror at det udhældt indenfor et minuts tid vil fryse til
is i et jævnt lag på bilens tag og ruder

> 3) at olie-beholderen let kunne indeholde bilens oliefilter og evt
> udbygges med et fin-filter,

Til hvilken nytte?

--
Armand.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 31-01-06 22:33

Armand wrote:

> [...]
> hovedet at løbe på jorden? Jeg tror at det udhældt indenfor et minuts
> tid vil fryse til is i et jævnt lag på bilens tag og ruder

Prøv det selv, det er ganske udemærket til at afise ruderne, og ja en hel
del vil nå jorden.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Armand

Dato : 01-02-06 15:54

Uffe Ravn skrev:
> [...]

Har indimellem brugt en vandkandefuld (á 10L?) fra fyrrummet til
forruden, men den pøser man jo også på for at tø selve ruden op.
Hvis man hælder en mondre mængde svarende til motorens olievolumen ud
over taget langsomt nok er jeg ikke i tvivl om at det vil kunne lykkes
at holde al vandet på bilen (á is).
I motoren slipper hverken foropvarmet olie eller kølevand væk (á hen
over taget og ned på asfalten), men bilver hængende til en fælles
temperatur er opnået, og (kun) 4-5 liter á max 100° løfter ikke 100 + kg
metals dybfrossenhed særligt - Uanset om forsøget med vand på dit biltag
mislykkes :-|

--
Armand.
(lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
uden at man tuner dem kunstigt større)
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-02-06 10:36

Armand wrote:

> [...]
> temperatur er opnået, og (kun) 4-5 liter á max 100° løfter ikke 100 +
> kg metals dybfrossenhed særligt - Uanset om forsøget med vand på dit

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-06 22:46

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> under de 80° hvor termostaten åbner, så j.v.f. min ovenstående påstand,
> vil selv 4 liter kogende olie ikke tage længe om at blive kølet ned af

Der er selvfølgelig varmetab til omgivelserne, ligesom metal er tungere at
varme op end vand, men for selve vandets vedkommende kan du regne på det ud
fra, at der skal 1 kalorie til at varme 1 gram vand 1 grad, og en kalorie er
4,2 J. Watt er J/sekund.

Mon ikke opvarmningsfasen ved den metode bør indbefatte noget tomgangskørsel
med kogeren tilsluttet?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TA

Dato : 02-02-06 01:23

> - - - Men alligevel lynhurtigt køles ned af den kulde der er lagret i
> ca. 100kg dybfrossen motor-metal :-|

Måske. Det er jo ikke meningen at olien skal varme motor-blokken op som
sådan. Olien cirkulerer forholdsvis hurtigt i mindre kanaler, hvor den ledes
til hot-spots, lejer, cylindervægge og knaster mm for derefter at dryppe
tilbage i bundkaret, hvorfra den pumpes til olie-beholderen. Spørgsmålet er
hvor meget varme olien tilføres og mister på turen rundt i motoren?

> [...]
> under de 80° hvor termostaten åbner, så j.v.f. min ovenstående påstand,
> vil selv 4 liter kogende olie ikke tage længe om at blive kølet ned af

Og det skyldes formentlig, at motoren afkøles mere og mere efterhånden som
dens temperatur stiger. Løsningen er en større dyppekoger eller bedre
isolation af motoren. Typisk er dyppekogeren vel på 0,5 - 1,5 kW?

Motorens egen forbrændingsvarme er dog en mere effektiv måde at opvarme
motoren på, men en kold motor, der køres forsigtigt, udvikler ikke så meget
varme. Med forvarmet olie kunne motoren køres mindre forsigtigt og dermed
hurtigere blive gennemvarm. En bil der cruiser med 80 km/t varmer vel med ca
5 kW.

Hensigten med den forvarmede olie var ikke, at varme motor-blokken op som
sådan, men at give mindre slidtage ifm koldstart samt mulighed for hurtigere
opvarmning af motoren.

> Til hvilken nytte?

Med filtre integreret i olie-beholderen ville det være meget nemt at skifte
olie og filter.

--
TA

Fra : TG4600

Dato : 02-02-06 07:48

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> - Er der nogen af de mere *host* aldersstegne skribenter som kan huske
> produktet, og måske endda har prøvet det ?

Jeg har godt nok ikke selv prøvet systemet, men havde en bekendt, som
havde et tilsvarende system installeret i en gl. Land Rover. I følge
rygterne, var det ganske effektivt og kunne holde en fornuftig
temperatur i op til 3 døgn ed -25 gr.

Så vidt jeg husker, var systemet designet til Land Roveren, og
indkøbt i England, Måske kan det hjælpe dig lidt videre i jagten?

/TG

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 02-02-06 12:34

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> fra, at der skal 1 kalorie til at varme 1 gram vand 1 grad, og en kalorie er

Der er ikke ret meget der er svære at varme end vand, der skal kun
cirka 0.1 kalorie til at varme 1 gram jern 1 grad og cirka 0.2 kalorie
til at varme 1 gram aluminium 1 grad

-Lasse