Aggressiv
Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 09:40

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3500998/

Men det er selvfølgelig bare noget han har fundet på

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-06 09:58

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev :

>Men det er selvfølgelig bare noget han har fundet på

Gad vide hvornår der kommer noget egentligt interessant fra "kaninen"
....ligesom noget nyt , istedet for den køren i samme rille.

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 11:41

Leonard skrev:
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3500998/
>
> Men det er selvfølgelig bare noget han har fundet på

Nej da, han har bare set tegne film som barn.

Og den med far/søn har da vist været i dfbil før? Jeg har da allerfald
hørt den tidligere.

(Mon Duracell læser med her? )

--
MVH
Finn

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-01-06 13:59

Leonard wrote:
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3500998/
>
> Men det er selvfølgelig bare noget han har fundet på

Jyllands Posten - Danmarks ældste vandrehistorier :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : BJ

Dato : 18-01-06 14:09

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jyllands Posten - Danmarks ældste vandrehistorier :)

Uanset hvad, folk optræder således i trafikken, hvad det så end skyldes af
mangler.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 16:03

BJ skrev:
> Uanset hvad, folk optræder således i trafikken, hvad det så end skyldes af
> mangler.;)

Problemet her er at hvis det er en mangel at opføre sig sådan er helle
menneskeheden een stor mangel.

Det er ganske almindeligt menneskeligt at opføre sig sådan.

--
MVH
Finn

Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 16:29

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er ganske almindeligt menneskeligt at opføre sig sådan.

Er det?

Hvorfor er det at danskere opfører sig aggressivt når de sidder i en
bil, men for det meste godt kan finde ud af at stå i kø i
supermarkedet eller på posthuset?

Hvori ligger det menneskelige at når mennekset er inde i en jernkasse
med motor, så er der i hvert fald ingen der skal komme udenom?

Der er stor forskel på kulturen i de forskellige lande og den opførsel
vi har herhjemme i trafikken er meget dansk - selvom vi også her har
importeret forskellige ting fra udlandet.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Thomas J.

Dato : 18-01-06 17:02

Den Wed, 18 Jan 2006 16:28:49 +0100 sendte Leonard <usenet@leonard.dk>
følgende røgsignaler:

>Der er stor forskel på kulturen i de forskellige lande og den opførsel
>vi har herhjemme i trafikken er meget dansk - selvom vi også her har
>importeret forskellige ting fra udlandet.

Det er måske fordi at folk tænker: "Nu har jeg (med tryk på "jeg")
betalt en helvedes masse penge for min bil, så jeg vil fand'me også
køre som jeg har lyst..."

Ikke at det skulle være en gangbar undskyldning, men når man ser på
hvor dyrt det er at være bilist i Danmark (og her tænker jeg ikke kun
på anskaffelsen), så er det vel naturligt at man ønsker at komme
fremad.

Hvorfor tage med DSB, når man kan spilde tiden på Køge Bugt-motorvejen
?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-01-06 19:17

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

> Det er måske fordi at folk tænker: "Nu har jeg (med tryk på "jeg")
> betalt en helvedes masse penge for min bil, så jeg vil fand'me også
> køre som jeg har lyst..."

Den er for "købt"- en dårlig udskylning for det evigt tilbagevendende tema
"registreringsafgift". Det bunder helt basalt i mindreværdskompleks og
jantelov, "duskalikketroduernoget", om så afgiften var 0 ville intet ændres
;).

Fra : Thomas J.

Dato : 18-01-06 19:47

Den Wed, 18 Jan 2006 19:16:37 +0100 sendte "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>jantelov, "duskalikketroduernoget", om så afgiften var 0 ville intet ændres

Jeg synes at vi skal lade det komme an på en prøve....*he he he*

Og alle forsøg tager jo tid, så mon ikke at en 50 års prøveperiode vil
være passende ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-01-06 20:12

skrev i en meddelelse

> Jeg synes at vi skal lade det komme an på en prøve....*he he he*

Det kan vi godt, i stedet kommer du til at betale 50,- pr km., pr minut du
parkere, pr l. fuel etc. etc., læs afgiften får bare et andet navn ;). .

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 17:53

Leonard skrev:
> Er det?

Det er, heldigvis, et fåtal der lader det komme til udtryk ved
forskellige underlige manøvre.

Nu ved jeg ikke hvor meget du er ude at køre med andre mennesker, men
underlige, agressive, kommentarer om sine med bilister er da vist mere
normalen end undtagelsen.

> Hvorfor er det at danskere opfører sig aggressivt når de sidder i en
> bil, men for det meste godt kan finde ud af at stå i kø i
> supermarkedet eller på posthuset?

Bed mig ikke forklare psykoligien idet, men andre steder er det da også
kun lige til øllet at køkultur findes.

Men en teori kunne være at i bilen er det bilen og ikke personen man
først får øje på, og der er man inde bag sin egen lille skal, hvor andre
ikke umiddelbart kan kommentere ens opførsel.

> Hvori ligger det menneskelige at når mennekset er inde i en jernkasse
> med motor, så er der i hvert fald ingen der skal komme udenom?

Det må være egoismen. Det kan ikke være det at vi betaler bilen tre
gange, for det findes i lige så stor udstrækning i lande hvor de ikke
gør det.

> Der er stor forskel på kulturen i de forskellige lande og den opførsel
> vi har herhjemme i trafikken er meget dansk - selvom vi også her har
> importeret forskellige ting fra udlandet.

Der er nu ikke så stor forskel alligevel. I de fleste lande er man sig
selv nærmest. Og i særdeleshed når man får et rat i hænderne.

--
MVH
Finn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-01-06 16:41

Finn Guldmann skrev:

> Problemet her er at hvis det er en mangel at opføre sig sådan er helle
> menneskeheden een stor mangel.
>
> Det er ganske almindeligt menneskeligt at opføre sig sådan.

Det _er_ specielt slemt i DK. Da jeg i 1997 kom tilbage efter 5 år i
England fik jeg noget af et kulturchock - også på det punkt. Og det
til trods for at trafikken var noget tættere derovre.

Måske havde det en effekt at de har haft punkter på kørekortet i
årevis? (I øvrigt blev bilforsikringen dyrere hvis man havde klip i
kortet - man havde jo leveret bevis for at man var ekstra risikabel).

I Portugal oplever jeg en større skødesløshed, men ikke samme
aggression (aldeles subjektivt). De har dog et meget anstrengt forhold
til at holde afstand.

/Martin