54 knuste pærer
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 09:14

Hej

Hvordan kan det være at man, på en dag hvor størstedelen af den danske
bilpark skal skrapes fri for sne og is, at man kan tælle 54 billister på
vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke lyser. 3 af
dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Stef

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 09:54

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke lyser. 3 af
> dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Sjusk, dovenskab eller nærrighed.

Hvis politiet besluttede sig for at lave en lygtekampagne kunne det
være folk kunne lære det.
--

Christian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-01-06 09:57

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Sjusk, dovenskab eller nærrighed.

sjusk og dovenskab er vist mest nærliggende

(nærighed kræver at man opdager der er noget galt)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 11:05

Christian B. Andresen skrev:
> Sjusk, dovenskab eller nærrighed.
> Hvis politiet besluttede sig for at lave en lygtekampagne kunne det
> være folk kunne lære det.

Det skal de gøre 1-2 gange om måneden hvis det skal have en synlig virkning.

--
MVH
Finn

Fra : Nygaard

Dato : 18-01-06 11:37

Hvis politiet besluttede sig for at lave en lygtekampagne kunne det
være folk kunne lære det.
--
Det skulle jo være en smal sag at tilpasse ATC bilerne, så de også blitser
biler med defekte eller forkert anvendte lygter...

/Nygaard

Fra : Leif Neland

Dato : 18-01-06 10:06

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> på vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke
> lyser. 3 af dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Måske har det også noget at gøre med at nogen har problemer med at afsætte
tid til at undvære bilen i den tid det for at mekanikeren kan tage motoren
ud for at skifte forlygtepærer i visse bilmodeller

Det burde være indbefattet i typegodkendelsen at det skal være muligt at
skifte pærer for almindelige dødelige i en rimelig tid.

Eller nedslag i registreringsafgiften, lige som andet sikkerhedsudstyr.

Leif

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 10:48

> [...]
>
> Det burde være indbefattet i typegodkendelsen at det skal være muligt at
> skifte pærer for almindelige dødelige i en rimelig tid.

Ja hvis det er så besværligt kan jeg godt se det, men adskillige af
modellerne burde det ikke være et problem i. Men det undre mig også man kan
se en nye biler med manglende lys. Det må sgu være nogle dårlige pærer de
bruger på fabrikkerne. Vores Space Star har nu kørt 155kkm med de samme
baglygter og der gik 70kkm inden den første sprang foran!

Stef

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-01-06 12:12

Stefan Jacobsen skrev:

> Det må sgu være nogle
> dårlige pærer de bruger på fabrikkerne. Vores Space Star har nu kørt
> 155kkm med de samme baglygter og der gik 70kkm inden den første
> sprang foran!

Nogle mærker kører med overspænding til
lygterne. Det er mit indtryk at f.eks. peugeot-ejeres
største driftsudgift, næst efter benzinen, er pærer.

Peter Schrøder

Fra : Møller

Dato : 18-01-06 15:59

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Nogle mærker kører med overspænding til
> lygterne. Det er mit indtryk at f.eks. peugeot-ejeres
> største driftsudgift, næst efter benzinen, er pærer.

Indtryk: hvorfra?

Det er ikke min erfaring, jeg har kørt i 5 år med Philips Visioplus i 306
uden problemer.
Jeg har brugt lidt mere til benzin, men hvis jeg tager efter hvad jer ser på
vejen og dit udsagn holder vand, så er Peugeoejere et meget
samvittighedsfuldt folkefærd: Peugeoer med defekt lys på vejene er mindre
end deres procentvise andel af bilparken.

Og hvis du mener alle PSA-modeller, så må jeg melde hus forbi, jeg havde
tidligere problemer med de gamle pærer, før man fik halogenlamper, de blev
mørke før de brændte glødetråden over; så de blev udskiftet.

Og så lige hvem har ryddet op efter de knuste pærer, for det er ikke rart
med alle de glasskår på vejene,

Møller

Fra : Thomas J.

Dato : 18-01-06 16:52

Den Wed, 18 Jan 2006 15:58:35 +0100 sendte "Møller"
<eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>samvittighedsfuldt folkefærd: Peugeoer med defekt lys på vejene er mindre
>end deres procentvise andel af bilparken.

Rigtigt, Peugeot er kendt for at have fuldt blus på bilerne ligesom
Citrobang....

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 18-01-06 19:16

Thomas J. fik sine fingre den 18 jan 2006 til at fremtrylle følgende
i dk.fritid.bil:

> Rigtigt, Peugeot er kendt for at have fuldt blus på bilerne
> ligesom Citrobang....

Og Fnat. Har skiftet forlygtepærer 10 gange på 2 år, og tro mig det
koster en arm hver gang, og man skal skille hele fronten ad, for at
kunne få lygterne fri. Dumt og totalt uden for normal opfattelse, men
Fix It Again Tony, regner åbenbart de skal tjene en masse penge.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-01-06 12:16

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

Men det undre mig også man kan
> se en nye biler med manglende lys. Det må sgu være nogle dårlige pærer de
> bruger på fabrikkerne.

Mange nye modeller, er så kompakte, at du nærmest starter med at fjerne
bagakslen, når du skal skifte for-pærer. Eller du skal i hvert fald tage
front-kofanger, el. batteriet ud, for at kommer til ;). Det er rigtigt, det
burde ikke kunne typegodkendes... :(. Mange har også forhøjet spænding på
lygterne, det betyder lidt mere lys / det samme lys fra mindre, fancy
designet lygter, men kortere levetid på pærerne :(.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 12:30

> [...]
> på lygterne, det betyder lidt mere lys / det samme lys fra mindre, fancy
> designet lygter, men kortere levetid på pærerne :(.

På Mazda'en skal inderpanelet i hele bagenden mere eller mindre af for at
skifte bagpærer og i venstre side i SpaceStar'en skal man ha en slank hånd
for at komme ned mellem batteri og forlygten. Men jeg ser det ikke som en
undskyldning ikke at skifte dem, men det er nok bare mig der er lidt
fanatisk med at kunne blive set i mørket

Stef

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-01-06 12:45

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

Men jeg ser det ikke som en
> undskyldning ikke at skifte dem, men det er nok bare mig der er lidt
> fanatisk med at kunne blive set i mørket

Jeg ser det som en GOD undskyldning for ikke at købe den bil. Hvis det er en
ny model, kan man desværre sjældent vide det inden køb :(.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 17:51

> Jeg ser det som en GOD undskyldning for ikke at købe den bil. Hvis det er
> en ny model, kan man desværre sjældent vide det inden køb :(.
Det er da bare at åbne motorrummet og bede sælgeren om at vise hvordan man
skifter pæren!

Stef

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-01-06 18:05

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da bare at åbne motorrummet og bede sælgeren om at vise hvordan man
> skifter pæren!

Det kunne egentlig være en sjov øvelse, så finder man ud af om det er en
RIGTIG sælger ;).

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-01-06 15:05

> [...]
> undskyldning ikke at skifte dem, men det er nok bare mig der er lidt
> fanatisk med at kunne blive set i mørket

På genboens Fiat skal inderskærmen af for at skift venstre forlygtepære.
De fik den dog skiftet "gratis" hos Fiat (skulle self. betale for pæren).
Mon de gør det resten af bilens levetid ???

Jeg påtalte engang en pansers manglende lys, og sagde i sjov at han
skulle gi' sig selv en bøde for forseelsen. Han grinte og fortalte at
sålænge
der kun er tale om en enkelt lygtefejl så slipper man for bøde.
Det er vel fordi de ikke kan sandsynliggøre at pæren har været defekt
længe (den er sprunget for 2 min. siden hr. betjent), hvorimod chancen for
at der opstår 2 lygtefejl samtidig er minimal (medmindre det er en sikring).

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 15:28

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> wrote in

> [...]
> længe (den er sprunget for 2 min. siden hr. betjent), hvorimod chancen
> for at der opstår 2 lygtefejl samtidig er minimal (medmindre det er en

Nej faktisk ikke, sikringen til venstre side af bilen har ikke indflydelse
på højre side. Netop for at forhindre at een sikring kan betyde at al lys
går ud.

Thomas

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 18-01-06 18:58

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> [...]
> på højre side. Netop for at forhindre at een sikring kan betyde at al lys

Det er jeg klar over. Når en sikring f.eks. til venstre forlygte smutter, ja
så er der rigtig mange biler der ligeledes mister højre baglygte. Deraf min
kommentar vedr. sikring, idet man jo så i politiets øjne har 2 lygtefejl
(medmindre betjenten ligeledes er klar over bilens "el-opbygning")

Fra : Uni Bull

Dato : 18-01-06 16:58

"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> De fik den dog skiftet "gratis" hos Fiat (skulle self. betale for pæren).
> Mon de gør det resten af bilens levetid ???

Det gør Peugeot i hvert fald...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-06 13:13

> [...]

> vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke lyser. 3 af
> dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Har du været uden for din bil? Har du set vejrsituationen? Er du klar over
hvor kold man bliver om fingrene når man skal finde rundt i et mørkt
motorrum (pæren er jo gået!) i et forsøg på at finde et plastikdæksel som
man lige skal have pillet af sammen med køler, batteri og motor!

Så hellere vente til weekenden, når den sorte mekaniker har fri :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-06 15:43

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> motorrum (pæren er jo gået!) i et forsøg på at finde et plastikdæksel som
> man lige skal have pillet af sammen med køler, batteri og motor!

Mon det har noget at gøre med at de ikke kan lave bilerne grimme nok
hvis de også skal være til at have med at gøre?

> Så hellere vente til weekenden, når den sorte mekaniker har fri :)

Ja, nogen kan jo vente så længe med at køre bil.

--
MVH
Finn

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 17:50

> [...]
> man lige skal have pillet af sammen med køler, batteri og motor!
>
> Så hellere vente til weekenden, når den sorte mekaniker har fri :)

Jeg tror også jeg venter med at tænde lyset indtil jeg bliver stoppet, det
er sgu for besværligt at trykke på knappen

Stef

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 13:36

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> motorrum (pæren er jo gået!) i et forsøg på at finde et plastikdæksel som
> man lige skal have pillet af sammen med køler, batteri og motor!

Pandelampe
Uundværlig, ganske simpelt.

> Så hellere vente til weekenden, når den sorte mekaniker har fri :)

De fleste værksteder skifter vel pæren gratis hvis man køber den hos
dem.

--

Christian

Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 13:46

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>De fleste værksteder skifter vel pæren gratis hvis man køber den hos
>dem.

Det tror jeg ikke, og hvis det betyder at de skal have afmonteret ret
meget af indholdet i motorrummet, så skal der sikkert også bestilles
tid. Desuden har værksteder det jo ligesom bankerne, de lukker
samtidig med at folk får fri fra arbejde.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-01-06 14:58

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> De fleste værksteder skifter vel pæren gratis hvis man køber den hos
> dem.

Jeg kan lide din tanke - desværre tror jeg det er utopi! Med mindre det
altså er ligetil...

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 13:39

Stefan Jacobsen wrote:

> Ja hvis det er så besværligt kan jeg godt se det, men adskillige af
> modellerne burde det ikke være et problem i.

Man japanske biler, specielt er det vist Toyotaer, er det ret svært at
skifte den i batterisiden.

> [...]
> bruger på fabrikkerne. Vores Space Star har nu kørt 155kkm med de samme
> baglygter og der gik 70kkm inden den første sprang foran!

Nogle biler, specielt de nyere Peugoet'er har en lidt for høj
spænding, hvilket reducerer pærenes levetid betragteligt.

--

Christian

Fra : Møller

Dato : 18-01-06 16:03

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

>Nogle biler, specielt de nyere Peugoet'er har en lidt for høj
>spænding, hvilket reducerer pærenes levetid betragteligt.

Nu har den været der så mange gange, at jeg snart begynder at tro på det,
men hvad er "lidt for høj)" i denne sammenhæng.
Andre bruger betragtelig overspænding hvad er så det:

I % eller i abs. V frit valg, så har jeg noget at gå videre med.

Men løse udsagn? er som statistik, kan ikke bruges til noget før man kender
datagrundlag og databehandling.

Møller

Fra : Jørgen L.

Dato : 19-01-06 01:13

>Man japanske biler, specielt er det vist Toyotaer, er det ret svært at
>skifte den i batterisiden.

Ja min gamle carina 1990 og min sportsvan fra 1998 der var det ikke helt
nemt, men det var kun en gang hvert hele til halvanden år det var nødvendig,
på trods af netop Toyota i den tid jeg har haft sådan en (1986) har kørt med
korrekt ladespænding på batteriet 14,4 v. Det som mange betragter som høj
spænding
Jeg har endnu ikke skulle skifte på min landcruiser 2003 men den har jeg
også kun haft i et halvt år så den tæller nok ikke med.

Specielt syntes jeg at man ser rigtigt mange citroner og volvo V40 som har
dårligt lys, hhv min genbo og nabo har sådan en.

Naboen kører vel 10 kkm om året og jeg skifter da en små 3 forlygte pære og
2-4 andre pære på den, og de er købt samme sted som til min Toyota.

Hilsen Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-06 13:48

Leonard wrote:

> Det tror jeg ikke, og hvis det betyder at de skal have afmonteret ret
> meget af indholdet i motorrummet, så skal der sikkert også bestilles
> tid.

Det har ikke været noget problem for mig hos hverken Citroen eller
Peugeot, men nu er begge jo også nemme at skifte pærer i.

> Desuden har værksteder det jo ligesom bankerne, de lukker
> samtidig med at folk får fri fra arbejde.

Det er så rigtigt nok

--

Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-06 15:26

> os

> Det har ikke været noget problem for mig hos hverken Citroen eller
> Peugeot, men nu er begge jo også nemme at skifte pærer i.

Ahva? Husker jeg meget galt når jeg mener at den generelle anbefaling til
fx. C5'eren er at køre på værksted for at få skiftet en forlygtepærer?

Thomas

Fra : JS

Dato : 18-01-06 16:55

Christian B. Andresen wrote:

> Det har ikke været noget problem for mig hos hverken Citroen eller
> Peugeot, men nu er begge jo også nemme at skifte pærer i.

Kan du ikke lige forklare hvordan man nemt skifter pærer i en 206'er. Jeg
kan sagtens få fingre i pæren, men jeg kan ikke få den %/&/¤&%#%¤#
metalbøjle af...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-06 19:57

JS skriver:

> Kan du ikke lige forklare hvordan man nemt skifter pærer i en 206'er. Jeg
> kan sagtens få fingre i pæren, men jeg kan ikke få den %/&/¤&%#%¤#
> metalbøjle af...

Er det ikke som ved de fleste andre ?

Tryk ind og klem sammen i dunden op vip bøljen opad ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Fra : JS

Dato : 18-01-06 16:49

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> på vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke
> lyser. 3 af dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

I bund og grund er det vel egentlig bilproducenternes skyld. Det er blevet
så hamrende besværligt at skifte pærer at man ikke selv kan gøre det og det
er ikke altid der lige er tid til at komme på værksted med det samme. Mht.
ansvaret er der dog ikke tvivl om hvor det ligger. Jeg tror ikke det handler
om nærighed.

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-06 17:32

> [...]
> vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke lyser. 3 af
> dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Min højre forpære har ikke lyst i 2 måneder nu.

Fra : Leonard

Dato : 18-01-06 19:40

"Olesen" <n/a> wrote:

>Min højre forpære har ikke lyst i 2 måneder nu.

I dit tilfælde er det vel fordi du har brugt pengene på McD, så du kan
smide affaldet ud af sideruden

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-06 17:52

Så det går fremad!

Fra : Juul

Dato : 18-01-06 20:33

> [...]
> vejen fra Randers til Århus med en eller flere pærer der ikke lyser. 3 af
> dem var det både foran og bagpå. Uhyggeligt!

Tillægsspørgsmål:

Hvordan kan det være jeg forleden dag fik en besked i kørecomputeren om at
en pære i positionslyset er sprunget. Jeg konstaterede at det drejede sig om
venstre baglygte?

Et par dage efter lyste lygten igen (og beskeden var naturligvis væk)... Der
har ikke været noget siden...

Ekstra pære ved siden af? Løs forbindelse (men vil det så ikke være værre
med lys/ikke lys)...?

VH Juul

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-01-06 21:58

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om
> venstre baglygte?
>
> Et par dage efter lyste lygten igen (og beskeden var naturligvis væk)...

Det kan være en løs forbindelse. Det kan også være at pærens tråd er brændt
over. Rystelser under kørsel har tråden vibreret og de to ender har fanget
ramt hinanden og svejst sig sammen igen.

MVH Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-01-06 14:52

JS wrote:

> Kan du ikke lige forklare hvordan man nemt skifter pærer i en 206'er. Jeg
> kan sagtens få fingre i pæren, men jeg kan ikke få den %/&/¤&%#%¤#
> metalbøjle af...

Nej
Jeg har kun haft 605, 306 og Xsara.

--