/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
VW TDI eller benzin
Fra : Ukendt


Dato : 17-01-06 23:37

Jeg har kigget lidt på en ny Golf 5 enten som 2,0 benzin eller 2,0 TDI.
I brochuren står, at benzin-udgaven kører på 98 oktan. Fås det overhovedet
mere???

Vil I fraråde at man køber en TDI hvis man kun har et årligt kørselsbehov på
15.000-20.000 km fordelt på småture til og fra arbejde (5 km) og et par
længere ture engang imellem?

Det der gør en TDI interessant er selvfølgelig brændstoføkonomien i forhold
til benzin samt bundtrækket.
Selv ved korte ture går jeg ud fra at en diesel er mere økonomisk end
benzin?
PS: Jeg vælger under alle omstændigheder aut.gear eller DSG.

Nogen der ved om 2,0 benzin med aut.gear er 4-trins eller 5-trins?

/Peter



 
 
Kent Oldhøj (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 18-01-06 00:19

Den Tue, 17 Jan 2006 23:36:56 +0100, skrev Peter Sørensen :

> Nogen der ved om 2,0 benzin med aut.gear er 4-trins eller 5-trins?

Den er såmænd 6-trins på alle Golf 5 med automatik.

--
Kent Oldhøj

Tom Nielsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Tom Nielsen


Dato : 18-01-06 01:03

> Vil I fraråde at man køber en TDI hvis man kun har et årligt kørselsbehov

> 15.000-20.000 km fordelt på småture til og fra arbejde (5 km) og et par
> længere ture engang imellem?

470 ture af 5km, og 50 af 100km... det lyder ikke sundt for en diesel - men
det var måske kun i gamle dage at diesel biler ikke var til korte ture...

- Tom




Lars L. Hansen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 18-01-06 01:26

Peter Sørensen wrote:
> Selv ved korte ture går jeg ud fra at en diesel er mere økonomisk end
> benzin?

Det skal du ikke være sikker på. En diesel er noget længere om at blive
driftsvarm end benzinmotorer. Man kunne håbe at FDM eller nogen gider
lave en kontrolleret test af nogle forskellige dieseler og deres
benzin-fætre.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede

Lars Frandsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Frandsen


Dato : 18-01-06 05:06

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43cd8b0e$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter Sørensen wrote:
>> Selv ved korte ture går jeg ud fra at en diesel er mere økonomisk end
>> benzin?
>
> Det skal du ikke være sikker på. En diesel er noget længere om at blive
> driftsvarm end benzinmotorer. Man kunne håbe at FDM eller nogen gider lave
> en kontrolleret test af nogle forskellige dieseler og deres benzin-fætre.
>

Selv efter ganske kort kørsel (2-3 km) siger kørecomputer i Octaviaen ca.
6L/100km, så med forbehold for dens lille afvigelse, kører den allerede der
ca. 16 km/L.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://nordholm-frandsen.dk
Skoda Octavia Combi 1,9TDI



Klaus D. Mikkelsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-01-06 06:37

"Peter Sørensen" skriver:
>
> Jeg har kigget lidt på en ny Golf 5 enten som 2,0 benzin eller 2,0 TDI.
> I brochuren står, at benzin-udgaven kører på 98 oktan. Fås det overhovedet
> mere???

Jeg stod selv med valget mellem en 1,6 og 2 liters benzin og 1,9TDI 105
HK. Valget faldt ud til fordel for den sidste.

Men det var også med manuel gearkasse, hvor 1,9TDI IMHO er suveræn, på
grund af sit bundtræk og i det hele taget motorkarakteristikken

> Vil I fraråde at man køber en TDI hvis man kun har et årligt kørselsbehov på
> 15.000-20.000 km fordelt på småture til og fra arbejde (5 km) og et par
> længere ture engang imellem?

Ja - og nej.

Jeg har kørt 16.000 siden april og bilen har nu forlangt service (den
bør ellers kunne gå meget længere mellem service), det er en af
ulemperne ved at køre korte ture. Samtidigt er den 10-15 km om at blive
driftsvarm (ved let speederfod), og om at opvarme kabinen.

Med DSG kassen som option havde jeg måske valgt benzin (og dog).....

> Det der gør en TDI interessant er selvfølgelig brændstoføkonomien i forhold
> til benzin samt bundtrækket.

Jeps. 20km/l er rimeligt let opnåeligt, selv for mig der ikke kører
voldsomt mange lange ture.

Og der går lidt sport i at spare på dråberne....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 21:14


"Peter Sørensen" <-> wrote in message
news:43cd718a$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har kigget lidt på en ny Golf 5 enten som 2,0 benzin eller 2,0 TDI.
> I brochuren står, at benzin-udgaven kører på 98 oktan. Fås det overhovedet
> mere???
>
> Vil I fraråde at man køber en TDI hvis man kun har et årligt kørselsbehov
> på 15.000-20.000 km fordelt på småture til og fra arbejde (5 km) og et par
> længere ture engang imellem?
>
> Det der gør en TDI interessant er selvfølgelig brændstoføkonomien i
> forhold til benzin samt bundtrækket.
> Selv ved korte ture går jeg ud fra at en diesel er mere økonomisk end
> benzin?
> PS: Jeg vælger under alle omstændigheder aut.gear eller DSG.
>
> Nogen der ved om 2,0 benzin med aut.gear er 4-trins eller 5-trins?
>
> /Peter
Hej Peter

Jeg har en VW Passat tdi'er ..... og har haft en Passat Benzin'er (1,6) før.

På korte ture er det ikke nogen fordel med diesel ...... min er i hvert
tilælde lige så "uøkonomisk" som min benzin'er var det på de korte ture, men
til gengæld HELT suveræn på de lange ture, hvor jeg uden problemer og med
almindelig til frisk kørsel holder et gennemsnit på 17 - 20 km/l i
gennemsnit.

På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre i
benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den større
udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.

Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så skal
du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på sigt kunne
jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle ekstraomkostninger på
dieselmotoren, idet den IKKE når at blive driftsvarm på de fem kilometer.
Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i benzinmodellen
for den samme pris !!

Mvh J.L



Preben Riis Sørensen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-01-06 21:30

Jeg kan godt følge dig i at vælge diesel for kørekomfortens skyld. Men med
så megen småturskørsel, må du ubetinget vælge en med automatisk oliefyr. Og
for behagelighedens skyld udnyt det til at få kabinevarmer med i handelen.
Brændstoføkonomisk kan du ligeså godt køre benzin.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Per Henneberg Kriste~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-01-06 22:00


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:43cea18f$0$1783$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> På korte ture er det ikke nogen fordel med diesel ...... min er i hvert
> tilælde lige så "uøkonomisk" som min benzin'er var det på de korte ture,
> men til gengæld HELT suveræn på de lange ture, hvor jeg uden problemer og
> med almindelig til frisk kørsel holder et gennemsnit på 17 - 20 km/l i
> gennemsnit.
>
> På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
> gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre i
> benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den
> større udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.

Jeg er temmelig sikker på at hvis du får din diesel til at køre så kort på
literen når den er kold, så er det fordi du kører den som en benzin - alt
for langt ud i gearene.

> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på sigt
> kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle ekstraomkostninger
> på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive driftsvarm på de fem
> kilometer.

Ekstraomkostninger i form af hvad?

> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
> benzinmodellen for den samme pris !!


--
Per, Esbjerg



J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 22:40


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43ceac11$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cea18f$0$1783$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> På korte ture er det ikke nogen fordel med diesel ...... min er i hvert
>> tilælde lige så "uøkonomisk" som min benzin'er var det på de korte ture,
>> men til gengæld HELT suveræn på de lange ture, hvor jeg uden problemer og
>> med almindelig til frisk kørsel holder et gennemsnit på 17 - 20 km/l i
>> gennemsnit.
>>
>> På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
>> gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre i
>> benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den
>> større udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.
>
> Jeg er temmelig sikker på at hvis du får din diesel til at køre så kort på
> literen når den er kold, så er det fordi du kører den som en benzin - alt
> for langt ud i gearene.
>

Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!! og hvis jeg kun kører til bageren og
tager et gennemsnit på computeren, så vil det typisk ligge på mellem 10 - ca
13 km/l ...... i GENNEMSNIT ..... hvilket vil sige at jeg kan sagten få den
til at trille 16 - 18 eller mere km/l, men når motoren ikke er driftsvarm så
burger den altså så meget mere under opstart etc.

>> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
>> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på
>> sigt kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle
>> ekstraomkostninger på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive
>> driftsvarm på de fem kilometer.
>
> Ekstraomkostninger i form af hvad?

Der er nogen der har fortalt mig at TDi'erne IKKE er specielt glade for
mange koldstarter .... men om det har hold i virkeligheden, det aner jeg
INTET om ...... men jeg ved at olien bliver dårligere og dårligere ved mange
koldstarter og da dieselmotoren er længere om at blive varm, så vil den, med
det kørselmønster som omtales i tråden stort set ikke nå at blive
driftvarm - i vinterhalvåret i hvert tilfælde ........ det ville kræve et
oliefyr

Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
"gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme ekstra
slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse reperationer.

>
>> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
>> benzinmodellen for den samme pris !!
>
>
> --
> Per, Esbjerg
Mvh Johnny



Klaus D. Mikkelsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-01-06 22:44

"J.L." skriver:
>
> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme ekstra
> slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse reperationer.

Derfor sidder der sensorer der måller på olien og fortæller, hvornår det
er tid til at få den skiftet.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 22:53


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43CEB68B.78A20B82@du.kan.finde.den...
> "J.L." skriver:
>>
>> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
>> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
>> ekstra
>> slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
>> reperationer.
>
> Derfor sidder der sensorer der måller på olien og fortæller, hvornår det
> er tid til at få den skiftet.
>
>
Der sidder netop IKKE sensorer og måler, men derimod er det en udregning i
boksen udfra koldstarter og kørselsmønster ....... så .... den holder ikke !

Mvh Johnny

> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død



Klaus D. Mikkelsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-01-06 22:57

"J.L." skriver:
>
> Der sidder netop IKKE sensorer og måler, men derimod er det en udregning i
> boksen udfra koldstarter og kørselsmønster ....... så .... den holder ikke !

VW lyver altså i deres servicebog ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 23:14


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43CEB9BF.742BBDB9@du.kan.finde.den...
> "J.L." skriver:
>>
>> Der sidder netop IKKE sensorer og måler, men derimod er det en udregning
>> i
>> boksen udfra koldstarter og kørselsmønster ....... så .... den holder
>> ikke !
>
> VW lyver altså i deres servicebog ?
>
>

Ja ... hvis de skriver at det er en sensor !!

Mvh J.L

> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død



Klaus D. Mikkelsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 18-01-06 23:17

"J.L." skriver:
>
> Ja ... hvis de skriver at det er en sensor !!

Okay.

Kender du rutinen til opsamling af data ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død

J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 23:27


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43CEBE48.AA6787BB@du.kan.finde.den...
> "J.L." skriver:
>>
>> Ja ... hvis de skriver at det er en sensor !!
>
> Okay.
>
> Kender du rutinen til opsamling af data ?
>
Nope .... men hvis du vil uddybe ....

serviceintervallet, som man på nyere modeller i øvrigt kan justere via
VAG-COM, er beregnet ud fra kørte km, antal koldstarter, dage siden sidste
service ........ men der er IKKE en sensor der eksempelvis kan måle
viskositet på olien .....

Men jeg kender ikke til selve algoritmen intervallet udregnes fra

Mvh J.L

>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død



Per Henneberg Kriste~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-01-06 22:55


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:43ceb5c9$0$1804$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>>> På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
>>> gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre i
>>> benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den
>>> større udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.

10-12 km/l i dieselen - kunne du ikke prøve at se hvad det koster dig at
køre til bageren i en varm diesel? Så har vi lige som et
sammenligningsgrundlag :)

>> Jeg er temmelig sikker på at hvis du får din diesel til at køre så kort
>> på literen når den er kold, så er det fordi du kører den som en benzin -
>> alt for langt ud i gearene.
>>
>
> Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!!

Hvor langt kører du den ud?

> og hvis jeg kun kører til bageren og tager et gennemsnit på computeren, så
> vil det typisk ligge på mellem 10 - ca 13 km/l ...... i GENNEMSNIT .....
> hvilket vil sige at jeg kan sagten få den til at trille 16 - 18 eller mere
> km/l, men når motoren ikke er driftsvarm så burger den altså så meget mere
> under opstart etc.

Naturligvis - men det forekommer mig at de 2 tal du opgiver ikke er for den
samme strækning eller den samme type kørsel.

>>> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
>>> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på
>>> sigt kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle
>>> ekstraomkostninger på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive
>>> driftsvarm på de fem kilometer.
>>
>> Ekstraomkostninger i form af hvad?
>
> Der er nogen der har fortalt mig at TDi'erne IKKE er specielt glade for
> mange koldstarter .... men om det har hold i virkeligheden, det aner jeg
> INTET om ......

Så det er altså bare rygter du kommer med :)

> men jeg ved at olien bliver dårligere og dårligere ved mange koldstarter
> og da dieselmotoren er længere om at blive varm, så vil den, med det
> kørselmønster som omtales i tråden stort set ikke nå at blive driftvarm -
> i vinterhalvåret i hvert tilfælde ........ det ville kræve et oliefyr

Du har din computer til at fortælle dig hvornår der skal skiftes olie - så
hvad er problemet? Jeg er ret sikker på at computeren regner dine
koldstarter med i beregningen af hvornår du skal skifte olie ;)

> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
> ekstra slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
> reperationer.

Hvor har du så hørt det (rygte) henne?

>>> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
>>> benzinmodellen for den samme pris !!

Også når du tæller brændstofudgifterne med?

--
Per, Esbjerg



J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 23:12


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43ceb91c$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
> news:43ceb5c9$0$1804$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>>> På de korte ture som du hentyder til, vil jeg umiddel bart sige at et
>>>> gennemsnit vil ligge på 10-12 km/l MAX i dieselen og måske lidt mindre
>>>> i benzin'eren ...... og så skal man måske begynde at regne lidt på den
>>>> større udgift der vil være i anskaffelse af dieselbilen.
>
> 10-12 km/l i dieselen - kunne du ikke prøve at se hvad det koster dig at
> køre til bageren i en varm diesel? Så har vi lige som et
> sammenligningsgrundlag :)
>

Jo det vil jeg da, men det bliver ikke i aften ;)

>>> Jeg er temmelig sikker på at hvis du får din diesel til at køre så kort
>>> på literen når den er kold, så er det fordi du kører den som en benzin -
>>> alt for langt ud i gearene.
>>>
>>
>> Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!!
>
> Hvor langt kører du den ud?

2200-2500 Max

>
>> og hvis jeg kun kører til bageren og tager et gennemsnit på computeren,
>> så vil det typisk ligge på mellem 10 - ca 13 km/l ...... i GENNEMSNIT
>> ..... hvilket vil sige at jeg kan sagten få den til at trille 16 - 18
>> eller mere km/l, men når motoren ikke er driftsvarm så burger den altså
>> så meget mere under opstart etc.
>
> Naturligvis - men det forekommer mig at de 2 tal du opgiver ikke er for
> den samme strækning eller den samme type kørsel.
>

De to tal er IKKE de samme .... det jeg forsøger at sige er, at når bilen
triller på et lige stykke vej - også selv om den er kold - så kan jeg få den
til at køre 16-18 km/l , men i gennemsnit på turen til bageren med flere
start og stop (inklusive lyskryds) ligger den typisk på 10-12 km/l ......
men jeg har jo ikke kørt økonomiræs .... som en jeg en gang har hørt om
...... kender du ham !?? ;-P

>>>> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
>>>> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på
>>>> sigt kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle
>>>> ekstraomkostninger på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive
>>>> driftsvarm på de fem kilometer.
>>>
>>> Ekstraomkostninger i form af hvad?
>>
>> Der er nogen der har fortalt mig at TDi'erne IKKE er specielt glade for
>> mange koldstarter .... men om det har hold i virkeligheden, det aner jeg
>> INTET om ......
>
> Så det er altså bare rygter du kommer med :)

Ja, undskyld .... det er rygter, men fra en rigtig god bekendt - nemlig en
mekaniker på et større aut. VW værksted.

>
>> men jeg ved at olien bliver dårligere og dårligere ved mange koldstarter
>> og da dieselmotoren er længere om at blive varm, så vil den, med det
>> kørselmønster som omtales i tråden stort set ikke nå at blive driftvarm -
>> i vinterhalvåret i hvert tilfælde ........ det ville kræve et oliefyr
>>
>
> Du har din computer til at fortælle dig hvornår der skal skiftes olie - så
> hvad er problemet? Jeg er ret sikker på at computeren regner dine
> koldstarter med i beregningen af hvornår du skal skifte olie ;)

Ja ... det gør den ..... men det er stadig en beregning !!!!

>
>> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
>> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
>> ekstra slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
>> reperationer.
>
> Hvor har du så hørt det (rygte) henne?
>

Se ovenstående

>>>> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
>>>> benzinmodellen for den samme pris !!
>
> Også når du tæller brændstofudgifterne med?

Min påstand er jo netop, at ved det kørselsmønster han beskriver, der vil
han ikke vinde lige så meget ved en diesel, som jeg eksempelvis gør, ved at
køre 65 km hver vej på arbejde på lange lige strækninger (landeveje) og så
kan han i mine øjne lige så godt købe sig noget mere "legetøj" end at
investere pengene i en dieselmotor.

> --
> Per, Esbjerg

Mvh J.L



Per Henneberg Kriste~ (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 18-01-06 23:38


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:43cebd26$0$1824$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>>> Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!!
>>
>> Hvor langt kører du den ud?
>
> 2200-2500 Max

:)

Jeg har en TDI og jeg kører min ud til maks 1800 rpm svarende til 80 km/t i
højeste gear.

Kører du den så ikke ud i gearene?

:)

Jeg kommenterer lige resten af dit skriv lidt senere, når jeg får tid.


--
Per, Esbjerg



J.L. (18-01-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 18-01-06 23:45


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43cec2fb$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
> news:43cebd26$0$1824$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>>> Der bliver IKKE kørt ud i gearene !!!
>>>
>>> Hvor langt kører du den ud?
>>
>> 2200-2500 Max
>
> :)
>
> Jeg har en TDI og jeg kører min ud til maks 1800 rpm svarende til 80 km/t
> i højeste gear.
>
> Kører du den så ikke ud i gearene?
>
> :)
>

Okay okay okay ...... så !!! .... du er dælme en hård hund .... jeg giver
mig :)

> Jeg kommenterer lige resten af dit skriv lidt senere, når jeg får tid.
>
Du skal være velkommen, men nu vil jeg gå til ro ... lang dag igen i morgen

>
> --
> Per, Esbjerg
Mvh J.L



Per Henneberg Kriste~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-01-06 00:26


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:43cec4fe$0$1812$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Jeg har en TDI og jeg kører min ud til maks 1800 rpm svarende til 80 km/t
>> i højeste gear.
>>
>> Kører du den så ikke ud i gearene?
>>
>> :)
>>
>
> Okay okay okay ...... så !!! .... du er dælme en hård hund .... jeg giver
> mig :)

Ved accelleration har jeg kørt alle de biler jeg har haft ud i gearene
svarende til det omdrejningstal jeg kører med ved 80 km/t. G2, G3, Mondeo
1.8. Det må være rigeligt ;)


--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 19-01-06 00:23


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:43cebd26$0$1824$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> De to tal er IKKE de samme .... det jeg forsøger at sige er, at når bilen
> triller på et lige stykke vej - også selv om den er kold - så kan jeg få
> den til at køre 16-18 km/l , men i gennemsnit på turen til bageren med
> flere start og stop (inklusive lyskryds) ligger den typisk på 10-12 km/l
> ...... men jeg har jo ikke kørt økonomiræs .... som en jeg en gang har
> hørt om ..... kender du ham !?? ;-P

Ham kender jeg - faldt faktisk over hans papirer den anden dag da jeg
pakkede flyttekasser ud ;)

>>>>> Men pointen er, at med det kørselsmønster som du antyder at du har, så
>>>>> skal du ikke anskaffe dieselbilen for brændstoføkonomiens skyld og på
>>>>> sigt kunne jeg godt forestille mig at der kunne komme nogle
>>>>> ekstraomkostninger på dieselmotoren, idet den IKKE når at blive
>>>>> driftsvarm på de fem kilometer.
>>>>
>>>> Ekstraomkostninger i form af hvad?
>>>
>>> Der er nogen der har fortalt mig at TDi'erne IKKE er specielt glade for
>>> mange koldstarter .... men om det har hold i virkeligheden, det aner jeg
>>> INTET om ......
>>
>> Så det er altså bare rygter du kommer med :)
>
> Ja, undskyld .... det er rygter, men fra en rigtig god bekendt - nemlig en
> mekaniker på et større aut. VW værksted.

Jeg har rygter fra forsvaret - deres G2 dieseler, som er af den generation
der ikke burde kunne tåle koldstarter - holder særdeles udemærket i motoren
selv om de ikke har kørt mange km ;)

Men prøv at spørge din gode bekendte om hvad problemet er - og hvis der er
problemer, så vil jeg da godt lige snakke med forhandleren ;)

>>> men jeg ved at olien bliver dårligere og dårligere ved mange koldstarter
>>> og da dieselmotoren er længere om at blive varm, så vil den, med det
>>> kørselmønster som omtales i tråden stort set ikke nå at blive
>>> driftvarm - i vinterhalvåret i hvert tilfælde ........ det ville kræve
>>> et oliefyr

>> Du har din computer til at fortælle dig hvornår der skal skiftes olie -
>> så hvad er problemet? Jeg er ret sikker på at computeren regner dine
>> koldstarter med i beregningen af hvornår du skal skifte olie ;)
>
> Ja ... det gør den ..... men det er stadig en beregning !!!!

Jeg ved ikke hvordan den gør - men beregnet bliver det ;)

>>> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
>>> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
>>> ekstra slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
>>> reperationer.
>>
>> Hvor har du så hørt det (rygte) henne?

> Se ovenstående

Skift din kilde ud! PD-motorer kører mig bekendt på langtidsolie - det burde
de så ikke kunne ;)

>
>>>>> Derudover kan man få rigtigt meget komfortudstyr (legetøj) i
>>>>> benzinmodellen for den samme pris !!
>>
>> Også når du tæller brændstofudgifterne med?
>
> Min påstand er jo netop, at ved det kørselsmønster han beskriver, der vil
> han ikke vinde lige så meget ved en diesel, som jeg eksempelvis gør, ved
> at køre 65 km hver vej på arbejde på lange lige strækninger (landeveje) og
> så kan han i mine øjne lige så godt købe sig noget mere "legetøj" end at
> investere pengene i en dieselmotor.

Min påstand er at det passer ikke. Men lad nu din bagermåling fortælle dig
lidt om det ;)


--
Per, Esbjerg



Ukendt (19-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-06 09:12


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43cecd84$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


>>>> Og da PD motorerne oven i købet har ry for at svine olien mere end de
>>>> "gamle" TDi'ere, så ville jeg da ikke undre mig hvis der kunne komme
>>>> ekstra slidtage på sigt ... og dermed ekstra omkostninger på diverse
>>>> reperationer.
>>>
> Skift din kilde ud! PD-motorer kører mig bekendt på langtidsolie - det
> burde de så ikke kunne ;)


Hej.

Iflg. instruktionsbogen (til en Altea) skal der bruges en olie der
overholder VW 505 01 ellers er der risiko for motorskade !, nogen der ved
hvorfor en ganske almindelig _fuldsyntetisk_ 5W/40 ACEA A3/B3/B4, API
SL/CF ( til 149,- for 4 liter ) ikke kan/må bruges ??

Mener at der er påfyldt Castrol SLX Long Life II 0W/30 på den ( har ikke
fået regningen endnu) det er i hvert fald en 0W/30 olie, og alligevel skal
den have skiftet olie for hver 15000 km !, det er sq' da ikke longlife !

Ang. gearskifte omd. ved rigtig "morfar" kørsel skifter Altea'en gear ved
18-1900 omd.


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
Seat Altea Van TDi / DSG '05
BMW K1200 RS '99



GKS (18-01-2006)
Kommentar
Fra : GKS


Dato : 18-01-06 21:51

>Jeg kan godt følge dig i at vælge diesel for kørekomfortens skyld. Men med
>så megen småturskørsel, må du ubetinget vælge en med automatisk oliefyr.

Jeg har kjørt Touran 1,9 tdi med DSG og med manuell gir. DSG kassen er
fantastisk bra! Silkemyke girskift og den treffer dreimomentet i
motoren godt hele tiden.

Når det gjaldt den manuelle kassen, 6 trinn, syns jeg den passet
dårlig til en motor med så begrenset dreiemoment register. Det ble
veldig mye giring.

>Og for behagelighedens skyld udnyt det til at få kabinevarmer med i handelen.

I Norge har alle VW diesel Webasto montert som standardutstyr.
Parkeringsvarmer, dvs fjernstyring av Webasto + sirkulasjonspumpe og
mulighet for å programmere automatisk oppstart av Webasto i
kjørecomputeren, er ekstrautstyr og koster rundt 10 000,- nkr


Ukendt (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-01-06 22:45

Peter Sørensen wrote:

Jeg takker for alle input.

Mht. 2,0 FSI benzinmotoren; i VW brochuren står at den kører på 98 oktan.
Fås det
overhovedet mere?
Eller skal man påfylde noget "oktan-booster" hver gang man tanker?

Det er da en skam hvis motoren ikke får det rette kraftfoder, og derfor ikke
lever alle 150 HK og måske får lavere drejningsmoment og dårligere motorgang
og øget slid pga. 95 oktan(?)

/Peter



Jan W Nielsen (18-01-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-01-06 23:02

> Mht. 2,0 FSI benzinmotoren; i VW brochuren står at den kører på 98 oktan.

Bare glem det - den kører fint på 95 oktan - men har så måske kun 146 hk.

> Eller skal man påfylde noget "oktan-booster" hver gang man tanker?

Nej, nej - det har INGEN betydning udover effekten.

--
/Jan W Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste