Hvorfor ikke 100 Watt - Jan W.
Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-06 17:35

Læse lidt hér Jan:

"Også de ulovlige 100 watt rallypærer er fristende, men ud over at være
ulovlige svarer lysudbyttet ikke til de 100 W, for pærernes udformning
passer ikke til parabolen og giver derfor mængder af strølys, der blænder
modkørende. Samtidig udvikler de ulovlige pærer så meget varme, at
plastic-glasset over lygterne kan blive beskadiget."

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-01-06 18:53

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev

> Samtidig udvikler de ulovlige pærer så meget varme, at
> plastic-glasset over lygterne kan blive beskadiget."

Hvilket selvfølgelig kræver at der er noget af "glasset" der er lavet af
plast.

--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984 Stationcar

Fra : John Sahl

Dato : 12-01-06 19:05

Henrik B. wrote:
> [...]
> strølys, der blænder modkørende. Samtidig udvikler de ulovlige pærer
> så meget varme, at plastic-glasset over lygterne kan blive

Jeg har da ikke set nogen 100W pærer som ikke var udført helt
som en af de almindelige.?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 19:06

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har da ikke set nogen 100W pærer som ikke var udført helt
> som en af de almindelige.?

Heller ikke jeg.

De sidder lige så nøjagtig i brændpunktet som alle de svagere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : John Sahl

Dato : 12-01-06 19:18

BJ wrote:
> Heller ikke jeg.
>
> De sidder lige så nøjagtig i brændpunktet som alle de svagere.

Er det mon nu Jan W. skriver noget om kildekritik?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-06 19:22

> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Heller ikke jeg.

Jeg fik lidt af den beskrevne virkning på min motorcykel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-06 19:22

> Heller ikke jeg.
>
> De sidder lige så nøjagtig i brændpunktet som alle de svagere.

Jep, men danner stadig væsentligt mere blændende/generende strølys.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 19:37

KLIP

> Jep, men danner stadig væsentligt mere blændende/generende strølys.

Jeg vil hellere sige, den lyser meget kraftige, så det kan ses og dermed
lader folk sig irritere.

Al jeres snak om strølys, har jeg svært ved at tage seriøst ((), da ingen
af jer ved noget om lyskilder.

Vi bør have en "udlært" i lyskilder og disses teknik/egenskaber på banen for
at afdække dette spørgsmål og ditto påstand.

Et parabol har en vis åbningsvinkel og der kommer lyset ud om det vil eller
ej.

Nogen lygtetyper har endog en form for optik.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-01-06 19:48

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Al jeres snak om strølys, har jeg svært ved at tage seriøst ((), da
ingen
> af jer ved noget om lyskilder.

Det er essentielt for at få en koncentreret lyskegle, at lyskilden er så
punktformig som muligt.

Hvis 2 pærer til samme spænding er undergivet samme fysiske rammer, vil
glødetråden på 100W pærens lysafgivende glødetråd, have en større udbredelse
end den i 55Weren.

Men du har da helt ret i at mere effekt giver mere strølys, hvis ellers at
den procentvise fordeling af hovedlys og strølys er den samme.

Mvh. Uffe Ravn
Lyst hoved

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 19:52

KLIP

> [...]
>
> Men du har da helt ret i at mere effekt giver mere strølys, hvis ellers at
> den procentvise fordeling af hovedlys og strølys er den samme.

Man søger for at gløde tråden sidder i brændpunktet (ved eks. H7) og mig
bekendt er glødetrådens udstrækning ikke større end ved eks. 55 Watt´s
pæren.

Dernæst sidder der en "hætte" over selve lyskilden.

Vi kan ikke afdække lyskilder ved ensidig brug af lommefilosofi..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Benny Højvælde

Dato : 13-01-06 08:50

> [...]
> pæren.
>
> Dernæst sidder der en "hætte" over selve lyskilden.

Var til syn med en bil på en pladssyn her i Nordjylland. Var på stedet en
halv time før tid, da jeg havde travlt. Og som den første kom jeg ind før
bestilt tid.
Pga. den gode tid der var gav synsmanden (eller hvad det nu hedder) en masse
fif vedr. billige og ulovlige pærer.
Man kan selv teste pærerne ved at køre tæt på en mur med nyjusterede
forlygter og måle afstanden til vægen samt højden på linien i nærlyset.

Han nævnte en del fejl der er typisk ved ulovlige pærer:

1: Asymetisk nærlys forsvinder vis bare "hætten" er drejet 3-4 grader mod
uret. Så kommer nærlyset til at være V formet. Blænder modkørende.
2: Ved nærlys må der IKKE være noget som helst direkte lys i den øvre
halvdel. Intet!!! Her har såvel de ulovlige som de billige problemer. Han
fortalte at dagen før kasserede han forlygterne på en bil og den overraskede
fører fortalte at pærerne var helt nye købt hos TH.
Derfor skal man få forlygterne indstillet hver gang man skifter pærer hvis
der anvendes billige pærer.
3: Han har synet biler med "turbo pærer" som han kaldte det. Han var
ligeglad med wattene bare strølyset er i orden.
4: Glem det med at se om hætten sidder rigtig. 0,5 mm ændring giver en meter
på 50 meter og det er ikke i forhold til glasset men i forhold til
anlægsfladen på soklen.
5: Tråden skal kun et par mm uden for fokus før det kan ses.

Eneste kommentar jeg kan tilføje, er at for en del år siden (til syn) fik
jeg besked om at skift til bedre forlygte pærer da de monterede ikke var i
orden. Lidt nedslående da det var dyre pærer fra GE

Benny

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-06 22:21

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev
> Vi bør have en "udlært" i lyskilder og disses teknik/egenskaber på banen
for
> at afdække dette spørgsmål og ditto påstand.

Det er tilstrækkeligt med almindelig iagttagelse. Det ses let på en lampe
alene (motorcykel).

> Et parabol har en vis åbningsvinkel og der kommer lyset ud om det vil
eller
> ej.

Du skal nok selv på lyskursus. Vi andre ved, at hvis pæren ikke har en
punktformig lysudsendelse, kommer det ud som strølys.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 22:52

KLIP

> Du skal nok selv på lyskursus. Vi andre ved, at hvis pæren ikke har en
> punktformig lysudsendelse, kommer det ud som strølys.

Forklar mig venligst, hvad en punktformig lysudsendelse er..?

Forklar mig venligst, hvad strølys er..?

Jeg har aldrig hørt disse udtryk ifbm. lyskilder, så ja, jeg skal nok på et
lyskursus.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-01-06 23:04

BJ wrote:
> Forklar mig venligst, hvad en punktformig lysudsendelse er..?

Idealet for pærer der skal bruges til retningsbestemt lys. Hvis alle
lysstråler stammer fra præcis samme punkt i rummet har man, med en
perfekt parabol, 100% kontrol over hvor lyset ender henne.
Nu findes der hverken perfekte paraboler eller punktformige lyskilder i
virkeligheden, men det er et ideal man kan stræbe efter.

> Forklar mig venligst, hvad strølys er..?

Lys der ikke ender der hvor det var tiltænkt, pga. fejl i lyskilde,
parabol eller lygteglas.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:07

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nu findes der hverken perfekte paraboler eller punktformige lyskilder i
> virkeligheden, men det er et ideal man kan stræbe efter.

Sært ingen ordbog kender punktformige lyskilder.

Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

> Lys der ikke ender der hvor det var tiltænkt, pga. fejl i lyskilde,
> parabol eller lygteglas.

Ingen ordbøger kender strølys.

Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

Svarer du ja til begge spørgsmål, vil jeg spørge i dk.videnskab omkring
udtrykkene....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-06 23:22

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev
> Sært ingen ordbog kender punktformige lyskilder.
>
> Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

Jeg tror nok paraboler er pensum i 7. klasse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:28

KLIP

> Jeg tror nok paraboler er pensum i 7. klasse.

Hvornår kommer strølys og punktformige lyskilder så ind i pensum ..... i
astronautklassen..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-01-06 23:30

BJ wrote:
> Sært ingen ordbog kender punktformige lyskilder.
>
> Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

Jeg synes jeg sporer en vis sarkasme? Men lad mig elaborere:
Ja, punktformige lyskilder er en rar teoretisk størrelse at arbejde med.
Jeg har selv arbejdet med punktformige lyskilder i forbindelse med
generering af computerbilleder efter strålesporings-metoden
(ray-tracing). Det var på Datalogisk Institut, Københavns Universitet -
som vist falder i kategorien "højere læreanstalter".

For de særligt interesserede kan jeg nævne at man også med fordel kan
arbejde med punktformige lydkilder. Det gjorde jeg da jeg skulle lave en
model for hvorledes lyd reflekteres i rum med, givet rummets dimensioner
og vægmaterialer samt lytterens placering - ligeledes på Datalogisk
Institut.
På DTU arbejder de også med punktformige lydkilder: http://www.odeon.dk/

> Ingen ordbøger kender strølys.
>
> Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

Man taler sædvanligvis om diffust lys og diffusion inden for den gren af
datalogi der beskæftiger sig med grafik. Jeg vil tro man benytter
lignende terminologi når fysikere og ingeniører beskæftiger sig med
lysets brydning i forskellige materialer. DTU's førnævnte Odeon projekt
har også gjort meget ud af at lave korrekte modeller for diffus lyd.

Du må hilse i videnskabsgruppen :)

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:47

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Det var på Datalogisk Institut, Københavns Universitet - som vist falder i

Lys på en bil har intet med LCD-skærme at gøre.

Jeg synes du selv skal fortsætte i dk.videnskab med diskussionen omkring
parabler, strølys og punktformige lyskilder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Broegger

Dato : 12-01-06 23:53

> Lys på en bil har intet med LCD-skærme at gøre.
>
> Jeg synes du selv skal fortsætte i dk.videnskab med diskussionen
> omkring parabler, strølys og punktformige lyskilder.

I guder hvor kan det være svært for nogle af fatte de ikke har ret. Hold
dog op!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:55

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I guder hvor kan det være svært for nogle af fatte de ikke har ret. Hold
> dog op!

Jow, jow.

Så lad os da endelig indføre punktformige lyskilder til brug i bilers
paraboler med optik som ikke giver strølys.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-01-06 12:25

>Lys på en bil har intet med LCD-skærme at gøre.
>
>Jeg synes du selv skal fortsætte i dk.videnskab med diskussionen omkring
>parabler, strølys og punktformige lyskilder.

Tør da øjnene og æd den kiks!
Nogle gange er man bare oppe mod folk med en større viden om et emne
end én selv.

Hvor svært er det at forstå at et lygteglas som sender en hvis mængde
lys i en "forkert" retning sender dobbelt så meget lys i den retning
når lyskilden udsender den dobbelte mængde lys?

MVH
Kent Glerup

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 14:29

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:hd3fs19lloh2dr6bo1cvqjrk4odss0mh4u@4ax.com...

KLIP

> Hvor svært er det at forstå at et lygteglas som sender en hvis mængde
> lys i en "forkert" retning sender dobbelt så meget lys i den retning
> når lyskilden udsender den dobbelte mængde lys?

Jeg har ingen problemer med diffust og rettet lys og da slet ikke
forståelsen deraf.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-01-06 13:57

BJ wrote:

> Lys på en bil har intet med LCD-skærme at gøre.

Nej det er fint - det er heller ikke det jeg snakker om. Den
punktformige lyskilde er et teoretisk størrelse man benytter til at
beregne hvordan lyset skal falde på et billede som dette:
http://www.slimeland.com/raytrace/original.jpg

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 14:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> lyskilde er et teoretisk størrelse man benytter til at beregne hvordan
> lyset skal falde på et billede som dette:

Brug dog de anerkendte danske betegnelser som '´rettet lys' samt 'diffust
lys'..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-01-06 15:24

> Brug dog de anerkendte danske betegnelser som '´rettet lys' samt 'diffust
> lys'..;)

DETTE ER IKKE en "videnskab's"-gruppe ;).

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 15:38

KLIP

> DETTE ER IKKE en "videnskab's"-gruppe ;).

Du har helt ret og ej heller en sproggruppe.

Ellers skulle vi have en alen lang snak om 'Pick-up truck' og
'græsslåmaskine'..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-01-06 18:36

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Ellers skulle vi have en alen lang snak om 'Pick-up truck' og
>'græsslåmaskine'..:)

Trode du havde stående forbud mod morgen-tv ?

<grin>

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 18:37

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Trode du havde stående forbud mod morgen-tv ?
>
> <grin>

LOLLL

De sender reklamer hele døgnet rundt..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-01-06 18:43

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>De sender reklamer hele døgnet rundt..;)

Jep - det er sgu' heldigt Carmen Curlers er lukket, ellers ville de da
få et pjosk, hvis Caroline Boserup blev ansat ;)

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 18:45

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep - det er sgu' heldigt Carmen Curlers er lukket, ellers ville de da
> få et pjosk, hvis Caroline Boserup blev ansat ;)

ROTFL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-01-06 19:49

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :
>
> Jep - det er sgu' heldigt Carmen Curlers er lukket, ellers ville de da
> få et pjosk, hvis Caroline Boserup blev ansat ;)

Monstro der er belæg for en genopstandelse? :).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-01-06 19:51

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

>Monstro der er belæg for en genopstandelse? :).

Kun hvis nogen skulle få den bizzare ide at klone frisuren ;)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-01-06 23:37

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Sært ingen ordbog kender punktformige lyskilder.

Prøv at slå begge ord op, enkeltvis.

> Er det noget man arbejder teoretisk med på de højere læreanstalter..?

Det er jeg ret overbevist om.

> Ingen ordbøger kender strølys.

Det forkommer somme tider at ord i dagspressen endnu ikke har fået, eller
vil finde indpas i retskrivningsordbogen, dette umuliggør dog ikke bruge af
ordet i en debat.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:48

KLIP

> [...]
> vil finde indpas i retskrivningsordbogen, dette umuliggør dog ikke bruge

Strølys og punktformige lyskilder har intet med parabler og billygter at
skaffe.

Det er noget man taler om omkring LCD-skærme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:52

KLIP

> Strølys og punktformige lyskilder har intet med parabler og billygter at
> skaffe.
>
> Det er noget man taler om omkring LCD-skærme.

Jeg glemte at nævne optikker.

PS: Jeg kan se ordet 'strølys' findes på norsk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-01-06 00:31

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Strølys og punktformige lyskilder har intet med parabler og billygter at
> skaffe.

Det korte svar: Der i tager du fejl.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 00:35

KLIP

> Det korte svar: Der i tager du fejl.

Det er da bare herligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-01-06 23:54

> Ingen ordbøger kender strølys.

Mon ikke begrebet "strølys" dækker over f.eks. en anløben/ru parabol,
ligesom fejl i lygteglas også bryder/kaster lyset i ikke tiltænke retninger,
og disse kan da godt være ret generende både fra modkørende og
bagvedkørende. Havde oplevelsen af sidstnævnte i går aftes, en BMW lagde ret
tæt på bagsmækken ca. 5 km, hans lygter var meget generende i bagspejlene,
da jeg nåede hjemmet så jeg han stoppede ved den lokale brugsforening på den
anden side af gaden, jeg henvendte mig til manden (altså høfligt) og gjorde
opmærksom på mine observationer.

Han tændte så lyset og vi kiggede på hans lygter, for det første så
lygteglassene ud som om de havde været i nærheden af en sandblæserpistol,
derefter fortalte han at han havde 100/90 watt pærer i. Herefter placerede
vi min bil (ducato minibus) vel ca. 10 meter foran hans, han satte sig i min
bil hvorefter han udbrød føj for satan, det er da ulideligt, kan godt forstå
hvis du blev mopset.

Afskedsalutten fra ham, det bliver der gjort noget ved.

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 12-01-06 23:57

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Vi kan ikke være uenige om, der findes spredning af lys som er uønsket.

> Afskedsalutten fra ham, det bliver der gjort noget ved.

Det bør faktisk kontrolleres i synshallen på lige fod med bremser og rust at
paraboler og lygteglas er helt fejlfri.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-01-06 00:07

> [...]
>
> Det bør faktisk kontrolleres i synshallen på lige fod med bremser og rust
> at paraboler og lygteglas er helt fejlfri.

Det bliver det skam også (ser det dagligt mange gange), derudover er det
faktisk ikke svært at konstatere, kør blot bilen op mód f.eks. en hvid mur
med nogle meters afstand, hvis ikke overgangen på det korte/nedblændede lys
er skarp/veldefineret er der noget galt med dine lygter.

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 00:12

KLIP

> Det bliver det skam også (ser det dagligt mange gange),

O.k., så må der være mange som får skiftet paraboler samt lygteglas
umiddelbart inden syn..

Vi talte om lygter, da jeg sidst var til syn.

Synsmanden kiggede på mine lygteglas og udbrød, de skal vist skiftes, da de
ser noget slidte ud.

Jeg foreslog ham at starte lygtevaskerne eller tage en klud og tørre dem af.

Han rengjorde dem og udbrød, de er jo helt fejlfri.

Jep, svarede jeg. De er af glas og bliver med jævne mellemrum skiftet ......
grundet stenslag, så jeg har altid fejlfri lygter.

> [...]
> f.eks. en hvid mur med nogle meters afstand, hvis ikke overgangen på det
> korte/nedblændede lys er skarp/veldefineret er der noget galt med dine

Jeg har H7 i mine nærlys og langtlys.

Nærlyset brænder samtidig med langtlyset. Giver det ikke et noget diffust
indtryk, når der ingen overgang er..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-01-06 00:25

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k., så må der være mange som får skiftet paraboler samt lygteglas
> umiddelbart inden syn..

Mit svar skal forstås sådan at jeg dagligt ser mange få kontrolleret
lygterne ved syn. ;-/

> [...]
>
> Jep, svarede jeg. De er af glas og bliver med jævne mellemrum skiftet
> ...... grundet stenslag, så jeg har altid fejlfri lygter.

Episode fra synshal, en nyuddannet asssistent og en gammelt rotte i faget
+25 år er i gang med at syne en bil den unge siger de forlygter dur ik',
hvortil den gamle siger "jo de skal bare vaskes. Vel og mærke inden
lygteapperatet har været i brug

> Jeg har H7 i mine nærlys og langtlys.
>
> Nærlyset brænder samtidig med langtlyset. Giver det ikke et noget diffust
> indtryk, når der ingen overgang er..?

Du skal da uanset du har seperatlygter kort/lang havde en veldefineret
overgang på nærlys lygterne

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 00:34

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mit svar skal forstås sådan at jeg dagligt ser mange få kontrolleret
> lygterne ved syn. ;-/

O.k., ja så er du midt i suppedasen..

> [...]
> +25 år er i gang med at syne en bil den unge siger de forlygter dur ik',
> hvortil den gamle siger "jo de skal bare vaskes. Vel og mærke inden

Realitet ... en tidligere ansat i Bilinspektionen nu ansat ved Applaus..

> Du skal da uanset du har seperatlygter kort/lang havde en veldefineret
> overgang på nærlys lygterne

Jeg måtte lige læse dit s´var endnu engang for at greje det.

Nu er jeg vist med: der må ikke være nogen, hvad skal jeg kalde dem
"spikes", i lyspletten fra det korte lys, men området der oplyses, skal være
skarpt afgrænset for begge nærlyslygters vedkommende.

Er der nogen væsentlig forskel, i de glas med "optik indbygget (H4)" og så
dem jeg anvender, der ikke har en eneste rynke, men er som vinduesglas, i
forbindelse med slitage/"sandblæsning"..?

Mine anvender udelukkende parabolerne til spredning/samling af lyset.

Kort, er det ene at foretrække frem for det andet..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-01-06 00:48

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> O.k., ja så er du midt i suppedasen..

Jo...

> Realitet ... en tidligere ansat i Bilinspektionen nu ansat ved
> Applaus..

Første udsagn rigtigt, sidste negativ.

> [...]
> "spikes", i lyspletten fra det korte lys, men området der oplyses, skal
> være skarpt afgrænset for begge nærlyslygters vedkommende.

Ja.

> Er der nogen væsentlig forskel, i de glas med "optik indbygget (H4)" og så
> dem jeg anvender, der ikke har en eneste rynke, men er som vinduesglas, i
> forbindelse med slitage/"sandblæsning"..?

Ved det ikke Bjørn, men umiddelbart vil jeg ikke mene det.

> Mine anvender udelukkende parabolerne til spredning/samling af lyset.
>
> Kort, er det ene at foretrække frem for det andet..?

Det er vel et ? om en tilpasning til den aktuelle lygtekonstruktion, ellers
kan jeg ikke finde noget brugbart argument, men det kan andre jo nu nok ;-/

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 01:11

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel et ? om en tilpasning til den aktuelle lygtekonstruktion,

O.k.

> ellers kan jeg ikke finde noget brugbart argument,

O.k.

> men det kan andre jo nu nok ;-/

Det er jeg også sikker på og bare det ikke bliver diffust lys i en
hornæske...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-01-06 20:38

> [...]
> passer ikke til parabolen og giver derfor mængder af strølys, der blænder
> modkørende. Samtidig udvikler de ulovlige pærer så meget varme, at

Jeg er glad for at selv Ekstra Bladet har fundet ud af, at "godt lys, fuldt
lys og korrekt indstillet lys er et spørgsmål om trafiksikkerhed".

Som nævnt 3-400 gange før er det efter 120.000 km med 100W-pærer i de
forreste lygter klart for mig - og alle som kører med mig - at mine
forlygter ikke generer nogen. I så flad ville folk blinke til mig - med
mellemrum - og det gør de ikke.

Forklaringen er til dels at finde i Ekstra Bladets artikel, hvor
journalisten skriver, at den ekstra mængde lys ikke svarer til 100 W i
forhold til 60 W (i virkeligheden og med nærlys 90 W i forhold til 55 W).

Der er alene tale om et forbedret lys, der minimerer forskellen i lysmængden
mellem Vectra´en fra 1990 og en moderne bils lys - men ikke noget helt
vildt.

Tak i øvrigt for omtanken mht mine lygters levetid. Jeg kan oplyse at glas,
ledninger og paraboler på en Opel fra 1990 er lavet i en kvalitet, så de let
klarer den nævnte lysstyrke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-01-06 00:24

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Jeg kan oplyse at glas,
>ledninger og paraboler på en Opel fra 1990 er lavet i en kvalitet, så de let
>klarer den nævnte lysstyrke.

hmmm.... har du kontrolleret om dine fatninger har det godt ?
Mine kunne sgu'tte li' 100/80w lamper

http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/kraftlamper/index.htm

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-06 06:20

Jan W Nielsen skriver:

> Der er alene tale om et forbedret lys, der minimerer forskellen i lysmængden
> mellem Vectra´en fra 1990 og en moderne bils lys - men ikke noget helt
> vildt.

Jammen jeg forstår det udemærket. Havde selv en Astra af samme årgang,
hvor lyset var noget miserabelt. En dag jeg skulle hente en kollega og
det var lidt diset opdagede jeg at der fra lygten stod en næsten lodret
kegele op i luften af lys fra begge forlygter, samt at selvom jeg holdte
parallet på hans hus var der temmeligt oplyst et sper steder på
husmuren.......... Det må være strølys, sådan noget man tilfældigt strør
omkring sig

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen
død

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-01-06 06:59

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det må være strølys, sådan noget man tilfældigt strør
>omkring sig

Du har oplevet et rent mirakel - neget der iflg BJ jo slet ikke er til
;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-06 07:16

jan@stevns.net skriver:

> Du har oplevet et rent mirakel - neget der iflg BJ jo slet ikke er til
> ;)

Jeg ved det jo ikke, for jeg aner ikke, hvad strølys er ?

Det jeg har oplevet er ringe lygter !

Fra : BJ

Dato : 13-01-06 14:32

KLIP

> Jeg ved det jo ikke, for jeg aner ikke, hvad strølys er ?

På dansk taler man om 'rettet lys' og 'diffust lys', så jeg forstår godt, du
ikke kender disse hjemmelavede udtryk..

> Det jeg har oplevet er ringe lygter !

Det har jeg bestemt også.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-01-06 09:02

> [...]
> parallet på hans hus var der temmeligt oplyst et sper steder på
> husmuren.......... Det må være strølys, sådan noget man tilfældigt strør

Korrekt - men som jeg har sagt en 3-400 gange, er det ikke noget problem på
min bil.

P.S: Jeg skal have noget hjælp til den anden ting, som vi talte om - men det
er ikke glemt endnu.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 22:14

> [...]
> modkørende. Samtidig udvikler de ulovlige pærer så meget varme, at
> plastic-glasset over lygterne kan blive beskadiget."

Jeg smed nogle 100W pærere i min gamle E30 og der blev lyset mildest talt
ELENDIGT !! så jeg gik hurtigt tilbage til de andre igen... spild af penge !

Mvh
Morten

Fra : Leif

Dato : 12-01-06 22:42

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in message

> [...]
> ELENDIGT !! så jeg gik hurtigt tilbage til de andre igen... spild af penge

Jeg ved ikke lige hvad en E30 er, men mon ikke du manglede nogle ledninger
med et ordentligt tværsnit
til de der 8-9 ampere der skal i gennem.

Jeg har både på Escort '85 og på Sunny '92 og her sidst på Primera 2001
brugt dem med glæde.
Bare husk at føre strømmen direkte, via en sikring, til pæren via dobbelte
relæer styret af det normale lys.

/Leif