Chiptuning hjælper - også på en sugemotor ~
Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 17:56

Læg mærke til, at der tale om en minimal hk-fremgang.
Alligevel svmmer ejeren helt over vedr. den netop
gennemførte chiptuning af hans bil!

Thomas Spinnetho skriver:
"Det er fedt... egentlig virker tallene i sig selv ikke imponerende... lidt over
10 NM.. men for dælen da de er placeret godt.. det "brugbare" moment starter
allerede ved 3000 nu mod 4000 før... vildt vildt fedt... desuden trækker den bare
mere brutalt og rent.. mit hul omkring 5500 er ikke væk men minimeret da hele
trækket generelt er mere jævnt og hårdt... mht mit forbrug kan det kun være
steget, da min højre fod bestemt ikke er mindre "triggerhappy" nu... 160 km/t på
motorvej... sømmet i bund og man får et godt skub i ryggen ved godt 4500 omdr....
det holder altås bare 100% jeg må tilslutte mig koret.. Per Mai kan sgu sit
kram...
mht til spørgsmålet om hvad det præcist er han gør... er svaret... udøver positiv
voodoo på din motor

www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3215&highlight=

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Henrik B.

Dato : 11-01-06 18:11

<DJ Bobo...> skrev i en meddelelse

> Læg mærke til, at der tale om en minimal hk-fremgang.
> Alligevel svmmer ejeren helt over vedr. den netop
> gennemførte chiptuning af hans bil!

Nu er den pågældende model jo så også udpint (=går magert) ab fabrik. Netop
derfor er der mere at hente, end normalt på en sugemotor........iflg. Per
Mai.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 19:03

"Henrik B." <mailto:saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Chiptuning hjælper - også på en sugemotor !"

> Nu er den pågældende model jo så også udpint (=går magert) ab fabrik.

Du fattede vist ikke budskabet i 1. omgang, så prøv at smide
brillerne på næsen igen og gentag forsøget med at læse teksten :)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 19:03

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-06 20:48

DJ Bobo wrote:
> [...]
>

> Du fattede vist ikke budskabet i 1. omgang, så prøv at smide
> brillerne på næsen igen og gentag forsøget med at læse teksten :)

Ligesom Henrik B fatter jeg det heller ikke?
Det er vist almenviden for bil-nørder og nørd-viden for almindelige
mennesker, at en Alfa 156 1.8 kan blive noget mere omgængelig ved
chip-tuning, eftersom (som Henrik også skriver) den får lidt for lidt
brændstof i fabrikskonfigurationen. Og så er det mindre væsentlig om det
giver flere heste på toppen.

Så ja, chiptuning hjælper på lige præcis den sugemotor fra Alfa. Men
sikkert ikke ret meget på de fleste andre sugemotorer.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 20:54

"Lars L. Hansen" <mailto:hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Så ja, chiptuning hjælper på lige præcis den sugemotor fra Alfa. Men
> sikkert ikke ret meget på de fleste andre sugemotorer.

Der er en række biler, som "tjener" ved det - har været nævnt
herinde tiligere. Som Landberg skriver kan chipning medføre
at bilen opleves (og ér) mere kørbar. Dt var bare dét... :)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 11-01-06 19:28

Per fik min gamle opel omega op fra 191 HK (har standard 204) til 212 HK.

/Jonas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-01-06 19:41

> Per fik min gamle opel omega op fra 191 HK (har standard 204) til 212 HK.

Hej Jonas

Det var da dig, der købte Mogens Knudsens Omega 3000 24V, var det ikke..?

Var det den, der havde 191 hk, og har du solgt den igen - og hvad har du i
givet fald købt i stedet...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 22:38

Jep - www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1083

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 12-01-06 11:26

Undskyld det lidt sene svar...

Jeps det er den jeg købte af mogens for en del tid siden !

/Jonas
PS: Jeg har ikke solgt den!

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 19:33

"Jonas Hoffmann" <mailto:j@edb.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Chiptuning hjælper - også på en sugemotor !"

> Per fik min gamle opel omega op fra 191 HK (har standard 204) til 212 HK.

Du har solgt den?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-01-06 19:37

> Chiptuning hjælper - også på en sugemotor !
Ja, men sjældent noget af betydning.

> steget, da min højre fod bestemt ikke er mindre "triggerhappy" nu... 160
> km/t på
> motorvej... sømmet i bund og man får et godt skub i ryggen ved godt 4500
> omdr....

Hvis der ved 160 km/t skal opleves en forskel, der ikke kan tilskrives
placebo (en virkning der kommer, fordi man tror på det virker) - så skal der
formentlig mindst 15-10 procent mere power til. Dét giver chipning af
sugemotor normalt ikke.

Mindre end 15 procents ekstra power virker naturligvis også, men så skal der
målegrej (ure eller lign.) til, før man kan påvise det.

Det har altid (fra mig) været skrevet, at chipning af sugemotor nok kan give
noget på nogle biler - men sjældent ret meget - og sjældent noget der har
nogen praktisk betydning, der er stor nok, til at "almindelige mennesker"
ikke bliver skuffede over deres "investering"

Til gengæld er den "psykiske faktor" dramatisk - ligesom det er tilfældet
med hul i lydpotten/remuspotte - og det synes jeg, at ovenstående sætning er
et meget godt udtryk for.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-01-06 20:08

> [...]
> med hul i lydpotten/remuspotte - og det synes jeg, at ovenstående sætning

Min makker og jeg chippede en BMW 523 her for nogle dage siden. Bilen havde
kørt en kvart million kilometer og var monteret med nogle skrappere knaster.
Bilen fik 15hk mere på toppen og et trist dyk i momentkurven blev rettet ud.
Målemæssigt fik den ikke vildt meget mere moment, men enhver husmor ville
kunne mærke, at hullet i momentkurven var glattet ud. Der var klar mærkbar
forskel på hvordan bilen kørte.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-01-06 20:20

> [...]
> husmor ville kunne mærke, at hullet i momentkurven var glattet ud. Der var
> klar mærkbar forskel på hvordan bilen kørte.

Ok - som sagt afviser jeg ikke, at der er noget mærkbart at hente på nogle
få biler - og specielt ikke på dem, der i forvejen har fået andre knaster
mv,

P.S: Kan du chippe en ny Leon TFSi til 240 hk - som man kan med Golfen..? Og
er de to motorer ens, selv om Leon' en kun yder 185 hk..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 11-01-06 20:24

KLIP

> P.S: Kan du chippe en ny Leon TFSi til 240 hk - som man kan med Golfen..?
> Og er de to motorer ens, selv om Leon' en kun yder 185 hk..?

_Er_ det ikke samme motor som Golf/Audi..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Landberg

Dato : 11-01-06 20:38

> P.S: Kan du chippe en ny Leon TFSi til 240 hk - som man kan med Golfen..?
> Og er de to motorer ens, selv om Leon' en kun yder 185 hk..?

Jeg kan pt. ikke chippe den bil, da den ikke lader sig chippe gennem
OBD-porten. Det er nok blot et spørgsmål om tid. Men man kan chippe den ved
at åbne styreboksen og gå ind via kontaktpunkterne. Motoren i en Golf V GTi
og Seat Leon TFSi er nøjagtigt den samme, men v.h.a. en lille ændring i
brændstofmængde og tænding har Leon'en "tabt" 15 hk. Chipper man dem får man
samme resultat.

Fra : Juul

Dato : 11-01-06 20:47

> [...]
der
> målegrej (ure eller lign.) til, før man kan påvise det.

Det KAN (for jeg ved ikke hvad Per Mai præcist har gang i) også bero på at
motorsoftwaren er ændret så speederen eksempelvis reagerer på hvor hurtigt
man tramper ned. Så vil selv små vip kunne føles og det fornemmes som om man
har en velvillig motor med flere kræfter end den egentlig har (det opdager
man så når man trykker speederen helt i bund). AKA driveability...

På den anden side - så har de fleste normale biler udsolgt ved 160 så om det
fænomen gør sig i det pågældende tilfælde er nok tvivilsomt...

VH Juul

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 12-01-06 11:30

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det
> fænomen gør sig i det pågældende tilfælde er nok tvivilsomt...

Du har delvist ret ang. speederrosponsen, det man gør er, at man ændre
amplituden på signalet fra speederen (på nye biler med drivebywire).
Samtidig med det kan man trimme flg. justere tændingen lidt op, finjustere
indsprøjtningstidpunktet, dysernes åbningstider, samt flytte
omdrejningsbegrænseren...
Et forsøg med en BMW 328I (årg. 2000), har givet en noget hurtigere
acceleration - Det man specielt mærker forskel på er, at den er noget
hurtigere til at accelere i mellem accelrationerne (den er med Aut.). De
ting der blev ændret på den er speederrespons, åbningtider på dyserne, samt
en lidt tidligere indsprøjtning.

/Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-01-06 13:24

> ting der blev ændret på den er speederrespons, åbningtider på dyserne,
> samt en lidt tidligere indsprøjtning.

Har han ikke flyttet tændingstidspunktet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 12-01-06 14:02

Tjo, mener jeg flyttede det meget lidt, da vedkommende ikke ønskede at
skulle køre på oktan 98

/claus

Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-06 17:32

> [...]

> det
> fænomen gør sig i det pågældende tilfælde er nok tvivilsomt...

Ja, i en 1,8'er er der nok en så begrænset effekt, at der er (store) grænser
for, hvad der "kan ske". Altså lige på nær i en gammel udbollet Vectra, som
f.eks. den Jan W. kører i.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-01-06 20:26

> Ja, i en 1,8'er er der nok en så begrænset effekt, at der er (store)
> grænser for, hvad der "kan ske". Altså lige på nær i en gammel udbollet
> Vectra, som f.eks. den Jan W. kører i.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-06 11:23

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Chiptuning hjælper - også på en sugemotor !"

> Den lader vi lige stå et øjeblik.

Ja! - hvis man ikke må genere en skribent for hans måde at
stave på, er det ganske malplaceret i en nyhedsgruppe vedr.
biler at genere en mands bil uanset hvilken, han måtte vælge.

Om igen, Henrik B.

/Mogens
'06 Rolls Royce Phantom

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.199)

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-06 18:30

> Ja! - hvis man ikke må genere en skribent for hans måde at
> stave på, er det ganske malplaceret i en nyhedsgruppe vedr.
> biler at genere en mands bil uanset hvilken, han måtte vælge.
>
> Om igen, Henrik B.

*ROFL*

> /Mogens
> '06 Rolls Royce Phantom

Sig mig, hva' fa'n er nu det??

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 24-01-06 19:17

> *ROFL*

:)

> Sig mig, hva' fa'n er nu det??

En bil

Fra : BJ

Dato : 24-01-06 19:46

"DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> :)

> En bil

Den er ikke for dyrlæger, men veterinærchefer..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 24-01-06 19:52

> Den er ikke for dyrlæger, men veterinærchefer..

He he - den er kun for folk med hang til chauffør, idet al komforten
stort set er "lagt på" bagsædet. Elektriske bagdøre og masser af
plads eksempelvis...

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-06 01:21

"DJ Bobo (211 16)"

Fy Fan i Helvete - ett svenskt postnummar....

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo \(211 16\)

Dato : 25-01-06 06:35

> Fy Fan i Helvete - ett svenskt postnummar....

Jep, det gør Rolls Roycen noget billigere

Fra : Thomas J.

Dato : 25-01-06 13:15

Den Tue, 24 Jan 2006 18:51:38 GMT sendte "DJ Bobo \(211 16\)"
<nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> følgende røgsignaler:

>He he - den er kun for folk med hang til chauffør, idet al komforten
>stort set er "lagt på" bagsædet. Elektriske bagdøre og masser af
>plads eksempelvis...

Det må være din kone du taler om. *he he he*

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-06 18:43

> Den lader vi lige stå et øjeblik.

Enhver ved jo, at du ikke kører på TEC2000...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg