Bagerste nummerplade
Fra : Sven

Dato : 10-01-06 21:24

Hej.
Jeg har endnu ikke fundet svaret fra maj måned mht flytning af bagerste
nummerplade på sønnens Ford Escort. Må man godt flytte den ned på
kofangeren, sammen med nummerpladelyset selvfølgelig, så man kan spartle
bagsmækken ud?
Jeg har ledt i "detailforskrifter køretøjer 2005", men kan ikke finde noget
om selve nummerpladens placering, kun en masse om nummerpladelyset.
Nogle siger JA, mens andre siger se i "detailforskrifter køretøjer 2005",
Ford-værkstedet siger NEJ, så hvad er det korrekte svar på:
Må man godt flytte den bagerste nummerplade ned på kofangeren (det er en
stylet kofanger med plads til nummerplade og lys til samme), sammen med
nummerpladelyset selvfølgelig, så man kan spartle bagsmækken ud? Det er en
Ford Escort fra 1995.

Sven

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-01-06 21:29

Sven wrote:
> [...]
> sammen med nummerpladelyset selvfølgelig, så man kan spartle
> bagsmækken ud? Det er en Ford Escort fra 1995.

Undskyld mig. Men hvis det er så vigtigt, og du ikke har fået svar på 8 md,
så prøv dog at spørge færdselsstyrelsen.

Derudover mener jeg helt sikkert, at det må I gerne. Den skal være synlig
bagfra og belyst. Hvis der ikke står nogle mål der skal overholdes, så er
der ingen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 18:27

Morten Fruergaard wrote:
> Derudover mener jeg helt sikkert, at det må I gerne. Den skal være synlig
> bagfra og belyst. Hvis der ikke står nogle mål der skal overholdes, så er
> der ingen.

Jeg tror ikke der er regler, med mål, for nummerpladens placering.

Jeg har set den placeret i ca. 3 meters højde på bagdøren af en
trailer. Grunden til dette var at der skulle være plads til en
"medbringertruck". Og i stedet for at skulle huske at flytte
ekstrapladen fra den ene truck til den anden, havde man valgt at
placere nummerpladen udenfor det område trucken dækker. Der var
naturligvis monteret lys til den også.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-01-06 22:09

Mange taxi' har det grønne taxa-skilt på nummerpladens plads, og dermed
flyttet nummerpladen til et andet sted.
Det må de jo kunne synes med, så lovligt tror jeg bestemt det er.
Husker da også, at nogle af de gamle VW boble havde alm. nummerplade
monteret på kofanger i stedet for den kvadratiske.

Kim

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 10-01-06 22:41

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Husker da også, at nogle af de gamle VW boble havde alm. nummerplade
> monteret på kofanger i stedet for den kvadratiske.

Taxa'er har typisk flyttet nr. plade for at undgå lygtebom ved transport af
cykler (som ellers dækker nr.pladen). Der hvor nr. pladen er flyttet hen vil
man
som regel også kunne se holderne til "cykelstativet".
Uden dog at kende reglerne 100%, vil jeg også mene at man sagtens kan
flytte nr. pladen, sålænge nr. pladelyset flyttes med.

Personligt ville jeg selv have gjort det uden tøven. Specielt når jeg tænker

hvor tit panserne (i mine unge dage) stoppe al trafik der var på "striben".
For
der var sq mange der havde lavet tilsvarende mod. af bagenden på bilen, uden
det blev påtalt/noteret.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 22:56

> [...]
> nummerpladelyset selvfølgelig, så man kan spartle bagsmækken ud? Det er en

Du kan sætte den hvor du vil, bare den er synlig og at den er belyst....så
du slipper ikke for også at montere belysning over den bagerste plade.
Desuden skal den være placeret således at hele nummeret kan læses (kan være
problem hvis den sidder for tæt ved anhængertræk)

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-06 08:06

> [...]
> Desuden skal den være placeret således at hele nummeret kan læses (kan
> være problem hvis den sidder for tæt ved anhængertræk)

Den skal også sidde midt på bilen - så Alfa´erne kører faktisk med ulovlig
nummerpladeføring foran ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-01-06 08:11

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Den skal også sidde midt på bilen - så Alfa´erne kører faktisk med
> ulovlig nummerpladeføring foran ...

Tror du selv på det?

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 11-01-06 10:23

> Tror du selv på det?

Den skal ikke sidde midt på, men jeg mener til gengæld at nummerpladerne
skal sidde vinkelret i kørselsretningen, dvs at på Alfa'erne hvor
nummerpladen ikke sidder midt på, sidder de heller ikke vinkelret, og så er
det ulovligt. Men det er lidt pjattet, hvis man nu begynder at gå efter
dem...

Mvh

Emil

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-01-06 08:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev :

>Den skal også sidde midt på bilen

det står der intet om nogen steder

Du ser også ofte biler, hvor pladen sidder på den ene bagdør

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-06 13:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> det står der intet om nogen steder

Jeg var faktisk lidt i tvivl om det var vinkelret på eller på midten den
skulle sidde ... en af delene er det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 11-01-06 09:08

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Den skal også sidde midt på bilen - så Alfa´erne kører faktisk med ulovlig
>nummerpladeføring foran ...

Huh?
Så er alle VW Transportere med dobbelte bagdøre også ulovlige?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Nippo

Dato : 11-01-06 14:33

> Den skal også sidde midt på bilen - så Alfa´erne kører faktisk med ulovlig
> nummerpladeføring foran ...
>

> --
> Per, Esbjerg

Naaaah Per, sådan kan du ikke udlægge det.

I DK har vi en regel om at vi ikke tillader mindre fornummerplader.
Ser du i Holland, italien osv, så ser du Alfa´ere og andre iøvrigt køre med
en betydeligt mindre fornummerplade. (Hvilket iøvrigt er væsentligt
kønnere).

Alfa´erene er fuldt lovlige med den fra Dansk forhandler monterede plade.
Bilen er både godkendt og i mange tilfælde endog synet med denne plade
(brugte Alfa 156´ere over 4 år)

Altså er der enten givet kompensation, eller også er reglen ikke længre i
brug.

Men hvad er iøvrigt vinkelret ?
På ældre biler (rimeligt gamle)
Sidder den foreste plade tit monteret under forkofangeren på et vinklet
beslag der gør at pladen for neden hælder en smule ind under bilen. Dette
var tilfældet på min første Alfa (Alfasud 78´) Og iøvrigt også på min Morris
Marina fra 72 *G*

Mvh
Nicolai

Fra : Sven

Dato : 12-01-06 21:53

> [...]
> Desuden skal den være placeret således at hele nummeret kan læses (kan
> være problem hvis den sidder for tæt ved anhængertræk)

Det lyder godt, men er der ikke noget med, at den skal være synlig fra et
vist antal grader fra siderne? Eller det var måske i "gamle dage" (da vi
kørte i Ford Capri, Falcon, bobler og Taunus).
Da det er en stylet bagkofanger, så kommer nummerpladen til at sidde i højre
side ca 3 cm inde, og med nr.pladelyset monteret oppe over, så det lyser ned
på nummerpladen, men dog ikke i vinkel i forhold til bagsmækken (i hvert
fald kun ganske få grader). Der er ikke anhængertræk eller andet der spærrer
for udsynet til den.

Sven

Fra : Leonard

Dato : 12-01-06 23:31

"Sven" <none@com.com> wrote:

>Det lyder godt, men er der ikke noget med, at den skal være synlig fra et
>vist antal grader fra siderne?

Nr.pladen skal placeret bagpå bilen og belyst så den kan aflæse i en
afstand af 20m fra bilen - det er den eneste bestemmelse jeg kender.
Smæk dog den plade på og lad som om det skal være sådan, hvis den er
nem at aflæse for han aldrig vrøvl over det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::