Interessant læsning ang dieseltuning.
Fra : Henrik B.

Dato : 10-01-06 00:17

På tysk. Men se f.eks. tallene nederst. Skal der virkelig hentes hypper, så
stiger forurenigen ofte drastisk:
http://www.auto-motor-und-sport.de/test_technik/technik/tuning_chip_chip_hurra.84832.htm

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-01-06 03:09

Den Tue, 10 Jan 2006 00:17:02 +0100, skrev Henrik B. :

> På tysk.

Sad her og kunne ikke sove. Enhver kommentar til selve oversættelsen har
kun intresse hvis jeg har lavet meningsforstyrrende oversættelser.
Ellers fandt jeg emnet så interessant at også ikke-tysk kundige skulle
have glæde af artiklen. Så her er en fordansket version:

TUNING: CHIP, CHIP, HURRA.

Mere effekt via chiptuning, det glæder diesel-ejeren. Men hvad giver
chiptuning i virkeligheden? Prøvestandsmålinger bringer sandheden frem i
lyset.

Foran kommer der en ny chip i, og bagude kommer der mere power ud:
Herligt. Og nemt. Især blandt turbodiesel motorer har tuning via den
bærbare computer kronede dage, hvilket ikke undrer. Et par 100 euro er
nok til at en elektronik nørd tryller en masse ekstra kraft under
motorhjelmen. 30 procent ekstra er nærmest et spørgsmål om ære i
branchen. Fordele uden ulemper loves der - tilsyneladende findes der
stadig mirakler. Eller måske ikke? Ingeniørerne hos Dekra(www.dekra.com,
red.), der ikke tror på tekniske heksekunster, ville vide det med
sikkerhed. Prøveobjekt: En VW Golf 1.9 TDI med 105 HK iflg. fabrikken.
Der blev testet 3 modificerede chips og 3 såkaldte styrebokse, der
kobles sammen med den originale chip.

Sidstnævnte er særligt interessante, da de nemt kan fjernes igen og er
billige. "Power-box" f.eks. koster latterlige 16,90 Euro og skal give 20
HK: Fantastisk. Lignende tal lover "AMH-Booster" og boksen fra
"Tuning-Meile" men til en højere pris(90 og 139 Euro).

Facit efter prøvestandsmålingerne: Drøm videre. Ifølge Dekras test
kommer der kun mellem 117(AMH) og 119 HK(Tuning-Meile) ud af boksene, og
så har test-Golfen endda 111 HK med hjemmefra. "Tuningen kan subjektivt
set næppe mærkes" er den høfligt formulerede Dekra kommentar.

Hvad havde man også regnet med? Der er jo kun tale om manipulation af
temperaturmåleren og ændring af den indsprøjtede brændstofmængde. Det
bringer ganskevist næppe et nævneværdigt plus af HK og moment, men giver
alligevel efter Dekra eksperternes mening risici. Koldstartsproblemer,
sort røg fra udstødningen, og vedvarende fuldgas kan skade motoren. En
ringe trøst: Ved de øvrige skadestofmålinger(CO, HC, NOx) er der ingen
ulemper.

DER ER ÆGTE POWER I

Rigtig power får man kun hvis man er parat til at gå løs på de
indbyggede dele. Tuning af styreboksen hedder løsningen. I Dekra testen
repræsenteret af "DTE-Systems"(30 HK for 500 Euro, inkl. 1 års garanti
og TÜV), "Speed-Buster"(30 HK for 600 Euro, inkl. TÜV) og "CSW"(40 HK
for 820 Euro).

Hvad er virkelighed? Den gode nyhed: Der bliver ikke lovet for meget.
CSW tuningen giver 149 HK, hos Speed-Buster sågar 151 HK, kun DTE
tuningen er en smule lam med kun 134 HK. Også et tydeligt vokset moment:
Lige fra 315(DTE) til 357 Nm(CSW), uden tuning blev test Golfen målt til
282 Nm.

Så bare i med en tunet chip eller hvad? Lad hellere være, mener Dekra
testerne og hæver pegefingeren: Den effektøgende manipulation af
indsprøjtningstider og ladetryk førte til termisk overbelastning af
turbolader, udstødningsmanifold, stempler og udstødningsventiler, ved
fuldgas. Laderen bliver kørt ved større omdrejninger og hertil kommer
for høje tryk i cylindrene og indsprøjtningsdyserne. Og endelig så
stresses knastakslen også.

EKSTREMT SKADESPOTENTIALE

"Meget højt til ekstremt skadespotentiale", er Dekra dommen, som især er
møntet på CSW chippen. Alt i alt temmeligt dystert, for slet ikke at
nævne de tykke røgskyer efter bilen.

Og også her taler målingerne for sig selv: Udstødningstemperaturen steg
med op til 300 grader fra 662 grader(standard) til 958
grader(Speed-Buster), turboladeromdrejningstallet stiger med mere end
10.000 omdr. fra 202.000 omdr.(standard) til 213.000
omdr.(Speed-Buster).

Det er ikke kun fagmænd det løber koldt ned ad ryggen, og man forstår
hvorfor bilfabrikkerne har det så svært med at finde hestekræfter. Flere
HK ved identiske grundmotorer betyder i reglen også ændrede manifold og
stempler, tilpasset køling, større dyser i Pumpe-Dyse-Systemet og en
forstærket krumtap. Mindst.

Det er altså som i den virkelige verden: En motor kan ikke leve af chips
alene. Hvis man vil være stærk skal der kød på bordet.

[Måleskemaet må man selv læse i artiklen]

--
Kent Oldhøj

Fra : tb

Dato : 10-01-06 07:17

> [...]
> Ellers fandt jeg emnet så interessant at også ikke-tysk kundige skulle
> have glæde af artiklen. Så her er en fordansket version:

TUSINDE tak for oversættelsen. Det er sgu da ægte overskud

Fra : Anders

Dato : 10-01-06 09:31

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> [...]
> Ellers fandt jeg emnet så interessant at også ikke-tysk kundige skulle
> have glæde af artiklen. Så her er en fordansket version:

1000 tak for oversættelsen, imponerende.

Anders

Fra : mullerman

Dato : 10-01-06 09:57

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers fandt jeg emnet så interessant at også ikke-tysk kundige skulle
> have glæde af artiklen. Så her er en fordansket version:

Fantastisk arbejde... Det ændrede i hvert fald mit syn på chipning.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-01-06 10:24

> På tysk. Men se f.eks. tallene nederst. Skal der virkelig hentes hypper,
> så stiger forurenigen ofte drastisk:
> http://www.auto-motor-und-sport.de/test_technik/technik/tuning_chip_chip_hurra.84832.htm

Interessant. Der er dog naturligvis et par ting der undrer mig eller som
jeg hæfter mig ved:
- De røggastal de opgiver, hvordan er de målt? Under fuld belastning eller
som man gør i de danske synshaller? (D.v.s. i fri belastning). Jeg har måtte
chippe en Touran med samme motor fordi den som standard ikke kunne overholde
det typespecifikke røggastal på 0.8. Den røg 1.2 før og 0.6 efter jeg havde
justeret den.
- De tester tre forskellige "billigbokse" til 20 euro (af typen som bliver
solgt herhjemme til 1.000kr). Men så vidt jeg kan se tester de ingen boks
der forlænger dysernes åbningstider?
- De tester en chiptuning som er TüV-godkendt og som derfor er godkendt til
at belastningen ikke overstiger bilens mekaniske formåen og at forureningen
ikke overstiger nogle maksimale værdier. Men alligevel skriver de, at
tuningen er farlig? Kan nu heller ikke forstå, at Speed-Buster skulle kunne
få TüV på en tuning som øger effekten med 40hk.
- Mærkeligt at de skriver, at der er "ekstrem fra for maskinskade" men ikke
kommer med nogle eksempler. Speed-Buster tuningen er nok i overkanten, da
man plejer at sige, at 850 grader er det maksimale for en turbo, men hvad
med de andre chips? Det er jo også Speed-Buster der vrider mest ud.
- Det kunne have været interessant at se en tuning fra f.eks. ABT hvor
tuningen havde givet f.eks. 20hk og så set hvad røggastal og
udstødningsmanifoldtemperatur havde været på.
- De skriver som nævnt at der er extrem fare, men pudsigt nok nævner de
ikke, at den nævnte Golf med 90 % sikkerhed ville få flået kobling og
svinghjul i stykker i løbet af få kilometer med en tuning der øger momentet
med næsten 80nm. Det kan mekanikken slet ikke holde til. Når jeg tuner sådan
en motor stiger maksimalmomentet kun med ca. 20nm og så bliver momentkurven
ellers trukket ud. Som jeg ser det, så er svinghjul og kobling et langt
større problem end belastning af selve motoren.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-06 10:51

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c37d17$0$205$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> momentkurven ellers trukket ud. Som jeg ser det, så er svinghjul og
> kobling et langt større problem end belastning af selve motoren.

Tuning af min G3 1.9 - momentet er steget fra 235 til 355 Nm og jeg har kørt
en del km med campingvogn. Jeg har ingen problemer med kobling og svinghjul.

Jeg skal så lige tilføje at jeg som regel følger hastighedsbegrænsningerne.

Jeg vil give dig fuldstændig ret i dine andre betragtninger :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-01-06 11:05

> Tuning af min G3 1.9 - momentet er steget fra 235 til 355 Nm og jeg har
> kørt en del km med campingvogn. Jeg har ingen problemer med kobling og
> svinghjul.

Sådan kan du desværre ikke regne det ud. Det er først i forbindelse med at
1.9TDi kom med 105hk at VW har været så dygtige at finde det meget svage
svinghjul. Da motoren havde 101hk og lå i Golf IV var der ingen problemer
med svinghjulet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-06 08:08

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:43c386bb$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> svinghjul. Da motoren havde 101hk og lå i Golf IV var der ingen problemer

Min er en 110HK G3´er. Nogen problemer der så? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-01-06 12:36

> - Mærkeligt at de skriver, at der er "ekstrem fra for maskinskade" men
> ikke kommer med nogle eksempler.

Det samme slår mig. For noget tid siden havde jeg i arbejdsmæssig medfør en
samtale med en mand i den øverste ledelse hos Semler, der importerer biler
fra VW-gruppen.'

Han indrømemde direkte, at de kun så skader på de benzinbiler, der blev
tunet.

Almindelig chiptuning af dieselbilerne så de ingen skader ved.

.....men hvis man kører som en FULDKOMMEN sindssyg - og samtidig fjerne lidt
af sikkerhedsmargenen, så kan det da godt være, man ser problemer.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-01-06 13:52

> [...]
>
> ....men hvis man kører som en FULDKOMMEN sindssyg - og samtidig fjerne
> lidt af sikkerhedsmargenen, så kan det da godt være, man ser problemer.

Netop. Og så kommer man til at tænke på hvorfor sådan en test er lavet og om
den vitterligt er sand. Man kan vælge at tro på mig eller lade være, men jeg
har aldrig i de godt fire år jeg har tunet biler oplevet at en kundes bil er
gået i stykker hvor det direkte har kunne henføres til tuningen. Det giver
altså et vist misforhold mellem "ekstrem fare for maskinskade" og "over
1.000 biler tunet og ikke en eneste maskinskade".

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-01-06 14:34

Den Tue, 10 Jan 2006 12:35:56 +0100, skrev Jan W Nielsen :

> Han indrømemde direkte, at de kun så skader på de benzinbiler, der blev
> tunet.
>
> Almindelig chiptuning af dieselbilerne så de ingen skader ved.

Blot en tanke:
Tunede benzinbiler bruges sandsynligvis anderledes end tunede
dieselbiler. I Dekra testen skrev de netop at farerne opstod ved
fuldgas.

--
Kent Oldhøj

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-06 08:11

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Almindelig chiptuning af dieselbilerne så de ingen skader ved.
>
> ....men hvis man kører som en FULDKOMMEN sindssyg - og samtidig fjerne
> lidt af sikkerhedsmargenen, så kan det da godt være, man ser problemer.

For mange år siden fik jeg tunet en G2 GTD 70HK til 100 HK hos Papmahl ved
München i Tyskland. Han kunne slet ikke forstå at min motor havde kørt over
næsten 300.000 km uden at have været skiftet. Selv havde han en magen til
der havde kørt det samme - men på 2. motor.

Hans forklaring var at i Tyskland bliver bilerne kørt hårdere på motorvejene
og at det var derfor motorerne ikke holdt så længe ..

--
Per, Esbjerg

Fra : ejs@stofanet.dk

Dato : 10-01-06 11:55

> På tysk. Men se f.eks. tallene nederst. Skal der virkelig hentes hypper, så
> stiger forurenigen ofte drastisk:
> http://www.auto-motor-und-sport.de/test_technik/technik/tuning_chip_chip_hurra.84832.htm

Sprängfarligt emne og interessant at läse og isär höre reaktioner.

Men der er ikke noget nyt i det. Det er kendt viden - i hvert fald
inden for fagområdet...

VH Juul