MS Windows
briani 27239
Windows Xp fuldversion
Fra : Michael Andersen

Dato : 26-01-06 21:22

Hejsa
Et nok let spørgsmål. Jeg har en computer, som intet styresystem har. Hvad
koster en fuldversion af XP? Jeg kan kun finde Upgrade udgaven?

På forhånd tak

Michael

Fra : Jim

Dato : 26-01-06 21:27

"Michael Andersen" <michaelSLET@nakel.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Et nok let spørgsmål. Jeg har en computer, som intet styresystem har. Hvad
> koster en fuldversion af XP? Jeg kan kun finde Upgrade udgaven?

Mvh. Jim.

Fra : Michael Andersen

Dato : 26-01-06 21:38

Okay. Det er fuldversioner? Jeg troede at den ville koste 2000 kroner.

Fra : Jim

Dato : 26-01-06 21:55

> "Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote in message
> Hvad

> Okay. Det er fuldversioner? Jeg troede at den ville koste 2000 kroner.

Ja, når der ikke står update i beskrivelsen, så er det fuldversioner.
Updateversionerne er i bund og grund også fuldversioner, men de er sikret af
Microsoft, så de skal have bevis for, at en tidligere gyldig version er
installeret eller tilstede, før update-vers. kan installeres.

J.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-01-06 21:56

Michael Andersen wrote:
> Okay. Det er fuldversioner? Jeg troede at den ville koste 2000 kroner.

Ja - det er en fuld Home version - det er en OEM version - licensen tillader
så kun at den installeres på EN pc - men ellers er den "fuld" nok

Pro versionen har lidt ekstra netværksfunktioner, som man normalt ikke har
brug for til hjemmebrug - den koster vist ca 400 kr mere.

Jan

..

Fra : Michael Andersen

Dato : 26-01-06 22:18

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> [...]
>
> .
> Jeg troede at OEM kun var når man købte hardware. Kan jeg godt købe en OEM
XP uden hardware hos Getmore til 700 kroner og så er det en fuldversion,

Fra : Jim

Dato : 26-01-06 22:29

> tillader

> XP uden hardware hos Getmore til 700 kroner og så er det en fuldversion,

Det kan da ikke skade at prøve.
Ellers må du jo se, om ikke du kan bruge en ekstra HD eller noget andet,
eks. ram el. lign., som tæller som kvalifiserende hardware.

J.

Fra : Aksel

Dato : 27-01-06 00:16

> XP uden hardware hos Getmore til 700 kroner og så er det en fuldversion,

OEM må kun sælges sammen med hardware, så der følger ofte en mus med, i
princippet må OEM versionen kun bruges sammen med den hardware den er købt
med, men der intet der kontrollerer det.

Jan skriver at OEM versionen kun må installeres på en PC, det gælder også
retail versionen.

Hilsen Aksel

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-01-06 00:19

Aksel wrote:
> OEM må kun sælges sammen med hardware

Microsoft har for nyligt lavet deres licensbetingelser om, så det
behøves ikke længere.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-01-06 00:45

Aksel wrote:
> Jan skriver at OEM versionen kun må installeres på en PC, det
> gælder også retail versionen.

Ja, men en OEM version "dør" ifølge licensen sammen med maskinen
det først er installeret på. En retail version "må" du gerne
_flytte_ til en anden PC .

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Aksel

Dato : 27-01-06 12:09

> [...]
> er installeret på. En retail version "må" du gerne _flytte_ til en anden

Det er rigtigt, men der er ingen problemer i at få MS til at hjælpe hvis man
har skiftet hardware og derfor får en fejlmelding.
Så er det et definitionsspørgsmål hvor meget hardware der er skiftet, men du
har ret i at den ikke må flyttes til en anden PC.

Hilsen Aksel

Fra : Peter T.

Dato : 28-01-06 02:17

Aksel ristede følgende runer:

> i princippet må OEM versionen kun bruges sammen med den hardware den
> er købt med, men der intet der kontrollerer det.

Spørgsmålet er, om microsofts licensbetingelser overhovedet holder i
Danmark. Spørgsmålet har forøvrigt været oppe og vende masser af gange i
dk.videnskab.jura.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-01-06 00:21

Michael Andersen wrote:
> [...]

Det er egentlig også meningen med dem

> Kan jeg godt købe en OEM XP uden hardware hos Getmore til 700 kroner og
> så er det en
> fuldversion,

Ja - den kan købes ned til omkring 650 kr ifølge www.edbpriser.dk

Nogle gange får man en billig mus med, så man har købt den sammen med noget
hardware - men nogle er begyndt at droppe det - i betingelserne står der så
bare den kun må installeres på den første PC, som den bliver installeret
på.....

Jan

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 27-01-06 00:11

> Ja - det er en fuld Home version - det er en OEM version - licensen
> tillader så kun at den installeres på EN pc - men ellers er den "fuld" nok

Der er vist ikke nogen versioner man må installere på flere med mindre
man køber licenser til det.

Fra : jda

Dato : 27-01-06 05:12

On Thu, 26 Jan 2006 21:56:00 +0100, Jan Vestergaard came up with this fine
idea in dk.edb.system.ms-windows:

> Pro versionen har lidt ekstra netværksfunktioner, som man normalt ikke har
> brug for til hjemmebrug - den koster vist ca 400 kr mere.

Der er nu lidt mere end netværkstingene med. Jeg ville nødig være uden f.
eks. gpedit.msc selv om jeg sidder hjemme hos mig selv.

--
Jakob

Fra : Calle.

Dato : 26-01-06 22:29

Michael Andersen wrote:
> Hejsa
> Et nok let spørgsmål. Jeg har en computer, som intet styresystem har.
> Hvad koster en fuldversion af XP? Jeg kan kun finde Upgrade udgaven?

kom en OEM version, den koster 6-700,-
--
**** Calle ****