Forvirring vedr. netværkskabling (krydset ~
Fra : Amazing_Pudding

Dato : 27-01-06 16:20

Jeg skal til at trække netværkskabler i nyt hus. Kablerne skal løbe over
loftet. Der er tomme rør i væggene, så det skulle (7-9-13) være lige til
at gå til. Eneste problem er at jeg ikke har det helt store begreb om
hvad jeg foretager mig
Og ja, jeg kunne da bare lave det hele trådløst, men når nu
kabelføringen "rimelig" nemt kan klares, så er det vel trods alt det
bedste og mest stabile.

Planen er at modem og router skal stå på loftet, eller måske i
varmeaflæsningsskabet, hvor telefonstikket i forvejen sidder, og hvor
skillefilteret kommer til at sidde. Hvilken løsning der vælges er ikke
helt besluttet endnu. Der er muligvis for koldt det ene sted og for
varmt det andet sted

Der skal så trækkes et kabel fra routeren (der har indbygget switch) til
PC'en i mit værelse. Som jeg forstår det, skal dette kabel være
straight. PC'ens netkort og routerens switch er jo 2 forskellige
kategorier, eller hva'?
(Men hov! Hva' nu hvis jeg senere vil tilslutte flere enheder i f.eks.
mit værelse, og dermed får brug for en switch. Så vil kablet jo
pludselig gå fra router/switch til switch, hvilket jo vil kræve et
krydset kabel. Forvirringen breder sig!)

Nummer 2 kabel skal trækkes fra routeren til PC'en i min kærestes
værelse. Det må jo være samme fremgangsmåde som ovenstående. Altså et
straight kabel?

Nummer 3 kabel skal trækkes fra routeren til en switch i stuen (der skal
nemlig kobles flere enheder på). Det må så være 2 enheder i samme
kategori, og dermed et krydset kabel?

Hvilket kabel jeg køber er vel sådan set underordnet, for RJ45-stikkene
skal alligevel pilles af (i hvert fald i den ene ende), for der er næppe
plads til et færdigmonteret stik i de tomme rør.

Har jeg forstået tingene rigtigt? Nogen ting jeg kan/bør gøre
anderledes?

Åhh jo, så lige et (måske off-topic) tillægsspørgsmål:
Der skal også trækkes telefonledninger i huset. I første omgang til stue
samt til mit værelse. Her kan jeg vel bruge "out pots" i skillefilteret,
men spørgsmålet er nu: Hvordan hulen deler jeg den ledning? Jeg kan se
at man kan få en RJ45 Y-splitter, men kan den også virke med RJ11-stik?

M.v.h.
A.P.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-06 17:01

Amazing_Pudding was thinking very hard :
> Har jeg forstået tingene rigtigt? Nogen ting jeg kan/bør gøre anderledes?

Hvis du laver det som man gør "proffesionelt" er det nok det nemmeste.

Du sætter en switch i passende størrelse der hvor din netforbindelse
kommer ind i huset. Derfra trækker du så "lige igennem" kabler til de
rum hvor du vil have forbindelse til og her sætter du så et
netværksstik op på væggen. Så kan du sætte kabel mellem en PC og
vægstikket ligesom du hvis du havde sat direkte i switchen. Har du brug
for en switch i lokalen sætter du bare den i og bruger et "lige
igennem" kabel igen ligesom hvis du satte fra switch til switch.

Det er vist den bedste måde at gøre det.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 27-01-06 23:56

> [...]
> brug for en switch i lokalen sætter du bare den i og bruger et "lige
> igennem" kabel igen ligesom hvis du satte fra switch til switch.

Okie dokie, tak. Kan se at jeg i det mindste nogenlunde var på rette
spor

M.v.h
A.P.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-01-06 17:02

"Amazing_Pudding" <the_amazing_pudding@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Og ja, jeg kunne da bare lave det hele trådløst, men når nu
>kabelføringen "rimelig" nemt kan klares, så er det vel trods alt det

Selvfølgelig skal der kables - Trådløst netværk kan ikke konkurrere med
kablet netværk...

Du har mange spørgsmål - Jeg foreslår du søger lidt rundt på 'kablings'
sider på nettet, bl.a. denne (men der er mange flere)

http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

Problemet med krydsede / ikke-krydsede kabler er ikke længere så stort.
Der er standard for hvad der skal kables hvordan, men det meste moderne
udstyr er fløjtende ligeglad hvilken type kabel du anvender...

Ad telefon vil jeg foreslår du konsekvent trækker netkabel og opsætter
RJ-45 i alle kontaktpunkter. Så kan du bagefter i krydsfeltet bestemme
hvilke udgange der skal være telefon og hvilke der skal være netværk.

<mlr>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-06 17:35

Michael Rasmussen used his keyboard to write :
> Trådløst netværk kan ikke konkurrere med
> kablet netværk...

Jo, på et punkt - fleksibilitet i forhold til at flytte pcen rundt i
rummet :)

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 27-01-06 23:53

> http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

Glimragende. Tak for linket!

> [...]
> RJ-45 i alle kontaktpunkter. Så kan du bagefter i krydsfeltet bestemme
> hvilke udgange der skal være telefon og hvilke der skal være netværk.

Ahhh ok. Det vil sige at man godt kan bruge RJ11 stik i et almindeligt
netkabel og putte RJ11-stik i et udtag, der egentlig er beregnet til
RJ45? Klipper man så bare de "småledninger" af, som man ikke bruger, når
man sætter stikket på?

M.v.h.
A.P.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-01-06 00:39

> [...]
>netkabel og putte RJ11-stik i et udtag, der egentlig er beregnet til
>RJ45? Klipper man så bare de "småledninger" af, som man ikke bruger, når

RJ-11 han passer i RJ-45 hun, så udtaget skal selvfølgelig være RJ-45.

Det smarte ved netkabler er at de kan bruges til 'det hele', altså både
analog telefoni, ISDN og netværk. Hvis du opsætter RJ-45 over hele huset
og trækker kablerne op til et centralt krydsfelt, kan du frit bestemme
hvilket signal der skal komme frem til et givet RJ-45 stik.

Ja i en snæver situation (selv om det bestemt ikke kan anbefales) kan
der såmæn køre flere signaler i samme kabel, f.eks 2 stk 100 Mbit
netværksforbindelser eller 100 Mbit netværk + telefon.

<mlr>

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 28-01-06 10:57

> [...]
> hele huset og trækker kablerne op til et centralt krydsfelt, kan du
> frit bestemme hvilket signal der skal komme frem til et givet RJ-45

Snedigt. Det vil jeg gøre. Tak for hjælpen.

M.v.h.
A.P.

Fra : Calle.

Dato : 28-01-06 01:50

Amazing_Pudding wrote:
> [...]
> skillefilteret, men spørgsmålet er nu: Hvordan hulen deler jeg den
> ledning? Jeg kan se at man kan få en RJ45 Y-splitter, men kan den
Altid lige igennem, med mindre det er direkte PC-PC
--
**** Calle ****

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-06 21:49

On Fri, 27 Jan 2006 16:19:38 +0100, "Amazing_Pudding"
> [...]

> over loftet. Der er tomme rør i væggene, så det skulle (7-9-13) være
> lige til at gå til. Eneste problem er at jeg ikke har det helt store

Så lad være. Få i stedet nogle professionelle kablingsfolk til at lave
en installation af nutidig (Cat6) og ordentlig kvalitet.

-A

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 28-01-06 22:34

> Så lad være. Få i stedet nogle professionelle kablingsfolk til at lave
> en installation af nutidig (Cat6) og ordentlig kvalitet.

Tanken har skam også strejfet mig . Kan bare forestille mig at det
nok ville blive RET dyrt at hyre en elinstallatør.
Bortset fra det, så HAR jeg faktisk tænkt mig at bruge cat6 kabler. Man
kan jo lige så godt forsøge at fremtidssikre sig.

M.v.h.
A.P.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-06 23:35

On Sat, 28 Jan 2006 22:34:16 +0100, "Amazing_Pudding"

> Tanken har skam også strejfet mig . Kan bare forestille mig at det
> nok ville blive RET dyrt at hyre en elinstallatør.

Skrev du ikke, at det var et nyt hus? Så er prisen på kablingen da
forsvindende i det store regnestykke.

> Bortset fra det, så HAR jeg faktisk tænkt mig at bruge cat6 kabler. Man
> kan jo lige så godt forsøge at fremtidssikre sig.

Hvis du har tænkt dig at lave det selv, kan du næsten lige så godt
lade være at bruge Cat6. Chancen for at du kan lave det som en Cat6-
installation, hvis du ikke har erfaring med det, er meget tæt på 0.

-A

Fra : Gaffa

Dato : 28-01-06 23:43

I vores nye hus fik vi lavet kablingen med det samme. Dobbelte cat5 PDS stik
i alle værelser, samt 7x dbb stik i stue/alrum og køkken - ialt 24 stik -
til ialt ca dkr 10000.-

hilsen

Fra : Amazing_Pudding

Dato : 29-01-06 00:31

> I vores nye hus fik vi lavet kablingen med det samme. Dobbelte cat5
> PDS stik i alle værelser, samt 7x dbb stik i stue/alrum og køkken -
> ialt 24 stik - til ialt ca dkr 10000.-

Det lyder egentlig rimeligt nok. Og jeg ville sandsynligvis kunne klare
mig mindre. Huset er ikke specielt stort. Hmmm....det må jeg lige
fundere over.

M.v.h.
A.P.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-01-06 00:00

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Så lad være. Få i stedet nogle professionelle kablingsfolk til at lave
> en installation af nutidig (Cat6) og ordentlig kvalitet.

Hvad er lige grunden til at du vil anbefale Cat6 kabler fremfor Cat5e?

Jeg kender ikke lige til nogle kablinger som kræver Cat6, og 10Gig
Ethernet skal vi næppe bruge i hjemmet? Det er ret usikkert hvilken
type kabling 10GBASE-T kommer til at bruge.

Kai

Fra : Arne Keller

Dato : 30-01-06 09:14

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Hvad er lige grunden til at du vil anbefale Cat6 kabler fremfor Cat5e?

Cat5E er nu 10 år gammel teknik, dagens PCér udnytter alt det som Cat5E
kan give nemlig 1G Ethernet.
Cat6 er nyere og har væsentlig performance, det gør at dine
applikationer incl 1G Ethernet fungerer bedre end på Cat5E.
Med lidt held og valg af kvalitets komponenter findes der gode
muligheder for at komme til at køre 10G Ethernet på Cat6 i hjemmet,
primært på grund af de korte kabellængder samt at kablerne sjældent
ligger parallelt ret langt i et hjem.

> Jeg kender ikke lige til nogle kablinger som kræver Cat6, og 10Gig
> Ethernet skal vi næppe bruge i hjemmet?

Her tror jeg bestemt at du tager fejl. Erfaringen fra mine 25 År med
kabling og computere viser at hastigheden tidobles ca. hvert 5 år,
hvilket forudsiger at de første kører 10G Ethernet i hjemmet om ca 5 år.

> Det er ret usikkert hvilken
> type kabling 10GBASE-T kommer til at bruge.

Nej, det er helt klart og har været det gennem 1 år nu.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 16:40

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

>Hvad er lige grunden til at du vil anbefale Cat6 kabler fremfor Cat5e?

Prisforskellen er faktisk ikke ret stor, og den drukner fuldstændig når
man regner arbejdslønnen med - Så hvorfor ikke vælge det bedste.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 18:22

On Mon, 30 Jan 2006 16:39:56 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Prisforskellen er faktisk ikke ret stor, og den drukner fuldstændig når
> man regner arbejdslønnen med - Så hvorfor ikke vælge det bedste.

Ja, og hvis man sammenligner med, hvad det koster at bygge huset, så
bliver udgiften fuldstændig forsvindende. Hvis man også ser på, hvor
dyrt og besværligt, det bliver at skifte en Cat5E-installation senere,
er det faktisk helt ude i hampen at installere Cat5E.

-A

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-01-06 15:02

Arne Keller <arne@kellernet.org> writes:

> Cat5E er nu 10 år gammel teknik, dagens PCér udnytter alt det som
> Cat5E kan give nemlig 1G Ethernet.

Ja og hvad så? Der er knapt nogen som kan udnytte 1G idag, og der
kommer til at gå en rum tid før 1G vil blive presset. Kan du iøvrigt
foreslå hvilken applikation i hjemmet som har behov for 1G? - mp3?
nej. DVD afspilning? nej. netradio? nej. Online games? nej.

Det eneste som 1G rigtig hjælper dig til, er når du skal smide store
mængder data fra en PC til en anden - så jeg ser ingen grund til at
anbefale folk til at gå ud og købe det nyeste og hotteste. Hvorfor
købe en Ferrari, når man har behov for en Peugeot, og du i praksis
ikke kan udnytte den på vejen - ja, altså udover blærerøvs effekten?

> Cat6 er nyere og har væsentlig performance, det gør at dine
> applikationer incl 1G Ethernet fungerer bedre end på Cat5E.

Pjat. Som du selv skrive, så benytter man ikke de lange kabellængder i
hjemmet, så hvorfor skulle man gå ud og betale mere for højere
kvalitets kabler som du ikke kan bruge til noget, før *måske* om 5 år.
Så hellere vente de 5 år og se hvad som kommer med sikkerhed.

> Her tror jeg bestemt at du tager fejl.

Jammen så er vi bare uenige. Fint med det :)

> Erfaringen fra mine 25 År med
> kabling og computere viser at hastigheden tidobles ca. hvert 5 år,
> hvilket forudsiger at de første kører 10G Ethernet i hjemmet om ca 5
> år.

Tjaaaa ... i 2000/2001 arbejdede "alle" med at lave 10G Ethernet
udstyr, mig selv inklusive. Hvor er vi idag? - 1G er stadig ikke
slået igennem, fordi man i praksis ikke har noget at bruge det til.
Og hvis man ikke har noget at bruge 1G til, hvad skal vi så med 10G?

Ja, vi kan *teknisk set* løse 10G teknologien, også til hjemmet. Men
hvad i hulens hedeste afrika skal vi bruge det til i hjemmet?

100M og 1G blev vel modtaget og adopteret af firmaerne, fordi man
havde nogle båndbredde problemer som 100M/1G løste. Selvom Vitesse
udvikler sit eget 10G udstyr, har de ikke noget stående i drift.
Hvorfor? - fordi de ikke har et praktisk behov for 10G båndbredde.

> Nej, det er helt klart og har været det gennem 1 år nu.

Såvidt jeg kan se, har de både Cat5e, Cat6 og Cat7 kabler igang. Det
er "helt klart" for dig? - det er det ikke i min verden.

Har du iøvrigt overvejet hvad det kommer til at koste i strøm? Idag
bruger en 1G port ca 1W, inkl tab helt fra stikkontakten. Med 10G
bruger man 4-15W per port, blot til PHY'en, afhængig af kabel længden.
Dvs at det vil koste 100-400Kr i strøm om året, for hvert kabel.

En simpel test her efter nytår afslørede at jeg kunne reducere mit
"grundforbrug" (dvs hverken køleskab el.lign kørte) af el med ca 50%,
blot ved at skulle små dumme swicth/routere med ineffektive
strømforsyninger , og sætte PC'en på stand-by.

Kai

Fra : Arne Keller

Dato : 30-01-06 15:56

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

snip

> [...]
> kvalitets kabler som du ikke kan bruge til noget, før *måske* om 5 år.
> Så hellere vente de 5 år og se hvad som kommer med sikkerhed.

Nu er det faktisk sådan at korte kabler ofte har dårligere ydelse end
lange, primært på grund af dæmpningen i et læmgere kabel og dermed
mindre reflektioner fra konnektoren i den anden ende af kablet.

snip

> Såvidt jeg kan se, har de både Cat5e, Cat6 og Cat7 kabler igang. Det
> er "helt klart" for dig? - det er det ikke i min verden.

Ok, men så lad mig hjælpe lidt.
For at kunne køre 10GBASE-T skal man mindst have ClassEA/Cat6A kabling.
Kabling standarden er teknisk stabil og 100% gennemarbejdet med IEEE,
den forventes at blive publiceret til sommer eller tidligt efterår.

IEEE standarden for 10GBASE-T forventes at blive publiceret til sommer
og kommer til at referere ClassEA/Cat6A kabling.

Der er stadig tvivl om hvordan det vil fungere på eksisterende Cat6, men
der er håb om at det kan fungere på længder op til omkring 50 meter.

> Har du iøvrigt overvejet hvad det kommer til at koste i strøm? Idag
> bruger en 1G port ca 1W, inkl tab helt fra stikkontakten. Med 10G
> bruger man 4-15W per port, blot til PHY'en, afhængig af kabel længden.

Yes, det kommer dog til at blive bedre i de kommende år.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-06 21:51

> [...]

> Åhh jo, så lige et (måske off-topic) tillægsspørgsmål:
> Der skal også trækkes telefonledninger i huset. I første omgang til

Hvis du får lavet en standard PDS-installation, kan du bruge den til
begge dele. Det bliver meget nydeligt og ekstremt fleksibelt.

-A