Ikoner under docken
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-01-06 01:39

Jeg har det med at bruge skrivebordet på Mac'en som fil-losseplads. Jeg
har prøvet at holde orden men det lykkes ikke for godt - mit skrivebord
har siden overgangen fra win 3.11 til Mac OS 7 fungeret som losseplads,
så det er en lang og sej vane der skal brydes. Men der arbejdes på det

Problemet er så at jeg har fil-ikoner der lægger sig under docken og som
kun lader sig hente hvis man laver docken meget lille. Det underlige er
at programvinduer som eks. Firefox undgår at dække docken når de
maksimeres, men Finder kan åbenbart ikke selv overholde dockens område
som ingenmandsland for fil-ikoner. Findes der en udvidelse eller et
eller andet trick (udover det at rydde op) så man kan undgå "filer under
docken?"

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-06 02:32

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:
> [...]
> har siden overgangen fra win 3.11 til Mac OS 7 fungeret som losseplads,
> så det er en lang og sej vane der skal brydes. Men der arbejdes på det

Endnu et 'rodehovede'. - Noget af det, jeg altid forsøger at få folk
til, er at skrivebordet skal være ryddeligt, så man let kan overskue
tingene...

> [...]
> som ingenmandsland for fil-ikoner. Findes der en udvidelse eller et
> eller andet trick (udover det at rydde op) så man kan undgå "filer under

Men opret fx. en mappe på din harddisk, som du jo så passende kan kalde
"Rodekassen". Træk så ikonet ned i den del af docken, hvor papirkurven
også er. Put alle de filer, du har på skrivebordet deri.

Hvis du nu klikker en enkelt gang på den mappe, vil den åbne et Finder
vindue og alt vil ligge frit tilgængeligt.

Klikker og holder musen nede på mappen åbner mappen med alle filer
arrangeret i alfabetisk orden og ved at slippe musen over den, du
ønsker, åbner filen...

OK, det er så bare det, at det kræver (lidt) oprydning.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-06 14:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Martin

> Endnu et 'rodehovede'. - Noget af det, jeg altid forsøger at få folk
> til, er at skrivebordet skal være ryddeligt, så man let kan overskue
> tingene...

Hvorfor det? det er blot en mappe som alt andet

Hvis skrivebordsmetaforen stadig har anvendelse bør den da ligne et
rigtigt skrivebord. I mit og formegenlig også Martins tilfælde betyder
det rod og bunker. Når der ikke kan være flere emner dumpes det hele
hvor det hører hjemme, dvs det vigtige i diverse mapper i ~/ og resten
i skraldespanden.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : tom

Dato : 26-01-06 23:46

On 2006-01-26 02:31:53 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ønsker, åbner filen...
>
> OK, det er så bare det, at det kræver (lidt) oprydning.

Du kan også vælge at indstille æble + J til at ligge ikonerne på net,
eller efter navn.. så tror jeg ikke de kan ligge under dock.
Ellers hvis du har lyst find et gratis multi-desktop program..
så ligger du alle filerne ovre på det ene skrivebord, kald det evt
rodekassen, hvorefter dit fine skrivebord, er det hvor der ingten filer
ligger på..

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-06 09:00

On 2006-01-26 01:38:31 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> har siden overgangen fra win 3.11 til Mac OS 7 fungeret som losseplads,
> så det er en lang og sej vane der skal brydes. Men der arbejdes på det

Apple havde for nylig en lille artikel af Tonya Engst med gode råd om
at holde orden i Finder. Desværre er den vist væk igen. Selv om man er
en gammel rotte, kan det være godt at læse nogen gode råd. Ofte er der
nogle små fif, man ikke selv har tænkt på.

> [...]
> som ingenmandsland for fil-ikoner. Findes der en udvidelse eller et
> eller andet trick (udover det at rydde op) så man kan undgå "filer under

Det er sjovt nok ikke alle programvinduer, der respekterer Dock. Jeg
tænkte på, om du ikke kunne gøre din Dock mindre. Hvis den er lavere
end en ikon, vil ikoner altid stikke op bag den, og så kan man godt
klikke på dem.
--
Henrik Münster
[=[_]=] Nintendo DS

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-06 14:32

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:
> [...]

> som ingenmandsland for fil-ikoner. Findes der en udvidelse eller et
> eller andet trick (udover det at rydde op) så man kan undgå "filer under

prøv med en anden sortering af findervinduet "skrivebord" (dvs grid,
ikon og skrift størrelse osv.) Jeg mener at Apple default indstilling
godt kan hitte ud af det.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth