Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Upload af billeder på nettet !
Fra : Leif

Dato : 12-06-01 20:02

Hej gruppe

Jeg ved ikke rigtigt om dette er off-topic, men jeg spørger alligevel )

Jeg har et Canon S10 og billederne i god opløsning fylder ca. 500 kb pr.
stk.

Jeg vil nu uploade en del billeder til f.eks www.a-photo.dk i et fotoalbum.

Men det tager en h....... tid at uploade dem i fuld størrelse, men omvendt
tager det også lang tid at komprimere hver enkelt billede inden upload.

Er der nogen der kender til programmer hvor man f.eks kan komprimere en hel
stribe billeder på en gang ??

Eller er der evt. andre gode forslag ??

Hilsen

Leif

Fra : Karsten Olesen

Dato : 12-06-01 20:06

"Leif" <lp@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tager det også lang tid at komprimere hver enkelt billede inden upload.
>
> Er der nogen der kender til programmer hvor man f.eks kan komprimere en

____________________________________

Svært...i Corel Photopaint
vælger jeg de billeder jeg vil ha' "op".
Jeg gemmer dem så hvert enkelt,
og gemmer dem i .jpg. Programmet
viser så kompression/størrelsesforholdet
mens man ser kvaliteten af billedet.

Trykker man bare "OK" hver gang
og bruger de samme instillinger, så går
det OK hurtigt.men en hel mappe ??
Hmm...ZIP ? og så håbe folk har WINZIP installeret
er mit bedste bud ?

MVH

Fra : Roine Karlsson

Dato : 12-06-01 21:42

Hej

Prova
XsqueeseMe på http://www.somewareonthe.net/

Helt suveränt program. Du kan ange x och y mått samt max xxx kb samt även
lägga in ditt namn i bilderna. Demon tar 25 bilder per körning.

Roine

Fra : KNL DtP

Dato : 12-06-01 20:10

> Er der nogen der kender til programmer hvor man f.eks kan komprimere en
hel
> stribe billeder på en gang ??

Du kan med fordel sætte f.eks. Paint Shop Pro til at konvertere dem om fra
jpg til jpg... du kan så vælge og køre med en kompression på 1:10 - det
giver en godt forhold mellem kvalitet og størrelse.

Hvis du blot skal bruge billederne til at vise på en skærm, så vil du kunne
resize dem til f.eks. 1024 x 768 pixels - og sætte kompressionen til 1:15
eller endda 1:20.

Mange gange kan du også beskære billederne, så kun det væsentlige komme
frem. Hvis dit kamera ikke har zoom, så kan du jo godt have en håndfuld
billeder, hvor motivet kun fylder en femkrone på billedet. Med en gang
crop'ning får du motivet frem i billedet!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : M@ds

Dato : 12-06-01 21:14

"Leif" <lp@knus.dk> wrote in message
> [...]
> tager det også lang tid at komprimere hver enkelt billede inden upload.
>
> Er der nogen der kender til programmer hvor man f.eks kan komprimere en

Du kan bruge IrFanView.

Derudover har jeg rent faktisk skrevet et lille windows program som kan
resize og recompres en hel stribe billeder i en mappe eller flere mapper.
Det kan enda i samme proces roterer nogle billeder. Ret smart når man lige
vil sende 30 billeder, hvor man ved 5 af dem har holdt kameraet lodret.
Hvis det har interresse, kan du sende en mail. Desværre er programmet ikke
helt færdig, det har en tendens til at melde færdig konvertering før
konvertering rent faktisk er færdig... (Men hvis man venter lidt ekstra tid,
så kommer de sidste billeder)
Da jeg er midt i eksamen, har jeg ikke dog haft tid til at kigge på det.

Hilsen
M@ds

mads@iname.com

Fra : Pia

Dato : 13-06-01 07:37

og så kan jeg måske tilføje til de andres tips, at det er de færreste på
modem, som gider hente ret mange 500 kb billeder ned, de skal eddermame være
gode!

:Pia

Fra : Aagaard

Dato : 13-06-01 09:45

> og så kan jeg måske tilføje til de andres tips, at det er de færreste på
> modem, som gider hente ret mange 500 kb billeder ned, de skal eddermame
> [...]
Mon ikke der er et thumb-nail billede med angivelse af, at hvis man klikker,
så loader man et billede på 500kb??? Alt andet ville være spild at tid med
at uploade, for så gider man kun besøge det fotoalbum én gang, med mindre
det er helt ekseptionelt gode billeder.

Mvh.
Aagaard

Fra : Leif

Dato : 13-06-01 19:05

> [...]
> at uploade, for så gider man kun besøge det fotoalbum én gang, med mindre

Helt enig !!!!!! Jeg har selv en grænse der hedder ca 100 kb ( har i øvrigt
ISDN !) ellers gider jeg ikke vente på billederne !!

Men det morsomme er at når man faktisk har up-loadet et billede på 500 kb
komprimerer "fotoalbummet" selv billedet så det kun fylder 50-100 kb når man
kigger i albummet !!

Leif

Fra : kurt k

Dato : 13-06-01 10:40

On Tue, 12 Jun 2001 21:02:24 +0200, Leif wrote:

> [...]

> Er der nogen der kender til programmer hvor man f.eks kan komprimere en hel

Kig på `convert´ programmet, som er med ImageMagick. Det kan
ændre opløsning, komprimering, format, ..

http://www.imagemagick.org/

Jeg har kun brugt det til Unix, men der kan downloades
Windows-udgaver på websitet.

kurt