Whiskas er dyreplageri
Fra : mmp

Dato : 13-06-01 20:10

En advarsel til alle, der er gået i denne fælde.
Din kat elsker Whiskas. Ja, det er lige, hvad den gør - for den bliver
afhængig af det. Desværre er det nemlig sådan, at Whiskas er dygtige købmand
og putter alt for meget salt i helt bevidst, velvidende at salt er
vanedannende.
Er din kat på denne vogn - så hjælp den fri. Køb dit foder hos dyrlægen
eller dyrhandleren og væn den til det nye foder, selvom det holder afsindigt
hårdt.
Men gør din kat den enorme tjeneste. Du vil takke dig selv og ikke som jeg,
der alt for sent måtte til en dyrlæge og bekende, at min kat fik Whiskas -
og alt andet var umuligt at give den - og fik en skideballe og at vide, at
det der var galt med min kat var allergi opstået pga fodring med Whiskas.

Whiskas er dyreplageri. Gør din kat den tjeneste aldrig at give den det.

Hilsen
mmp

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 12-06-01 20:53

Jeps Whiskas er noget møg.
Men Neo kan heldigvis ikke lide det (købte engang en dåse Whiskas på en
tankstation, fordi vi var løbet tør for kattemad på en søndag) Om Dixie kan
lide det finder vi aldrig ud af, for hun kommer aldrig til at spise det her
hos os.

Joan

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-06-01 22:13

Katte ville vælge Whiskas
og børn ville vælge lagkage!

Mine 3 katte får lov at dele en lille dåse Whiskas 3-4 gange om året, og jo
de får lidt tynd mave, men ikke noget alvorligt.

Jeg tror Whiskas har det som lagkage, det skader ikke, hvis det kun gives en
gang imellem.

Men som fuldfoder NEJ ikke her.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Anders

Dato : 12-06-01 22:18

On Tue, 12 Jun 2001 23:13:14 +0200, "Nina El Falaki" <feca@edb.dk>
wrote:

Hej Nina.

>Men som fuldfoder NEJ ikke her.

Hvad fodrer du dine mjaverter med ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-06-01 00:19

Jeg har i mange år brugt Hill's som hovedfoder, p.t. prøver jeg Oliver's

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Katrine

Dato : 13-06-01 08:32

"Nina El Falaki" skrev d. 13-06-01 00:19 dette indlæg :
> Jeg har i mange år brugt Hill's som hovedfoder, p.t. prøver jeg
Oliver's

> --
> Nina El Falaki
> Feca somali- & bengalcats
> E-mail: feca@edb.dk
> http://www.feca.dk

Hvordan fungerer Oliver's? Jeg er meget nysgerrig, da jeg overvejer at
skifte til det. Har du prøvet deres kattegrus?

\Katrine og Blip

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-06-01 11:40

Hej Katrine

Jeg har ikke brugt Oliver's så længe, kun siden 15. maj, men det ser ikke ud
som om der er nogen ændringer i forhold til Hill's, og jeg har endda en
drægtig tøs herhjemme.

Jeg har ikke prøvet deres kattegrus, da jeg helst vil have det storkornede.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-06-01 16:21

Hejsa
Herhjemme har vi også en pose mad fra Oliver's til afprøvning.
I starten var vorest to voksne katte ellevilde, men nyhedens
interesse er dog aftaget igen. De spiser det vist med samme
glæde som Hill's, hvilket de ellers har fået hele deres liv.
Jeg har dog bemærket en enkelt forskel, nemlig at kattebakken
lugter en smule mere nu, mon det er et tilfælde? Det er forøvrigt
mad af mærket Shur Gain Lifetime med kylling vi afprøver på 2. uge nu.

Hilsen Dorthe ( - og Fuffer-manden der nyder at have en mormis med
killinger i huset, så står der jo mad fremme hele
tiden! )

Nina El Falaki skriver:

Fra : Gitte J.L

Dato : 13-06-01 16:35

Det er præcist det samme jeg prøver nu, men jeg har ikke bemærket øgede lugtgener
fra bakken. Den lugter ikke mere end da de fik Hills ... Jeg havde egentlig
bestilt feline+ adult, men da den er udgået, så leverede de LT chicken istedet, i
øjeblikket er kattene vilde med smagen (men det er de generelt, når smagen er
noget de ikke har fået dagligt i lang tid).
-Gitte

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-06-01 06:58

> Whiskas er dyreplageri. Gør din kat den tjeneste aldrig at give den det.

Tak! Folk har ofte skulet mærkeligt til mig når jeg har sagt det. Min
søster blev udlært ved FDB og de gør deres assistenter opmærksom på det, så
FDB er altså klar over det... HA og det er dem der går efter kvalitet og
uskadelige ting?!

Jeg har haft skrevet til Rene ord for pengene om det for et par år siden,
men jeg tror ikke de to' det op.

Rinnie Ilsøe

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 13-06-01 15:29

Mit kat har spist whiskas i snart 9 år og er sund og rask, glad og
tilfreds - stop dog det vrøvleri.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-06-01 15:40

"Flemming M. Hansen" <sokker@hansen.mail.dk> writes:

>Mit kat har spist whiskas i snart 9 år og er sund og rask, glad og
>tilfreds - stop dog det vrøvleri.

Det var rart at høre, man sad jo og blev helt flov over at
give sin kat Whiskas. Den fylder i øvrigt 16 til august
og er sund og rask.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Gitte J.L

Dato : 13-06-01 16:11

Dog er det vist ikke uden grund, at Whiskas (og andre
supermarkedsprodukter) har et dårligt omdømme. Så vidt jeg ved har det
ikke et balanceret aske- og magnesiumniveau, hvilket ellers er særdeles
fordelagtigt, hvis man i sin fodring vil forsøge at undgå at katten en
dag får urinvejssten. Lige netop dette aspekt ved foderet er ikke uden
betydning, da mange katte rammes af urinvejssten, hvilket (tro mig, jeg
har selv tilbagevendende nyresten) gør drønhamrende ondt. Så vidt jeg
ved, kan urinvejssten i værste form (FLUTD) ligefrem føre til en lukning
af urinvejen hos katten, hvilket kan have dødelig udgang, hvis ikke
katten får dyrlægebehandling prompte. I alt fald mener man at den slags
kan skyldes foderets indhold af mineralsalte eller sådan noget, og det
er derfor ikke helt uden grund at mange her på NG'en råber op om at
katte bør fodres med et kvalitets basisfoder.
Endvidere er det absolut ikke dyrt at fodre med et af de gode mærker fra
dyrlæge, dyrehandel eller fx Olivers (på Nettet). Jeg betaler fx kun
knap 2 kr pr kat, når jeg fodrer med Hills eller Shur-gain, hvilket
skyldes at foderet ganske enkelt er i så høj en kvalitet at det drejer
sig om relativt få gram kattene skal have dagligt. Når vi taler whiskas,
Pussy etc. så er udnyttelsen ikke nær så høj, og så vidt jeg kan se i
Føtex, så er det da drønhamrende dyrt at fodre med.
Som fredagsslik kan det sikkert sagtens gå, men jeg ville selv nødigt
bruge det som basisfoder ...
Min mormor har iøvrigt røget siden hun var 15 (nærme sig de 75 år) og
hun er også frisk som en havørn, det ændrer bare ikke så meget på at
rygning desværre nok er skadeligt for de fleste.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-06-01 17:21

Når jeg fodrer med Whiskas får mine katte ALTID tynd mave, ligegyldigt
hvilken slags Whiskas det er

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 13-06-01 19:52

Så vil jeg på dine "misser's" vejne bede dig om at lade være med det
fremover.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-06-01 22:48

Det sker også meget, meget sjældent, men de elsker de jo, såååå.........

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Denise

Dato : 14-06-01 08:13

Hej
Også her, men det er jo fordi de ikke er vandt til det. Hvis jeg har
mistanke om forstoppelse, så kan jeg finde på at give dem lidt Whiskas,
og vupsi er der gevinst
Hihi, Gæt lige hvem der har vundet 1 måneds forbrug af Whiskas i Jubii Katte
Nyt,
gættede Chartreux katten, iøvrigt min ønskekat for 14 år siden. Nå,
gudskelov
fodrer vi et par udekatte der vil få gavn af det.
Hilsen Denise

Fra : Sara

Dato : 14-06-01 11:41

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
> [...]
> gudskelov
> fodrer vi et par udekatte der vil få gavn af det.

Men Whiskas er godt nok for udekatte?? Det hænger ikke rigtig sammen med
hvad du ellers siger, men de har måske ikke brug for den samme gode mad som
andre katte.

--
Sara - Censored, but not silenced.
http://crunchblogger.tripod.com

Fra : Gitte J.L

Dato : 14-06-01 11:57

Eller sagt på en anden måde: Mad er bedre end ingen mad ... jeg ville hellere
fodres med muffins hver dag end løbe sulten omkring uden nogen adgang til mad.
Med udekatte mener Denise nok herreløse katte, som nok er taknemmelige for
overhovedet at få mad hver dag.
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 14-06-01 15:04

Hej Gitte
Nej de er ikke herreløse, i hvert fald ikke den ene. Dem der ejer den ene
har arvet
den fra naboen for vel 7 år siden, da jeg undersøgte det, for jeg troede
ikke
den boede nogle steder. Men ved øremærket fandt jeg ved hjælp af min
dyrlæge den gamle adresse. Her kunne naboen fortælle hvor den boede, og
så ringede jeg på og talte med dem, de er glad for jeg tager mig af den.
Omkring den tid jeg kommer hjem har de fortalt, at så bliver den urolig og
vil ud, selv om den engang var syg. Så lunter han på stive ben et par veje
op
til os, får lidt mad og lunter hjem igen, eller de ligger sig til at sove i
vores
forhave.
Den anden ved jeg ikke hvor bor, men den er meget flot og kommer ikke i
frostvejr,
og den har øremærke, som jeg dog ikke kan læse. Den har jeg efterhånden vel
også givet mad i 4 år. Jeg skulle jo nok aldrig have begyndt på det, for nu
kan
jeg jo ikke stoppe, og i starten var jeg i tvivl om de hørte til nogle
steder, for
jeg synes de begge var lidt magre. Han stiller sig op på vindueskarmen og
kigger ind af køkkenvinduet, så det er en rigtig vindueskigger.
De 2 katte er blevet ret gode venner, og står og venter når man kommer hjem.
Den ene er lidt over 14 år og den anden vel 6 år.
Åbenbart smager vores mad bedre end derhjemme. De får det samme som
vores, og det vores ikke gidder spise eller kan tåle. Eller også er det
fordi
vi snakker lidt med dem.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 14-06-01 14:51

Hej Sara
Nu ved jeg ikke rigtigt ellers hvad jeg ellers siger, men
nu kender jeg den ene udekat, den er 14 år og den får også Whiskas hjemme,

det er den vant til. Begge har jeg fodret i mange år, og de kan heldigvis
tåle alt.
Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 13-06-01 16:09

Hejsa.

>Det var rart at høre, man sad jo og blev helt flov over at
>give sin kat Whiskas. Den fylder i øvrigt 16 til august
>og er sund og rask.

<>Ja, og Saga levede skam også af stadset de første 4 år af sit liv.... Lige
indtil det kostede kassen til en omgang bedøvelse og tandrensning hos
dyrlægen.... Alenlange formaninger om tørkost fik os til at prøve omlægning
til et af de "lødige" tørkostprodukter... og tænk sig - lige pludselig
kostede det ikke nær så meget at fodre... Og Saga har, nu 6 år efter, stadig
ikke haft brug for igen, at blive lagt i narkose og få renset tænder
Whiskas... vil nok ikke kalde det dyremishandling... men dengang Saga kun
levede af dét, undrede jeg ligegodt over om dét nu også var så godt og
sundt og lødigt... var fx ved at brække mig, da jeg opdagede at en del af
foderet til _min_ kat bestod af koyvere!
Én ting er at tørfoderet måske også til en vis grad består af
slagteriaffald, men at finde en halv kopat i en kattemadsdåse... nej dét er
sq* for vammelt!

Mvh Ann

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 13-06-01 17:29

> Det var rart at høre, man sad jo og blev helt flov over at
> give sin kat Whiskas. Den fylder i øvrigt 16 til august
> og er sund og rask.

Jeg syntes det er ok at være flov - hvis du ved bedre skal du være det.
Ellers har du vel ret til at blive klogere
Whiskas indeholder for meget Magnesium, dette kan katten ikke tåle så meget
af - det giver som Ann skriver tandsten ! Har du nogensinde fået renset
tænderne på din kat, hvis nej - så skynd du dig hellere op til dyrlægen og
´få lavet en tandrensning !
Hvor meget mad spiser din kat ?? Altså, prøv at regne ud for hvor mange
kroner om dagen din kat spiser for af Whiskas. Det kan nemlig godt være at
det "lyder" billigere at købe Whiskas og det kvalitetsfoder vi andre taler
om "lyder" dyrt, men dette er altså ikke tilfældet. Det koster ca. 2-3
kroner om dagen at fodre med et kvalitetstørfoder, da kattene ikke spiser
nær så meget af det.
Din kat vil helt sikker også bliver mere "frisk" (jaja, jeg ved den er 16 år
*s*) få en pænere pels, et klarere udtryk osv. hvis du skifter til et
kvalitetsfoder.
Hvorfor tror du at Whiskas nu prøver at lave et "kvalitetsfoder" der hedder
Advance, det er da fordi de ved godt at det der sælges i supermarkedet ikke
er godt og så må de hellere prøve at lave noget bedre og sælge i
specialbutikker.
Jeg ville ikke stole på et firma der følte de blev nødt til at lave noget
som også dyrhandlere vil sælge.

Ja, nu håber jeg ikke du er blevet alt for stødt over mit indlæg, men os her
på gruppen (undskyld jeg blander jer ind i det vi ved da hvad vi taler
om Hvorfor - måske fordi vi læser mere om emnet, går til møder om
tandpleje (hvor vi hører hvad der giver så dårlige tænder), går til møder om
ernæring. Og får en masse hjælp af vores dyrlæger hvis vi er i tvivl, og
_de_ har altså studeret i 7 år (tror jeg det tager) så de ved nok hvad det
snakker om

Venligst

Mette

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 13-06-01 19:38

....Og så har vi tilsammen haft en hulens masse katte! *smil*
Dorthe

"Mette B. Rahm" skriver:

Fra : Flemming M. Hansen

Dato : 13-06-01 19:54

Jah jeg sidder nu også og bliver helt flov når jeg siger hurra for whiskas,
når jeg ønsker din "fødselar" tillykke med de snart 16 gode whiskas år.

Flemming M. Hansen
Kbh. NV.

Fra : Heidi Høegh

Dato : 14-06-01 06:22

Flemming M. Hansen <sokker@hansen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g7tfm$8p3$1@news.inet.tele.dk...
> Mit kat har spist whiskas i snart 9 år og er sund og rask, glad og
> tilfreds - stop dog det vrøvleri.

En kat kan da også godt overleve på Whiskas, det er der vist ingen tvivl om,
men spørgsmålet er om man kan stå inde for de bivirkninger der følger med.

En ting der er meget tankevækkende er at Whiskas tørfoder er udformet som
små figurer i forskellige farver, det er ikke naturligt og skal derfor
tilsættes, for det andet må der være store omkostninger ved at fremstille
det på den måde, og er det så ikke det man betaler for og ikke indholdet,
det syntes jeg er yderst tankevækkende, det er ikke til gavn for katten men
udelukkende dekorativt for os.

Jeg har selv for et par år siden udelukkende fodret med Whiskas, gik så over
til at fodre med kvalitetsfoder som basis og whiskas dåsemad, denne løsning
er jeg dog gået helt væk fra, de får nu Hills og som lidt ekstra lækkert får
de kogt kylling eller fisk eller noget andet, det skal bare være hjemme
fremstillet. For når man tænker lidt nærmere over hvad der er i de dåser, ja
så får jeg nærmest kvalme. Men du skulle en dag prøve med dine egne øjne og
se hvor lidt kvalitetsfoder der bliver spist i forhold til hvis du serverer
whiskas, det er yderst tankevækkende.

Heidi Høegh

Fra : mmp

Dato : 15-06-01 10:10

Det er kedeligt, at der er nogle, der synes, det er noget vrøvl - fordi de
er så heldige ikke at opleve grimme ting med deres kat, hvis den lever af
Whiskas.
Til gengæld, så får katten heller ikke hvad den har behov for og særligt
ikke, når den bliver "gammel"....

Dyrlægerne og dyrehandlerne synes bestemt ikke, at det er noget vrøvl. De
fraråder det.
Og jeg fraråder det på det kraftigste. Hvis man holder af sin kat, så er det
værd at give den noget ordentligt foder - Hills fx. Dermed får din kat, hvad
den har brug for og skal ikke kun leve af noget ensformigt bras helt uden
værdi og dels er det faktisk billigere end Whiskas, hvis man køber en
ordentligt portion på een gang.

Whiskas er virkelig dyreplageri. Måske får din kat ikke allergi, eksem eller
andet. Men den bliver fejlernæret og der kan nemt opstå andre problemer pga
de ting, den ikke får, og som du måske ikke umiddelbart kan se og mærke på
den.