Overflow på div virker ikke
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 27-01-06 00:48

Hej.

Nu har jeg rodet med dette her så længe, at jeg vist er blevet blind!

http://www.hum.au.dk/nordisk/muds/test.html har jeg sat "overflow:
auto;" på div'en "indhold" (markeret med rød ramme for overskuelighed),
men der kommer ingen scrollbar, selvom teksten i div'en går ud over
bundkanten. Hvorfor?

Hvis jeg sætter overflow-attributten på div'en "hoejre_kolonne" i
stedet, kommer der en fin scrollbar, men den går selvfølgelig helt op i
sidehovedet, og det var det, jeg gerne ville undgå.

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 27-01-06 01:01

On 27-01-2006 00:48 Mikkel Z. Herold wrote:
> Nu har jeg rodet med dette her så længe, at jeg vist er blevet blind!

En opdatering: Efter jeg nu har sat "height: 100%;" på indhold-div'en,
så er der kommet en scrollbar, men den "forsvinder" ud af div'en for neden.

Det ser ud til, at div'ens højde er 100% af hele kolonnen, og ikke 100%
af stykket mellem underkanten af sidehovedet og bunden af kolonnen - kan
det løses?

Mikkel

Fra : Frederik Dam Sunne

Dato : 27-01-06 09:48

Mikkel Z. Herold wrote:

> [...]
>
> Det ser ud til, at div'ens højde er 100% af hele kolonnen, og ikke 100%
> af stykket mellem underkanten af sidehovedet og bunden af kolonnen - kan

For at overflow skal virke, skal div'en have en fast højde, ellers
tilpasser den sig bare og udvider efter behov.
Prøv istedet at bruge xx px i stedet for %, som ikke altid virker
efter hensigten.

My 2 pennies worth,

Frederik

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 27-01-06 10:08

On 27-01-2006 09:47 Frederik Dam Sunne wrote:
> Prøv istedet at bruge xx px i stedet for %, som ikke altid virker
> efter hensigten.

Ja, jeg var godt klar over, at det kunne være en løsning, men jeg mener
bare, at det bør kunne lade sig gøre med relative højder også.

Div'en "indhold" udvider sig jo netop ikke bare efter behov, den har en
maks højde på 100%, og scrollbaren vises da også - den er bare for lang!

Mikkel

Fra : Christoffer

Dato : 27-01-06 12:35

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Div'en "indhold" udvider sig jo netop ikke bare efter behov, den har en
> maks højde på 100%, og scrollbaren vises da også - den er bare for lang!
100% af hvad? skærmbillledet, tilgængelig plads i browseren ? Du er først
nødt til at finde en højde du kan lave de 100% ud fra, til det skal du bruge
javascript. Der findes et eksempel på html.dk under artikler.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 27-01-06 13:24

On 27-01-2006 12:34 Christoffer wrote:
> 100% af hvad? skærmbillledet, tilgængelig plads i browseren ?

Af viewporten, dvs. den tilgængelige plads i browseren. Jeg håbede på,
at browseren selv kunne finde ud af "internt" at omregne dette til en
absoulut højde, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så fordrer en korrekt visning af
overflow, at div-elementet har en absolut højde, så jeg har droppe idéen
om en scrollbar inde i div'en, for jeg vil have et skalerbart layout.

Resultatet - med et par css-hacks til IE - ses på

Fra : Christoffer

Dato : 27-01-06 15:24

> Af viewporten, dvs. den tilgængelige plads i browseren. Jeg håbede på, at
> browseren selv kunne finde ud af "internt" at omregne dette til en
> absoulut højde, men det er åbenbart ikke tilfældet.
Ja, desværre fungerer det ikke sådan så man kan ikke finde 100% uden
javascript eller at det allerede befinder sig inde i et allerede defineret
element.

Fra : Frederik Dam Sunne

Dato : 29-01-06 20:37

Mikkel Z. Herold wrote:

> [...]
>
> Div'en "indhold" udvider sig jo netop ikke bare efter behov, den har en
> maks højde på 100%, og scrollbaren vises da også - den er bare for lang!

Ok, jeg synes ikke det giver særlig meget mening med overflow på et
element med en relativ størrelse.

/frederik

Fra : Christoffer

Dato : 30-01-06 19:22

"Frederik Dam Sunne" <frederik_sunneFJERNMIG@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43dd195d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> Ok, jeg synes ikke det giver særlig meget mening med overflow på et
> element med en relativ størrelse.
Kan vel diskuteres .. hvis du ønsker et design som skal tilpasse sig hele
skærmen må man jo nødvendigvis bruge relative størrelser, og det er jo ikke
en garanti for at der altid er plads. Kommer an på sidens layout.

Fra : Michael Haase

Dato : 27-01-06 10:42

Mikkel Z. Herold skrev dette den 27-01-2006 01:00:

> [...]
>
> Det ser ud til, at div'ens højde er 100% af hele kolonnen, og ikke 100%
> af stykket mellem underkanten af sidehovedet og bunden af kolonnen - kan

Prøv at sætte height: 100% minus højden på sidehovedet, dvs 81%-82%.

--
Michael Haase

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-01-06 23:05

Michael Haase wrote:

> Prøv at sætte height: 100% minus højden på sidehovedet, dvs 81%-82%.

Det regnestykke vil da kun gå op ved en ganske bestemt højde browservindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/