Rudaizky: Ritt er dobbeltmoralsk
Fra : GB

Dato : 04-12-05 12:20

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=411262

Ritt Bjerregaard mener, at den frafaldne københavnske socialdemokrat
Finn Rudaizky, skal trække sit kandidatur. 'Svært at tage alvorligt',
lyder svaret. Af Rasmus Thirup Beck
Den kommende overborgmester i København, Ritt Bjerregaard (S),
opfordrede i går den frafaldne socialdemokrat Finn Rudaizky til at
trække sit kandidatur.

Begrundelse: Han er valgt ind på socialdemokratiske stemmer, og de bør
fortsat støtte en socialdemokrat.

Det gør dog langtfra indtryk på Finn Rudaizky.

Ritt fører nervekrig
'Jeg kan ikke tage det alvorligt. På den ene side synes Rit Bjerregaard,
det er alle tiders at bruge Wallait Khan, der er gået fra Venstre, men
når det er hendes egne partifæller, der går, så er det ikke i orden. Det
er dobbeltmoral', siger Rudaizky, og fortsætter:

'Jeg ville respektere Ritts holdning, hvis den støttede sig til et
generelt princip, men når den kun gælder mig, så kan jeg ikke tage det
seriøst. Jeg opfatter det mest som et led i en nervekrig fra hendes side
- der er ingen logik i det'.

Man kan ikke 'trække' sig
Hvilken side af borgerepræsentationen, Rudaizky ender med at støtte, er
endnu uafklaret.

Hovedpersonen understreger, at han foreløbig er i gang med at undersøge
sin juridiske stilling som løsgænger, og at han overhovedet ikke har
tænkt over, hvilken side han vil gå til.

Et helt andet problem med Bjerregaards ønske om, at Rudaizky trækker
sig, er, at valgte politikere principielt ikke må trække sig.

Ifølge det såkaldt borgerlige ombud har man demokratisk pligt til at
opfylde sit kandidatur. Undtagelser fra reglen gælder kun, hvis man
flytter fra kommunen, bliver syg eller ligger under for et stort
arbejdspres.

Kender ikke loven
Det får bare Rudaizky til at ryste endnu mere på hovedet ad Bjerregaard:

'Alene ud fra det synspunkt er det jo et tåbeligt forslag. Hun skal vist
lige kigge lidt i styrelsesloven'.

Lige til sidst: Indtil videre har spillet om magten i Københavns Kommune
jo været noget værre rod - hvad siger du til selv at bidrage til det?

'Jamen, det er da noget kludder. For udenforstående må det opleves som
meget forvirrende. Jeg er bare nødt til at fastholde, at min afgang har
været nødvendig både for mig personligt og for den fremtidige debat om
partiernes flirt med personer, der er tilknyttet antidemokratiske
grupper. Det er indtil videre bare blevet fejet ind under gulvtæppet, og
jeg er bange for, at det alene skyldes, at magten er vigtigere end
principperne'.

Ingen kommentarer fra Ritt
Det har, trods gentagne samtaler med hendes presseansvarlige, ikke været
muligt at få fat i Ritt Bjerregaard.

Vi ville gerne have haft hendes kommentar til Rudaizkys beskyldninger om
dobbeltmoral og om, at Socialdemokraterne tænker mere på magt end på
principper.

Vi ville også meget gerne have hørt, om Bjerregaard kender til
styrelsesloven, og hun med den in mente stadig synes, at Rudaizky skal
trække sig.

GB

Fra : GB

Dato : 04-12-05 12:56

GB <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Det har, trods gentagne samtaler med hendes presseansvarlige, ikke
> været muligt at få fat i Ritt Bjerregaard.

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=411240

KOMMUNALNYT
Følgende partier og enkeltpersoner indgik i går (ved redaktionens
slutning) i konstitueringsaftalen med Ritt Herregaard som overborgmoster
i København:

Suicidaldemokraterne, minus Finn Goodbaizky.

Hizb-ut-Tahrir.

Sikandar Kolik Suddoqu og hans far, Gammelfar Kolik Suddoqu.

Muslim League v/ Wallait Khan og hans far, Djengis Khan.

Søvndalistisk Folkeparti.

Ensomhedslisten.

Det Radikale Venstre, inklusive Klaus Bondam og hans mor.

GB

Fra : Sten Schou

Dato : 04-12-05 14:35

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

<cut, Elly>

Alle, minus 60.000 tjøwenhawnere ved jo godt, at Ritt kun tænker på 3 ting:
1. Sig selv
2. Sig selv
3. Sig selv

Hilsen Sten