/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Anti-muslimsk racisme?
Fra : GB


Dato : 30-11-05 23:50

Anti-muslimsk racisme?
af Daniel Pipes
New York Sun
22. November 2005
Oprindelig engelsk tekst: Anti-Muslim Racism?

Oversat af Mette Thomsen

Artikel med relevante links på:
http://dk.danielpipes.org/article/3156

Mine foredrag på universiteterne giver sommetider anledning til
protester, primært fra venstreorienterede og islamister, som kalder mig
ved øgenavne. Et af deres foretrukne er "racist." I år blev jeg for
eksempel på et "Stand up to Racism Rally" (møde imod racisme) forud for
mit foredrag på Rochester Institute of Technology beskyldt for racisme
imod muslimske immigranter ved Dartmouth College, og løbesedler på
University of Toronto anklagede mig for "anti-muslimsk racisme."

Anti-muslimsk racisme? Den oxymoron forvirrede mig. Eftersom islam er en
religion med tilhængere blandt alle racer og pigmenteringer, hvor kommer
så race ind i billedet? Ordbøgerne er enige om, at racisme handler om
race, ikke religion:

American Heritage: "Den forestilling, at race udgør årsagen til forskelle
i menneskelig karakter eller menneskelige anlæg, og at en bestemt race er
andre overlegen. Diskrimination eller fordomme baseret på race."
Merriam-Webster: "En forestilling om, at race udgør den afgørende faktor
ved menneskelige karaktertræk og anlæg, og at racemæssige forskelle gør
en bestemt race naturligt overlegen. Racefordomme eller diskrimination."
Oxford: "Den forestilling, at de enkelte racer har nogle særlige
karakteregenskaber, anlæg eller kvaliteter. Diskrimination imod eller
fjendskab over for andre racer."
Selv den berygtede FN anti-racisme-konference i Durban i 2001 anvendte
underforstået den samme definition, da den forkastede "alle doktriner om
racemæssige overlegenhed sammen med teorier, som forsøger at fastslå
eksistensen af såkaldte separate menneskelige racer."

Således forstået kan betegnelsen racist ikke anvendes på mig, eftersom
jeg hverken tror på, at race er afgørende for menneskelige anlæg, eller
at bestemte racer har større evner end andre. Og hverken mine skriftlige
arbejder eller mundtlige foredrag har nogensinde berørt emnet race.

Betyder det nu, at ordet racist blot tjener venstreorienterede og
islamister som et nedsættende udtryk, der kan benyttes ved alle
lejligheder, en magisk fornærmelse, som miskrediterer uden hensyn til
korrethed? Nej, dette ords udvikling er langt mere kompleks end det.

Racisme bruges i dag i stigende grad til at betyde noget, der ligger
langt fra ordets ordbogsdefinition. Direktøren for det indflydelsesrige
London-baserede Institute of Race Relations (IRR), A. Sivanandan, har
tilskyndet til forestillingen om en "ny racisme," som handler om
immigration, ikke race:

Det er en racisme, som ikke er rettet imod dem med en mørkere hudfarve,
fra de tidligere koloniområder, men mod de nyere kategorier af fordrevne,
ejendomsberøvede og rodløse, som banker på Vesteuropas døre, det Europa
som oprindelig var med til at fordrive dem. Det er altså en racisme, som
ikke kan farve-kodes, rettet som den er også mod fattige hvide, og som
derfor forbigås som xenofobi, en "naturlig" frygt for fremmede.

Et officielt dokument fra Australien går i en anden retning, nemlig
"kulturel racisme":

I moderne tid er den underliggende formodning bag "racisme" en
forestilling om, at forskelle i kultur, værdinormer og/eller visse
etniske/religiøse gruppers praksis er "for anderledes" og sandsynligvis
vil true "samfundets værdier" og sociale sammenhæng.

Når først racisme er løst fra sin binding til racemæssige karakteristika,
er der kun et lille skridt til at anvende det på muslimer. Liz Fekete fra
IRR har faktisk opdaget "anti-muslimsk racisme" inden for lovgivning,
politiarbejde og anti-terroristiske bestræbelser, som stammer fra "krigen
mod terror" (hendes citationstegn). Hun anser f.eks. også det franske
forbud mod at bære hijab i offentlige skoler for at udgøre et tilfælde af
"anti-muslimsk racisme." Andre i IRR fremfører, at "muslimer og folk, som
ligner muslimer, er hovedmål for en ny racisme."

Pastor Calvin Butts III ved den abyssinske baptistkirke i New York ytrede
ligeledes følgende ved en FN-konference om islamofobi: "Hvad enten
muslimerne kan lide det eller ej, så bliver muslimer stemplet som farvede
i det racistiske USA … de vil ikke stemple dig ved at kalde dig for en
n----- men de vil godt kalde dig en terrorist." For pastor Butts er anti-
terrorisme det samme som racisme.

Da medlem af Respræsentanternes Hus Tom Tancredo, en republikaner fra
Colorado, luftede ideen om at bombe de islamiske hellige steder som en
form for afskrækkelse, kaldte en leder af Nation of Islam i Denver,
Gerald Muhammad, hans kommentar for racistisk.

Bemærk udviklingen: Efterhånden som raceforskellene og den racemæssige
overlegenhed forsvinder i kultiverede samfund, udvider nogle parter
betydningen af racisme for at fordømme politiske beslutninger såsom
bekymringer over for stor immigration (selv af fattige hvide),
forkærlighed for ens egen kultur, frygt for den radikale islam og
iværksættelse af effektive anti-terrorisme-foranstaltninger.

Dette forsøg på at delegitimere politiske forskelle bør afvises. Racisme
refererer udelukkende til racespørgsmål, ikke til syn på immigration,
kultur, religion, ideologi, lovhåndhævelse eller militærstrategi.



--
Med venlig hilsen
GB

 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste