Navne
Fra : Peter Kirk

Dato : 24-11-05 14:53

Hej

er der virkelige "beskyttede navne" i Danmark? Altså efternavne som man ikke
må hedde eller bruge (som web-domænenavn for eksempel) med mindre man er
født i en familie som allerede har navnet?

Hvorfor?

Peter

Fra : Jim

Dato : 24-11-05 15:04

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke må hedde eller bruge (som web-domænenavn for eksempel) med mindre man
> er født i en familie som allerede har navnet?

Ja, navneloven blev ændret for ikke så længe siden.
Der er nogle få hundrede familienavne, som kun må anvendes af familien.
Det er et spørgmål om, hvor mange medlemmer der er i besiddelse af det
pågældende efternavn.
Og årsagen burde være indlysende.
Adelens slægtsnavne bør kun være hos medlemmer af familien.
Det fortjener den.
Hvis jeg havde været en del af Ahlefeldt-familien, så ville jeg blive
knotten over, at en eller anden opkomling fra de billige rækker tog mit
familienavn og levede højt på det.
Bare se på den danske Marquis, som levede højt på at ændre navn.
Slægtsnavne har stor betydning for mange mennesker, som værner om slægten og
historien bag navnet.

J.

Fra : Peter Kirk

Dato : 24-11-05 15:35

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Og årsagen burde være indlysende.
> Adelens slægtsnavne bør kun være hos medlemmer af familien.
> Det fortjener den.

Mener du det alvorligt?

> Hvis jeg havde været en del af Ahlefeldt-familien, så ville jeg blive
> knotten over, at en eller anden opkomling fra de billige rækker tog mit
> familienavn og levede højt på det.

Ah - du mangler vist en smiley her.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-05 16:50

Jim <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote:

> Der er nogle få hundrede familienavne, som kun må anvendes af familien.

Og mit eget slægtsnavn er /heldigvis/ stadig blandt de beskyttede navne.

Men jeg må altså nøjes med domænet www.RQNNE.dk ... et stort Q er
/næsten/ som et Ø.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 24-11-05 17:01

> Og mit eget slægtsnavn er /heldigvis/ stadig blandt de beskyttede navne.
>
> Men jeg må altså nøjes med domænet www.RQNNE.dk ... et stort Q er
> /næsten/ som et Ø.

Det glæder mig.
Jeg synes nu også, at alle, som ikke har et navn som ekempelvis Jensen,
Petersen og Olsen, skal kunne beskytte sit slægtsnavn, dersom de er af den
ægte slægt med stamtræ osv.

J.

Fra : Martin

Dato : 24-11-05 16:01

Peter Kirk skrev:

> Mener du det alvorligt?

Jamen adelen fortjener al den bravour og falde på halen man kan
forestille sig. Adelsvældet og salget af Danmark til den kullede greve
af Holsten osv osv. Vi kan være meget stolte af vores tysk importerede
adelsslægter. Hvorimod de gamle danske ur-adelsslægter som Bille,
Kaas, Høeg, Leth, Galtung osv heldigvis er enten udddøde eller gået
i glemmebogen.

Es lebe die deutschen Rittern (in Dänemark(der Nord-Region (von das
Vaterland)))!!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-11-05 16:50

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> [...]
> adelsslægter. Hvorimod de gamle danske ur-adelsslægter som Bille,
> Kaas, Høeg, Leth, Galtung osv heldigvis er enten udddøde eller gået

Krag'erne findes da vist stadigvæk. Den sidste offentlige person af
slægten blev sågår socialdemokratisk statsminister .

Og hvad med Preben Kaas?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin

Dato : 25-11-05 19:10

Per Rønne skrev:

> Krag'erne findes da vist stadigvæk. Den sidste offentlige person af
> slægten blev sågår socialdemokratisk statsminister .

Var det ikke ham der kopierede Adenauer?

> Og hvad med Preben Kaas?

Helt sikkert en af ur-adelsslægterne der blev udmanøvreret af af
tyskerne. Slægten er gået i glemmebogen som adelsmærke. Dengang
inviterede kongen jo trofaste tyskere så den danske adel blev
udmanøvreret.