Ariel Sharon forlader Likud
Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-05 23:23

Jeg hører netop på Deadline at Israels statsminister Ariel Sharon har
forladt Likud, og at han agter at stille op til det kommende
parlamentsvalg uden om dette parti.

Man kan så spekulere om hvad det betyder. Inden han vandt en afstemning
om hvorvidt afstemningen om lederen af Likud skulle fremskyndes eller
ej, var der i hvert fald spekulationer om hvorvidt han ville danne et
nyt parti omfattende hans egen fraktion i Likud, midterpartiet Shinui og
dele af Arbejderpartiet. Måske er det det der er ved at ske. Og måske
kommer den 82-årige netop detroniserede Labour-leder Shimon Peres til at
blive medlem af dette nye parti, der vil være det eneste, der vil kunne
føre fredsprocessen fremad.

Et sådant parti vil vinde næste valg til Knesset stort, har
opinionsundersøgelser i hvert fald vist.
--
Per Erik Rønne

Fra : #2066

Dato : 21-11-05 01:26

> [...]
> føre fredsprocessen fremad.
>
> Et sådant parti vil vinde næste valg til Knesset stort, har
> opinionsundersøgelser i hvert fald vist.

Eller maaske er det bare blevet en for stor belastning at have en erkendt
krigsforbryder som partileder.

Selv Likud-medlemmer kan vel faa samvittighedsnag.

Ligesom flere og flere amerikanske republikanere tager afstand fra den
siddende regering - de oensker ikke at blive indsovset i den korruption
Bush's regering er udtryk for.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 05:25

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Eller maaske er det bare blevet en for stor belastning at have en erkendt
> krigsforbryder som partileder.

Sharon er ikke en krigsforbryder, og da slet ikke en »erkendt«
krigsforbryder. Derudover hedder alternativet til Sharon »Benyamin
Netanyahu«, der står betydeligt fjernere fra kompromiser med en Mahmoud
Abbas end Sharon gør.

> Selv Likud-medlemmer kan vel faa samvittighedsnag.

Det typiske Likud-medlem opfatter Ariel Sharon som en slags forræder mod
»sagen«, en mand der vil gå alt for langt for at få afsluttet
konflikten. Det er her slet ikke udelukket at han efter valget, vil
vælge at trække Israel ud af størstedelen af den del af Vestbredden, der
ligger øst for sikkerhedshegnet. Men en sådan Gaza-agtig løsning vil
være uheldig; den bør indgå i en aftale med Mahmoud Abbas om endelige
grænser mellem to selvstændige stater: Israel og Palæstina.

> Ligesom flere og flere amerikanske republikanere tager afstand fra den
> siddende regering - de oensker ikke at blive indsovset i den korruption
> Bush's regering er udtryk for.

Demokraterne er traditionelt /mere/ Israel-venlige end republikanerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 21-11-05 09:05

On Mon, 21 Nov 2005 05:25:08 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>krigsforbryder. Derudover hedder alternativet til Sharon »Benyamin
>Netanyahu«, der står betydeligt fjernere fra kompromiser med en Mahmoud

Han har ansvaret for flere krigsforbrydelser hvadenten du bryder dig
om det eller ej, hans gerninger har vi henvist til flere gange
herinde.

Regards Croc®

Fra : Mark Jensen

Dato : 21-11-05 21:23

wrote:

>Demokraterne er traditionelt /mere/ Israel-venlige end republikanerne.

Alt for mange er fastlåste i deres syn på verden. For mange herinde er
Sharon en idiot uanset hvad han går fra nu af og resten af sit liv. Og
man hører ikke en eneste anerkendelse af det store fredsprojekt som
Sharon har kastet sig ud i.

Han kunne lige så let have givet enhver fredsproces fingeren, og
fortsat en hård linje

Itedet stiter han et nyt parti for at komme af med dem der nægter
fredsprocessen og rømninger af bosættelser. Som det siges i DR kan det
paradoksalt nok være Sharon der i historiebøgerne kommer til at stå
som en af de helt store ledere. Og det paradoksale består i at det jo
ham der i høj grad i sin tid stod bag bosættelserne.

Men det tjener ham i den grad til ære, at han kæmper indædt for
freden. Det burde alle kunne anerkende. Det er faneme lige før, man
kunne høre Ole Sippel anerkende ham som fredsskaber :)

Fra : Croc®

Dato : 22-11-05 08:31

On Mon, 21 Nov 2005 21:23:27 +0100, Mark Jensen <jesperj@it.dk> wrote:

> [...]
>freden. Det burde alle kunne anerkende. Det er faneme lige før, man
>kunne høre Ole Sippel anerkende ham som fredsskaber :)

Du er en kende naiv hvis du tror at Sharon vil fred med
palæstinenserne. Hans mål er alene at inddæmme dem med magt, og
indlemme dele af vestbredden som israelsk territorie.
Den mands vinger er sorte.

Regards Croc®

Fra : Jesper

Dato : 21-11-05 02:04

> [...]

> føre fredsprocessen fremad.
>
> Et sådant parti vil vinde næste valg til Knesset stort, har
> opinionsundersøgelser i hvert fald vist.

Ariel Sharon er en gammel mand, han er 82 år gammel. Formentligt for
gammel til at banke et nyt parti op. Han melder sig sikkert ind i et
andet parti. Shinui er et nærliggende valg
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 05:58

> Ariel Sharon er en gammel mand, han er 82 år gammel.

Ariel Sharon er født i 1928, og er således »kun« 77 år gammel. Altså et
år yngre end den nyvalgte pave Benedikt XVI.

> Formentligt for gammel til at banke et nyt parti op.

Jeg har set meningsmålinger der viste, at danner han et nyt parti vil
det kunne få en 70% af stemmerne.

> Han melder sig sikkert ind i et andet parti. Shinui er et nærliggende valg

Shinui vil nok indgå i et sådant nyt parti, forhåbentligt sammen med
Peres-fløjen i Arbejderpartiet. Peretz vil næppe være i stand til at
vinde et nyt valg, og valget af denne Histradut-leder som Peres afløser
ville uden tvivl lede til en sejr for et Likud ledet af Netanyahu, hvis
der ikke dannes et kraftfuldt »Fred Nu« parti, ledet af netop Sharon.

og vil aldrig kunne vinde et valg. Den myrdede Barak var general, Sharon
er general.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim Von And

Dato : 21-11-05 11:10

> [...]
> år yngre end den nyvalgte pave Benedikt XVI.

> Jeg har set meningsmålinger der viste, at danner han et nyt parti vil

70 pct.? Det lyder vildt overdrevet. Nærmest som en slags israelsk pendant
til Rambøll Management's valgprognoser her opløftet i n'te potens. Men når
det så er sagt, er der ingen tvivl om, at Sharon i et nyt centerparti - "Det
Nationale Parti for Ansvarlighed" - vil få en tro allieret i den israelske
presse. Spørgsmålet er så bare hvorvidt denne alliance kan overbevise
befolkningen om at Sharons fredspolitik er den rigtige vej at gå. Jeg har
mine tvivl, dertil har Likudnik og tidligere Finansminister Netanyahu en alt
for stærk sag, som manifesterer sig ved en kompromisløs israelsk afvisning
af palæstinensisk terror som politisk middel.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 11:48

Joakim Von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> 70 pct.? Det lyder vildt overdrevet.

Det gik vist også mere på opbakningen til hans politik. Meningsmålinger
i dag siger i følge Radioavisen at han ville få omkring 25
Knesset-medlemmer, mere end Likud ville få. Men så taler vi vel kun om
et Sharon-parti, ikke et parti som også inkluderer Shinui og
Peres-fløjen af Labour.

Ha'aretz mener dog ikke at det nye parti vil få nogen lang levetid:

http://www.haaretzdaily.com/hasen/spages/647763.html

Det vil danne basis for Ariel Sharons tredie og sidste regering. Ved
næste valg efter det der skal finde sted i 2006 vil han være over 80 år
gammel, men forhåbentlig så med en endelig fredsaftale med Mahmoud Abbas
bag sig. Måske endda en Nobels Fredspris? Delt med Mahmoud Abbas.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-05 20:30

> [...]

> gammel, men forhåbentlig så med en endelig fredsaftale med Mahmoud Abbas
> bag sig. Måske endda en Nobels Fredspris? Delt med Mahmoud Abbas.

Og på:

kan man se noget om hans politik:

==
»Vi vil arbejde for at fastlægge permanente grænser for den israelske
nation, mens vi vil insistere på, at terrororganisationer skal
afvæbnes«, sagde Sharon og fastslog, at målet var en videreførelse af
'Køreplan for fred' og yderligere rømning af flere bosættelser på
Vestbredden.

»Den ny bevægelse, som vi etablerer i dag, vil tjene det israelske folk
i mange år. Vores vej vil give Israel et ægte håb om en stabil regering,
velstand og ro og fred«, sagde Sharon på det første pressemøde, siden
han i morges lod bomben falde og erklærede sin afgang fra Likud.

En beslutning, som Sharon traf »efter mange overvejelser«, erklærede han
på pressemødet ifølge Reuters.

Her kunne han også fortælle, at Nationalt Ansvar allerede har 14
medlemmer - heraf flere af Sharons højtstående allierede fra Likud.

Sharon er blevet grundigt træt af at arbejde sammen med højrefløjen i
det Likud-parti, som han grundlagde for tre årtier siden. På pressemødet
kaldte Sharon samarbejdet for 'utåleligt', skriver AP.
==

Ja, vi får se.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim Von And

Dato : 22-11-05 10:46

> [...]
> det Likud-parti, som han grundlagde for tre årtier siden. På pressemødet
> kaldte Sharon samarbejdet for 'utåleligt', skriver AP.

De seneste meldinger lyder på, at partiets navn Nationalt Ansvar skulle være
forkastet til fordel for Kadima, (fremad på dansk). Soldaten i Sharon
fornægter sig ikke, kan man vist roligt konstatere. Men lad os nu vente og
se, når euforien engang har lagt sig og det igen er blevet hverdag i Israel,
om han stadig kan nyde lige så stor en tilslutning blandt Likud vælgerne.

Interessant bliver det i hvert fald, og uanset udfaldet, er det en god ting
for det israelske demokrati, at få renset tavlen ren en gang for alle og
derved få lagt en effektiv dæmper på den forgiftede politiske scene i
Israel.

Fra : Joakim Von And

Dato : 22-11-05 10:51

[klip]

> [...]
> gammel, men forhåbentlig så med en endelig fredsaftale med Mahmoud Abbas
> bag sig. Måske endda en Nobels Fredspris? Delt med Mahmoud Abbas.

Den tror jeg så ikke på. Sharon er en hadet mand både i den vestlige og
muslimske verden. Det vil nok så mange fredsaftaler ikke ændre ved.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-05 17:44

Joakim Von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> [klip]

> Den tror jeg så ikke på. Sharon er en hadet mand både i den vestlige og
> muslimske verden. Det vil nok så mange fredsaftaler ikke ændre ved.

Begin fik også Nobels fredspris - sammen med Anwar Sadat.
--
Per Erik Rønne

Fra : Leo

Dato : 21-11-05 07:25

Hvad er det man siger - når Fanden bliver gammel, går han i kloster!