Løgnene hober sig op
Fra : jodem

Dato : 19-11-05 20:56

Undskyld, jeg tabte tråden

Om amerikanernes manglende ratificering af konventioner mod brug af visse
kemiske våben:

Amerikanerne har ikke underskrevet Genevekonventionen af 1980, som mange vil
hævde også omfatter hvid fosfor.

http://www.dr.dk/orientering/Or_MP/2005/RAM/o051117b.ram

At de ikke har skrevet under, er én side af sagen. Det humanitært kriminelle
i at anvende dette modbydelige våben direkte på soldater og civile er en
anden. En manglende underskrift er jo ikke bare grønt lys for at bruge løs.

Fra : Jesper

Dato : 19-11-05 22:26

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> [...]
> anden. En manglende underskrift er jo ikke bare grønt lys for at bruge løs.

Hvid forsfor er ikek på iisten over forbudte våben iflg den oprindelige
Genevekonvention og Haagkonventionerne. Krig er modbydelig, våben er
modbydelige, c´est la vie. Lev med det!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : jodem

Dato : 19-11-05 23:07

> Hvid forsfor er ikek på iisten over forbudte våben iflg den oprindelige
> Genevekonvention og Haagkonventionerne. Krig er modbydelig, våben er
> modbydelige, c´est la vie. Lev med det!
> --

Vi har altså demokratier fordi vi tror, ting kan laves om. Hvad fanden sku
vi ellers med dem?

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-11-05 00:57

jodem skrev i meddelelsen <437fa219$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Vi har altså demokratier fordi vi tror, ting kan laves om. Hvad fanden sku
>vi ellers med dem?

Demokrati er jo bare den stærkes magt med lidt færre omkostninger.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 10:22

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> jodem skrev i meddelelsen
> <437fa219$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Demokrati er jo bare den stærkes magt med lidt færre omkostninger.
>
> --------------------------------------
> Carl Alex Friis Nielsen
>
> Love Me - take me as I think I am

Ja, hvis man er meget pessimistisk, er det ikke engang den stæke, kun den
mest snakkesalige og mediebedårende, men jeg synes nu ikke, der er grund
til at lukke og slukke.

Fra : Jesper

Dato : 20-11-05 14:31

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> Vi har altså demokratier fordi vi tror, ting kan laves om. Hvad fanden sku
> vi ellers med dem?

Fint! Repektér så det amerikanske demokrati. Amerikanerne har /ikke/
underskrevet Genevekonventionens Potokol III og er derfor heller ikke
bundet af den.
Som følge hersf kan amerikanerne bruge hvid fosfor ligeså tosset som de
vil.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 14:50

> [...]
> bundet af den.
> Som følge hersf kan amerikanerne bruge hvid fosfor ligeså tosset som de

At amerikanerne ikke har lovet nogen, at de ikke vil bruge hvid fosfor er
slet ikke det samme, som at de bare kan bruge løs.

At du ingen steder har skrevet under på at du ikke vil slå din gamle mor er
ikke det samme, som at du bare kan slå løs.

Selv med en underskrevet konvention var der jo ingen, der havde
sanktionsmuligheder mod verden stærkeste militærmagt udover den demokratiske
verdens fordømmjelse og enighed om, at det er noget svineri at anvende det
mod mennesker.

Fra : Jesper

Dato : 20-11-05 15:39

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> [...]
> verdens fordømmjelse og enighed om, at det er noget svineri at anvende det

Der er ganske enkelt ingen bindende verdenskonvention imod brugen af
hvid fosfor. Så respektér der amerikanske demokrati.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 19:14

> Der er ganske enkelt ingen bindende verdenskonvention imod brugen af
> hvid fosfor. Så respektér der amerikanske demokrati.

Jeg forstår ikke helt, hvad en understregning af det moralsk forkastelige i
at amerikanerne bruger hvid fosfor mod mennesker har at gøre med mangel på
respekt for amerikansk demokrati.

De er i forvejen trængt ind på et område, hvor de ikke har noget at gøre, og
man kan i øvrigt næppe sige, at anvendelsen af hvid fosfor hviler på en
demokratisk beslutning. I så fald skulle det vel være det Irakiske
interimstyre, som i sin til havde besluttet det, hvilket jeg tvivler stærkt
på.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-11-05 16:53

Jesper skrev i meddelelsen
> [...]

>bundet af den.
>Som følge hersf kan amerikanerne bruge hvid fosfor ligeså tosset som de

Ikke helt - de generelle regler for brug af noget som helst i krig er stadig
gældende.
Man må eksempelvis ikke angribe civile med noget som helst (ikke det samme
som
utilsigtede skader som er tilladt)

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jesper

Dato : 20-11-05 17:23

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> [...]
> gældende.
> Man må eksempelvis ikke angribe civile med noget som helst (ikke det samme

Jamen amerikanerne har heller ikke angrebet civile med nogetsomhelst. At
der så er tillægsskader ved bekæmpelsen af terrorister er så en anden
sag.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-11-05 00:54

jodem skrev i meddelelsen <437f833a$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>kemiske våben:
>
>Amerikanerne har ikke underskrevet Genevekonventionen af 1980, som mange

Uanset hvor mange som fejlagtigt påstår dette, så bliver det altså ikke mere
sandt af det.

Hvid fosfor anvenders til at lave røg med og ammunition som er beregnet
til at lave røg og som sideeffekt sætter ild i ting er specifikt undtaget
fra konventioen.

> [...]
>anden. En manglende underskrift er jo ikke bare grønt lys for at bruge løs.

Joda - INGEN nation er bundet af en aftale den ikke har ratificeret eller
som den med
maksimalt et års varsel har fratrådt.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 10:34

> [...]
> kriminelle
>
> Joda - INGEN nation er bundet af en aftale den ikke har ratificeret eller

Det er jo rigtigt, men du glemmer, at man lider et betydeligt moralsk tab
Tænk på amerikanernes problemer med landminer og med Kyoto.

Hvorfor tror du de var over et år om at indrømme anvendelsen oi Falluja, og
kun fordi de blev presset af kendsgerninger. Nu er man oven i købet begyndt
at antyde, at den kvindelige italienske journalist, der med nød og næppe
overlevede friendly fire ved et checkpoint skulle have været likvideret,
fordi hun vidste for meget om anvendelsen af hvid fosfor.

Det er ikke gratis at undlade en ratifikation, man synker nogle grader på
den internationale skala, og endnu fler, hvis man overtræder den, selv om
man ikke har skrevet under.

Jeg skal lige af hensyn til sinkerne præcisere at jeg mener amerikanerne, på
denne skala i flere henseender ligger tæt ved toppen, på højde med
Vesteuropa, men i visse henseender ligger lige under. Adskillige af de
arabiske lande skraber bunden

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 20-11-05 17:21

jodem skrev i meddelelsen <43804317$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>Tænk på amerikanernes problemer med landminer og med Kyoto.
>
>Hvorfor tror du de var over et år om at indrømme anvendelsen oi Falluja, og

Indrømme ? Brugen blev for længe siden beskrevet i den amerikanske militære
fagpresse.
At nogen fjollede politiske embedsmænd så udtaler sig fejlagtigt sker jo så
hyppigt over
hele verden. Det kan så godt være at de af uvidenhed troede der var sket
noget der ikke
måtte ske og de derfor per automatik nægtede alt - præcist på samme måde som
den
danske militære ledelse trodede der var sket noget der ikke måtte ske i Irak
og så
fik mere travlt med at beskytte deres egen røv end i første omgang at bakke
de
udsendte soldater op og så lade auditørkorpset undersøge om der var noget om
sagen
i stedet for at hænge Hommel ud som syndebuk, som så kunne tage alle tæskene
uanset
om der så var noget om sagen eller ej.
Den sag er jo efterhånden så langt ude at ikke engang anklageren ser ud til
at tro på den.
Tag ikke fejl - dem som sidder og har noget at skulle have sagt i
ministerierne og
forsvarsledelserne i USA og Danmark er først og fremmest politikere.

> [...]
>overlevede friendly fire ved et checkpoint skulle have været likvideret,
>fordi hun vidste for meget om anvendelsen af hvid fosfor.

Nej - det var fordi hun opdagede en af CIA's hemmlige Illuminati hjerne
kontrol
baser.

>Det er ikke gratis at undlade en ratifikation, man synker nogle grader på

Nej selvfølgeligt ikke - det er noget svineri at underskrive en aftale og så
nægte
at ratificere den - men det var vist ikke helt det du mente ?

Bemærk iøvrigt at tiltrædelse til konventionen er irellevant, idet den
tillader brugen
af hvid fosfor.

>den internationale skala, og endnu fler, hvis man overtræder den, selv om
>man ikke har skrevet under.

En skala defineret af hvem ?

Zimbawe, Libyen, Iran og Nordkorea ?

Nej du - dem som skælder ud på USA over det her ville skælde ud uanset hvad
det drejer sig om personer med en politisk aggenda, som konstruere normset
for hvad er acceptabelt 100 % efter hvad de har behov for.

Ellers har Danmark jo sikkert tabt stor agtelse ved ikke at tiltræde Euroen
(en anden traktat).

Schweiz har vist heller ikke haft de store problemer med at stå uden for FN
(det er kun MEGET få
år siden de kom med).

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : jodem

Dato : 20-11-05 20:58

> jodem skrev i meddelelsen
> <43804317$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hvis fosfo0r, som amerikanerne har anvendt det i Falluja er et kemisk våben
og i den funktion omfattet af konventionen.

Irakiske terrorister har ikke tiltrådt nogen som helst konvention

>Det er jo rigtigt, men du glemmer, at man lider et betydeligt moralsk tab

> En skala defineret af hvem ?

Se det er det, som er de magiske. Der er ingen overmagt, som definerer den.
I bedste fald er det dig mig og resten af verdensoffentligheden. Men det er
vist mere kompliceret.

Du mener ikke at sagen om hvid fosfor i Falluja svækker dem?

> [...]
> Euroen
> (en anden traktat).
>
> Schweiz har vist heller ikke haft de store problemer med at stå uden for

Du mener ikke, det har svækket amerikanerne, at de ikke vil tiltræde Koyoto?

Fra : #2066

Dato : 21-11-05 16:54

jodem wrote:
> "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

I Fallujah blev fosforgranater specifikt og bevidst brugt som brandvaaben
imod personer. Derfor "Bake" i soldaterudtrykket "Shake 'n' Bake" om brugen
af en blanding af hoejeksplosiver og fosfor imod fjendtlige stillinger.

Fra : Jim

Dato : 21-11-05 16:59

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> imod personer. Derfor "Bake" i soldaterudtrykket "Shake 'n' Bake" om
> brugen af en blanding af hoejeksplosiver og fosfor imod fjendtlige

Tja, men om der ryger et par civile med, kan man jo aldrig forsikre sig
imod.
Hvis det er fjendtlige stillinger, så er det helt på sin plads at anvende
det forhåndenværende skyts.

J.