Præst: Staten skal bygge moskeer
Fra : hansen

Dato : 19-11-05 15:01

Kun forkyndelse: Kathrine Lilleør vil sidestille muslimske moskeer med
folkekirken: - Men så må de ikke tale politik

Af Morten Bruun og Christian Bækholm - 8:07 - 18. nov. 2005

Moskeer i Danmark skal sidestilles med folkekirken:

De skal have statstilskud, de skal kontrolleres af Folketingets
kirkeudvalg, og så må imamerne ikke tale politik i moskeen. De må kun
forkynde religion.

Det mener sognepræst Kathrine Lilleør, som lancerer forslaget i bogen
'Tro mod Tro'. En samtalebog, der udkommer i dag som resultatet af mere end
et års religiøse og eksistentielle samtaler med Naser Khader, radikalt
folketingsmedlem og muslim.

Folkemoskeer
I bogen lancerer Lilleør begrebet 'statsmoskeer', men allerede nu har
hun fortrudt den vending:

- Jeg burde have kaldt dem folkemoskeer, ligesom vi bruger udtrykker
folkekirken, siger den 41-årige Lilleør, som ud over at være præst er ivrig
debattør og medlem af Etisk Råd.

Hun havde ikke tænkt nærmere over forslaget, før hun spontant
præsenterede det for Khader i deres diskussion om sammenhængen mellem stat
og kirke.

Han er absolut tilhænger af at adskille de to ting og slippe kirken
fri, mens hun roser den danske kirkemodel og nu er grebet af tanken om at
overføre den til andre trosretninger.

For meget politik
- Den danske model betyder, at jeg som præst ikke må tale politik fra
prædikestolen. Gør jeg det, kan kirkeministeren fyre mig. Jeg må kun
forkynde.

- I moskeerne foregår det nærmest omvendt -imamerne politiserer og
bruger tid på at diktere leveregler for muslimerne i stedet for en
eksistentiel forkyndelse af islam, siger sognepræsten i sit argument for
begrebet 'islamisk teologi i europæisk forstand'.

Fra : Henri Gath

Dato : 19-11-05 16:32

"hansen" <hansen@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end et års religiøse og eksistentielle samtaler med Naser Khader, radikalt

Hun er bindegal....ikke noget nyt i det..

Fra : frede

Dato : 19-11-05 18:00

"Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message

> "hansen" <hansen@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er bindegal....ikke noget nyt i det..

Så har i jo noget til fælles...

Fra : Henri Gath

Dato : 19-11-05 18:22

"frede" <nomail@please.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Så har i jo noget til fælles...

Er du en ny svans her?

Fra : frede

Dato : 19-11-05 18:40

> "frede" <nomail@please.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Er du en ny svans her?

næe, er du da en svans?

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-11-05 18:43

"Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message

> "frede" <nomail@please.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Er du en ny svans her?

Find dig dog nogle andre jagtmarker.

Fra : Henri Gath

Dato : 19-11-05 19:18

> "Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message

> Find dig dog nogle andre jagtmarker.

Hvad med at du selv drog hen, hvor peberet gror?

Fra : Per Hagemann

Dato : 20-11-05 14:55

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at du selv drog hen, hvor peberet gror?

Der er også internet i Cayenne, hovedstaden i Fransk Guyana, så den med at
sende folk hen hvor peberet gror, virker ikke i vore dage.

Fra : Croc®

Dato : 19-11-05 22:42

On Sat, 19 Nov 2005 15:00:53 +0100, "hansen" <hansen@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
> - Den danske model betyder, at jeg som præst ikke må tale politik fra
>prædikestolen. Gør jeg det, kan kirkeministeren fyre mig. Jeg må kun

Hun må da ikke være for klog, for hvis ovenstående ikke er en politisk
ytring jævnført hendes virke som præst, så findes der ikke politiske
ytringer.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-11-05 23:03

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Hun må da ikke være for klog, for hvis ovenstående ikke er en politisk
> ytring jævnført hendes virke som præst, så findes der ikke politiske
> ytringer.

Troede du at præster havde mundkurv på, og ikke måtte kommentere
folkekirkens forhold? Præster må, som alle andre mennesker, mene hvad de
vil, så længe de ikke gør det under prædikenen.

Fra : Croc®

Dato : 20-11-05 00:11

On Sat, 19 Nov 2005 23:03:16 +0100, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

>Troede du at præster havde mundkurv på, og ikke måtte kommentere
>folkekirkens forhold? Præster må, som alle andre mennesker, mene hvad de
>vil, så længe de ikke gør det under prædikenen.

Jeg anfægter ikke hendes ret til at ytre sig. Bemærkningen gik på at
hendes udtalelse om kirkelige politiske forhold i egenskab af præst,
er helt ligestillet til at ytre sig politisk fra prædikestolen, noget
som præster gør ganske jævnligt.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-11-05 09:30

> [...]
> hendes udtalelse om kirkelige politiske forhold i egenskab af præst,
> er helt ligestillet til at ytre sig politisk fra prædikestolen, noget

Vel er det da ej ligestillet, hvis en præst ikke skulle ytre sig om
kirkelige politiske forhold, hvem skulle så. Det er noget totalt anderledes
at stå på prædikestolen og rase mod regeringen, mod Nævnet for Ligestilling,
eller mod asfalteringen af Gudenåen, - eller at stå og rose indsatsen i
Irak og Bosnien.

Fra : Croc®

Dato : 20-11-05 15:45

On Sun, 20 Nov 2005 09:29:49 +0100, "Knud Larsen"

> [...]
>eller mod asfalteringen af Gudenåen, - eller at stå og rose indsatsen i

Jo det er helt det samme når det drejer sig om kirkelig indhold. Tænk
tilbage på Grosbøll sagen, tror du han kunne slippe afsted med at ytre
sin ærlige mening udenfor kirkerummet uden at det ville have fået
konsekvenser for hans virke i kirken?

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-11-05 16:31

> [...]
> tilbage på Grosbøll sagen, tror du han kunne slippe afsted med at ytre
> sin ærlige mening udenfor kirkerummet uden at det ville have fået

Det har han da gjort mange gange, selvfølgelig fik det visse - ikke særlig
alvorlige - konsekvenser, at han sagde, han ikke troede på Gud. Er det noget
vi skal være oprørte over at en præst helst ikke må sige han ikke tror på
det han prædiker om? Almindelig politik kan en præst jo mene hvadsomhelst om
uden for kirken, og vi har jo da også præster som går fra fx en Søren Krarup
til andre, der er venstreorienterede og bøsser og lesbiske.

England har forøvrigt en lignende ordning som vi har med folkekirken, og
også dér betyder det, at der er pluralisme og en mild form for kristendom, -
flere muslimer gå i moskeen end kristne i kirke, selv om forholdet er som 1
til 20.

Fra : Croc®

Dato : 20-11-05 18:29

On Sun, 20 Nov 2005 16:31:22 +0100, "Knud Larsen"

> [...]
>uden for kirken, og vi har jo da også præster som går fra fx en Søren Krarup
>til andre, der er venstreorienterede og bøsser og lesbiske.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om Grosbøll er troende eller ej,
formålet med at trække ham af stalden var for at vise du ikke havde
ret i din tese om udtalelser udenfor prædikestolen.

> [...]
>flere muslimer gå i moskeen end kristne i kirke, selv om forholdet er som 1

Jeg lærer aldrig at forstå folks religiøsitet, det ville vist kræve en
livslængde på minimum tre hundrede år.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-11-05 19:55

> Jeg er fuldstændig ligeglad med om Grosbøll er troende eller ej,
> formålet med at trække ham af stalden var for at vise du ikke havde
> ret i din tese om udtalelser udenfor prædikestolen.

Synes du virkelig, at det er en typisk politisk udtalelse, vi kan bruge til
at vise at præster ikke må tale om politik? På den facon kan du jo vise at
politikere ikke må tale politik, - de må ikke sige, at de faktisk slet ikke
tror på parlamentarismen, - uden at det muligvis får konsekvenser.

Fra : Croc®

Dato : 21-11-05 08:45

On Sun, 20 Nov 2005 19:54:34 +0100, "Knud Larsen"

> [...]
>politikere ikke må tale politik, - de må ikke sige, at de faktisk slet ikke
>tror på parlamentarismen, - uden at det muligvis får konsekvenser.

Kommunist partiet var da ikke forbudt i DK, og de sagde da åbenlyst at
den dag de fik magt var det slut med parlamentarismen.

Om udtalelsen er typisk betyder vel mindre, det var et eksempel der
tydeligt viste at udtalelser om kirkelige forhold uden for
prædikestolen sandelig også kan have konsekvenser.

Regards Croc®

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-11-05 09:19

> Kommunist partiet var da ikke forbudt i DK, og de sagde da åbenlyst at
> den dag de fik magt var det slut med parlamentarismen.

Det var jo hele partiets idégrundlag, men hvis *andre* politikere, fra
partier som går ind for parlamentalismen, siger at de ikke gør det - analogt
til at Grosbøll ikke tror på idégrundlaget i den forretning han arbejder i -
så ville de jo blive ekskluderet fra deres partier, - som Grosbøll først
blev fra kirken.

> Om udtalelsen er typisk betyder vel mindre, det var et eksempel der
> tydeligt viste at udtalelser om kirkelige forhold uden for
> prædikestolen sandelig også kan have konsekvenser.

Det svarer jo til at sige, at vi ikke har ytringsfrihed, fordi vi ikke
tillader børneporno, - som AHW plejer at bruge som "eksempel" på, at vi
heller ikke har ytringsfrihed i de kapitalistiske lande.

Fra : Croc®

Dato : 21-11-05 17:19

On Mon, 21 Nov 2005 09:18:35 +0100, "Knud Larsen"

> [...]
>tillader børneporno, - som AHW plejer at bruge som "eksempel" på, at vi
>heller ikke har ytringsfrihed i de kapitalistiske lande.

Nej det er en forkert analogi og sandelig ikke noget jeg håber AHW
fremfører. Det svarer til som vi også har set i utallige tilfælde, at
folk der arbejder i en branche, i mange tilfælde har begrænset
ytringsfrihed indenfor deres eget område, det er der eksempler på både
indenfor det offentlige og private.

Regards Croc®

Fra : Henri Gath

Dato : 19-11-05 23:17

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hun må da ikke være for klog, for hvis ovenstående ikke er en politisk
> ytring jævnført hendes virke som præst, så findes der ikke politiske
> ytringer.

Fyr for helvede den hjernedøde kælling!

Fra : Martin

Dato : 21-11-05 10:52

Croc® skrev:

> Hun må da ikke være for klog, for hvis ovenstående ikke er en politisk
> ytring jævnført hendes virke som præst, så findes der ikke politiske
> ytringer.
>
> Regards Croc®

Det er en sindsyg og selvmorderisk politisk ytring. Kristendommen er en
missionerende religion, Islam er en missionerende religion, og så vil
konen til at bygge moskéer for kristne penge??? Hun er tragikomisk.

B/R
Martin

Fra : Croc®

Dato : 21-11-05 17:20

On 21 Nov 2005 01:52:06 -0800, "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote:

>Det er en sindsyg og selvmorderisk politisk ytring. Kristendommen er en
>missionerende religion, Islam er en missionerende religion, og så vil
>konen til at bygge moskéer for kristne penge??? Hun er tragikomisk.

Jeg skrev jo også at hun ikke kan være for klog.

Regards Croc®

Fra : Martin

Dato : 22-11-05 09:09

Croc® skrev:

> Jeg skrev jo også at hun ikke kan være for klog.

Ja, men jeg var nødt til at kommentere det alligevel. Jeg kunne ikke
lade være. )
Hun er nu sikkert ret intelligent, altså på en akademisk måde. Men
at føre hendes ideer ud i samfundet vil være en latterlig tanke. Det
må vel gøre hende "real-uintelligent" ?

Mvh
Martin