Dansk pigtråd: Defenders - Hitmakers
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-01-06 21:25

Har forsøgt at finde ud af hvilke danske pigtrådsgrupper som har lavet
pigtrådssange på dansk. De sang jo næsten alle udelukkende på engelsk frem
til sommeren 1966. Da lavede "Kjeld og The Donkeys" sangen "Ved landsbyens
gadekær" og så skal jeg love for at mange pigtrådsbølger hoppede helt eller
delvist med på "den danske bølge" som man kalder det.
Jeg har googlet mig frem til nogle oplysninger og studeret bogen "Dansk
rock" fra Politikens forlag og fundet en del. Men er det en komplet oversigt
jeg har lavet. Det ved jeg jo ikke. Derfor vil jeg gerne spørge om der er en
som har en fortegnelse over alle disse dansk-sprogede pigtrådssange som kom
frem til og med 1970.

Der er jo f.eks.

Ved landsbyens gadekær (Kjeld og the Donkeys)
Jeg har aldrig fået noget (Defenders)
Træd an ved makronerne (Hitmakers)
Det er så synd for farmand (Clidows)
I en have i Pile Alle (Skyriders)
Dit hjerte er i fare Andresen (Lios Flamingos)
Helledusse da (Nalle)
Jeg havde engnag en båd (Sir Henry og Grethe Ingmand)
Jeg vil bygge en verden (The Baronets)
14 grise i snor ((The Telstars)
Åh Susanne (The Rangers)
Molak molak mak mak mak (Scarlets og Lecia og Lucienne)

Og så videre - og så videre

Er der en som har en komplet liste, så jeg lige kan tjekke om jeg har husket
alt.

Også gerne navnet på de pigtrådsgrupper som stort set kun spillede
instumentalmusik (Cliffters - Scarlets - Rocking Ghost)

Og hvis det er muligt må listen meget gerne inkludere dansksproget
rock`n`roll, helt fra 1956 og til det var slut. Der er f.eks.

Vi rokker os ikke (Peter Abrahamsen)
Politi rock (Ib Rock Jensen)

Gerne med årstal på pladerne

Hilsen Åge

Fra : Lars Rindsig

Dato : 24-01-06 21:38

Åge Halldorsson wrote:

> Er der en som har en komplet liste, så jeg lige kan tjekke om jeg har husket
> alt.

Det bliver jo en lang liste. Midt i firsrne udkom der et par bøger på
Forlaget Mjølner, der hed noget i retning af Dansk Rock'n'Roll-leksikon
og Dansk Pigtrådsleksikon, henholdsvis, og så var der et bind med
diskografiske oplysninger, og det er nok noget af det mest komplette du
kan komme i nærheden af sådan uden videre. Jeg kan ikke huske hvem der
skrev dem, men dit lokale bibliotek skulle kunne finde dem til dig.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 21:42

On Tue, 24 Jan 2006 21:25:24 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Derfor vil jeg gerne spørge om der er en
>som har en fortegnelse over alle disse dansk-sprogede pigtrådssange som kom
>frem til og med 1970.

Med lidt tålmodighed, vil du kunne finde dem alle her:
http://tinpan.fortunecity.com/mccartney/95/

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-06 16:34

> Med lidt tålmodighed, vil du kunne finde dem alle her:
> http://tinpan.fortunecity.com/mccartney/95/
>
> /Alex

______

Fin side. Det er der jeg har kigget. Det er forresten stort set en afskrift
af "Politikkens rockleksikon" som jeg også har kigget i.

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-01-06 22:47

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43d68ba2$0$47083$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og hvis det er muligt må listen meget gerne inkludere dansksproget
> rock`n`roll, helt fra 1956 og til det var slut. Der er f.eks.

Her er lidt flere:
Baronets Min Amanda var fra Kerteminde
Belli Peter & Les Rivals Helt igennem respektabel
Belli Peter & Les Rivals I avisen
Belli Peter & Les Rivals Ulven Peter
Clidows Hæng mig
Danny & the Royal Strings Poul sine høns
Defenders Der er lys i lygten
Matadorerne Såd.n var det ikke i halvfemserne
Melvis Hos mor derhjemme i Kerteminde
Meteors De'r altid velkom'n i vort hus
Meteors Et fredeligt, kedeligt, dumt lille løg
Rocking Ghosts Syv Ni Tretten
Stringers Giv mig et kys
Stringers I en yndig landsbyhave
Teenmakers Hvor er den sommer
Telstars 14 grise i snor
Thunderbirds Så kyssed jeg hende
Vanguards Vora pibla (på bornholmsk)

Der er sikkert en del flere...men det var hvad jeg kunne finde på 5 minutter
i samlingen.

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-06 17:17

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Thunderbirds Så kyssed jeg hende
> Vanguards Vora pibla (på bornholmsk)
>
> Der er sikkert en del flere...men det var hvad jeg kunne finde på 5

______________________________

Pænt tak for listen. Der blev hermed koblet 11 nye sange på min liste. Så er
vi på 150 sange

Hilsen Åge

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-01-06 00:28

> [...]

>Og så videre - og så videre
>
>Er der en som har en komplet liste, så jeg lige kan tjekke om jeg har husket

Sådan en komplet liste ville jeg også gerne have, men tvivler på den
findes.

Her er hvad jeg lige kunne finde i min plade samling, men har ikke
været nede og kigge i de ca. 5000 lp'er og 2000 singler jeg har
stående i kælderen.

Albuen - Ryesgades Blegrøde Dronning - 73
Alrune Rod - Du Taler Og Si'r - 70
Alrune Rod - Når Himlen Er Blå - 72
Alrune Rod - Rock Søster - 72
Beef eaders, The - Night Flight - (Instrumental) - 67
Beef eaters, The med Dissing, Povl - Nøgne Øjne - 69
Benny Holst - Sang Om Merværdi - 71
Blue Sun - Katedralen (Instrumental) - 70
Burnin Red Ivanhoe - Ivanhoe i Brøndbyerne - 68
Burnin Red Ivanhoe - John In The Woods - (Engelsk) - 71
Burnin Red Ivanhoe - Showintroduction - 66
Jørgensen, C. V. - Bellevue - 77
Jørgensen, C. V. - Louis Band - 75
Dissing, Povl & Andersen, Benny - Svante's Lykkelige Dag - 73
Djurslandspillemændene - Christianitter Og Jydske Knejte - 76
Dr. Dopo Jam - Cowboysangen - 73
Feo - Bedstemor - 71
Fujara - Impo Jensen - 73
Gasolin - Child Of Institution - (Engelsk) - 71
Gasolin - Laphophore Williamsii - 71
Gnags - Godag Godag - 73
Gnags - Kloden Rokker - 73
Hasse & The Reefers - Hashhunden Glammer - 67
Hyldemor - Alt For Meget At Gøre - 79
Jomfru Ane Band - Plutonium - 77
Kræn Bysted - Solen Er Så Rød Mor - 77
Lone Kellermann - Se Venedig Og Dø - 78
Midnight Sun - Kul På - 73
Musikpatruljen - EEC Blues - 72
No Name - Fødelandssang - 72
No Name - Synge Dig En Sang - ?
Povl Dissing & Beefeaters - Lad Mig Blive Noget - 67
Røde Mor - Grillbaren - 73
Røde Mor - Lille johnnys Mund - 70
Savage Rose - Solen Var Også Din - 78
Sebastian - Hvis Du Tror Du Er Noget - 72
Sebastian - Når Lyset Bryder Frem - 72
Sigøjnerkompagniet - I Kan Ikke Slå Os Ihjel - 76
Skousen & Ingemann - Herfra Hvor Vi Står - 71
Spillemændene - Reel - 72
Steppeulvene - Du Skal Ud Hvor Du Ikke Kan Bunde - 67
Steppeulvene - Itsi Bitsi - 67
Steppeulvene - Lykkens Pamfil - 67
Stig Møller - Min By - 65
Stig Møller - To Sjæle Een Tanke - 72
Søren Kragh-Jacobsen - Kender Du Det? - 75
Spillemændene - Vi Skal Dase - 72
Secret Oyster - Dampekspressen - (Instrumental) - 73
Trier, Troels - Lolita - 75
Young Flowers - Oppe I Træet - 68

Om det så er "pigtråd" det hele, og om det kan difineres så bestemt
tvivler jeg på.

Yderligeresang mange grupper skiftevis på engelsk og dansk (og nogen
af dem endda på så dårlig engelsk, at de ikke altid sang det der var
meningen.

Mange grupper havde også instrumental numre med, så musikerne også
kunne vise hvad de kunne (og i nogle tilfælde ikke kunne).

Held og lykke med listen.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-06 17:18

"Poul Erik Lindaa" <lindaa@mail.cykeldk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Trier, Troels - Lolita - 75
> Young Flowers - Oppe I Træet - 68
>
> Om det så er "pigtråd" det hele, og om det kan difineres så bestemt

_______

Pænt tak for listen

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-06 17:30

> [...]
meddelelse news:43d68ba2$0$47083$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Har forsøgt at finde ud af hvilke danske pigtrådsgrupper som har lavet
_______________________________________

Her er min liste forresten:

DANSKSPROGET PIGTRÅDSMUSIK - til og med 1970

Træd an ved makronerne del1 (Hitmixers) eller (Jørgen krabbenhøft)
Træd an ved makronerne del 2
Lille Viggo Vekselstrøm del 1
Lille Viggo Vekselstrøm del 2
Helle dusseda
Een er for lille
Tre ord
Her kommer pigegarden
_______________________________
Der er lys i lygten (Defenders)
Ti små snavsede fingre
Jeg har aldrig fået noget
Solskin ombord
Vi har det åhh åhh
En lille nisse rejste
______________________________
Ved landsbyens gadekær (Donkeys / K(j)eld og The Donkeys)
Spring ud
En tusindfryd i min hånd
Sidste dansk
Det er skønt
Vil du sænke dit øje
Vi skal gå hånd i hånd
Jeg ringer på fredag
Tjing tjang gullie
_____________________________
Det er mig det samme hvor jeg havner (Clidows)
Det er så synd for farmand
Tres enogtredive sytten 603117
Hele ugen alene
Her i vores hus
Jeg elsker det gamle
Kasket Karls vise
Hæng Mig
_____________________________
I en lille have i Pile Alle (Skyriders)
Mit hav
________________________________
Dit hjerte er i fare Andresen (Los Flamingos)
Det gamle træ i skoven
_____________________________
Jeg havde engang en båd (Sir Henry og Grethe Ingmand)
Jeg tror på sommeren
_____________________________
En rød ballon (Gert Gynther)
Hej Henrik
________________________
Det er da ligetil (Johnny Reimer)
Kom så gamle dreng
Lille fregnede Louise
Gid det går dig godt
____________________________
Jeg sir tillykke til mig (Johny Reimer og Scarlets)
Grib mig
_____________________________
Jeg vil bygge en verden (The Baronets)
Min Amanda fra Kerteminde
_____________________________
Æh bæh buh (The Beethovens)
_____________________________
Det er mig (Jack Fridthjof)
____________________________
Du og jeg vil altid være venner (Jørgen og the kids)
Ønsk mig held (Jørgen og the kids)
___________________________
14 grise i snor (The telstars)
For evigt din (The telstars)
_____________________________
Ræk mig dine hænder Sussanne (Pede Brothers)
Jeg tror endnu
__________________________________
Åh Sussanne (The rangers)
Så så så
_______________________________
En rød ballon (Step by step)
Hej Henrik
Nu er du min
Læg nu dit tøj
Hvis du får mig kær
________________________________
Min ynglingsdrøm (The Teenmakers)
Cassanova
Hvor er den sommer
________________________________
Så kyssede jeg hende (The Thunderbirds)
________________________________
Josephine (Tommy P)
Følg med mig
_________________________________
Et hundeliv (Yes indeed)
Hot dogs
Elinor
De gamle trætte fædre
________________________________
Helt igennem respektabel (Peter Belli og Les Rivals)
Det du kan lide
Ulven Peter
I avisen
Hvem dømmer hvem
Morgenstund har guld i mund
Hvis jeg nu var arbejdsløs
Kom med mig
Jeg er din dengse i nat
Hvor er du
Hold jer fra Lone
Regn og gråd
Obla di oblada
Bungalow Bill
Tapre bjørn
Bliv væk fra vort kvarter
Blæksprutte haven
_______________________________________
Kom en tiger i tanken (Rocking Ghost) måske under navnet Tigers)
Syv ni tretten ???
__________________________________
Jeg vil ringe på døren tante Anna (2 gange Søren og Clifters)
Tante Anna (2 gange Søren og Clifters)
_____________________________
Stop mens legen er god (Lecia og Lucienne og Scarlets)
Molak molak mak mak mak
Mens manden var ude efter øl
Man klarer alting med et smiil
Hele verden snurrer rundt
De lærte os at jodle
Bedre dag for dag
Dytten båtten
_____________________________
Sådan en som dig (Lollipops)
Nu er det glemt
____________________________

Jeg vil ringe på døren (Cliffters)
____________________________
Helledusseda (Nalle)
Een er for lille
Nalles dansende bjørn
Det er dig han tænker på
Rosie
Hvor er min kone
Sussanne
Sig aldrig aldrig
_________________________
Poul sine høns (Danny and the Royal strings)
__________________________
Sådan var det ikke i halvfemserne (Matadorerne)
_________________________
Tornerose (The meteors)
Ud på flisen
I vort hus
Et fredeligt kedeligt dumt lille løg
Vær kærlig mod min datter
Frøken Petersen
__________________________
Giv mig et kys (The Stringers) ???
I en yndig landsbyhave ???
____________________________
Vora piblar (The vanguards)
_____________________________
Hvor er det sted (Lars Stryg og Royal Strings)
Sig pænt goddag til solen
Jeg drømte mig en drøm i nat
Ann-Sofi
Vi har brug for lidt fornuft
Jeg er skør efter dig
______________________________

Instrumentale numre med Clifters - Scarlets - Rocking Ghost

DANSKSPROGET ROCK`N`ROLL-MUSIK - til og med 1970

To lys på et bord (Otto Brandenburg)
En ubåd der er gul
Du lille fisker
Når en sailor går iland
Sussanne Birgitte og Hanne
Eer det mon sandt
Den er gal
Godnat lille du
De sidste gløder
Du kan give mig et kys
Hej Lilli Loo
Anne Li
Moskva nætter
Twist
________________________________
Vi ses igen (Peter Abrahamsen)
Jeg sender mine tanker (Peter Abrahamsen)
Vi protesterer (evt. sammen med The Beat Hit Brothers)
En lille beatte hit (evt. sammen med The Beat Hit Brothers)
_________________________________
Baby twist (Buster Larsen)
__________________________________
Den ukendte soldat (Niller)
Farver
____________________________________
Vi rokker os ikke (Preben Uglebjerg og Peter Plejs Orkester)
Pas på
______________________________
Politi rock (Ib Rock Jensen)
________________________________
Hos mor derhjemme (Melvis rock bands)
______________________________
The Twist (Daimi)
Ørentwist
Hvem har du kysset i din gadedør
Stor skandale i familien
_______________________________
En håndfuld musik (James and his Jamesmen)
_________________________________
Stjernevognen (Fredie Boy)
Seet et lys i dit vindue
Røde roser

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-01-06 18:09

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43d7a731$0$47067$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> _______________________________________
>
> Her er min liste forresten:
>

> DANSKSPROGET PIGTRÅDSMUSIK - til og med 1970

Ikke for at starte en diskussion om det Åge, men mener altså der er en del
på din liste, som ikke kan betegnes pigtrådsmusik...men derimod hører
decideret til i andre genrer...hovedsageligt danskstop.
Dette være sagt uden at have brugt på gennemgå listen med lup.
Men ellers er der jo genudgivet bunker af de gamle pigtrådsting de seneste
4-5 år af bl.a. Metronome og Frost Records....og der er vel efterhånden det
meste at finde.

Allan

Fra : McMurphy

Dato : 25-01-06 20:15

he he kom lige til at tænke på The Thunderbirds med Så Kyssed' Jeg Hende

det var nemlig den allerførste single jeg købte for penge jeg havde tjent
som bybud....