Lille fregnede Loise (Hvornår)
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-01-06 11:54

Nogle artistbureauer skriver at Johny Reimer indsang den i 1964. Det ser ud
til at de har skrevet af efter det samme.

På en informationsside om mange forskellige 60-er-grupper skriver man at han
indspillede den efter at han trådte ud af "The Scarleys sidst i 1965. Og da
er den jo i tilfælde jo nok indspillet i starten af 1966.

Nogen der ved hvad dert rigtige svar er ???

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-01-06 12:32

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43d362a5$0$47065$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
da
> er den jo i tilfælde jo nok indspillet i starten af 1966.
>
> Nogen der ved hvad dert rigtige svar er ???

Ifølge den booklet der følger med Dansk Pigtråd vol. 7 Johnny Reimar - The
Complete 1963-65, er den udgivet i 1965.

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 22-01-06 15:23

"Allan Krautwald" <krautwald@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge den booklet der følger med Dansk Pigtråd vol. 7 Johnny Reimar - The
> Complete 1963-65, er den udgivet i 1965.
>
> Allan

___

Hmmm. Jow. Jamen det var jo så midt i mellem. Så er der både 64, 65 og 66.
Så må vi vel hellere holde os til 65.

Hilsen Åge

Fra : Thomas

Dato : 22-01-06 21:21

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43d393c1$0$2399$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> ___
>
> Hmmm. Jow. Jamen det var jo så midt i mellem. Så er der både 64, 65 og 66.

Nu kan den jo også godt være indspillet i ét år, og udgivet et andet år...

Fra : Allan Krautwald

Dato : 22-01-06 22:15

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kan den jo også godt være indspillet i ét år, og udgivet et andet år...

Sagtens...og hvis googler lidt på den...kommer man frem til 1964.
Aner ikke om det er CD-indlægget, der har ret.
Men i det hele taget kan man komme langt ved selv at søge frem for at stille
spørgsmål i ng'erne

Allan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-01-06 21:01

> ...og hvis googler lidt på den...kommer man frem til 1964.

SV: Det passer ikke. Som jeg skriver kommer man frem til flere årstal.

> Men i det hele taget kan man komme langt ved selv at søge frem for at
stille
> spørgsmål i ng'erne

SV: Det passer ikke. Man kan ikke komme langt nok. Det var sån set derfor
jeg spurgte.

Man kommer både frem til 1964, men også 1965. Læs her fra internettes
rock-leksikon
CITAT START
"Scarlets var det første orkester som spillede i Hit House (1.9.1964) og
Star Club. I slutningen af 1965 brød Scarlets med Reimar, som fortsatte i en
mere underholdningspræget genre. Han havde således store dansktop-hits med
bl.a. "Lille fregnede Louise" og "Du burde købe dig en tyrolerhat"."
CITAT SLUT
Læs her: http://tinpan.fortunecity.com/mccartney/95/dksca.htm

Hilsen Åge

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-06 23:14

Åge Halldorsson wrote:
> Nogen der ved hvad dert rigtige svar er ???

Hvis det er nogen hjælp:

Sangen er komponeret og skrevet i 1964 af Thore Skogmann,
oversat til dansk i 1964 af Susanne Palsbo.
[ Kilde: Koda.dk]

/ Flying Hotdogs

Fra : Ole Damgaard

Dato : 24-01-06 06:48

Thomas skrev:

> Nu kan den jo også godt være indspillet i ét år, og udgivet et andet år...

Nemlig. Den er indspillet d. 22. december 1964.
Som Flying Hotdoks er inde på, er det en svensk melodi. Den blev i
sommeren 1964 et stort hit for Sven Ingvars - og hed hinsidan "Lilla
Fröken Fräken".
Johnny Reimar fik så Susanne Palsbo til at oversætte den.
I vinteren 1965 kørte Volmer Sørensen en serie
lørdagsunderholdnings-TV kaldet Kig Ind. Konceptet var direkte
underholdning fra et udstillingsvindue, hvor publikum kunne stå ude i
kulden og kigge ind på optagelserne. De blev stært kritiserede og
blev ret
hurtigt stoppet. Men i en af udsendelserne nåede Johnny Reimar at
lancere Lille Fregnede Louise.

Reimar har selv fortalt anekdoten om, at han var en tur i tyskland for
at lave indspilninger dér - bl.a. sammen med en Schweizisk sangerinde,
og der blev taget en serie billeder af dem arm i arm. Se og Hør fik
fat i billederne og ringede til Reimar fordi de gerne ville lave en
historie om den nye romance. Reimar dementerede alt om romancen - men
allerede for 40 år siden var det blad mere interesseret i en historie
end sandheden, så de bragte en dobbeltside med "den nye romance i
europæisk pop".
Og så ringede Volmer Sørensen straks - han ville gerne invitere
Reimar og den nye kæreste (Margit Schneider) ind i næste "Kig ind"
der skulle laves den kommende lørdag i en bilforhandlers
udstillingsvindue.
Reimar måtte jo fortælle, at der ikke var nogen schweizisk kæreste,
men han vidste jo alt om TV´s magt, så han skyldte sig at tilføje
Men jeg har lige stiftet bekendtskab med en dejlig pige fra Karise -
må jeg komme ind og synge en sang om hende?
Den blev købt, og pladen kom i hast par markedet og om mandagen blev
den revet ned af hylderne overalt i landet.
For selv om alle danskerne elskede at hade Volmers udsendelser, kiggede
de allesammen med.

Summa-Summarum: Indspillet i 1964 - lanceret vinteren 1965 - topper de
danske hitlister hen over forår/sommer 1965.

mvh ole

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 24-01-06 16:13

Ole Damgaard wrote:

> Summa-Summarum: Indspillet i 1964 - lanceret vinteren 1965 - topper de
> danske hitlister hen over forår/sommer 1965.

He he, så er det vist sat på plads - tak for en god historie fra dengang
hvor alle så fjernsynets eneste kanal hver aften - ak det var tider

/ Flying Hotdogs

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-01-06 16:41

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i en meddelelse

Summa-Summarum: Indspillet i 1964 - lanceret vinteren 1965 - topper de
danske hitlister hen over forår/sommer 1965.

mvh ole

___

Pyhhh ha. Det var da godt nok et svar som ville noget.

Mange tak for de uddybende oplysninger.

Jeg hældte ellers ret meget til at den var fra sommeren 1964, men det var
åbenbart halvandet år for tidligt. Jeg havde aldrig troet at det faktisk var
"næsten" 1966.
Man kan jo næsten sige at den var med i opstarten af "den danske bølge",
selv om jeg nu mener at det var æslerne som gav startskuddet ved landsbyens
gadekær.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-01-06 16:51

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43d648f1$0$1820$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Jeg havde aldrig troet at det faktisk var
> "næsten" 1966.
_____

Ups sorry. Det var det jo heller ikke.
Det var det med vinteren 1965 der snød mig. Det var jo vinteren 1964/65 du
mente. Som du skrev "lanceret forår/sommer 1965". I skyndingen tog jeg det
som december 1965

Sorry

Hilsen Åge