konvertering af lp til cd
Fra : René Hvid

Dato : 21-12-05 18:41

Hej NG

Er der nogen af jer der kender til et sted hvor man kan få spillet sine
gamle lp´er over på cd?
Det må meget gerne være et sted i det nordjydske.

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-12-05 20:09

René Hvid <dsl210448@vip.cypercity.dk> wrote:

> Er der nogen af jer der kender til et sted hvor man kan få spillet sine
> gamle lp´er over på cd?
> Det må meget gerne være et sted i det nordjydske.

Hvad med din computer?
Det er så svært endda. Du kører LP'en ind på din harddisk (fra
pladespilleren til computer via et kabel), redigerer evt. lyden - og
brænder ud på en CD.

Skal du have en pro. til at gøre det, kan det sikkert dårligt betale
sig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-05 22:12

Den 21-12-05 20.08 skrev Steen Jensen følgende:

> Skal du have en pro. til at gøre det, kan det sikkert dårligt betale
> sig.

Og slet ikke, hvis der også skal være penge til at betale bøden. Det er
ulovligt at få medhjælp til digital kopiering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Max

Dato : 21-12-05 22:20

Hej Kim

> Og slet ikke, hvis der også skal være penge til at betale bøden. Det er
> ulovligt at få medhjælp til digital kopiering.

Hvor laver man digital kopiering når man overføre analog lyd til CD ?

Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-05 22:27

Den 21-12-05 22.20 skrev Max følgende:

> Hvor laver man digital kopiering når man overføre analog lyd til CD ?

Det gør man sikkert flere gange i processen, men det betyder nu ikke så
meget. Det er slutresultatet, der tæller. Musikken på cd'en er digital.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis backup med Ceren Backup.

Fra : Intet Navn

Dato : 21-12-05 23:07

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Det gør man sikkert flere gange i processen, men det betyder nu ikke så
> meget. Det er slutresultatet, der tæller. Musikken på cd'en er digital.

- Helt så simpelt fungerer verdenen jo altså ikke...

Det er ikke udelukkende det endelige 'medie' (altså anlogt eller digitalt)
der er afgørende for lovligheden - men også 'detaljer' som spørgsmålet om
man selv ejer det værk der kopieres. Eftersom det er lovligt at kopiere
f.eks. en CD man selv ejer, til eget brug i sommerhus, bil osv. kan jeg ikke
umiddelbart forestille mig at nogle ville tage det ilde op, hvis man lavede
en digital kopi (til eget brug) af en LP man selv ejer.

Se evt. Forbrugerrådets side om emnet på
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

/claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-05 00:25

Den 21-12-05 23.06 skrev Intet Navn følgende:

> Det er ikke udelukkende det endelige 'medie' (altså anlogt eller digitalt)
> der er afgørende for lovligheden - men også 'detaljer' som spørgsmålet om
> man selv ejer det værk der kopieres.

Helt klart.

> [...]
> umiddelbart forestille mig at nogle ville tage det ilde op, hvis man lavede
> en digital kopi (til eget brug) af en LP man selv ejer.

Der er der heller ikke - men du må ikke bruge fremmed medhjælp til det,
og det er det, som denne deltråd handler om.

Tjek Ophavsretsloven § 12 stk. 4:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

Jeg må så lige korrigere mig selv lidt. Det er ikke kun til digital
kopiering, det er forbudt at bruge fremmed medhjælp, det er også forbudt
ved analog kopiering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : The Nameless Dude

Dato : 22-12-05 20:11

A short time ago on a server far far away, Steen Jensen wrote

> [...]
> brænder ud på en CD.
>
> Skal du have en pro. til at gøre det, kan det sikkert dårligt betale

Det er en måde at gøre det på.
Har man derimod en DVD optager så kan man også bruge den som optager,
rippe den færdige DVD til ens computer med et VOB to Audio program
og så give det en efter behandling med et redigerings program, et
som det hedengangne Cool Edit Pro 2 f.eks, det hedder blot idag
Adobe Audition 1.5
Skiverne behøver såmen ikke at være de dyre, man kan sagtens
bruge de der 2-3kr skiver, så kan man på dem optage 4 timers audio
uden problemer.
Bruger dog selv fortsat den gamle Cool Edit Pro 2, kan ikke rigtig se
hvad jeg skal med Adobe versionen.
--
The Nameless Dude

Fra : Max

Dato : 21-12-05 20:53

Hej Rene

> Er der nogen af jer der kender til et sted hvor man kan få spillet sine
> gamle lp´er over på cd?

Jeg tror at hvis det skal gøres ordentlig, ja så bliver prisen så
høj at du absolut ikke har lyst til at få det gjort. Den økonomiske
løsning vil være at gøre det selv.

Ps: jeg har lavet mange LP'er om til CD og skulle jeg gøre det
rent forretningsmæssigt vil jeg tro at en pris omkring 1000 kr.
pr. stk. overhovedet ikke ville være urealistisk.

Mvh Max

Fra : René Hvid

Dato : 21-12-05 21:23

> [...]
> rent forretningsmæssigt vil jeg tro at en pris omkring 1000 kr.
> pr. stk. overhovedet ikke ville være urealistisk.

Hvilke stik og hvilken indgang på pc ´en skal der bruges, hvis man vil gøre
det selv?
Og lige til sidst hvilket software kan anbefales.

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-05 22:24

Den 21-12-05 21.22 skrev René Hvid følgende:

> Hvilke stik og hvilken indgang på pc ´en skal der bruges, hvis man vil gøre
> det selv?

Det kan du læse lidt om her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-mp3directcut-trin.html

> Og lige til sidst hvilket software kan anbefales.

Det afhænger af, hvilket format du vil have musikken i - og ikke mindst
hvilken kvalitet. Jeg bruger selv Mp3DirectCut, som du kan finde en
vejledning til på ovennævnte link - læs også artikelsiden om programmet,
da du skal bruge nogle ekstra filer.

Mp3DirectCut optager direkte i mp3-formatet og er velegnet, hvis du dels
vil gemme i mp3-format, og dels hvis du ikke gider/har tid til at rense
numrene for skrat og ridser.

Vil du rense dine numre eller gemme i audio-format som en almindelig
musik-cd, skal du have fat i et andet program, fx WavePad
(http://www.nch.com.au/wavepad) eller Audacity
(http://audacity.sourceforge.net/), der begge er gratis. Der findes også
betalingsprogrammer, som andre sikkert kan hjælpe med links til.

Brænding af numrene på cd kan gøres med et utal af forskellige
programmer, fx iTunes, der er både nemt og gratis:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-itunes.html
Ellers kan dit brænderprogram sikkert også klare brændingen af musik-cd'er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Max

Dato : 21-12-05 22:37

Hej Rene

> Hvilke stik og hvilken indgang på pc ´en skal der bruges, hvis man vil
gøre
> det selv?

Først og fremmest skal man have et lydkort med line indgang. Man skal
naturligvis også have en grammofon og en RIAA forstærker. Hvis man har
en forstærker med RIAA indbygget tager man et line signal fra den, f.eks.
via båndoptagerudgangen og sender det ind i line ind på lydkortet. Man
kan også bruge en løs RIAA forstærker eller en grammofon med indbygget
RIAA forstærker. Jeg foretrækker at bruge et program der hedder CoolEdit
Pro, idag hedder det Adobe Audioton og det er et suverænt lydredigerings
program. Jeg optager så begge sider af LP'en i en lang sammenhængende
fil, denne fil bliver gennemgået for knas og ridser som jeg nænsomt fjerner,
nålestøjen får lov til at blive, man mister for meget ved at prøve at fjerne
den mener jeg. Nu bliver filen så normaliseret, klippet ud i de enkelte
numre der bliver korrekt navngivet, filerne bliver forsynet med et pænt
ind- og udløb og slutteligen brændt ud på en CD via et brænderprogram
som Nero.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 22:45

Max wrote:

> [...]
> numre der bliver korrekt navngivet, filerne bliver forsynet med et pænt
> ind- og udløb og slutteligen brændt ud på en CD via et brænderprogram

Hvor lang tid tager en sådan proces dig fra det øjeblik, du lægger
vinylskiven på, til det øjeblik, hvor du står med den færdige cd i hånden?

Fra : Max

Dato : 21-12-05 23:30

Hej Holst

> Hvor lang tid tager en sådan proces dig fra det øjeblik, du lægger
> vinylskiven på, til det øjeblik, hvor du står med den færdige cd i hånden?

Jeg regner med 8 timer.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 23:29

Max wrote:

> Jeg regner med 8 timer.

Det er jo også en sjat tid for to gange 20-25 minutter. Men kan den ikke
fås på cd, så kan det jo være nødvendigt.

Fra : Max

Dato : 21-12-05 23:47

Hej

> Det er jo også en sjat tid for to gange 20-25 minutter. Men kan den ikke
> fås på cd, så kan det jo være nødvendigt.

Heldigvis genudgives utroligt meget af det gamle på CD så man slipper for
besværet, og ofte til meget rimelige penge, tænk man kan få en af det
bedste musik der er udgivet for 39,85 kr. Men som du skriver er man til
tider nødt til selv at gøre arbejdet når man vil have det på CD, og når man
nu skal, ja så skal det gøres ordentlig og det tager tid. Men jeg plejer
nu at optage nogle LP'er når maskinen bare står og ikke har andet at lave
og jeg har andet at lave, så kan den jo stå og optage nogle LP'er som
jeg så kan redigere lidt i hen ad vejen, så er det overkommeligt at få lavet
nogle ind imellem.

Mvh Max

Fra : Søren Nielsen

Dato : 22-12-05 00:36

Max wrote:
> Hej Holst

> Jeg regner med 8 timer.
>
> Mvh Max

Ikke overhovedet at jeg tvivler på at det tager så lang tid, men hvilken del
af processen er det, der tager så lang tid? Min onkel har nemlig en masse
ældre LP'er han gerne vil have digitaliseret, men nu skal jeg da vist passe
på hvad jeg siger ja til :)

Søren

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 22-12-05 08:34

Søren Nielsen wrote:

> [...]
> ældre LP'er han gerne vil have digitaliseret, men nu skal jeg da vist passe

Mon ikke det er hvis man skal forsøge at fjerne ridsestøj mv. altså
forbedre lyden i forhold til LP'en, hvis man ikke skal det tager det jo
maximalt dobbelt spilletid plus brændingshåndteringen.
--
/Sv-e
Zero Phase

Fra : Max

Dato : 22-12-05 09:01

Hej Søren

> [...]
> nemlig en masse ældre LP'er han gerne vil have digitaliseret, men nu
> skal jeg da vist passe på hvad jeg siger ja til :)

Inden du siger ja, så tænk på at det ligner ærligt arbejde :).

Selve optagelsentiden kan man ikke ændre, så den ligger fast på 1 time.

Normaliseringen tager på min gamle langsomme maskine laaang tid,
og det kan man så gøre noget ved med bedre maskinel.

Tiden for lagring på harddisk undervejs er jo også materielbestemt.

Tiden for brændingen er jo også afhængig af materiellet.

De ting jeg har nævnt indtil nu er dem med fast forbrug af tid, de kræver
tilgengæld ikke at man er ved maskinen hele tiden.

Opgaven med at fjerne knas, ridser og lignende er en opgave man kan
bruge uendelig meget tid på, tidsforbruget er bestemt af de krav man
selv stiller.

Denne opgaves tidsforbrug er bestemt af, ens egne krav, hvor hurtig
man er til at bruge PC og software og hvor hurtig ens maskine er

Det at klippe numrene ud, give dem ind- og udløb og til sidst navngive
tager også tid, men er dog en opgave der ligger fast med hensyn til
arbejdsindsats og tidsforbrugsmæssigt.

Tidsforbruget på denne opgave er mast afhængig af ens egen
hurtighed til at bruge softwaren og til at skrive på tastaturet.

(Jeg mener kun opgaven er besværet værd hvis det er LP'er der ikke
kan købes på CD, eller udgaver af speciel interesse og jeg har det
også personligt sådan at visse af de CD'er jeg har købt til erstatning
for LP'er jo totalt savner personlighed. Der er jo spor på en LP der
fortæller sin helt egen historie)

Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-05 09:43

Den 22-12-05 09.00 skrev Max følgende:

> også personligt sådan at visse af de CD'er jeg har købt til erstatning
> for LP'er jo totalt savner personlighed. Der er jo spor på en LP der
> fortæller sin helt egen historie)

Det er en af grundene til, at jeg har valgt at optage direkte uden at
rense lyden. En anden grund er, at antallet af plader betyder, at der
skal bruges alt for meget tid på en rensning. Jeg har også valgt at
optage plader, som jeg også har på cd - lyden på pladerne er simpelthen
"varmere" end lyden på cd'erne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 22-12-05 12:42

Max wrote:

> Inden du siger ja, så tænk på at det ligner ærligt arbejde :).

:)

> Selve optagelsentiden kan man ikke ændre, så den ligger fast på 1
> time.

Nej, det burde være nogenlunde fast.

> Normaliseringen tager på min gamle langsomme maskine laaang tid,
> og det kan man så gøre noget ved med bedre maskinel.

Ok, det er så et spørgsmål om maskinkraft.

> Tiden for lagring på harddisk undervejs er jo også materielbestemt.

Ok.

> Tiden for brændingen er jo også afhængig af materiellet.

Ja, den er også svær at ændre ret meget på.

> [...]
>
> Opgaven med at fjerne knas, ridser og lignende er en opgave man kan
> bruge uendelig meget tid på, tidsforbruget er bestemt af de krav man

Det kunne jeg forestille mig. Det er vel en opvejning af hvor meget man vil
bevare og hvor tæt på en "digital kopi" man vil.

> Denne opgaves tidsforbrug er bestemt af, ens egne krav, hvor hurtig
> man er til at bruge PC og software og hvor hurtig ens maskine er

Hvad ender slutproduktet ud med at være? I kbit osv?

> Det at klippe numrene ud, give dem ind- og udløb og til sidst navngive
> tager også tid, men er dog en opgave der ligger fast med hensyn til
> arbejdsindsats og tidsforbrugsmæssigt.

Jep, det kender jeg alt for godt fra jeg lagde mine CD'er ind som MP3.
Desværre ærgrer jeg mig over, at jeg ikke valgte et tabsfrit format (eller
tæt derpå), men dengang. kostede harddiske væsentligt mere end idag. Og jeg
gider næsten ikke starte forfra :)

> Tidsforbruget på denne opgave er mast afhængig af ens egen
> hurtighed til at bruge softwaren og til at skrive på tastaturet.

Jep.

> [...]
> også personligt sådan at visse af de CD'er jeg har købt til erstatning
> for LP'er jo totalt savner personlighed. Der er jo spor på en LP der

Bestemt. Der er jo en vis charme ved LP'er.

> Mvh Max

Søren

Fra : Max

Dato : 22-12-05 16:53

Hej

> Hvad ender slutproduktet ud med at være? I kbit osv?

Jeg bruger almindelig CD kvalitet, 44,1 kHz.

Mvh Max

Fra : Bruno

Dato : 22-12-05 19:33

Søren Nielsen wrote:
> [...]
> tæt derpå), men dengang. kostede harddiske væsentligt mere end idag. Og jeg

Det er indsatsen værd. Med det rigtige program, så kan du sætte det
således at du ikke engang skal bruge tastaturet. Eksempelvis iTunes kan
indstilles til at identificere og rippe automatisk, i det ønskede
format, og så skubbe CD'en ud når den er færdig. Så er det kun enkelte
CD'er, de få der ikke kan identificeres, der kræver andet end at man
skifter CD'en. Processen kræver så lidt opmærksomhed, at man kan surfe
imens og iTunes ligger sine filer løst og de kan så bare bruges som man
lyster

> Bestemt. Der er jo en vis charme ved LP'er.

Det emne diskuterede jeg faktisk med et par unge studerende den anden
dag. Det var affødt af, at de snakkede om online musik og at det en dag
ville være noget særligt når man satte en CD på!

Mvh

Bruno

Fra : Max

Dato : 22-12-05 20:13

Hej

> Det emne diskuterede jeg faktisk med et par unge studerende den anden
> dag. Det var affødt af, at de snakkede om online musik og at det en dag
> ville være noget særligt når man satte en CD på!

Jeg tror ikke det vil blive det helt samme, der er ikke det teknologiskift
som mellem LP og CD.

Mvh Max

Fra : Bruno

Dato : 22-12-05 21:11

Max wrote:

> Jeg tror ikke det vil blive det helt samme, der er ikke det teknologiskift
> som mellem LP og CD.

Sagen er den at de aldrig har haft en LP i hænderne, så for dem er en CD
det nostalgiske. Lidt det samme som der sikkert er nogle bedsteforældre,
der mener rigtig musik kommer ud af en tragt og drevet af et håndsving

I mine øjne har CD'ere altid været noget masseproduceret plastik halløj
uden sjæl, det er altså ikke det samme som en LP.

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 22-12-05 16:04

Max wrote:
> [...]
> via båndoptagerudgangen og sender det ind i line ind på lydkortet. Man
> kan også bruge en løs RIAA forstærker eller en grammofon med indbygget

Endnu bedre er det hvis man ikke overlader til computeren at konvertere
lyden til bits, men i stedet bruger en god HIFI A/D (Analog/Digital)
konverter og så sender lyden ind i computeren i digital form. Det giver
også den fordel at man kan vælge og overføre signalet vha. et optisk
kabel, så undgås det at ens stereoanlæg bliver elektrisk forbundet med
computeren.

> Jeg foretrækker at bruge et program der hedder CoolEdit
> Pro, idag hedder det Adobe Audioton og det er et suverænt lydredigerings
> program.

Det vil jeg også gerne skrive under på.

> [...]
> nålestøjen får lov til at blive, man mister for meget ved at prøve at fjerne

Enig igen

Faktisk så fjerner jeg kun de lange pauser ved start og slut på en side,
alt andet bibeholder jeg. Men det kan måske være et spørgsmål om hvor
slidte ens plader er.

Mit mål er simpelthen at gøre mine LP'er tilgængelige på digitalt
format, så kan de afspilles via min SoundBridge og når jeg er færdig
sparer jeg også noget plads i stuen.

> [...]
> numre der bliver korrekt navngivet, filerne bliver forsynet med et pænt
> ind- og udløb og slutteligen brændt ud på en CD via et brænderprogram

Hvorfor normalisere, går det ikke ud over dynamikken?

Jeg klipper heller ikke mine op i enkelt numre, det er både dovenskab og
så tanken om at jeg alligevel 99.99% af tiden har hørt mine LP'er fra
starten af en side.

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 22-12-05 16:08

Bruno wrote:

> [...]

Jeg glemte lige at sige mit slutresultat er filer på en harddisk. De
ukomprimerede wav-filer (i 44.1 Khz 16 bit) importere jeg i iTunes som
så er sat til og gemme i Apple Lossless, det sparer ca. 50% af pladsen
og så understøttes formatet af mit afspille grej.

Mvh

Bruno