Tysk ( nazi ) - trampe musik ?
Fra : Peter Heide

Dato : 20-12-05 02:56

Nu nærmer julen sig og så får mig og min familie altid lyst
til at høre militær-musik.

I år kunne jeg godt tænke mig noget march-musik fra 30'erne
og 40'erne. Gerne nogte tysk (nazi) march musik.

Man kan sige meget om tyskerne under krigen. Men musik
kunne de satane'me spille. Det er så det rykker i bentøjet når
man høre sådan et militærorkester.

Min farfar får altid spasmer i højre arm når en taktfast rytme
gjader ud af højtalerne. Det er fandme dejligt at se når der kommer
liv i ham.

Nuvel;

Jeg spurgte i Fona. De fattede tilsyneladende ikke en brik. Kan I
hjælpe mig. Gerne som mp3, da det er småt med pengene ?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 20-12-05 06:52

> Min farfar får altid spasmer i højre arm når en taktfast rytme
> gjader ud af højtalerne. Det er fandme dejligt at se når der kommer
> liv i ham.

hahaha - DET fik mig til at grine lige her fra morgenstunden - godt skrevet

jeg kan desværre ikke hjælpe - jeg er dog enig - meget kan man sige om dem,
men deres parader var skræmmende flotte og ser man dem idag, hvor man kender
historien virker de underlige - storhed før fald.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-12-05 08:33

Peter Heide wrote:

> Jeg spurgte i Fona. De fattede tilsyneladende ikke en brik. Kan I
> hjælpe mig. Gerne som mp3, da det er småt med pengene ?

Jeg foretrækker den sovjetiske nationalmelodi

http://www.funet.fi/pub/culture/russian/lyrics/political/SovietUnionNationalAnthem_RedArmyChorus.mp3

/David

Fra : Drummer34

Dato : 20-12-05 11:31

Det meste af det du opfatter som "Tysk Trampe Musik" er rent faktisk
østrigsk. Genren bliver også kaldt "Skrammel musik" fordi en af de største
komponister hed Johann Schrammel (det' rigtigt nok). En March som "Alte
Kamaraden" der bliver set som noget af det mest germanske der kan tænkes
bliver også spillet meget flittigt i England hvor de kalder en "Old
Comrades" sidst jeg var derovre hørte jeg deres livgarde spille den ved
vagtafløsningen på Bickingham Castle.
En søgning på biblioteket f.eks under "March" skulle give resultat eller et
af P to P programmerne, jeg foretrækker Shareaza men der er flere. En
søgning der med "march" som nøgleord vil bringe mange op, jeg har fundet en
del der og ja, - jeg kan faktisk også godt lide musikken. Undskyldningen er
at det er ikke SKREVET til Hitler lige så lidt som Wagners musik f.eks. han
brugte det bare. Det er lidt ligesom nå folk benævner Beethovens "Also
sprach Zhartustra" som "Temaet til 2001"....... nummeret er mindst 100 år
ældre.

Fra : Mads Breddam

Dato : 20-12-05 12:52

> brugte det bare. Det er lidt ligesom nå folk benævner Beethovens "Also
> sprach Zhartustra" som "Temaet til 2001"....... nummeret er mindst 100 år
> ældre.

Den synes jeg ikke lige jeg kender...?

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 14:31

On Tue, 20 Dec 2005 12:51:34 +0100, Mads Breddam wrote:

> Den synes jeg ikke lige jeg kender...?

Det er nok fordi det ikke er Beethoven, men Richard Strauss der har skrevet
den
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Breddam

Dato : 20-12-05 14:54

> Det er nok fordi det ikke er Beethoven, men Richard Strauss der har
skrevet
> den

Det er det nemlig nok.

Nu ved jeg ikke lige hvornår ASZ er fra, udover at det er ældre en filmen
fra vistnok 68. Nogen der ved om ASZ var 'kendt' før 2001: A space odyssey?
Det er nemlig ikke mit indtryk. I så fald er det jo ikke så mærkeligt, at
'folk' betragter værket som "Temaet til 2001".

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Peter Heide

Dato : 20-12-05 16:39

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
> år

> skrevet

Jeg havde indtrykket at det var Elvis der havde skrevet den, da den altid
blev brugt som intro når The King kom på scenen.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 20-12-05 21:26

On Tue, 20 Dec 2005 14:54:29 +0100, "Mads Breddam" <fuck@spam.suckers>
wrote:

> [...]
>Det er nemlig ikke mit indtryk. I så fald er det jo ikke så mærkeligt, at
>'folk' betragter værket som "Temaet til 2001".

ASZ blev skrevet 1896 og var ét af Strauss' kendeste værker, også før
den første del The Introduction (hele ASZ består af ni dele!) blev
brugt i Rumrejsen, selvfølgelig først og fremmest af folk som
interesserede sig for nyere symfonisk musik.

Mvh
Jørgen

Fra : Mads Breddam

Dato : 21-12-05 13:33

> [...]
> brugt i Rumrejsen, selvfølgelig først og fremmest af folk som
> interesserede sig for nyere symfonisk musik.

Okay... Det kan jo være lidt gradsforskelle af hvad "kendt" er. 68 er mange
år før min tid. Men i dag er stykket jo lige så kendt som første del af
symfoni nr. 40 af Mozart. Stravinskys - Petrushka, eller noget andet, er vel
også kendt, men slet ikke i samme stil som nr. 40.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 14:19

On Wed, 21 Dec 2005 13:32:47 +0100, Mads Breddam wrote:

> [...]
> symfoni nr. 40 af Mozart. Stravinskys - Petrushka, eller noget andet, er vel
> også kendt, men slet ikke i samme stil som nr. 40.

Brudstykker af klassisk musik er ofte anvendt som filmmusik og
kendingsmelodier til TV-programmer og ofte ved folk slet ikke, at det er
klassisk musik de lytter til. Ta' f.eks. den kendte musik fra "Dus med
dyrene", som er af Vivaldi (1678-1741), men kendt som "Poul Thomsens
guitarkoncert"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Drummer34

Dato : 21-12-05 10:17

> Det er nok fordi det ikke er Beethoven, men Richard Strauss der har
> skrevet den

Dohhhhhhhhhhhhhhh

Ja sådan går det når man skal "kloge" sig

Fra : Jacob Ekstrøm

Dato : 20-12-05 12:59

Peter Heide wrote:
> Nu nærmer julen sig og så får mig og min familie altid lyst
> til at høre militær-musik.

Det var så en sætning, jeg ikke lige troede, jeg nogensinde ville komme til
at læse...

Mvh Jacob E.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-05 18:23

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> I år kunne jeg godt tænke mig noget march-musik fra 30'erne
> og 40'erne. Gerne nogte tysk

SV: Hvorfor fra 30-erne. De laver det jo stadig. Prøv at se
"Musikantenstadl" på tysk tv ARD. I dette slagermusikshow er der masser af
march-musik med blæserorkestrer som marcherer syngende og spillende rundt
mellem de store bordene.
Jeg mener det alvorligt at du skal prøve at se programmet. Der kommer
altid 3-4 marcherende blæserorkestre på en lang række. "Musikantenstadl"
sender sit 5 timers direkte nytårs-gallaprogram nytårsaften kl. 20-01. Prøv
at optage det, så skal du høre løjer og langkål.

> Jeg spurgte i Fona. De fattede tilsyneladende ikke en brik.

SV: Nu er det nok ikke lige pladebutikker du skal stille spørgsmål om
popuærmusik. Det ved de stort set ingenting om. Det har jeg også prøvet. Det
ville være bedre om du prøve at spørge en af de mange lokalradioer som
spiller folkelig musik. Spørg om de er i julehumør og om de vil hjælpe dig.
De ved alt. Det er jo sån noget de spiller, massevis af tysk musik.
Jeg skal lige se om jeg kan finde et par navne på det march-halløj. Jeg
har en del oplysninger om hvad der har været på den tyske hitparade
(Tysklands dansktop). jeg vende nok tilbage.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-12-05 20:47

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43a83d0c$0$38735$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

_____

Så undrer det mig at du ikke ser slagermusikshowet "Musikantenstadl", da de
sender masser af den slags musik i deres mange kæmpe-show. Ligeledes er der
masser af swingmusik fra 30-erne. Altså med nuværende grupper selvfølgelig.
De marcherer syngende rundt mellem de mange borde, mens de blæser løs.
Hvorfor følger du heller ikke med i den tyske hitprades månedlige
tv-hitliste. Der er altid mange militærkorps på listen. Jeg har lige
gennemgået hele hitparaden for 2005. Jeg fandt 5 militærkorps, hvoraf de 2
nok ligger nærmest det du efterlyser. Det er:

K.U.K. REGIMENTSKAPELLE NR. 84
(Blæser- og marchmusik - Østrigsk orkester)

WEHRBEREICHMUSIKKORPS III
(Militærmusik - Udgivet 3 cd-er)

Hilsaen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-05 19:05

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men musik
> kunne de satane'me spille. Det er så det rykker i bentøjet når
> man høre sådan et militærorkester.

SV: Kunne??? - Det har da ikke forandret sig det mindste. de spiller da løs
med sån noget stadigvæk.

Jeg vil lige foreslå dig et par navne.

Sidste nåtårsaften var der masser af sån noget i "Silvesterstadl" (ARD). På
et tidspunkt stillede de om til hamborg havnefron direkte. Her gav Hamborg
deres bidrag til programmet, med et marine-blæserorkester som stod line op
på havnefronten. De hed "Die Hamburgerr klabautermænner"

Senere i programmet så vi et andet marcherende marineorkester, som hed
"Marinekor des Schwartwer flåte".

Men husk hvis du vil vide noget om populærmusik er nyhedsgruppen ikke lige
det rrigtige forum. Prøv at følg med i "Musikantenstadl". der får du din
information vedligeholdt. En pladebutik ved heller ikke noget om populær
musik

Hilsen Åge

Fra : Lars Jensen

Dato : 20-12-05 21:32

Åge Halldorsson wrote:
> "Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> En pladebutik ved heller ikke noget om populær
> musik

Fniisss... du er altså et fjols Åge... simpelthen! :)

> Hilsen Åge

Lars B

Fra : Egon Stich

Dato : 20-12-05 18:12

> [...]
> til at høre militær-musik.
>
> I år kunne jeg godt tænke mig noget march-musik fra 30'erne
> og 40'erne. Gerne nogte tysk (nazi) march musik.

Fås i snart sagt alle tyske musikforretninger.
Prøv at google på march musik. Tyske sider.
Og så er det forøvrigt få af marcherne, der har noget som helst med nazismen
at gøre.

MVH
Egon

Fra : preben nielsen

Dato : 21-12-05 18:08

> [...]
> til at høre militær-musik.
>
> I år kunne jeg godt tænke mig noget march-musik fra 30'erne
> og 40'erne. Gerne nogte tysk (nazi) march musik.

Ikke for at opfordre til ulovlig fildeling, men der kommer 279
resultater på Bearshare ved søgning på "military march" - en stor
del tyske.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk