Skærme
Fijala 3554
KFC 19" skærm, teknisk problem :o(
Fra : Poul Bundgaard

Dato : 12-06-01 21:06

Jeg har fået en 19 KFC ( Smile ) CA6919SL monitor
som er i udu, og som jeg forsøger at reparere.
Den står og klikker når den bliver tændt,
og efter lidt søgen rundt fandt jeg ud af at
det kunne være HOT'en, en 2SC5299.
Den havde ~0 ohm mellem alle 3 ben.
Jeg fik fremskaffet nogle stykker, og havde
gennemmålt de øvrige "store" transistorer.
Efter at have monteret en ny 2SC5299 og fyret
op under den opførte den sig ligesådan igen.
Ved udtagning og måling er den nye også
kortsluttet mellem alle 3 ben
Så nu er gode dyr rådne - hvad gør jeg ?
Kan det være transformeren der er defekt ?
Hvorfor er skærmen helt død uden HOT i ?
Skulle det ikke være muligt at måle spændinger
på PSU'en selv om der ikke er gang i
højspændingsdelen ?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-06-01 23:22

Hej!

Poul Bundgaard wrote:

> Jeg har fået en 19 KFC ( Smile ) CA6919SL monitor
> som er i udu, og som jeg forsøger at reparere.
> Den står og klikker når den bliver tændt,

= kortsluttet linietransistor, som du har opdaget.

> Efter at have monteret en ny 2SC5299 og fyret
> op under den opførte den sig ligesådan igen.

Du skal lige finde fejlen foerst :)

> Så nu er gode dyr rådne - hvad gør jeg ?

Foerst, check for daarlige forbindelser i liniedelen, isaer
linietrafoens stelben m.v. Omlod det hele for at vaere sikker.

> Kan det være transformeren der er defekt ?

Naeppe. Har aldrig skiftet en selv i monitorer... Men man skal da aldrig
sige aldrig.

> Hvorfor er skærmen helt død uden HOT i ?

Der kommer ikke billede, men kan det undre? ;)

> Skulle det ikke være muligt at måle spændinger
> på PSU'en selv om der ikke er gang i
> højspændingsdelen ?

Jo da. Lod en HOT i, men undlad at lodde kollektoren fast. Taend dyret -
nu skulle du kunne maale ca. 150V paa kollektoren (altsaa hvor den burde
vaere) og pulser paa basis af den.

Mangler en af disse ting er der en fejl!

Sidder der ikke en BY329-1200 e.lign. effektdiode paa en koeleplade i
naerheden af HOT'en? Er denne ok?

Mvh, Kim

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 13-06-01 02:09

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@e-box.dk> wrote in message
Klip

> [...]
> Ved udtagning og måling er den nye også
> kortsluttet mellem alle 3 ben
> Så nu er gode dyr rådne - hvad gør jeg ?

Har du skiftet flyback kondensatoren?

> Kan det være transformeren der er defekt ?

Ja,men det sker ikke særlig tit.

> Hvorfor er skærmen helt død uden HOT i ?

Kører netdelen?

> Skulle det ikke være muligt at måle spændinger
> på PSU'en selv om der ikke er gang i
> højspændingsdelen ?

Ikke altid, men generelt jo. (nogen skærme har et næsten sygeligt sikrings
kredsløb :( )

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-06-01 02:11

Hej!

Nicolai Boilesen wrote:

> Har du skiftet flyback kondensatoren?

Naa ja, glemte jeg at naevne :)

> Ikke altid, men generelt jo. (nogen skærme har et næsten sygeligt sikrings
> kredsløb :( )

Jeg er generelt gladest for at kunne se hvor det ryger - Saa er fejlen
langt nemmere at finde! :)

Mvh, Kim

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-06-01 05:27

Kim Voss Schrader <c960674@student.dtu.dk> skrev :

>Jeg er generelt gladest for at kunne se hvor det ryger - Saa er fejlen
>langt nemmere at finde! :)

Kaldes også amerikaner-fejlfinding :

"Sit down and wait for maximum smoke"

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 13-06-01 06:47

Nu har jeg lidt gode idèer at arbejde med.
Skulle det gå helt galt, er der så nogen der
kender en god ( og billig
skærm-repararatør i nærheden af Århus

Fra : Ole Geisler

Dato : 13-06-01 22:27

On Wed, 13 Jun 2001 06:27:21 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Kaldes også amerikaner-fejlfinding :
>
>"Sit down and wait for maximum smoke"

"Visuel fejlfinding" lyder bedre.

--
Se www.repairfaq.org hvis du vil vide mere om fejlfinding/reparation.

Lær at quote : www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-06-01 13:55

Hej!

Ole Geisler wrote:

> "Visuel fejlfinding" lyder bedre.

Det må være noget som er indført i forbindelse med Philips' gamle
apparater :) Nu er jeg ikke så gammel en rotte (no offence) men har da
oplevet visuel fejlfinding i ny og næ

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Sommerferie indtil 4. september er en rar ting

Fra : godtnok

Dato : 17-10-02 22:57

"Poul Bundgaard" skrev d. 12-06-01 21:06 dette indlæg :
> [...]
> på PSU'en selv om der ikke er gang i
> højspændingsdelen ?
> Jeg har den samme monitor (kfc CA6919SL) med samme fejl.

Er det muligt at få et diagram ?
mvh godtnok

http://www.kandu.dk/

Fra : godtnok

Dato : 21-10-02 22:17

"godtnok" skrev d. 17-10-02 22:57 dette indlæg :

> Er det muligt at få et diagram ?
> mvh godtnok

> http://www.kandu.dk/
> Efter 220 V sidder der en brokobling med udglat kondensatorer,
derefter en transistor der driver en trafo, på den anden sidde af trafo
sidder en diode 31DF 6 8D, den var kortslutte i min skærm. Har monteret
en SKE 4f, da jeg ikke kan finde 31DF 6 8D eller erstatning og det
virker.
mvh godtnok

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael_Soerensen

Dato : 26-11-02 22:09

Hej Godtnok og Poul B.
Jeg har læst du også har en defekt KFC 19". Min har en defekt trafo i dwitchmode
strømforsyningen.
Hvis du ikke kan reparere din skærm ville du hjælpe mig gevaldig hvis jeg fik
lov til at købe din trafo.
med venlig hilsen
Michael Sørensen

henv. DerGolf456@mail.dk (fjern tallene fra mailadressen)